A pedagógiai fejlesztések háttere és gyakorlata Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem vilmosv@axelero.hu 2018.12.31.
2018.12.31.
Miről lesz szó? 29 45 11 8 1 2018.12.31.
MIRŐL LESZ SZÓ? Bevezetés A fejlesztés háttere (miért? hogyan? mit/kit?) Konkrét példák Összegzés 2018.12.31.
2018.12.31.
Egy tantervelméleti „tanmese” A bogyógyűjtögető nemzetség Halfogás, csapdaállítás, kardfogú tigrisek elijesztése Fővarázsló, Vének Tanácsa A hívek száma növekedett A tigrisek elijesztésének 50 módszere Lángnyelvek csiholása, messzehordó íjak készítése (Ballér Endre, 1978) 2018.12.31.
A bemelegítés összegzése Nem az új tanításával kezdünk Bemelegítés, ráhangolódás Előzetes tudás Közös munka Együttgondolkodás, motiváció Egyeztetett célok, elvárások 2018.12.31.
Miért? 1979: napi 1 millió tudományos publikáció 1996-97: több természettudományos és műszaki publikáció, mint az írásbeliség kezdetétől a II. világháborúig tudományok fejlődése tanulási képesség 2018.12.31.
Miért? 1230 gramm, fali lebeny alsó része 15%-kal szélesebb Thomas Harvey, Princeton, patológus Steven Levy, New Jersey Month, újságíró Marian Diamond, Berkeley Egyetem, Kalifornia, neuroanatómus Sandra Witelson, agykutató, 1996 2018.12.31.
Miért? Félbillió idegsejt, 100 billió szinapszis TKA-AKT tanulás-új kapcsolatok kapcsolatok-környezet 2018.12.31.
Miért? homloklebeny felső, halántéklebeny hátsó tekervénye (asszociációs mező) gondolkodás, tervezés, emlékezet, figyelem, Heschl-kör (tanulás) neuronok, gliasejtek 2018.12.31.
Hogyan? Motiváló módszerek Tanulásszervezés Az alma titka A négy sarok titka Tantervi hálók, térképek A fejlesztés értékelése 2018.12.31.
Multidiszciplináris megközelítés Irodalom Zene Családi ismeretek Történelem Természet- ismeret Témák Tervezés és gyártás Dráma Matematika Földrajz Üzlet Képzőművészet 2018.12.31.
Interdiszciplináris megközelítés Irodalom Természet- ismeret Olvasási képesség, Szövegértés Kooperatív tanulás Gondolkodási képesség Matematikai kompetencia Kutatási képességek Földrajz Történelem 2018.12.31.
Fejlesztendő képességek A térkép Kulcskérdések Főbb témák, kulcsfogalmak Fejlesztendő képességek Értékelés 2018.12.31.
„Mondd el és meghallgatom. Írd le és elolvasom. Vonj be és megtanulom (ősi kínai mondás) 2018.12.31.
Értékelési szempontok 1 = egyáltalán nem 2 = egy kicsit 3 = igen 4 = nagyon A téma Most már többet tudok a témáról 1 2 3 4 A munkaformák Jó volt csoportban dolgozni 1 2 3 4 Komolyan vettem a feladatokat 1 2 3 4 Ismerem az alábbi szavak jelentését Fogyasztói társadalom 1 2 3 4 Értékrend 1 2 3 4 Fenntartható fejlődés 1 2 3 4 2018.12.31.
Fejlesztendő területek Saját vélemény Mások véleménye Tanári vélemény Tervek Visszajelzések 2018.12.31.
KILÉPŐKÁRTYÁK BIZONYTALAN VAGYOK. NEM TUDTAM FIGYELNI. MÁR KÖNNYEBB. ELVESZTETTEM A FONALAT. MAGABIZTOS VAGYOK. JÓL MENT. TÚL SOK VOLT EZ NEKEM. MINDENT ÉRTETTEM. JOBBAN IS MEHETETT VOLNA. UNATKOZTAM. SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGEM. TETSZETT AZ ÓRA. 2018.12.31.
2018.12.31.
Mit? Alkalmasság, ügyesség „Alapvetően értelmi (kognitív) alapú tulajdonság, de fontos szerepet játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők.” (Pedagógiai Lexikon, 1997) 2018.12.31.
Mit? anyanyelvi kommunikáció idegen nyelvi kommunikáció matematikai kompetencia természettudományos kompetencia digitális kompetencia a hatékony, önálló tanulás szociális és állampolgári kompetencia kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség (Nat-2007) 2018.12.31.
Mit? terület meghatározás a kompetenciához kapcsolódó elengedhetetlen ismeretek, képességek, attitűdök 2018.12.31.
2018.12.31.
TANULÁS ÉS TANÓRAI TERVEZÉS KAPCSOLATA KÖVETKEZTETÉS FEJLESZTÉS A TANULÁSÉRT HELYZET HOVÁ ? HOGYAN ? TANULÁS ÉS TANÓRAI TERVEZÉS KAPCSOLATA 2018.12.31.
A „tengeri csikó” (hippokampusz) Következtetés A „tengeri csikó” (hippokampusz) csodája 2018.12.31.
Következtetés Development 2018.12.31.
„Mellesleg persze tanulhatna is valamit, de ha egy tizenéves igazán meg akar valamit tanulni, azt rendszerint sokkal gyorsabban teszi, mint az iskola képzeli.” (Csányi Vilmos: Az emberi természet) 2018.12.31.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! vilmosv@axelero.hu 2018.12.31.