ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ KONTROLL STANDARDOK ÉS GYAKORLATI ÚTMUTATÓ Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági informatika - bevezető
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Belső kontrollrendszer kialakítása, működése és főbb ismérvei
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 9. előadás
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A belső kontrollok a gyakorlatban
Compliance és Corporate Governance
Környezeti Kontrolling
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
GDPR – Adatvédelmi kihívások a könyvtárakban
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ KONTROLL STANDARDOK ÉS GYAKORLATI ÚTMUTATÓ Dr ÁLLAMHÁZTARTÁSI BELSŐ KONTROLL STANDARDOK ÉS GYAKORLATI ÚTMUTATÓ Dr. Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály

ÁBKS & GYÚ Közzététel: 217. szeptember Új szerkezet (korábbi 4 útmutató összesen kb. 500 oldala helyett 188 oldalban), régi Belső Kontroll Kézikönyv, az államháztartási belső kontroll standardok, valamint a monitoring és a vezetői nyilatkozat útmutatók beépítésre kerültek, Kötelező és ajánlott elemek egyértelmű elkülönítése, jó gyakorlatok bemutatása Útmutató a költségvetési szerv vezetők részére – nem egy szabályzat, amit el kell készíteni

Belső kontrollrendszer elemei Bkr. 3. § A költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer keretében – a szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő a) kontrollkörnyezet, b) integrált kockázatkezelési rendszer, c) kontrolltevékenységek, d) információs és kommunikációs rendszer, és e) nyomon követési rendszer (monitoring) kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.

KONTROLLKÖRNYEZET ELEMEI az egyéni és szervezeti integritás és etikai értékek, a vezetés filozófiája és stílusa, a célok kitűzése és a teljesítmény értékelése, elkötelezettség a szakértelem mellett - az emberi erőforrásokkal kapcsolatos politika és gyakorlat (humánpolitika), a tevékenységhez illeszkedő szervezeti struktúra, belső szabályzatok kialakítása, a felelősségi körök kijelölése, a kapcsolódó feladatkörök pontos meghatározása és a munkatársakkal való megismertetése, hatékony szervezetirányítás kialakítása - a folyamatok és a résztevékenységek megfelelő megtervezése, megszervezése és a feltételek ésszerű biztosítása, kockázati tűréshatár meghatározása.

AZ ETIKAI ÉRTÉKEK ÉS INTEGRITÁS Magyar Kormánytisztviselő Kar Hivatásetikai Kódexe Magyar Rendvédelmi Kar Hivatásetikai Kódexe Egyéb specifikus kódexek például az államháztartási belső ellenőrök szakmai etikai kódexe Integritás tanácsadó Az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának a rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendelet

A VEZETÉS FILOZÓFIÁJA ÉS STÍLUSA A belső kontrollrendszer hatékony működtetése érdekében a vezetőnek el kell köteleződnie a kontrollrendszer mellett és ezt az elkötelezettségét a tetteivel (példamutatás) és következetességével demonstrálnia is kell a munkatársak részére. Vezetési stílus megválasztása Szervezeti kultúra kialakítása Elszámoltathatóság biztosítása

A CÉLOK KITŰZÉSE ÉS A TELJESÍTMÉNYMÉRÉSE Közszféra specialitása – jogszabályok és alapító okiratok szerepe Áht. szabályozza a költségvetési szervek létrehozását és az alapító okirat tartalmát Stratégia készítés A kormányzati stratégiai irányításról szóló 38/2012. (III. 12.) Korm. rendelet – csak a kormány irányítása alá tartozó szervek esetében A célok megismertetése és elfogadtatása Teljesítménymérési rendszer kialakítása, mutatószámok Egyéni célok kitűzése és a teljesítményértékelése – Kttv. és a közszolgálati egyéni teljesítménymérésről szóló 10/2013. (I. 21.) Korm. rendelet szabályozza

ELKÖTELEZETTSÉG A SZAKÉRTELEM MELLETT Megfelelő embert a megfelelő helyre Átlátható és eredményes humán politika Humánerőforrás szükséglet meghatározása – mennyiségi és minőségi Munkakörök kialakítása Kiválasztás Továbbképzés – a közszolgálati tisztviselők továbbképzéséről szóló 273/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet Ösztönzés Létszámgazdálkodás, karriertervezés, utódlási tervek Fluktuáció

A TEVÉKENYSÉGHEZ ILLESZKEDŐ SZERVEZETI STRUKTÚRA Olyan szervezeti struktúra kialakítása, amely szolgálja a hatékony munkavégzést, támogatja az egymáshoz kapcsolódó folyamatok végrehajtását, elősegíti a munkavégzéshez szükséges információk áramlását, logikusan építi fel a beszámolási útvonalat. Átláthatóság, követhetőség Szubszidiaritás elve Feladatok, hatáskörök és felelősség egyértelmű elhatárolása Minden munkatárssal ismertetni kell a szervezeti struktúrát és a saját szerepét annak tevékenységében

KONTROLLKÖRNYEZET Bkr. 6. § (2) A költségvetési szerv vezetője köteles olyan szabályzatokat kiadni, folyamatokat kialakítani és működtetni a szervezeten belül, amelyek biztosítják a rendelkezésre álló források átlátható, szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását. (2a) A költségvetési szerv vezetője rendszerezi a költségvetési szerv folyamatait, kijelöli a folyamatok működésében részt vevő szervezeti egységeket, valamint a folyamatért általános felelősséget viselő vezető beosztású személyt (a továbbiakban: folyamatgazda). (3) A költségvetési szerv vezetője köteles elkészíteni és rendszeresen aktualizálni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát, amely a költségvetési szerv működési folyamatainak szöveges, táblázatokkal vagy folyamatábrákkal szemléltetett leírása, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és utólagos ellenőrzését.

BELSŐ SZABÁLYZATOK KIALAKÍTÁSA Munkaköri leírások Folyamatleírások, ellenőrzési nyomvonalak Utasítások Ügyrendek, belső szabályzatok, eljárásrendek SzMSz Alapító okirat

BELSŐ SZABÁLYZATOK KIALAKÍTÁSA Alapító okirat, SzMSz Munkakör leírás Célszerű szabályozni szervezeten belül ki, miért felelős a belső szabályzatok kialakításában – akár egy belső szabályzatban is lehet Rendszeres felülvizsgálat Naprakészség

Az ellenőrzési nyomvonal Bkr: A költségvetési szerv vezetője köteles elkészíteni és rendszeresen aktualizálni a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát, amely a költségvetési szerv működési folyamatainak szöveges, táblázatokkal vagy folyamatábrákkal szemléltetett leírása, amely tartalmazza különösen a felelősségi és információs szinteket és kapcsolatokat, irányítási és ellenőrzési folyamatokat, lehetővé téve azok nyomon követését és utólagos ellenőrzését. FONTOS – adaptálni kell! – az útmutatóban bemutatott táblázatok csak példák, szervezetenként eltérő oszlopok is lehetnek, amennyiben a jogszabályban meghatározott kritériumoknak megfelelnek!

ELLENŐRZÉSI NYOMVONAL Főfolyamat Részfolyamat Munkafolyamat lépései Input (adat, dokumentum) Végrehajtó (munkakör, szervezeti egység) Output Ellenőrzést végző Kontroll leírása (típusa, szempontja) Határidő Jóváhagyó Főfolyamat megnevezése:   Részfolyamat 1 megnevezése: lépés 1 lépés 2 lépés 3 lépés 4 Részfolyamat 2 megnevezése: Részfolyamat 3 megnevezése:

Kontrolltevékenységek Mi a kontroll? Minden olyan intézkedés, amit a vezetés a szervezeti célkitűzések elérése érdekében vezet be és működtet. Mi a kockázat? Egy a jövőben valamilyen valószínűséggel bekövetkező esemény, amely negatív hatással van a szervezet célkitűzéseire.

Kockázati tűréshatár meghatározása Ide tartozik, mert összefügg a vezetés filozófiájával és a szervezeti kultúrával, hogy a szervezet számára hol van az a határ, ami felett mindenképpen intézkedéseket kell hozni a kockázatok csökkentésére Toleranciaszint A kockázati kitettségnek azt a szintjét jelenti, ami felett a szervezet vezetése mindenképpen válaszintézkedéseket kíván tenni. Függ: Szervezeti kultúra Jogszabályok Erőforrások rendelkezésre állása Költség-haszon elve Technikai lehetőségek

AZ INTEGRÁLT KOCKÁZATKEZELÉSI RENDSZER KIALAKÍTÁSA A kockázatkezelés a szervezet céljai elérésével kapcsolatos kockázatok azonosításának és elemzésének, valamint a megfelelő válaszok meghatározásának folyamata. A folyamat magában foglalja: a kockázatok azonosítását; a kockázatok kiértékelését; a válaszok kialakítását a kockázatokra; az integrált kockázatkezelési intézkedési tervek megvalósítása, valamint a kockázatok és a kockázatokra kialakított válaszok folyamatos monitoringját.

Kontrolltevékenységek A kontrolltevékenységek előírások és eljárások, amelyek: biztosítják a vezetés által megfogalmazott célok és elvárások végrehajtását; a szervezet minden tevékenységére vonatkoznak; meghatározzák az azokat veszélyeztető kockázatok kezelésének módját; a szervezeti hierarchia minden szintjén megjelennek; ésszerű biztosítékot nyújtanak a kockázatok szervezeti tűréshatáron belülre szorítására.

A kontrolltevékenységek típusai Megelőző (előzetes) (preventive control) Feltáró (felderítő) (detective control) Helyrehozó (corrective control)

Megelőző kontrollok Korlátozzák egy nem kívánt következménnyel járó kockázat realizálódásának lehetőségét. Alapvető célja, hogy a hibás lépések, nem előírásszerű teljesítések esetén megakadályozzák a folyamat továbbvitelét, s így előzzék meg a nagyobb hibák bekövetkezésének lehetőségét. Engedélyezési és jóváhagyási eljárások Felhatalmazás Feladat- és felelősségi körök elhatárolása Hozzáférési kontrollok Igazolás Belső szabályozó eszközök

Feltáró kontrollok Egyeztetések Működési teljesítmény vizsgálata Azon kontrollok, amelyek a már bekövetkezett hibákat tárják fel, rámutatva a hiba, hiányosság előfordulásának tényén kívül, a szervezetre gyakorolt hatására is. Utólagos jellegük ellenére, visszatartó erejűek. Egyeztetések Működési teljesítmény vizsgálata Műveletek, folyamatok, tevékenységek vizsgálata Beszámoltatás

Helyrehozó kontrollok A realizálódott, nem kívánt kockázatok következményeit korrigálják a kár vagy veszteség csökkentése érdekében. Kialakításuk célja a már bekövetkezett, nemkívánatos esemény következményeinek kijavítása. Ezek biztosítékként is szolgálhatnak az elszenvedett veszteségek, károk miatt elmaradt haszon bizonyos mértékű visszaszerzésére, a pénzeszközök vagy szolgáltatási képesség terén. Ilyenek lehetnek: olyan szerződési feltételek kikötése, amelyek kedvezőtlen esemény esetén jobb pozíciót eredményeznek vagy csökkentik is a veszteséget; biztosítás kötése; garanciák kikötése; helyreállítási terv; back-up fájlok;

A vezetői ellenőrzés módszerei aláírási jog gyakorlása írásbeli, vagy szóbeli beszámoltatás helyszíni ellenőrzés intézkedések nyomon követése

Információs- és kommunikációs rendszer A költségvetési szerv információs és kommunikációs rendszerének biztosítania kell: a munkavégzéshez, a döntések hozatalához megfelelő, releváns, időszerű, aktuális, friss, pontos és hozzáférhető információ rendelkezésre állását; beszámoltatási rendszer kialakítását; belső információáramlást és a kommunikációs csatornák kiépítését (horizontális, vertikális, mátrix); iratkezelés, irattározás, titkos ügykezelés – dokumentumok teljeskörű nyilvántartása és tárolása, nyomon követése a fellelhetőség és visszakereshetőség biztosítása érdekében; a szervezeti integritást sértő események / kockázatok jelentését;

Információs- és kommunikációs rendszer a külső kommunikációt, amely magába foglalja a költségvetési szerv állampolgárokkal, irányító szervvel, médiával, társ szervekkel és érdekérvényesítőkkel való kommunikációját; a személyes adatok megfelelő kezelését és védelmét, az átláthatóság követelmények teljesítéséhez kapcsolódóan a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok kezelését, valamint a panaszok és közérdekű bejelentések kezelését; megfelelő és megbízható informatikai hátteret, tekintettel arra, az adatgyűjtés, tárolás, felhasználás általában információs technológiával (IT), vásárolt szoftverek, vagy saját maguk által előállított programok használatával történik (pl. iktató program, a könyvelési programok, szövegszerkesztő, adatbázisok stb.).

Nyomon követési rendszer (monitoring) Bkr. 10. § A költségvetési szerv vezetője köteles kialakítani a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert, mely az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésből, valamint az operatív tevékenységektől függetlenül működő belső ellenőrzésből állhat. Funkciója: A belső kontrollrendszer folyamatos monitoring (nyomon követés) és értékelés alatt álljon, így a szervezet kontrollrendszere rugalmasan tudjon reagálni a külső és belső változásokra. A monitoring tevékenység magába foglalja: a működési folyamatokba épített folyamatos, mindennapi szokásos monitoringot, a monitoring értékeléseket; az elkülönített, nem mindennapos értékeléseket, beleértve a külső, független véleményeket is (pl. ÁSZ ellenőrzés, függetlenített belső ellenőrzés, minőségértékelés stb.); a hiányosságok feltárását és jelentését.

Nyomon követési rendszer (monitoring) A monitoring rendszerrel szemben általános követelmény, hogy az legyen alkalmas: a belső kontrollok működéséről megfelelő, intézkedésekre alkalmas, folyamatos információk biztosítására; a különböző tevékenységi körök kapcsolódási pontjain előírtak betartásának figyelemmel kísérésére; a tevékenységekben meglévő kockázatok jelentkezésének észlelésére, és mérséklésükre, megszüntetésükre vonatkozó javaslatok megtételére; a belső ellenőrzés ellenőrzési tapasztalatai hasznosításának értékelésére.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!