Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011. október.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011. október."— Előadás másolata:

1 Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011. október 14-15. Dr. Nárai Márta egyetemi docens, tudományos munkatárs Széchenyi István Egyetem

2 Tartalom Bevezetés Kutatás bemutatása – Célja – Módszere Kutatási eredmények – Minta alapjellemzői – Munkáltatói elvárások Szakmai kompetenciák Nem szakmai kompetenciák Összegzés Széchenyi István Egyetem

3 Kutatás célja Alapvetően kettős: – Feltárni a felsőoktatásból kikerülő hallgatókkal szemben támasztott munkaerő-piaci/munkáltatói elvárásokat – Megismerni a Széchenyi István Egyetemen végzett pályakezdő diplomásokkal kapcsolatos tapasztalatokat Eredmények használhatósága: – lehetőséget biztosítanak a fejlesztendő területek meghatározására → – képzésbe történő beépítésével az Egyetem hozzájárulhat a kibocsátott hallgatók munkaerő-piaci sikerességének növeléséhez Pályakezdőnek az elmúlt három évben diplomát szerzett szakembert tekintettük Széchenyi István Egyetem

4 Kutatás módszertana Kérdőíves felmérés → 251 kérdőív (megkeresve mintegy 1220 cég, szervezet, intézmény – 20,5% válaszadói hajlandóság) Nyugat- és Közép-Dunántúl + Budapest Verseny - és közszféra (tervezett arány 80 – 20%) 2010. november – 2011. január – On-line Miért? A cégvezetők egy része a személyes találkozótól elzárkózik Idő szorítása Nem állt rendelkezésünkre pontos adatbázis arról, hogy hol dolgoznak a SZE-n végzett hallgatók Hátránya: megfelelő reprezentativitás nem igazán biztosítható Törekvés: a minta minél sokrétűbb legyen – és személyes lekérdezés: 40 szervezet (minta 16%-a) Széchenyi István Egyetem

5 Kutatás módszertana Kompetenciák: széles skálán értelmezettek, de alapvetően az oktatásban megszerzett tudásra és a személyes tulajdonságokra vonatkoztatják őket Elvárt kompetenciákat két csoportba soroltuk: – Szakmai kompetenciák: tudások, ismeretek (9 terület) – Nem szakmai kompetenciák: személyes készségek, képességek, magatartásjegyek (3 alcsoportban 36) Széchenyi István Egyetem

6 Kutatás módszertana Szakmai kompetenciák 1) szakmai tapasztalat/gyakorlat, 2) pénzügyi-számviteli ismeretek, 3 ) jogi ismeretek; 4) szervezési ismeretek; 5) pedagógiai ismeretek; 6) társadalom-ismeret; 7) nyelvtudás; 8) informatikai, számítástechnikai ismeretek; 9) általános műveltség. Széchenyi István Egyetem

7 Nem szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem

8 Minta alapjellemzői A válaszadó szervezetek gazdálkodási forma szerinti megoszlása, % Széchenyi István Egyetem

9 Minta alapjellemzői Ágazat/tevékenységi terület szerinti megoszlás, % Valamivel több, mint 50%-os arányt képviselnek a termelő (ipari) és az üzleti alapon működő szolgáltatásokat nyújtó cégek Széchenyi István Egyetem

10 Minta alapjellemzői Méretnagyság szerinti megoszlás, % Széchenyi István Egyetem

11 Elvárások Szakmai kompetenciák – Értékelés ötfokozatú skálán: szükségtelen (1); ritkán szükséges (2); jó, ha van (3); gyakran szükséges (4); elengedhetetlen (5) Nem szakmai kompetenciák – Értékelés ötfokozatú skálán: egyáltalán nem fontos, szükségtelen (1); nem fontos (2); jó, ha bír vele az illető (3); fontos (4); nagyon fontos, elengedhetetlen (5) Széchenyi István Egyetem

12 Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem

13 Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem Elvárási szintek előfordulási gyakorisága, %

14 Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem Elvárás-rendszer komplexitása, %

15 Nem szakmai kompetenciák – leginkább elvárt képességek… Széchenyi István Egyetem

16 Nem szakmai kompetenciák – legkevésbé elvárt képességek… Széchenyi István Egyetem

17 Nem szakmai kompetenciák Többségét fontosság tekintetében magasra értékelték – 36-ból 29 tételnél a mintaátlag eléri vagy meghaladja a négyes értéket – Összesített mintaátlag: 4,25 – Legalacsonyabb átlagérték: 3,5 Fellelhetők lényeges különbségek a cégek elvárás-rendszerében, tevékenységi terület és méret alapján: – IKT szektor: rugalmasság, nyitottság, kreativitás, újítások kezdeményezése, tudatosság – Ipari cégek: eredményközpontúság, tudatosság, célorientáltság, kitartás, folyamatos fejlődés – Közigazgatás: megbízhatóság – Egészségügy, szociális, oktatás: konfliktuskezelő képesség, kommunikációs k., emberekkel való bánásmód, segítőkészség, felelősségvállalás, önismeret – Kereskedelem, szállítmányozás: legalacsonyabb elvárás-rendszer, lényegesen több négyes alatti átlagérték – Mikro- és kisméretű cégek: változtatásra törekvés, kreativitás, döntési képesség, problémamegoldó k., Széchenyi István Egyetem

18 Összegzés Mind a szakmai, mind a nem szakmai kompetenciák fontosak, De az általános humán kompetenciák, illetve a munkavégzéshez kapcsolódó kompetenciák elvárása magasabbra értékelt, mint a különböző ismeretek, tudások birtoklása A tudások, ismeretek között nem a speciális ismereteket értékelik magasabbra, hanem – Az informatikai, számítástechnikai és – Az általános műveltséget tehát, amelyek a világban és e-világban való eligazodáshoz elengedhetetlenek és amelyekre építeni lehet a többi tudást Munkaerőpiac gyorsan változik → az új körülményekhez, kihívásokhoz alkalmazkodni kell → ezt megfelelő készségekkel, képességekkel felvértezve lehet csak megtenni Széchenyi István Egyetem

19 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Széchenyi István Egyetem


Letölteni ppt "Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011. október."

Hasonló előadás


Google Hirdetések