Általános forgalmi adó 2015

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
Környezetvédelmi termékdíj változásai 2015-ben UniBrillant Csoport– Megoldás az adatszolgáltatásban
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Dr Darák Péter: Áfa (és jövedék). Jövedelem versus fogyasztás Adózott jövedelem: Fogyasztás, vagy megtakarítás.
ÁFA változások (Horányi Márton). A változás háttere – EU szabályozás változása: Tanácsi irányelvek (2008/9;/117)változását  Szolgáltatás teljesítési.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Általános forgalmi adó március 4.. Hazai adózás főbb ismérvei Magyarország adórendszere nagyjából harmonizál a fejlett nyugati országokéval Adók.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
ART és egyéb adók ART 1) Bejelentési szabályok: Készpénzfizetés bejelentése→5 millió Ft-ról 2 millió Ft-ra csökken Munkaerő-kölcsönzéssel összefüggő.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Pásztorné Szerezlai Márta
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Reklámadó.
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Adatszolgáltatás a számlákról
Készletek transzformációja
Az általános forgalmi adó és az adóeljárás változásai 2018.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Az „Út a munkához” program évi változásai
Vidékfejlesztési pályázatok megvalósításához útravaló
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Általános forgalmi adó 2015

Távolról is nyújtható szolgáltatások A nem adóalanyok részére nyújtott telekommunikációs, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, valamint az elektronikus úton nyújtott szolgáltatások az Európai Unió más tágállamában lakóhellyel rendelkező magánszemélyekre vonatkozóan a teljesítési hely megváltozik és a magánszemélyek lakóhelye szerint fognak ezek a szolgáltatások adózni. A szolgáltatók kötelesek lesznek a szolgáltatásaikat igénybe vevő magánszemélyek lakóhelye szerinti államban adószámot igényelni, az adott ország szabályai szerinti számlát kiállítani és a helyi áfamértéket felszámítani a szolgáltatásaik után.

Távolról is nyújtható szolgáltatások Elektronikus úton nyújtott szolgáltatás különösen: elektronikus tárhely rendelkezésre bocsátása, honlap tárolása és üzemeltetése, valamint számítástechnikai eszköz és program távkarbantartása, szoftver rendelkezésre bocsátása és frissítése, kép, szöveg és egyéb információ rendelkezésre bocsátása, valamint adatbázis elérhetővé tétele, zene, film és játék – ideértve a szerencsejátékot is – rendelkezésre bocsátása, valamint politikai, kulturális, művészeti, tudományos, sport- és szórakoztatási célú médiaszolgáltatás, illetőleg ilyen célú események közvetítése, sugárzása, távoktatás, feltéve, hogy a szolgáltatás nyújtása és igénybevétele globális információs hálózaton keresztül történik.

Az igénybevétel helyének meghatározása Az igénybevétel helyének meghatározását segítő feltételek négy kategóriába sorolhatók: fizikai jelenlét, vezetékes hálózat, mobilhálózatok, kódkártyák, egyéb beazonosítási szempontok.

Az igénybevétel helyének meghatározása Aggregátor oldalakon, mobiltelefonon és online piactereken keresztül nyújtott elektronikus szolgáltatások: az online piacteret üzemeltető, illetve távközlési szolgáltatást nyújtó szolgáltatók úgy kezelendők, hogy a saját nevükben járnak el. Ez alól kivételt képez, ha külön feltüntetik, és egyértelműen igazolható (mind a szerződést, mind az igénybevevő részére nyújtott tájékoztatást tekintve), hogy a szolgáltatást más személy nyújtja. Ez alapján alaphelyzetben az online piacterek üzemeltetőinek (és más hasonló gazdálkodóknak) az új szabályok szerint kell majd elszámolniuk az áfát.

Az igénybevétel helyének meghatározása Előlegfizetés esetén arra kell figyelemmel lenni, hogy a 2015. január 1-jét megelőzően jóváírt, kézhez vett előleg tekintetében a fizetendő adót a 2015. január 1-jét megelőzően hatályos szabályok szerint kell megállapítani. Majd a 2015. január 1-jére vagy azt követő időpontra eső teljesítéskor a szolgáltatásnyújtónak adófizetési kötelezettsége az adóalapnak a nettó előleggel csökkentett összege után keletkezik

Távolról is nyújtható szolgáltatások Az adóalanyoknak akár mind a 28 tagországban adókötelezettsége keletkezhet 2015. januártól. Egyszerűsödik a vállalkozások adminisztrációs kötelezettségei, bevezetésre kerül az ún. mini-one-stop-shop-ot („MOSS”) vagyis az egyablakos ügyintézési rendszer. Így az áfa-bevallási és -befizetési kötelezettségeket a fogyasztó tartózkodási helyétől függetlenül az értékesítő államában kell teljesíteni.

Távolról is nyújtható szolgáltatások Az egyablakos rendszer elérhető a Közösségen belül nem letelepedett adóalanyok részére is, amennyiben az érintett szolgáltatásokon kívül nem teljesítenek más olyan termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást, termék Közösségen belüli beszerzését, amelynek következtében a Közösség bármely tagállamában adót kellene fizetniük.

Távolról is nyújtható szolgáltatások Az az adóalany, aki egy tagállam szűkített egyablakos ügyintézési rendszerében nyilvántartásba van véve (ez az azonosítót kiadó tagállam), negyedévente elektronikus úton héa bevallást nyújt be a szűkített egyablakos ügyintézés keretében, amelyben megadja az általa más tagállamokban (azaz a fogyasztás helye szerinti tagállamban/tagállamokban) nem adóalanyoknak nyújtott távközlési szolgáltatásra, műsorszolgáltatásra és elektronikus szolgáltatásra vonatkozó adatait, és az e szolgáltatásokat terhelő héa összegét.

Távolról is nyújtható szolgáltatások A héa-bevallást és a megfizetett héát az azonosítót kiadó tagállam ezután biztonságos kommunikációs hálózaton keresztül eljuttatja a fogyasztás helye szerinti érintett tagállamnak. Az egyszerűsített héa-bevallást az adóalany saját tagállamában esedékes, az ottani előírásoknak megfelelően benyújtandó áfa-bevalláson felül kell benyújtani. Annak az adóalanynak, aki úgy dönt, hogy igénybe veszi a szűkített egyablakos ügyintézést, nyilvántartásba kell vétetnie magát az azonosítót kiadó tagállamban. Az uniós szabályozás esetében ez az a tagállam, amelyben az adóalany gazdasági tevékenységének székhelye van.

Távolról is nyújtható szolgáltatások Az egyszerűsített héa bevallás Az adóalanynak a szűkített egyablakos ügyintézés keretében – bármelyik különös szabályozás hatálya alá tartozik is – minden naptári negyedévre egyszerűsített héa bevallást kell benyújtania elektronikus úton, függetlenül attól, hogy teljesített-e távközlési szolgáltatást, műsorszolgáltatást vagy elektronikus úton nyújtott szolgáltatást. (Ha az adott negyedévben nem nyújtott szolgáltatást az EU-ban, „nulla” értékadatú bevallást kell benyújtania.) Az egyszerűsített héa bevallás benyújtásának és a befizetés teljesítésének határideje azon időszak végétől számított legfeljebb 20 nap, amelyre az adóbevallás vonatkozik.

Távolról is nyújtható szolgáltatások Az adó megfizetése Az adóalany a fizetendő héát az azonosítót kiadó tagállamnak fizeti meg, mégpedig egy összegben a teljes bevallás után (vagyis valamennyi fogyasztás helye szerinti tagállamra). Az azonosítót kiadó tagállam ezután megküldi az összegeket az egyes fogyasztás helye szerinti tagállamoknak. Az uniós szabályozás esetében az azonosítót kiadó tagállam 2018. december 31-ig megtartja ezen összeg egy bizonyos százalékát (visszatartási időszak).

Távolról is nyújtható szolgáltatások Számlázás A számlázás tekintetében a fogyasztás helye szerinti tagállam előírásait kell alkalmazni, ezért az adóalanynak gondoskodnia kell arról, hogy ismerje azon tagállamok vonatkozó rendelkezéseit, ahol szolgáltatásokat nyújt. A tagállamok számlázással kapcsolatos előírásairól a Bizottság is tájékoztatást fog közzétenni weboldalán.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) A jogalkotó a változásokra megfelelő felkészülési időt biztosítva két lépcsőben vezeti be az új előírásokat: első lépésként 2015. július 1-jétől az adótanácsadói, könyvelői és könyvvizsgálói szolgáltatásokra, majd ezt követően 2016. január 1-jétől minden egyéb szolgáltatásra.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) Az adófizetési kötelezettség főszabály szerint az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napján keletkezik. Ha a számla, vagy nyugta kibocsátásának időpontja és az ellenérték megtérítésének esedékessége az elszámolással, vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napját megelőzi, teljesítés a számla, vagy nyugta kibocsátásának időpontja. Amennyiben az ellenérték megtérítésének esedékessége az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napját követő időpontra esik, teljesítés az ellenérték megtérítésének esedékessége, de legfeljebb az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napját követő 30. nap.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) Az átmeneti előírások értelmében ezen új rendelkezéseket az olyan, 2015. június 30- át követően kezdődő, elszámolással vagy fizetéssel érintett időszakokra kell először alkalmazni, amelyeknél a fizetés esedékessége 2015. június 30-át követő időpontra esik. Általános jelleggel valamennyi szolgáltatásra ezen előírásokat pedig azon, 2015. december 31-ét követően kezdődő elszámolással vagy fizetéssel érintett időszakok esetében kell figyelembe venni, amelynél a fizetés esedékessége 2015. december 31- ét követő időpont.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) 1.példa: Az Áfa tv. 58/A. § (1) és (1a) bekezdésének alkalmazása „A” vállalkozás „B” vállalkozástól könyvviteli szolgáltatást vesz igénybe. Az aktuális elszámolási időszak 2015. június 5–július 5. és az ellenérték fizetési határideje július 10. Ekkor az ügylet teljesítésének és az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontja július 10. (A 2015. június 30-ig hatályos előírások alapján).

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) 2.példa: „A” vállalkozás „C” vállalkozástól adótanácsadási szolgáltatást vesz igénybe 2015. július 5. és augusztus 5. közötti aktuális elszámolási időszak mellett. Az ellenérték megfizetése július 31-én esedékes, „C” a számlát 8 nappal később, augusztus 8-án bocsátja ki. Ekkor az ügylet teljesítésének és az adófizetési kötelezettségnek a keletkezési időpontja az elszámolási időszak utolsó napja, azaz augusztus 5.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) 3.példa: „A” vállalkozás „B” vállalkozástól folyamatos könyvviteli szolgáltatást vesz igénybe, a következő aktuális elszámolási időszak 2015. július 5-től augusztus 5-ig tart, és az ellenérték megfizetésének határideje jelen esetben megelőzi az időszak végét, mert az augusztus 2-ra esik. „B” a számlát augusztus 4-én állítja ki. Ekkor az ügylet teljesítési és az adófizetési kötelezettség keletkezési időpontja a számla kiállításának időpontjával egyezik meg, azaz augusztus 4.

Időszakos elszámolású ügyletek teljesítési időpontja (58.§.) 4.példa: „A” vállalkozás „D” vállalkozástól is egyszeri alkalommal adótanácsadási szolgáltatást vesz igénybe 2015. augusztus 30. és szeptember 15. közötti elszámolási időszakra és az ellenérték fizetésének esedékessége október 25. Ekkor az ügylet teljesítési és az adófizetési kötelezettség keletkezési időpontja az elszámolási időszak utolsó napját követő harmincadik nap, azaz október 15.

Előlegre vonatkozó szabályok Előlegnek kell tekinteni csere (barter) tranzakció esetén azt az ügyelet, amely először – akár részben – teljesül. Ennek értelmében előlegnek minősül minden – nem kizárólag pénz vagy készpénz- helyettesítő fizetési eszköz formájában – a teljesítést megelőzően adott, ellenértékbe beszámítható vagyoni előny. Barter esetén az elsőként teljesítő fél teljesítését a másik fél előlegként számlázza, és mivel az előleg összege az adót is tartalmazza, annak áfa tartalmát fizetendő adóként állítja be. Az elsőként teljesítő fél természetesen saját teljesítéséről szintén kiállítja a számlát. A második teljesítéskor – egyenértékű ügyleteket feltételezve – már nem keletkezik adófizetési kötelezettség, mivel a később teljesítő fél számláját kompenzálja a részére teljesített előleg. Amennyiben csereügyletek során valósul meg a teljesítést megelőzően vagyoni előny juttatása, a fizetendő adót annak megszerzésekor kell megállapítani

Portfóliókezelés Adómentes marad a befektetési alap és a kockázati tőkealap kezelése, a biztosítástechnikai tartalékok fedezetét képező eszközök portfóliókezelése, valamint a magánnyugdíjpénztár, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár és a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény részére végzett portfóliókezelés. Ettől eltérő portfoliókezelési szolgáltatás adókötelessé válik. A módosítás 2015. január 1-től hatályos. Amennyiben a portfóliókezelési szolgáltatásért az ellenértéket meghatározott időszakra fizetik, adófizetési kötelezettség azon időszakért fizetett ellenértéket terheli először, mely időszak 2014. december 31-et követi.

Adómentesség - lakóingatlan Az adóalany megváltoztathatja azon nyilatkozatát, hogy az összes ingatlan értékesítésére adófizetési kötelezettséget választott, úgy, hogy kizárólag a lakóingatlannak nem minősülő ingatlan értékesítésére vonatkozik a jövőben az adófizetési kötelezettség választása. A nyilatkozat módosítására 2014. november 27 és 2015. február 28. között van lehetőség. A módosított, lakóingatlan-értékesítés adó alóli mentességére vonatkozó nyilatkozatot 2015. január 1-jétől kezdődően kell alkalmazni.

Kedvezményes áfa kulcs Csökken a köztes terméknek minősülő, nagy testű élőállatok (háziasított szarvasmarha, juh és kecske) és vágott testek értékesítésére alkalmazandó áfa kulcs: Az 5% alá tartozó termékeket az Áfa törvény melléklete határozza meg vtsz. szám és megnevezés alapján. A kedvezményes adókulcsot azon értékesítésekre kell először alkalmazni, amelyekben a fizetendő adó megállapítására előírt időpont 2015. január 1-re vagy azt követő napra esik.

Fordított áfa A vevő lesz az adó fizetésre kötelezett: egyes vas- és acélipari termékek (Áfa tv. új, 6/B. számú melléklete) értékesítése termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz munkaerő-kölcsönzése, kirendelése és személyzet rendelkezésre bocsátása, valamint az iskolaszövetkezet szolgáltatása esetén. A fordított adózást azon ügyletekre kell először alkalmazni, amelyek teljesítési időpontja 2015. január 1. napjára esik vagy azt követi – átmeneti szabállyal és előleg külön kezelésével.

Fordított áfa Építési-szerelési munkával létrehozott ingatlan átadásánál: A termékértékesítésnek minősülő, építési-szerelési munkával létrehozott, ingatlan- nyilvántartásba bejegyzendő ingatlanátadások esetében abban az esetben is a fordított adózás szabálya alkalmazandó, ha az értékesítő belföldön gazdasági céllal nem telepedett le, feltéve, hogy a beszerző belföldön nyilvántartásba vett adóalany. 2015. január 1-től hatályos módosítás

Motorbenzin beszerzéséhez kapcsolódó áfa Levonhatóvá válik a motorbenzin beszerzésére jutó input áfa azokban az esetekben, amikor a megvásárolt motorbenzint közvetlenül úgy használják fel anyagjellegű ráfordításként, hogy az egy másik termékértékesítés adóalapjába épül be. A módosítás 2014. november 27-én lépett hatályba, de azokban az esetekben is alkalmazni lehet, amikor az adólevonási jog keletkezésének időpontja ezt az időpontot megelőzi.

Adólevonási jog Levonási jog elenyészése adószám törléséhez kapcsolódóan: Az adószám törlésének olyan esetében, amelyet nem előz meg az adószám felfüggesztése, az adózó levonási jogának gyakorolhatósága végleg elenyészik az adószám törlést elrendelő határozat jogerőre emelkedésével. Viszonteladó levonási jogának változása Általános rendelkezések alapján levonhatóvá válik a használt ingóságot, műalkotást, gyűjteménydarabot, régiséget viszonteladó adóalany esetében az adóköteles tevékenységéhez beszerzett termékek, igénybevett szolgáltatások áfája, kivéve magát a továbbértékesítési céllal beszerzett (ide értve a Közösségen belüli beszerzést is), importált terméket terhelő áfát.

Bizonylatolás Számla adattartalma: 2 millió Ft-ról 1 millió Ft-ra csökken az az értékhatár, amely esetében az ezen összeget elérő vagy meghaladó áthárított adót tartalmazó számlákon a vevő, igénybevevő adószámának feltüntetése a számlán kötelező. Az áfa-levonási jog a 2014. évben, de 2015. évi teljesítési időponttal kiállított, az 1 millió forintot igen, de a 2 millió forintot el nem érő áthárított adót tartalmazó számla alapján akkor is gyakorolható, ha azon nem szerepel a vevői adószám első nyolc számjegye.

Bizonylatolás Számlakibocsátás határideje: Amennyiben az ügyletet kezelő-személyzet nélküli automata berendezés útján teljesítik, és az ellenértéket készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel térítik meg, az ügyletről a számlát elegendő a teljesítéstől számított 15 napon belül kibocsátani. Kivételt képez ez alól az az eset, ha kezelőszemélyzet nélküli automata berendezés útján történik az értékesítés, amely esetben az adóalany a nyugtakibocsátás alól is mentesül

Bejelentkezés alóli mentesülés áfa-raktár használata esetén 2015. január 1-jétől az a belföldön nyilvántartásba nem vett és arra nem is kötelezett adóalany, aki adóraktárból történő Közösségen belüli értékesítést végez, mentesülhet az adóhatósághoz történő bejelentkezési kötelezettség alól, amennyiben az adóraktár üzemeltetője vállalja, hogy eljár ezen adóalany nevében az adómentesség érvényesítése érdekében. Mindehhez az adóraktár üzemeltetőjének az értékesítést végző adóalany írásos meghatalmazásával kell rendelkeznie. Az adóraktár üzemeltetője rendelkezzen közösségi adószámmal. Az adóraktár üzemeltetője meghatalmazó adóalanyonként, ezen belül meghatalmazásonként elkülönített nyilvántartást köteles vezetni, továbbá a bevallásában, összesítő nyilatkozatában is elkülönítetten köteles közölni ezeket az adatokat

Áfa adminisztráció Áfa bevallási gyakoriság: havi bevallási kötelezettség újonnan alakuló áfa alanyokra, negyedéves bevallási kötelezettség, ha az adóévet megelőző második évben teljesített termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása ellenértékének összege elérte az 50 millió forintot Összesítő nyilatkozat Közösségen belüli termékbeszerzésre – áfa bevallási gyakoriságtól függetlenül havi összesítő nyilatkozatadási kötelezettség, ha a tárgynegyedévi Közösségen belüli termékbeszerzése meghaladja az 50 000 EUR- nak megfelelő pénzösszeget.

Áfa adminisztráció Belföldi összesítő jelentés: a tételes áfa adatszolgáltatás összeghatára 2 millió forintról 1 millió forintra csökken, az adóalany a saját döntése alapján az adott számla adótartalmának összegétől függetlenül adatot szolgáltathat. Vas- és acélipari fordított áfához kapcsolódó jelentéstételi kötelezettség - ügyletenkénti jelentéstételi kötelezettség mind az értékesítő, mind a beszerző számára. Számlázó programok bejelentése, dokumentáció megőrzése.

Számlázással kapcsolatos szabályok Adóigazgatási azonosításra való alkalmasság A számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI.30.) NGM rendeletnek (továbbiakban: számla rendelet) való megfelelés.

A számla előállításának módja Nyomtatvány felhasználásával előállított Számlázó programmal előállított - papír alapú - elektronikus Számlázó program: számla kibocsátására alkalmas számítástechnikai program, program-funkció, programmodul, ideértve az online számlázó rendszereket is. [számla rendelet 2. § 2. pont]

A nyugta előállításának módja Nyomtatvány felhasználásával Pénztárgéppel Taxaméterrel Számítógéppel - papír alapú - elektronikus

A számla adóigazgatási azonosításra való alkalmassága A nyomtatvány felhasználásával kibocsátott számla és a számlázó programmal előállított számla, ha megfelel a számla rendeletben foglaltaknak. A pénztárgéppel kibocsátott számla, ha megfelel - a pénztárgép a pénztárgép rendeletnek - a pénztárgép számla funkciója megfelel a számlarendeletnek.

A nyugta adóigazgatási azonosításra való Nyomtatvány felhasználásával kibocsátott nyugta és Számítógéppel előállított nyugta, ha megfelel a a számla rendeletnek. Pénztárgéppel kiállított nyugta – pénztárgép rendeletnek. Taxaméterrel kiállított nyugta – taxaméter rendeletnek.

Nyomtatvánnyal (számla,nyugta) szembeni követelmények A nyomtatvány előállítása az előállító írásos kérelmére adóhatóság által kiadott sorszámtartomány alapján (folyamatosan az adott sorszámtartományba illeszkedő sorszám kihagyás és ismétlés nélküli felhasználásával) történjen Az adóhatóság a kijelölt sorszámtartományt – a nyomtatvány fajtájának és előállítójának megjelölésével – 15 napon belül közzéteszi a honlapján. Csak ilyen nyomtatvány értékesíthető!

Nyomtatvánnyal (számla,nyugta) szembeni követelmények Ha a nyugta az abban megjelölt szolgáltatás igénybevételére is jogosít – nem kell adóhatósági sorszám, de a folyamatos, kihagyás és ismétlés nélküli sorszámozás követelmény. A nyomtatvány előállítója, forgalmazója köteles: sorszám szerinti nyilvántartást vezetni az értékesítésről csak adóalanynak értékesíteni (a vevőnek ezt igazolni kell) számlát kiállítani (első és utolsó sorszám megjelölése a vevő adószámának feltüntetése). Felhasználó adóalany a számviteli tv. szerinti szigorú számadás alá vonja.

Nyomtatvánnyal (számla,nyugta) szembeni követelmények A nyilvántartás nyomtatvány-fajtánként külön-külön tartalmazza a nyomtatvány sorszámtartományát, az első sorszám és az utolsó sorszám megjelölésével, a nyomtatvány beszerzését igazoló számla sorszámát, a nyomtatvány beszerzésének keltét, a nyomtatvány felhasználásának időtartamát, az első felhasználás keltétől az utolsó felhasználás keltéig, a nyomtatvány kiselejtezésének keltét.

Számlázó programmal szembeni követelmények A program kihagyás és ismétlés nélküli folyamatos sorszámozást biztosítson A programot az adóhatósághoz bejelentsék Elkülönített sorszámtartomány - külföldi adószám - belföldi adószám alatti értékesítéshez

Számlázó programmal szembeni követelmények NEM szükséges elkülönítés - csoporton belüli értékesítéshez - számviteli bizonylat kibocsátásához Számla, nyugta elkülönített sorszámtartományban is történhet.

Számlázó programmal szembeni követelmények Fejlesztőként, forgalmazóként értékesítő adó-alany kötelezettségei: nyilvántartás = a program neve és azonosítója = a vevő neve és értékesítés időpontja szerint - csak adóalanynak értékesíthet (igazolni kell) a vevő (felhasználó) részére köteles átadni a fejlesztő által készített magyar nyelvű felhasználói dokumentációt, valamint a program nevét és azonosítóját.

Számlázó programmal szembeni követelmények Felhasználói dokumentációnak tartalmaznia kell a számlázó program működésére, használatára vonatkozó részletes leírást és a számlázó program valamennyi funkciójának ismertetését (csak ilyen funkciókat hajthat végre a program). A funkció módosításról is át kell adni a dokumentációt. Ez vonatkozik a saját fejlesztésű programra is.

Számlázó programmal szembeni követelmények Számlázó programot használó adóalany kötelezettségei - elévülési időn belüli megőrzés - adóhatósághoz való bejelentés (saját fejlesztésű program esetén is) A programot használó adóalany köteles az adóhatósághoz 30 napon belül bejelenteni a használatba vett - a program nevét, azonosítóját - a fejlesztő nevét és ha van adószámát - az értékesítő, rendelkezésre bocsátó nevét, adószámát - a beszerzés, használat megkezdésének időpontját

Számlázó programmal szembeni követelmények használatból kivont program - adatait - a kivonás időpontját Az adóhatóság a bejelentésre nyomtatványt rendszeresít (Megnevezése: SZAMLAZO). A honlapon tervezetként megtalálható, 2014. október 1-jétől letölthető.

Számlázó programmal szembeni követelmények Az online számlázó rendszert használó adóalany 30 napon belül köteles bejelenteni az online számlázó rendszer nevét és elérhetőségét az online szolgáltatást nyújtó nevét, adószámát, az igénybevétel kezdő időpontját a szolgáltatás igénybevétele befejezésének időpontját és ezen szolgáltatás adatait.

Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések FŐSZABÁLY – Hatályba lépés 2014. július 1. BEJELENTÉS – 2014. október 1. = A 2014. október 1-je előtt használatba vett programok 2014. november 15. = A 2014. október 1. és 15. között használatból kivont programok 2014. november 15. ADÓHATÓSÁGI ELLENŐRZÉS – 2015. július 1.