Retorika és érvelés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
Advertisements

A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
FOL függvényjelekkel Zsebibaba anyja A 2 harmadik hatványa a oszlopában az első blokk Ezek is nevek, de nem in- konstansok Azért, mert összetettek Predikátum:
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Könyvvizsgálati dokumentumok áttekintése. Minden olyan információ, ami a könyvvizsgálói vélemény kialakításához fontos és lényeges a könyvvizsgálati dokumentáció.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
Pedagógus szerep és változásai
Törvényes öröklés és végrendelet
A kérdőívek, a kérdőívszerkesztés szabályai
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Dr. Kovács László Főtitkár
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Madách Az ember tragédiája elemzés
14. A SZÖVEGFAJTÁK JELLEMZŐI mozaweb. hu/mblite. php
Konfliktusok az iskolában
Hipotézisvizsgálat.
Az életvezetés etikája - a döntésről
Kijelentéslogikai igazság (tautológia):
Szombatiskola, mint baráti kör
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Nem formális logika.
Compliance és Corporate Governance
Jogi logika.
Környezeti Kontrolling
A CSOPORTMUKA VÁZLATOS FOLYAMATA ÁLTALÁNOS CSOPORTTERVEZÉSI MODELL
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Rappai Gábor, szeptember 25.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Színházi élet - Németh Antal
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
ARANY JÁNOS: VOJTINA ARS POETICÁJA
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Stratégiai gondolkodás
A tehetséggondozás kihívásai
Érveléstechnika 8..
Előadás másolata:

Retorika és érvelés

Demonstráció – argumentáció A meggyőző beszéd tudománya, művészete, mestersége. Demonstráció : igaz premisszák  levezetési szabályok betartása  igaz konklúzió Argumentáció : premisszák: a szükségszerűség, a bizonyosság hiányzik az érvelésnek vannak szabályai és technikái (= gyakorlati fogások készlete) nem bizonyossági, mégis elfogadható következtetés: „meggyőzöttség”

A retorika születése „Természetes retorika” A retorika fogalmasítása: a retorika reflexió tárgya a természetes retorika szerves fejlődésének eredményeként ókori Görögország : „vándortanító” szofisták külsőváltozások nyomán, általánosan elfogadott elvekből levont szabályok ókori Görögország : „demokratizálás” filozófiai retorika : Platón és Arisztotelész tekhné rétoriké

A retorika alkalmazási területei Bírósági retorika (perbeszéd) idődimenziója a múlt célja az igazságosság / igazságtalanság elválasztása eszköze a vád (állítás) és a védekezés Alkalmi beszéd (ünnepek, egyedi alkalmak beszédei) idődimenziója a jelen célja a becsület / becstelenség példái felmutatása eszközeként magasztalja vagy kárhoztatja tárgyát Politikai szónoklat (a tanácskozás meggyőzése) idődimenziója a jövő célja a célravezető /célszerűtlen tettek elkülönítése eszköze a döntésre buzdítás vagy eltántorítás

A szónoklás lépései (Cicero) a szónoknak meg kell találnia a témáját : inventio el kell rendeznie az anyagát, meggyőzőerővel : dispositio feldíszíteni a gondolatait a nyelv segítségével: elocutio elraktározni az emlékezetében: memoria méltósággal és eleganciával előadni: pronuntiatio

A meggyőző beszéd eszközei Külsők : a kijelentéseket alátámasztó bizonyítékok Belsők : a beszéd eszközei a retorikai eszközök: Ethosz : a beszélő „jó ember”, akinek hinni lehet; a beszédben megnyilvánuló személyes kvalitások Pathosz: a hallgatóság érzelmeinek megindítása, melyek jelentősen befolyásolják a következtetéseiket Logosz : a beszéd értelmi meggyőző erejére utal, az abban felsorakoztatott érvek hatása nyomán induktív: példákból kiinduló deduktív: általános premisszákból kiinduló

A meggyőző beszéd felépítése Bevezetés Elbeszélés     Kitérés Részletezés Bizonyítás   Cáfolás Befejezés Az elbeszélés legyen: rövid világos Valószerű A bizonyítékok: Külső: törvény; tanú; szerződés; kínvallatás; eskü Belső: ethosz; pathosz; logosz Érvek: a persona; a re

Retorika és argumentáció Retorika : A meggyőző beszéd tudománya, művészete, mestersége. Meggyőzés eszközei: Mesterségen kívüli  Mesterségen belüli  ethosz, pathosz + + logosz = „észérvek” = meggyőzés az értelemre hatva  Argumentáció : Állítást megfogalmazó nyelvi kifejezés alátámasztása (= igazolása) egy másik kifejezéssel. Ami alátámasztásra szorul: vélekedés Az igazolásra kényszerítés: „Miért?” Az igazolás: „Azért, mert…”  indokok szolgáltatása

Érveléselméletek 1. Logikai megközelítés = a legerősebb igazolás Igazként elfogadott premisszákból szükségszerűen igaz konklúzió = következményreláció = formális igazolás Alapsémája: a szillogizmus Szűk keresztmetszet: a premisszák igazsága Korrekció, kiegészítés: dialektika  vita: ésszerűen gondolkodó és érvelő emberek véleményének egybeesése

Érveléselméletek 2. Retorikai megközelítés = nincs igazság, csak vélekedés Egy elfogadott kiindulópontból levezetett meggyőzésre alkalmas vélemény „Új retorika” : a racionális argumentáció elmélete  az értékítéletek logikája benne az érvek tartalma, s nem csupán szerkezete játszik szerepet helyesség

Érveléselméletek 3. (Dialektika ) Dialogikai megközelítés = nincs igazság, csak álláspont beszédhelyzethez, a szituációhoz kötődő problémamegoldó érvelés Probléma  vita  érvelés ( jogvita) Érvvel szembeni követelmények: Materiális elfogadhatóság Formális igazolhatóság = eljárási igazolhatóság

Érveléselméletek 4. Érvelés = textus  racionalitás (logosz) Kommunikációelméleti megközelítés = nincs igazság, csak beszédmegnyilvánulás nyelvelméleti fogalmi keret: pragmatika  beszédaktus-tan Érvelés = textus  racionalitás (logosz) A kommunikáció racionalitásának feltétele: ideális beszédhelyzet (Habermas)

Az érvelés szerkezete Logika: P  K : premissza  konklúzió Érv: A  K : argumentum  következtetés Érv – ellenérv szerkezet: (Argumentum – Tézis – Proponens – Opponens:) ergo AP KP   ha de ergo I Ao Ko

Argumentáció-elemzés lépései A probléma meghatározása A vita oka, tétje, a vitabeli pozíciók A vitatott állítás megfogalmazása A végső célként igazolni/cáfolni kívánt tézis Az érvelés feldarabolása „A ergo K” szerkezetű elemi érvekre bontás Az argumentáció sávjai rekonstrukciója Az elemi érvek láncolattá fűzése Argumentációs szerkezet rekonstrukciója Az érvelési láncolatok beillesztése a vita egészébe

Az érveléssel szembeni elvárások Az érvelő szöveget jellemezze: Egység Haladás Folytonosság Tagoltság Arányosság Teljesség

Hibás érvek Sugalló kérdés Körbenforgó érvelés Logikai hiba Még mindig iszol? Körbenforgó érvelés Bánatomban iszok, mert nem tudok leszokni. Logikai hiba A szomszéd egy kortyot sem ivott, mégis meghalt! Irreleváns következtetés Te csak hallgass, te meg cigizel! Rész-egész összekeverése A kedélyes emberek mind szeretik a jó bort!

Hibás érvelések Szalmabáb érvelés Csúszós lejtő érvelés Ha olyan okos lenne, tudna érthetően beszélni! Csúszós lejtő érvelés Ha mindenkin segítesz, a végén koldusbotra jutsz! Hamis dilemmával érvelés Válassz: tanulni akarsz, vagy csavargó leszel? Téves oktulajdonítás Nem írná az újság, ha nem volna igaz! Téves általánosítás Ez is azért van, mert olyan erélytelen vagy!

Lineáris jogi argumentáció

Dialektikus jogi argumentáció

A klasszikus hagyománynak megfelelően: Retorikai díszítések A klasszikus hagyománynak megfelelően: Szintaktikai „figurák”: a mondatszerkezettel való játék (szórend, kihagyás, megszakítás stb.) Szemantikai „figurák”: metafora, hiperbola, paradoxon, parafrázis, irónia stb. Pragmatikai„figurák”: szónoki kérdés, közönség megszólítása, „vallomás” stb.