Az új OKJ és a duális képzési rendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Az előrehozott szakmunkásképzés kiszélesítésének perspektívái Dr. Szilágyi János.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Az új OKJ és a duális képzési rendszer. Az OKJ, nem cél, hanem eszköz  Nem önmagáért van, nem élhet önálló életet, a szakpolitika célját kell, hogy szolgálja.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
Kompetencia Végzettség
A szakiskolák aktuális problémái
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Tanulószerződés-kötés
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Kompetencia Végzettség
Az OKJ kialakításának elvei és az új szakképesítések bevezetése
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
Kompetencia Végzettség
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
KÉPZÉSSEL A MUNKAERŐ-HIÁNY ELLEN?
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Környezeti Kontrolling
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A szakképzés aktualitásai
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Az új OKJ és a duális képzési rendszer Kompetencia Végzettség Az új OKJ és a duális képzési rendszer

Az OKJ, nem cél, hanem eszköz Nem önmagáért van, nem élhet önálló életet, a szakpolitika célját kell, hogy szolgálja A kormányváltást követően a szakképzés politika célja a szakképzés rendszerének teljes átalakítása, a duális képzési rendszer bevezetése A képzés súlypontját a vállalati-üzemi munkával egybekötött gyakorlati képzésre kell helyezni Stratégiai cél az egyharmados lemorzsolódás megállítása és minél több fiatal kezébe szakképesítés adása A szakiskola presztízsének, vonzerejének helyreállítása. Azok a fiatalok, akik nem akarnak a hét minden napján iskolapadban ülni a munkával egybekötött szakmatanulást választják

Az új OKJ és a foglalkoztatási rendszer Felértékelődött a munkaerő-piacon a nagy használati értékkel bíró szaktudás. Fontos szempont a munkavállalói készségek fejlesztése Az élethossziglan tartó tanulás tekintetében a széles alapozású, jól konvertálható szaktudásé a jövő. Egyidejűleg lehetőséget kell biztosítani az alacsony iskolázottságú, hátrányos helyzetű rétegek szakmához jutásához (alulról történő expanzió), illetve az igényesebb szakmák elsajátításához (felülről történő expanzió) A munkaalapú társadalom szempontjából létkérdés a foglalkoztatottság növelése, amely olyan szakmákat igényel, amelyek jól köthetők az egyes munkakörökhöz

A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések 2011/2012 A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések 2011/2012. tanévben Régi Új 48 szakképesítés 46 szakképesítés 3-as szintű 35 db 5-ös szintű 13 db 3-as szintű 34 db 5-ös szintű 12 db Megszüntetésre , illetve beépítésre került 5 db Új szakképesítés 2 db Iskolarendszerben összesen 28 szakképesítésben 3-as 12 szakképesítésben érettségire épülő Felnőttképzésben 6 szakképesítés

Szakmai fejlesztőmunka eredményei Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése, a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: maximum 2 nap; maximum 4 vizsgafeladat/modul Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése Szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása Új központiprogram-struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás

Teljes képzési idő: 3552 óra/3 év Közismereti, közéleti és életvezetési program és testnevelés Szakmai ismeretek (elmélet+gyakorlat) 959 óra 2593 óra Szakmai elmélet Szakmai gyakorlat 27% 73% 690 óra 1903 (1603+nyári gyakorlat (140+160)

Minél több idő eltöltése az üzemben Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki A tanulót a cég veszi fel! 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti Minél több idő eltöltése az üzemben

48 szakmában 2011/2012. tanévben a duális képzésre beiskolázott tanulók száma Képzési idő Tanulók száma 2+2 8550 3 éves 2188 Összesen 10738

A kamara által kifejlesztett tanügyi dokumentumok bevezetésének előnyei Iskolák és a vállalkozások közötti kapcsolat erősítése Lemorzsolódás csökkenése, tanulók jobb elhelyezkedése Nem lesz több éven keresztül párhuzamos képzési forma Kevesebb modul, egyszerűbb a „tantárgyiasítás”: (46 szakmában 271-ról 203-ra csökkent a modulok száma) Gyakorlatorientált, felhasználóbarát központi programok

A teljes OKJ felülvizsgálata 2012-ben Hármas elv továbbra is érvényes: modulrendszer, kompetencia elvűség, gyakorlatorientáltság A modulrendszerű OKJ nem lett egyszerűbb, átláthatóbb: 429 alap szakképesítés, 1303 kimenet, 2734 modul Cél: egyszerűbb, átláthatóbb, átjárhatóbb, felhasználóbarát, a foglakoztatást jobban támogató keretrendszer Problémák: Elágazások túlburjánzása, rész szakképesítések munkaerő-piaci relevanciája, ráépülések túlzott specializációja 2013. szeptembertől kerettantervi rendszer, 8 osztályra épülő 3 éves szakmunkásképzés, szakközépiskolai képzés újra pozícionálása, technikusképzés megerősítése

Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Szakmailag megalapozott és vállalható keretrendszer kialakítása, amelynek eredményeként jelentősen csökken a kimenetek száma Fejlesztési koncepció, rendező elvek mentén az új OKJ keret- rendszer kialakítása az MKIK szakmai koordinálásával NGM irányításával komoly partnerség a szakképesítéseket felügyelő 7 minisztériummal (14 államtitkárság) és szakmai szervezetekkel (250 szakmai szervezet), 800 fejlesztő, 632 szvk kifejlesztése Szélesebb alapozású, tudásbázisú, konvertálható ismereteket tartalmazó szakmarendszer az iskolai rendszerben egy szakképesítés több munkakör ellátását biztosítsa Rész szakképesítések, elágazások, ráépülések újradefiniálása

Adatmodellek, melyek az OKJ fejlesztés során figyelembevételre kerültek Szakképesítések, melyekből az elmúlt 3 évben vizsgát szervezetek, vizsgázók száma szakképesítésenként az elmúlt 3 évben Szakképesítések, melyekre az elmúlt években tanulószerződések kerültek megkötésre RFKB döntések az iskolarendszerű képzésekre vonatkozóan, hiányszakmákra vonatkozó adatok Gazdálkodói felmérés a kereslet-kínálatra vonatkozóan Rokon szakképesítések felülvizsgálata modultérképek alapján FEOR rendszer munkakörökhöz kapcsolódó előírt szakképesítések

Az OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése Rész szakképesítés: Az alap szakképesítésnek tartalmaznia kell minden modult, amit a rész szakképesítés tartalmaz, de horizontális szempontok (10 ezer fő speciális szakiskolában) Elágazások kivezetése a rendszerből Életpálya modell, zsákutcás jelleg megszüntetése, egymásra épülő szakmarendszer, szintek egymásra épülő rendszere. Felülről és alulról történő expanzió. Érettségire épülő szakmaszerzés mestervégzettséggel és 5 éves szakmai gyakorlattal. 37 ágazati szakközépiskola és a technikus képzés presztízsének helyreállítása, átjárhatóság a felsőoktatásba (kreditbeszámítás) Felnőttképzés beillesztése a rendszerbe, előírt óraszám meghatározása, összhangban az iskolarendszerű képzéssel

OKJ felülvizsgálata, továbbfejlesztése, eredmények A modul rendszer és a tantárgyszemlélet integrálása A bonyolult, bürokratikus vizsgáztatási rendszer helyett komplex vizsgáztatás. Atomizált, virtuális ismeretek helyett: modulokon átívelő használható gyakorlati tudás Egyszerű, használható, transzparens rendszer: 1303 kimenet helyett 632 Beszámíthatóság nem a vizsgán, hanem a képzésben A munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás ped. modellje, nem úgy építjük fel, mint a tudományt

Az új OKJ fejlesztésének eredményei számokban Szakképesítés-kimenetek Régi OKJ (2011) Új OKJ (2012) részszakképesítés 358 147 önálló szakképesítés 311 286 szakképesítés- elágazás 432 - szakképesítés-ráépülés 202 199 ÖSSZESEN: 1303 632

Az órakeretek számának alakulása képzési típusonként 2+2 3 éves (kamarai, duális) 3 éves új OKJ szerinti Közismereti tartalmak 1444 959 1300 Szakmai elmélet 559 690 792 Szakmai gyakorlat (összefüggő gyakorlat nélküli) 1141 1603 1548 Szakmai gyakorlat (összefüggő gyakorlattal) 1301 1903 1848

Jogszabályi háttér és az új OKJ-hoz 2013/2014-es tanévtől kizárólag a nemzeti köznevelésről szóló törvényben és az új szakképzési törvényben meghatározott szakiskolai és szakközépiskolai képzés indítható. 2012/2013-as tanévtől az új formák szerint nem kötelező képzést indítani a szakképző iskolákban A követelménymodul, a szakmai és vizsgakövetelmény, illetve a szakmai tantervi ajánlások kiadása most csak a Nemzetgazdasági Minisztérium (77 alapszakma), illetve a Honvédelmi Minisztérium szakképesítéseire vonatkozik. Az Országos Képzési Jegyzék további szakképesítésekhez tartozó tanügyi dokumentumok határideje: 2012. december 30.

Képzési formák 2012. szeptembertől 2+2 képzési forma OKJ : 133/2011.(VII. 18.) Korm. rendelet 2011. kamarai szvk : 32/2011. (VIII.25.) NGM rendelet 2011. központi program: 17723-13/2011. közleményben kiadott 2011. szakiskolai közismereti program: www.ofi.hu (Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) 3 éves kamarai képzési forma OKJ: 133/2011.(VII. 18.) Korm. Rendelet 3 éves képzési forma, új OKJ OKJ: 150/2012. (VII.6) Korm. rendelet 2012. szvk : 27/2012.(VII. 27) NGM rendelet 2012. Követelménymodul : 217/2012 (VIII.9.) Korm. rendelet 2012. szakmai tantervi ajánlás : folyamatban, de a tervezet elérhető 2012.szakiskolai közismereti program: szaki.ofi.hu

Az új OKJ bevezetéséből származó előnyök Iskolaszervezés szempontjából mind a szakmai tartalom, mind a vizsgáztatás élhetőbb feltételeket teremt A gazdaság számára valós munkakörökhöz kapcsolódó és jól beazonosítható szakmarendszer Az egyén szempontjából több munkakör betöltésére jogosító és a munkaerő-piacon jól értékesíthető szaktudás A szakképzés zsákutcás jellegének megszüntetése, szakmunkás életpálya modell lehetőséget teremt a szakmai karrier felépítéséhez Költséghatékony, átlátható finanszírozás A duális képzést támogató OKJ

Köszönöm a figyelmet az előadás elérhető: www.mkik.hu