Megfigyelés és kísérlet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kártyanyomtatás fortélyai Csákvári Krisztián Kártya és címke gyártás
Advertisements

Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A év értékelése és a év újdonságai
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Első magyarországi EUCIP konferencia Számalk-Szalézi Szakgimnázium Budapest, október 20. EUCIP ITAF 4 modul, 200 vizsgázó ̶ a EUCIP ITAF képesítés.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Kockázat és megbízhatóság
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
SZÁMVITEL.
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
SZÁMVITEL.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Mintavételes eljárások
Felvételi
Projektmunka Földrajzolok
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Kvantitatív módszerek
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
SZÁMVITEL.
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Feladatrendszerek és közszolgáltatások alprogram
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Szerzője Konzulens neve
Háztartási termelés, család, életciklus
A kutatás etikai vonatkozásai
Kutatási alapok és kutatási folyamat
Kutatási alapok és kutatási folyamat
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Megfigyelés és kísérlet
A szállítási probléma.
Megfigyelés és kísérlet
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
Céges értekezlet címe Előadó.
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Mintavételes eljárások
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Szabálytalanságkezelés
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Megfigyelés és kísérlet Egyelőre csak kiegészítő slide-ok. Nem szerepelnek rajta az órán szóban elhangzottak, de azok is részét képezik az anyagnak

A megfigyelés A valóság közvetlen észlelésén alapuló (általában) kvalitatív tudományos módszer. Nem használunk leegyszerűsítéseket, nem zárunk ki tényezőket stb., hanem úgy próbáljuk vizsgálni a jelenségeket, ahogy azok a valóságban történnek. Ezért általában a kutatás kezdeti, feltáró szakaszában kedveltebbek/hasznosak (megalapozzák a hipotéziseket és a speciálisabb kutatási módszereket) vagy a végén (tesztelés). Támogat(hat)ja a probléma kontextusban való megértését, ugyanakkor a felszíni jelenségek el is fedhetik a megfigyelő elől a lényegi dolgokat.

A megfigyelés előnyei A tényleges folyamatokat vizsgálja Feltáró jellege erős Nem igényli az alanyok tudatos bevonását, nem kell kontrollálni tényezőket stb. Megértési („nyelvi”) nehézségeket áthidalja (nem kell kódolni – dekódolni) Érdekes a vizsgálatot végzőknek

Hátrányai A lényegi folyamatok, mögöttes tényezők elfedve maradnak. Nehéz (lehetetlen?) biztosítani, hogy valóban a tipikus valóságot figyeljük meg Nagy felkészültséget igényel a vizsgálatot végzőtől Általában nem megismételhető

Lépései Vizsgálandó jelenség kiválasztása Terep kiválasztása (néha az előzővel egyszerre) Időalapú és eseményalapú Kutató képzése (torzítás vs. beilleszkedés) Rejtett vagy beavatkozó? Mérés (adatfelvétel, terepmunka) és dokumentálás Elemzés, értékelés

Típusai A lefolytatás tervezettsége alapján lehet: Strukturált Strukturálatlan A megfigyelő szerepe alapján lehet: Résztvevő: Teljes részvevő (nem azonosítja magát megfigyelőként) Résztvevő-megfigyelő (részt vesz, de azonosítja magát) Megfigyelő, de részben résztvevő Nem résztvevő (kizárólag megfigyelő) Azonosított Rejtett

A résztvevő megfigyelés Amikor a megfigyelő jelen van a megfigyelt jelenség, folyamat környezetében, akár részt is vesz benne. Ezáltal befolyásolja azt, de alaposabban meg is figyelheti. Tanács vagy filozófia: Semmilyen jelenséget, magatartást ne tartsunk magától értetődőnek!

Taylor & Bogdan 3 elve Mindenki érezze jól magát Legyen terepstratégiánk Dokumentáció! Ami nincs leírva az nincs.

A résztvevő megfigyelés ABC-je Beilleszkedés Saját szerep Viszonyulás Kulcsinformátorok Nehéz helyzetek Taktikák Terepstratégia Terepmunkanapló

A kísérlet Órán szóban Általánosíthatóság Kvázi-kísérletek Kizárás és kontroll