Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Intézményi önértékelés indikátorok segítségével
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Dokumentációs rendszer
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1063 Budapest, Munkácsy M. u. 16.  Tel/Fax: , web: 
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Szervezetfejlesztési Program
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A Nógrád TISZK irányítási rendszere

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A DEENK könyvtári önértékelésének tapasztalatai Budapest,
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
„Az utolsó csepp nem tehet róla, hogy éppen ő az utolsó csepp, hiszen amúgy semmiben sem különbözik az előző cseppektől.” Mérő László.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
Minőségi könyvtári szolgáltatások –
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
Szakiskolai Fejlesztési Program I
Molnárné Stadler Katalin
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Az önértékelés szerepe egy szakképző intézmény minőségfejlesztő tevékenységében 5. előadás Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő Handler Nándor Szakképző Iskola, Sopron 1

Minőségfejlesztés előzményei „Nem tudatos korszak” Változó gazdaság, piaci hatások Partneri mérések Nemzetközi projektek Adatok gyűjtése, elemzése Fejlesztések indítása Szakmaszerkezet Szervezeti változtatások Tartalmi fejlesztések 2

Minőségfejlesztés előzményei Comenius 2000 Minőségfejlesztési Program II. intézményi modell kiépítése Minőségfejlesztés eredményei Pedagógiai munka – minőségfejlesztés Mérések, indikátorok Tudatos fejlesztések Szervezetfejlesztés Folyamatok szabályozása Minőségirányítási Kézikönyv Team-munka Működtetés szervezeti keretei Minőségfejlesztési módszerek SZÖM I., SZÖM II., CQAF – fejlesztési terv KMD pályázat 3

Minőségfejlesztés előzményei KMD pályázat 4 elismerésben részesülő közül 3 intézmény SZFP I-es szakképző iskola 4

Miért jó önértékelést végezni? Minőségfejlesztés – pedagógiai, szakmai fejlesztés Értékelés – mérhetőség Mit értékeljünk, mit mérjünk? Önértékelési modellek : SZÖM Adottság és eredmény kritériumok Kötelező és választható kritériumok Célok, célok szerinti értékelés Mérhető célok – célrendszer Indikátorok – célokhoz rendelt mutatók 5

Miért jó önértékelést végezni? Megalapozott fejlesztések Összehasonlíthatóság (külső, belső) Benchmarking Trend-vizsgálat Rendszeres, megalapozott értékelés Belső szervezeti azonosulás az eredmények és a fejlesztések területén Külső értékelések megalapozása Szakmai ellenőrzés Fenntartói értékelések Díjtípusú értékelések 6

Önértékelés ≠ minőségfejlesztés Az önértékelés a minőségfejlesztés eszköze Minőségfejlesztés és szakmai fejlesztés Adottságok leírása Eredmények meghatározása Cél - adottság - eredmény kapcsolat meghatározása Erősségek és fejlesztendő területek meghatározása Fejlesztések indítása Önértékelés ≠ minőségfejlesztés 7

Önértékelés megvalósítása SZÖM I., SZÖM II., KMD (CQAF) A csoport tagjainak kiválasztása A csoport vezetése (min. vezető, intézményi felelős) Vezető – csoport – tantestület – nem pedagógusok Bevonás, motiváció, támogatás (vezetői, testületi) Információ, tájékoztatás Team munka, több team létrehozása Projektfeladat végrehajtása Önértékelő munka elismerése 8

Önértékelés megvalósítása Kritériumcsoportok létrehozása Bevonás: területet ismerő kollégák Informatikai kompetencia „jó tollú”-ak előnyben Eredmények csoport előtti bemutatása Partneri vélemények – meglévő mérőeszközök vizsgálata Indikátorok, mutatók, háttérmutatók Kulcsfontosságú eredmények Indikátor-mátrix (mutató, felelős, helye, előállítása) 9

Önértékelés megvalósítása Tájékoztatás Minőségi körök közötti Vezetői Testületi Erősségek, fejlesztendő területek bemutatása Fejlesztések Vezetői egyeztetés Kevesebb, de megalapozott, megfelelő erőforrás-támogatással Mérés, értékelés 10

Az önértékelés „haszna” Iskolai dokumentumok és gyakorlat áttekintése Adottságok összefoglaló leírása Eredmények összegzése Fejlesztések közös elhatározása Példák intézményi fejlesztésekre Team-munka Bevonás, belső kommunikáció „Informatika” napi használata 11

Minőségfejlesztés – SZÖM - IMIP A minőségfejlesztés egységét kell megteremteni Hány minőségfejlesztés működjön? Mit tegyen az iskola? CQAF „Common Quality Assurance Framework” egységes keretrendszer Szakképző iskola és a teljes intézmény kérdése SZÖM adottságok – intézményi folyamatok SZÖM eredmények – indikátorok, minőségcélok célkritériumai, mérés, értékelés Adatgyűjtés szabályozása, adatok nyilvánossága Fenntarthatóság, működtetés SZÖM folyamatának szabályozása, az eredmények gyűjtésének szabályozása 12

MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK  MINŐSÉG Világos, egyértelmű cél Bevezetési terv Mérési rendszer Szisztematikus értékelési stratégia Látható és dokumentált kapcsolat a visszacsatolási mechanizmusok és a tervezési folyamat között Szisztematikus minőség megközelítés ……. Q 13

Mire figyeljünk? - buktatók Forrás-gazdálkodás (idő, emberi erőforrás, ……) Konkrétság, AZ INTÉZMÉNY MAGÁNAK ÉRTÉKEL! Terjedelem (kevesebb-strukturáltabb: több) Ha valamire nem tudunk válaszolni, gondolkodunk…. A „profik” mellé újakat, fiatalokat vonunk be (az „öregek” mindent tudnak értékelés nélkül) Ahol lehet teljes intézményt vizsgálunk és bontjuk, ahol ennek van értelme Több időt hagyunk az elemzésre, okok, célok meghatározására Mérőeszközök kialakítása, átalakítása a SZÖM modell és a CQAF szerint. 14

Rendszeres önértékelés - fenntarthatóság A fenntarthatóság garanciái Szervezeti integráció Mérőeszközök, indikátorok Önértékelésen alapuló fejlesztések PDCA-SDCA elv alkalmazása A minőségfejlesztés integrálása a tanév munkarendjébe IMIP szerepe(ISO, BGR, Comenius, SZÖM, stb.) CQAF – SZMBK Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer 15

Rendszeres önértékelés - fenntarthatóság Intézményi célok között: - minőségfejlesztés Vezetői elkötelezettség Minőségfejlesztés – pedagógus értékelés Tantestület – vezető – minőségügyi csoport Szervezeti felépítés Információ Részvételi mátrix 16

Kérdések 17

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Králik Tibor handler@sopron.hu kralik.tibor@chello.hu 18