Az önértékelés szerepe egy szakképző intézmény minőségfejlesztő tevékenységében 5. előadás Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő Handler Nándor Szakképző Iskola, Sopron 1
Minőségfejlesztés előzményei „Nem tudatos korszak” Változó gazdaság, piaci hatások Partneri mérések Nemzetközi projektek Adatok gyűjtése, elemzése Fejlesztések indítása Szakmaszerkezet Szervezeti változtatások Tartalmi fejlesztések 2
Minőségfejlesztés előzményei Comenius 2000 Minőségfejlesztési Program II. intézményi modell kiépítése Minőségfejlesztés eredményei Pedagógiai munka – minőségfejlesztés Mérések, indikátorok Tudatos fejlesztések Szervezetfejlesztés Folyamatok szabályozása Minőségirányítási Kézikönyv Team-munka Működtetés szervezeti keretei Minőségfejlesztési módszerek SZÖM I., SZÖM II., CQAF – fejlesztési terv KMD pályázat 3
Minőségfejlesztés előzményei KMD pályázat 4 elismerésben részesülő közül 3 intézmény SZFP I-es szakképző iskola 4
Miért jó önértékelést végezni? Minőségfejlesztés – pedagógiai, szakmai fejlesztés Értékelés – mérhetőség Mit értékeljünk, mit mérjünk? Önértékelési modellek : SZÖM Adottság és eredmény kritériumok Kötelező és választható kritériumok Célok, célok szerinti értékelés Mérhető célok – célrendszer Indikátorok – célokhoz rendelt mutatók 5
Miért jó önértékelést végezni? Megalapozott fejlesztések Összehasonlíthatóság (külső, belső) Benchmarking Trend-vizsgálat Rendszeres, megalapozott értékelés Belső szervezeti azonosulás az eredmények és a fejlesztések területén Külső értékelések megalapozása Szakmai ellenőrzés Fenntartói értékelések Díjtípusú értékelések 6
Önértékelés ≠ minőségfejlesztés Az önértékelés a minőségfejlesztés eszköze Minőségfejlesztés és szakmai fejlesztés Adottságok leírása Eredmények meghatározása Cél - adottság - eredmény kapcsolat meghatározása Erősségek és fejlesztendő területek meghatározása Fejlesztések indítása Önértékelés ≠ minőségfejlesztés 7
Önértékelés megvalósítása SZÖM I., SZÖM II., KMD (CQAF) A csoport tagjainak kiválasztása A csoport vezetése (min. vezető, intézményi felelős) Vezető – csoport – tantestület – nem pedagógusok Bevonás, motiváció, támogatás (vezetői, testületi) Információ, tájékoztatás Team munka, több team létrehozása Projektfeladat végrehajtása Önértékelő munka elismerése 8
Önértékelés megvalósítása Kritériumcsoportok létrehozása Bevonás: területet ismerő kollégák Informatikai kompetencia „jó tollú”-ak előnyben Eredmények csoport előtti bemutatása Partneri vélemények – meglévő mérőeszközök vizsgálata Indikátorok, mutatók, háttérmutatók Kulcsfontosságú eredmények Indikátor-mátrix (mutató, felelős, helye, előállítása) 9
Önértékelés megvalósítása Tájékoztatás Minőségi körök közötti Vezetői Testületi Erősségek, fejlesztendő területek bemutatása Fejlesztések Vezetői egyeztetés Kevesebb, de megalapozott, megfelelő erőforrás-támogatással Mérés, értékelés 10
Az önértékelés „haszna” Iskolai dokumentumok és gyakorlat áttekintése Adottságok összefoglaló leírása Eredmények összegzése Fejlesztések közös elhatározása Példák intézményi fejlesztésekre Team-munka Bevonás, belső kommunikáció „Informatika” napi használata 11
Minőségfejlesztés – SZÖM - IMIP A minőségfejlesztés egységét kell megteremteni Hány minőségfejlesztés működjön? Mit tegyen az iskola? CQAF „Common Quality Assurance Framework” egységes keretrendszer Szakképző iskola és a teljes intézmény kérdése SZÖM adottságok – intézményi folyamatok SZÖM eredmények – indikátorok, minőségcélok célkritériumai, mérés, értékelés Adatgyűjtés szabályozása, adatok nyilvánossága Fenntarthatóság, működtetés SZÖM folyamatának szabályozása, az eredmények gyűjtésének szabályozása 12
MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK MINŐSÉG Világos, egyértelmű cél Bevezetési terv Mérési rendszer Szisztematikus értékelési stratégia Látható és dokumentált kapcsolat a visszacsatolási mechanizmusok és a tervezési folyamat között Szisztematikus minőség megközelítés ……. Q 13
Mire figyeljünk? - buktatók Forrás-gazdálkodás (idő, emberi erőforrás, ……) Konkrétság, AZ INTÉZMÉNY MAGÁNAK ÉRTÉKEL! Terjedelem (kevesebb-strukturáltabb: több) Ha valamire nem tudunk válaszolni, gondolkodunk…. A „profik” mellé újakat, fiatalokat vonunk be (az „öregek” mindent tudnak értékelés nélkül) Ahol lehet teljes intézményt vizsgálunk és bontjuk, ahol ennek van értelme Több időt hagyunk az elemzésre, okok, célok meghatározására Mérőeszközök kialakítása, átalakítása a SZÖM modell és a CQAF szerint. 14
Rendszeres önértékelés - fenntarthatóság A fenntarthatóság garanciái Szervezeti integráció Mérőeszközök, indikátorok Önértékelésen alapuló fejlesztések PDCA-SDCA elv alkalmazása A minőségfejlesztés integrálása a tanév munkarendjébe IMIP szerepe(ISO, BGR, Comenius, SZÖM, stb.) CQAF – SZMBK Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer 15
Rendszeres önértékelés - fenntarthatóság Intézményi célok között: - minőségfejlesztés Vezetői elkötelezettség Minőségfejlesztés – pedagógus értékelés Tantestület – vezető – minőségügyi csoport Szervezeti felépítés Információ Részvételi mátrix 16
Kérdések 17
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Králik Tibor handler@sopron.hu kralik.tibor@chello.hu 18