A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja dr. Kőmíves Péter Miklós ügyvivő-szakértő
A CISCO gyakorlata A CISCO telekommunikációs cég előszeretettel szerez meg 50-100 alkalmazott közötti szoftvercégeket dolgozónként akár 2 millió USD áron. Miért teszi mindezt? Mert ezzel tudást vásárol. Voltaképpen megveszi az egész termelő szervezetet, mert túl hosszú időt venne igénybe a semmiből felépíteni egy hasonló csapatot. A CISCO prémiumot fizetett azoknak a cégeknek, amelyek már megtanulták, hogyan dolgozzanak együtt nagy hatékonysággal. Ezek a szervezetek tudják az egyes tagok erősségeit, hogy az egyes feladatokat hogyan lehet hatékonyan megoldani és hogyan koordinálják tevékenységüket. A sikeres közös munkára képes cégek/csapatok együttesen sokkal többet érnek, mint a tagjaik egyenkénti piaci értéke. A csapatmunka megértése kiemelten fontos a szervezeti tanulás szempontjából, hiszen minden szervezet kisebb csapatokból épül fel.
A csoport definíciója Guzzo és Dickson szerint: A csoport egy szervezet, amely olyan egyénekből épül fel, akik saját magukat egy közösség tagjaként látják és mások (kívülállók) is így látják őket. A csoport önálló, hiszen önmagában, csoportként képes feladatok ellátására, ugyanakkor mégis egy nagyobb szervezetbe beágyazottan működik, az általuk ellátott feladatok pedig másokat (például együttműködőket vagy fogyasztókat) is érint. Cohen és Bailey szerint: A csoport egy szervezeti keret, az egyének egy olyan „gyűjteménye”, amelyben a csoporttagok feladataikat önállóan látják el, ugyanakkor saját magukat egy közösség tagjaként látják, a külvilág is azonos módon vélekedik róluk és akik egy nagyobb közösségbe ágyazottan tevékenykednek.
A csoport jellegzetességei A csoport tagjai földrajzilag szórtan is elhelyezkedhetnek A csoporthoz tartozás tudatosságon alapul A csoportok megkülönböztető jellemzői más csoportokkal való összevetésben is léteznek Függetlenség a feladatmegoldás során Amit az egyik csoporttag tesz, az hatással van a többi csoporttag munkájára is és fordítva Szociális-pszichológiai tudatosság A csoport tagjai a csoporthoz tartozónak érzik magukat és mások is csoporttagnak látják őket Társadalmi beágyazottság A csoport nagyobb társadalmi rendszerek részeként működik
A csoportos tanulás A csoport tanulása akkor következik be, amikor a csoport tapasztalati készlete gyarapszik. A csoport tanulása a csoporttagok kognícióiban, viselkedésében bekövetkező változásként jelenik meg. De ez jelenti például a csoport tagjainak képességeivel összefüggő új ismeretek felhalmozását is (pl. ki miben jobb a többi csoporttagnál). A csoportok akkor is tanulhatnak, ha ez nem eredményez látható változást a teljesítményükben. Ugyanakkor a csoport teljesítménye akkor is változhat, ha a tudása változatlan marad.
A csoportos tanulás folyamatai A csoportok megoszthatják azt a tudást, amelyet egy tagjuk már birtokol. A csoportok súlyozhatják vagy értékelhetik az információt, ami már megosztásra került. A tudás kombinálása: az egyszer már kiértékelt és megosztott információ közös teljesítményben jelenik meg. Csoportos tanulás során a tagok az információt: Megosztják Generálják Értékelik És kombinálják
A csoportos tanulás határai Az általános minta szerint a csoportos tanulást erősen befolyásolja tagjainak képessége – az átlagos tag képessége, a legjobb és leggyengébb tag képessége. A csoportok tapasztalatának javulása is hat a korlátokra. A csoportok tapasztalatuk növekedésével egyre jobbak lesznek a tudás megosztásában és az egyes tárgykörök kombinálásában is. A tapasztalat növekedésével a csoportok egyre inkább képesek lesznek arra is, hogy meghatározzák, mely tagok képesek nagyobb gyakorisággal jó megoldást javasolni egy-egy felmerülő problémára. Általánosságban a csoport döntése és tudása az egyéni csoporttagok tudása felett áll, ugyanakkor néha mégis kifejezetten rossz döntéseket hoznak a csoportok. (pl. Disznó-öböl)