A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kuti Éva Civil trendek az adatok és a szakértői benyomások tükrében Reflektorfényben a civilek – Hova jutottunk, merre tovább? Útkeresésben a szektor NIOK.
Advertisements

A társadalmi felelősségvállalás jelentősége, érvényre juttatása Huber Helga szakértő Tel:
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Részekre bontás tilalma
2. előadás Viszonyszámok
Dr. Kovács László Főtitkár
Egyén és társadalom A személyiség társas meghatározói
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Szervezetfejlesztés II. előadás
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Tartalékolás 1.
Classis Human Vezetési Tanácsadó
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Érték-, ár-, volumenindexek
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
A ragadozás hatása a zsákmányállatok populációdinamikájára
Compliance és Corporate Governance
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Háztartási termelés, család, életciklus
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Járműtelepi rendszermodell 2.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A bioszféra.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja dr. Kőmíves Péter Miklós ügyvivő-szakértő

A CISCO gyakorlata A CISCO telekommunikációs cég előszeretettel szerez meg 50-100 alkalmazott közötti szoftvercégeket dolgozónként akár 2 millió USD áron. Miért teszi mindezt? Mert ezzel tudást vásárol. Voltaképpen megveszi az egész termelő szervezetet, mert túl hosszú időt venne igénybe a semmiből felépíteni egy hasonló csapatot. A CISCO prémiumot fizetett azoknak a cégeknek, amelyek már megtanulták, hogyan dolgozzanak együtt nagy hatékonysággal. Ezek a szervezetek tudják az egyes tagok erősségeit, hogy az egyes feladatokat hogyan lehet hatékonyan megoldani és hogyan koordinálják tevékenységüket. A sikeres közös munkára képes cégek/csapatok együttesen sokkal többet érnek, mint a tagjaik egyenkénti piaci értéke. A csapatmunka megértése kiemelten fontos a szervezeti tanulás szempontjából, hiszen minden szervezet kisebb csapatokból épül fel.

A csoport definíciója Guzzo és Dickson szerint: A csoport egy szervezet, amely olyan egyénekből épül fel, akik saját magukat egy közösség tagjaként látják és mások (kívülállók) is így látják őket. A csoport önálló, hiszen önmagában, csoportként képes feladatok ellátására, ugyanakkor mégis egy nagyobb szervezetbe beágyazottan működik, az általuk ellátott feladatok pedig másokat (például együttműködőket vagy fogyasztókat) is érint. Cohen és Bailey szerint: A csoport egy szervezeti keret, az egyének egy olyan „gyűjteménye”, amelyben a csoporttagok feladataikat önállóan látják el, ugyanakkor saját magukat egy közösség tagjaként látják, a külvilág is azonos módon vélekedik róluk és akik egy nagyobb közösségbe ágyazottan tevékenykednek.

A csoport jellegzetességei A csoport tagjai földrajzilag szórtan is elhelyezkedhetnek A csoporthoz tartozás tudatosságon alapul A csoportok megkülönböztető jellemzői más csoportokkal való összevetésben is léteznek Függetlenség a feladatmegoldás során Amit az egyik csoporttag tesz, az hatással van a többi csoporttag munkájára is és fordítva Szociális-pszichológiai tudatosság A csoport tagjai a csoporthoz tartozónak érzik magukat és mások is csoporttagnak látják őket Társadalmi beágyazottság A csoport nagyobb társadalmi rendszerek részeként működik

A csoportos tanulás A csoport tanulása akkor következik be, amikor a csoport tapasztalati készlete gyarapszik. A csoport tanulása a csoporttagok kognícióiban, viselkedésében bekövetkező változásként jelenik meg. De ez jelenti például a csoport tagjainak képességeivel összefüggő új ismeretek felhalmozását is (pl. ki miben jobb a többi csoporttagnál). A csoportok akkor is tanulhatnak, ha ez nem eredményez látható változást a teljesítményükben. Ugyanakkor a csoport teljesítménye akkor is változhat, ha a tudása változatlan marad.

A csoportos tanulás folyamatai A csoportok megoszthatják azt a tudást, amelyet egy tagjuk már birtokol. A csoportok súlyozhatják vagy értékelhetik az információt, ami már megosztásra került. A tudás kombinálása: az egyszer már kiértékelt és megosztott információ közös teljesítményben jelenik meg. Csoportos tanulás során a tagok az információt: Megosztják Generálják Értékelik És kombinálják

A csoportos tanulás határai Az általános minta szerint a csoportos tanulást erősen befolyásolja tagjainak képessége – az átlagos tag képessége, a legjobb és leggyengébb tag képessége. A csoportok tapasztalatának javulása is hat a korlátokra. A csoportok tapasztalatuk növekedésével egyre jobbak lesznek a tudás megosztásában és az egyes tárgykörök kombinálásában is. A tapasztalat növekedésével a csoportok egyre inkább képesek lesznek arra is, hogy meghatározzák, mely tagok képesek nagyobb gyakorisággal jó megoldást javasolni egy-egy felmerülő problémára. Általánosságban a csoport döntése és tudása az egyéni csoporttagok tudása felett áll, ugyanakkor néha mégis kifejezetten rossz döntéseket hoznak a csoportok. (pl. Disznó-öböl)