Mikor jó egy MER rendszer? A közfelügyeleti ellenőrzés tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adományok adózási kérdései
Fenntartható utak Jogi Bizottság
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Közvetítői felügyelés
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
376/2014 EU RENDELET BEVEZETÉSÉNEK
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Előadó: Dr. Csányi István,
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Adatszolgáltatás a számlákról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Családi vállalkozások
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Szakmai vizsgaelnöki pályáztatás, vizsgabizottsági jelentések
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Mikor jó egy MER rendszer? A közfelügyeleti ellenőrzés tapasztalatai PÉNZÜGYMINISZTÉRIUM KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET Mikor jó egy MER rendszer? A közfelügyeleti ellenőrzés tapasztalatai Könyvvizsgálók továbbképzése Budapest, 2018. október 9-10. @Tolnai Krisztián Ádám

Közfelügyeleti minőségellenőrzés célja A könyvvizsgálók, illetve a könyvvizsgáló cégek minőségellenőrzésének célja, az általuk végzett könyvvizsgálati munka minőségének javítása, ezáltal a könyvvizsgálók, könyvvizsgáló cégek társadalmi elismerésének erősítése, a könyvvizsgálatok társadalmi hitelességének növelése. A minőség-ellenőrzés nem ismételt könyvvizsgálat! A könyvvizsgálók, könyvvizsgáló cégek minőségellenőrzése annak megállapítására irányul, hogy a munkájuk során megfelelnek-e a hatályos szakmai standardok és keretelvek előírásainak. Magyar nemzeti könyvvizsgálati standardok, valamint a belső minőségellenőrzésre vonatkozó nemzeti standardok Számviteli trv., IFRS-ek

Könyvvizsgálóknál, könyvvizsgáló cégeknél minőségellenőrzést folytathat le a: Magyar Könyvvizsgálói Kamara minőségellenőrzési bizottsága: 6 évente legalább egyszer, a nem közérdeklődésre számottartó gazdálkodó könyvvizsgálatát ellátó könyvvizsgálóknál, könyvvizsgáló cégeknél. A minőségellenőrzési rendszer működését évente ellenőrzi a Könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság . Könyvvizsgálói közfelügyeleti hatóság: legalább 3 évente, a közérdeklődésre számottartó gazdálkodó könyvvizsgálatát ellátó könyvvizsgálóknál, könyvvizsgáló cégeknél

Minőség-ellenőrzések típusai Iránya szerint megkülönböztethetünk: Könyvvizsgálati megbízásokra irányuló, Könyvvizsgáló cég minőségbiztosítási rendszereire irányuló Típusa szerint megkülönböztethetünk: „Normál” minőségellenőrzést, Rendkívüli minőségellenőrzést, Közvetlen vizsgálatot

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás lefolytatása 1. Adatszolgáltatás: közérdeklődésre számot tartó gazdálkodónál jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenységet ellátó kamarai tag könyvvizsgáló vagy a könyvvizsgáló cég évente december 31-ig tájékoztatja a közfelügyeleti hatóságot. Éves munkaterv: Következő év április 30.-ig az Egységes Kormányzati Portálon hozza nyilvánosságra Tartalmazza, hogy adott évben, mely könyvvizsgálónál, illetve könyvvizsgáló cégnél fog minőségellenőrzést tartani. Tájékoztatás: Tájékoztató levél kiküldése azon könyvvizsgálóknak, illetve könyvvizsgáló cégek képviselőinek, amelyeket adott évben minőségellenőrzésre jelölt ki a KKH. Nem jelenti a minőségellenőrzési eljárás megindítását.

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás Értesítés a minőségellenőrzési eljárás elindításáról (1): Hatósági eljárás, melyet az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) alapján kell lefolytatni. Ügyintézési határidő: 90 nap, de nem meghosszabbítható. Az értesítő levél kiküldése előtt az ellenőr telefonon, elektronikus levélben vagy telefaxon előzetesen egyeztet az ellenőrzöttel az ellenőrzés helyszínéről és időpontjáról. a helyszíni ellenőrzés előtt 8 nappal a minőségellenőrzési eljárás megindításáról szóló értesítést meg kell küldeni az ellenőrzött részére, mely tartalmazza: az eljárás megindításának napját; a minőségellenőrzés alá vont megbízások megnevezését, azonosítását és a vizsgált időszakot; könyvvizsgáló cég esetén azt is, hogy a minőségellenőrzés a belső minőségellenőrzési rendszer értékelésére terjed ki, melynek során az egyes megbízások minőségellenőrzésének eredményét is figyelembe kell venni; az ellenőrzés dátumát; az ellenőrzés helyszínét; Az eljárásban részt vevő ellenőrök, illetve közreműködő minőségellenőrök megnevezését;

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás lefolytatása Értesítés a minőségellenőrzési eljárás elindításáról (2): A közfelügyeleti hatóság jelöli ki az ellenőrzés alá kerülő megbízásokat, előzetes elemzés követően, az alábbi szempontok szerint dönt: könyvvizsgálati megbízás mérete, tőzsdei cég esetén: piaci kapitalizáció; könyvvizsgálati megbízással töltött munkaórák száma; könyvvizsgálati díj és a könyvvizsgáló által eltöltött munkaórák számának aránya; korábbi minőségellenőrzési eljárásokból származó tapasztalatok; a közfelügyeleti hatósághoz érkező bejelentések; könyvvizsgáló váltás / első könyvvizsgálati év. A KKH nem közérdeklődésre számot tartó gazdálkodótól kapott megbízását is kijelölheti minőségellenőrzésre.

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás Helyszíni vizsgálat menete: Az ellenőr a helyszíni vizsgálat során további megbízásokat is bevonhat az ellenőrzésbe, amennyiben az indokolt. (pl.: eltitkolt megbízás) Dokumentáció alapján a megfelelő kérdőív kitöltése (nem újra könyvvizsgálat, hanem a standardok érvényesülésének vizsgálata). A feltárt hiányosságok, gyengébb területek, hibák okai, bizonytalanságok, értelmezési problémák megbeszélése. Javaslatok, ajánlások (hiányosságok megszüntetésére, fejlesztendő szakmai területekre). Tájékoztatás jogorvoslatról. Értékelés, azonban az ellenőr a helyszínen nem minősíti a minőség-ellenőrzési eljárás eredményét. Dokumentumjegyzék, jegyzőkönyv

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás Ellenőri zárójelentés: A zárójelentést az ellenőrzés befejezésétől számított 15 napon belül kell elkészíteni. A zárójelentés tartalmazza a helyszíni ellenőrzés eredményét. A zárójelentésre az átvételétől számított nyolc napon belül az ellenőrzés alá vont írásban észrevételt tehet.

Normál és rendkívüli minőség-ellenőrzési eljárás Határozat: A közfelügyeleti hatóság a záró jelentés és az ellenőrzött észrevétel alapján határozatot hoz, mely tartalmazza: a minőségellenőrzés eredményének minősítését, mely lehet: „megfelelt”, „megfelelt, megjegyzéssel”, „nem felelt meg”. a döntéshez vezető súlyos megállapításokat, az esetlegesen alkalmazott intézkedéseket és azok indokolását.

A Közfelügyeleti minőségellenőrzési módszertan változásai

Módosulnak a Közfelügyeleti minőségellenőrzés kérdőívei az új kérdőívek kihirdetése október elején várható Cél: a módosított MNKS, Kkt., illetve az EU Audit reform Rendelet rendelkezéseivel való összhang megteremtése a kérdések pontosítása, egyszerűsítése

Cégszintű kérdőív változásai tiltott, nem könyvvizsgálói szolgáltatások ellenőrzése könyvvizsgáló cég rotáció „70 %-os”, illetve „15%-os” szabályok betartásának ellenőrzése átadás-átvételi dokumentáció ellenőrzése kiegészül a megbízásokhoz kapcsolódó minőségellenőrzés Adatszolgáltatási kötelezettség és átláthatósági jelentés ellenőrzése 70%-os szabály: Ha a jogszabály szerint engedélyezett könyvvizsgáló vagy a könyvvizsgáló cég a vizsgált gazdálkodó egységnek, a vizsgált gazdálkodó egység anyavállalatának vagy az általa kontrollált vállalkozásoknak három vagy több egymást követő pénzügyi évben az e rendelet 5. cikkének (1) bekezdésében említettektől eltérő nem könyvvizsgálói szolgáltatásokat nyújt, akkor az ilyen szolgáltatások díjának összege egy adott pénzügyi évben legfeljebb a vizsgált gazdálkodó egységnek és - adott esetben - anyavállalatának, az általa kontrollált vállalkozásoknak és az ezen vállalkozáscsoport összevont (konszolidált) éves pénzügyi kimutatásainak jogszabályban előírt könyvvizsgálatáért az elmúlt három egymást követő pénzügyi évben fizetett díjak átlagának 70%-a lehet. 15 %-os szabály: Ha egy közérdeklődésre számot tartó gazdálkodó egységtől kapott díjak összege az elmúlt három egymást követő pénzügyi év mindegyikében meghaladja a jogszabály szerint engedélyezett könyvvizsgáló vagy a könyvvizsgáló cég vagy adott esetben a jogszabályban előírt könyvvizsgálatot ezen pénzügyi évek mindegyikében elvégző csoportkönyvvizsgáló teljes díjbevételének 15%-át, akkor a jogszabály szerint engedélyezett könyvvizsgálónak vagy a könyvvizsgáló cégnek, vagy - az esettől függően - a csoportkönyvvizsgálónak tájékoztatnia kell az auditbizottságot erről a tényről, és meg kell vitatnia az auditbizottsággal a függetlenségét veszélyeztető tényezőket és a veszély mérséklésére alkalmazott óvintézkedéseket. Kérdőív értékelése: 3 „nem” helyett 6 után „nem felelt meg”

Egyedi kérdőív módosított fejezetei „15.” IFRS konszolidáció fejezet 60 napon belüli archiválás (MNKS) Audit bizottsághoz címzett jelentés Könyvvizsgálói jelentés

A Közfelügyeleti minőség-ellenőrzés tapasztalatai

A cégszintű ellenőrzések során tapasztalt hiányosságok Észrevételek a könyvvizsgáló cég belső minőségellenőrzési rendszerére vonatkozó szabályzatával kapcsolatban archiválás adatbiztonság megszokás veszélyének elfogadható szintre történő csökkentése panaszkezelés A szabályzat számos kötelező elemet nem tartalmazott A megbízás elutasításának esetei könyvvizsgálati dokumentációra vonatkozó előírások kötelező oktatás, szakmai és szakirányú továbbképzéseken való részvétel a megbízásokhoz kapcsolódó minőségellenőr személyére, alkalmassága és alkalmazása

A cégszintű ellenőrzések során tapasztalt hiányosságok a figyelemmel kísérés gyakorlata - jellemzően a kisebb könyvvizsgáló cégek esetében - elmarad Szabályzatban meghatározottak ellenére hiányoztak, vagy hiányosak voltak (új alkalmazottaktól bekért nyilatkozatok, hiányzó aláírás, időszak megjelölés, keltezés) a függetlenségi nyilatkozatok a célkitűzésekre és a teljesítményértékelésekre vonatkozóan (mind partner, vezető könyvvizsgáló, és mind az alkalmazottak tekintetében) az írásbeli dokumentálás elmarad

A cégszintű ellenőrzések során tapasztalt SÚLYOS hiányosságok A könyvvizsgáló cég a könyvvizsgálati szolgáltatás mellett egyéb szakmai szolgáltatást is nyújtott az ügyfelei részére. (Bejárati ajtón két cégtábla) A megbízáshoz kapcsolódó elfogadó nyilatkozat nem tartalmazott aláírást. (csak Word formátum) Az alkalmazott szoftver nem rendelkezik archiválási funkcióval, így a dokumentáció határidőben történő véglegesítésének ideje nem, vagy csak nehezen megállapítható. A belső minőségellenőrök által terhelt minimális óraszám reálisan tükrözi-e az általuk elvégzett munkát. Elsősorban a kisebb cégekre jellemző a szóban történő könyvvizsgálati ajánlatok megtétele.