Belső ellenőrök szakmai képzésének kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Advertisements

Államháztartási belső kontroll standardok
Humán rendszerek, közszféra
Belső kontrollok, belső ellenőrzés aktuális kérdései
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Belső kontrollok és a könyvvizsgálat az államháztartásban
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Kihívások a költségvetési gazdálkodás területén?
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
EFOP CSALÁS ELLENES INTÉZKEDÉSEK MÁJUS 12. DR. SÁGI ZSOLT EU FEJLESZTÉSEK KOORDINÁCIÓJÁÉRT ÉS STRATÉGIÁKÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁR.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A folyamatba épített ellenőrzés
Belső Ellenőrök Klubja
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Belső ellenőri klub A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről Nagyné Véber Györgyi Saldo Zrt
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Előadás másolata:

Belső ellenőrök szakmai képzésének kérdései Készítette: Kerekes Etelka Saldo Zrt.

Előzmények Költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet csak az végezhet, aki az Áht. 121/C. §-ban meghatározott nyilvántartásban szerepel. A belső ellenőrök kötelesek megszerzett ismereteiket naprakészen tartani, fejleszteni, változásokat követni. Ennek érdekében kötelesek szakmai továbbképzésen részt venni.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 121/C  Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 121/C. §-ának (10) bekezdése, A költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásáról és kötelező szakmai továbbképzéséről szóló 18/2009. (X. 6.) PM rendelet 7. §

A belső ellenőrök a nyilvántartásba vétel iránti kérelmük benyújtását követő évben kötelezettek az "ÁBPE-továbbképzés I." (3 kötelező modul), majd ezt követően kétévente az "ÁBPE- továbbképzés II." (további 13-ból 1 szabadon választott modul) elvégzésére.

(https:// abpe.vam.gov.hu) A jelentkező a kötelező szakmai továbbképzésen való részvételi szándékát a nyilvántartásba vételét követő év február 28-ig a kötelező szakmai továbbképzésben közreműködő szervezethez jelzi: (https:// abpe.vam.gov.hu) pótjelentkezés lehetőség!

Az állami költségvetésből finanszírozott képzéseken való részvételi jogosultságot a honlapról leölthető - munkáltatói nyilatkozattal kell igazolni, melyet a Vám- és Pénzügyőri Iskola részére a jelentkezést követő 5 munkanapon belül eredetben meg kell küldeni!

részvételi díjat a jelentkezés Iskola által történő elfogadását követő 10 munkanapon belül kell befizetni az Iskola által közölt részletes képzési tájékoztatóban megadott számlaszámra.

A képzési tervben kontaktórás, valamint e- learning típusú továbbképzések kerültek meghirdetésre. elektronikus tananyaghoz való hozzáférés az ILIAS keretrendszerben (felhasználónév, jelszó) vizsgára az bocsátható, aki az egyes tananyagelemek feldolgozása mellett a három modulzáró tesztet kitöltötte! az e-learning képzési formát választók a képzés utolsó napján a jelentkezés során kiválasztott helyszínen és vizsgacsoportban teljesítik programzáró vizsgakötelezettségüket.

Kérdések, melyek a vizsgán előfordulhatnak Mi a teljesítmény – ellenőrzés fogalma? Mit nem kell tartalmaznia a megbízólevélnek? Ki láthat el az államháztartás külső ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat? Mi az IT szó jelentése? Hogyan zárul a külső ellenőrző szerv vizsgálata? Ki felelős a belső ellenőrzési kézikönyv elkészítéséért?

Belső ellenőrzési kézikönyv 2010.

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvénynek valamint a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendeletnek megfelelően a költségvetési szervek kötelesek belső ellenőrzési rendszert működtetni! Cél: hogy a szervezet vezetője számára bizonyosságot nyújtsanak az általa kiépített és működtetett belső kontrollok rendszerének megfelelőségét illetően.

Belső kontrollok Kontrollkörnyezet (ellenőrzési nyomvonal) Kockázatkezelés (kockázatelemzés) Kontrolltevékenységek (FEUVE) Információ és kommunikáció Monitoring (belső ellenőrzés) 21.számú melléklet (nyilatkozat) Szabálytalanságok kezelése (külön eljárásmód) (SZMSZ melléklete)

A belső ellenőrzési szervek a belső kontrollrendszer szerves részét képezik a magyar államháztartási kontrollok rendszere tekintetében. független és objektív vélemény kialakításával támogatják a belső kontrollok rendszerének fejlesztését a hazai és az európai uniós jogszabályokkal és útmutatásokkal összhangban.

Nemzetközi belső ellenőrzési standardok alapján A belső ellenőrzés nem hatósági jellegű tevékenység, a felelős szervezetirányítás egyik legfontosabb elemeként működik, eredményesség növelésével segíti a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének folyamatait.

A Ber. 5. §-a (3) bekezdése értelmében a belső ellenőrzési vezető köteles a belső ellenőrzési kézikönyvet rendszeresen, de legalább évente felülvizsgálni, és a – jogszabályok vagy módszertani útmutatók változásai, illetve egyéb okok miatt – szükséges módosításokat átvezetni.

Ber. 5.§ 2) A belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza A Belső Ellenőrzési Kézikönyv az Áht., a Ber., illetve a belső ellenőrzés nemzetközi és hazai, azaz a Belső Ellenőrök Nemzetközi Szervezetének Normái (IIA Normák) és a magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok alapján és azokkal összhangban készül. Ber. 5.§ 2) A belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza a) a belső ellenőrzés hatáskörét, feladatait és céljait meghatározó belső ellenőrzési alapszabályt, b) belső ellenőrökre vonatkozó szakmai etikai kódexet, c) a belső ellenőrzés funkcionális függetlenségét bemutató szervezeti ábrát, d) a belső ellenőrzési tevékenységre vonatkozó belső szabályokat és eljárásokat, módszertani útmutatókat, az egyes ellenőrzési módszerek főbb lépéseit, szakaszait, e) a kockázatelemzési módszertant, f) a belső ellenőrzési tevékenység minőségét biztosító szabályokat, g) az ellenőrzési dokumentumok formai követelményeit, a dokumentumok megőrzési rendjét, h) egységes iratmintákat, i) az ellenőrzési jelentések szerkezetére, tartalmára vonatkozó előírásokat, j) az ellenőrzési megállapítások hasznosításának, az ellenőrzést követő intézkedések elrendelésének szabályait, k) az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság feltárása esetén alkalmazandó eljárást, l) belső ellenőrök folyamatos továbbképzésére vonatkozó alapelveket, m) külső szakértők bevonására vonatkozó előírásokat.

Fontos. A Belső ellenőrzési kézikönyv (PM Fontos! A Belső ellenőrzési kézikönyv (PM. honlap)minta alkalmazása során elsődleges szempont, hogy a szervezeti sajátosságoknak megfelelően szükséges adaptálni!

Változás (2010. január 1-től) a Ber. 2. § fogalmi változások g) Az ellenőrzési jelentés lezárása: a belső ellenőr által elkészített, az ellenőrzött szervezettel egyeztetett, az elfogadott észrevételek átvezetésével véglegezésre került és aláírt ellenőrzési jelentésnek az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjének történő megküldése. Továbbá: h),i),j),l),m),p,)q)

r) az ellenőrzés lezárása egy adott ellenőrzés akkor tekinthető lezártnak, ha az ellenőrzési jelentést (vagy annak kivonatát) megküldték az ellenőrzött részére (illetve annak, akire vonatkozóan megállapítást vagy javaslatot tartalmaz). Amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, a költségvetési szerv vezetőjének feladata a szükséges intézkedések megtétele, ez azonban a belső ellenőrzés lezárását nem befolyásolja!

s) FEUVE: az Áht. 121. §-ában meghatározott folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés; t) magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok: a pénzügyminiszter által közzétett standardok, amelyek a nemzetközi belső ellenőrzési standardokkal összhangban meghatározzák az államháztartási belső ellenőrzés céljai eléréséhez szükséges tevékenységek és eljárások során alkalmazandó alapelveket;

Eljárásrendi változás 28. § (1) A belső ellenőrzési vezető a jelentés tervezetét (illetve annak kivonatát) egyeztetés céljából megküldi az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjének, továbbá annak, akire vonatkozóan a jelentéstervezet megállapítást vagy javaslatot tartalmaz (érintettek). (2) észrevételezés: a jelentéstervezet kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül megküldeni az ellenőrzést végző szerv vagy szervezeti egység részére. Indokolt esetben a belső ellenőrzési vezető ennél hosszabb, legfeljebb 22 munkanapos határidőt is megállapíthat. A határidő elmulasztását egyetértésnek kell tekinteni, melyre a záradékban fel kell hívni az ellenőrzött figyelmét!

29. § (1) Az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetője a szükséges intézkedések végrehajtásáért felelős személyek és a vonatkozó határidők megjelölésével az ellenőrzési jelentés kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül intézkedési tervet készít. Indokolt esetben a belső ellenőrzési vezető ennél hosszabb, legfeljebb 22 munkanapos határidőt is megállapíthat. 29/A. § (7) A e bekezdésben meghatározott feladatok elvégzésének kötelezettsége nem ruházható át a belső ellenőrzést ellátókra.

Egyéb szabályozás 11. § (2) felmentés megszüntetése az iskolai végzettség alól, - legalább kétéves munkaviszony - büntetlen előéletű magyar állampolgár - 15.§ b) összeférhetetlenség: 3 év helyett 2 év!

Önkormányzati társulások speciális szabályai Társulási megállapodás az irányadó!!! Tervezés a jegyzők bevonásával!!! Belső ellenőrzési terv módosítása új ellenőrzés vagy ellenőrzés elhagyása esetén!!! Egy kézikönyv elég Éves ellenőrzési jelentés megküldése március 20-ig!!! Belső ellenőrzési vezető év közben is tájékoztatja a jegyzőket!!!

Új iratminták 1. Számú iratminta 13. Számú iratminta 14. Számú iratminta 17. Számú iratminta 21. Számú iratminta 23. Számú iratminta 31. Számú iratminta

Köszönöm a figyelmet!