A személyiség mint komponensrendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Az innováció helyzete a régióban, főbb kihívások Magyar Dániel Győr, április 16. Győr, április 16.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
Az iskola, mint egészségfejlesztő műhely Setényi János
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A játékok tanítása, a játékvezetés, játékelméletek
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Pedagógus szerep és változásai
Szociális kompetencia
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Dr. Kovács László Főtitkár
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban
DARUS.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Köszöntő A Dokumentumkezelő rendszerek helye és szerepe
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Szerep-elmélet Mead: Egy adott szituációban sajátos célokat követő szabályszerű viselkedéskomplexum, mely társadalmi normák által meghatározott. Linton:
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
IT biztonsági monitoring eseményfelügyelet, bizonyítékok,
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A személyiség mint komponensrendszer Lesznyák Márta 2018.12.27.

Áttekintés Társadalmi átalakulás és kihívások Komponensrendszerek A személyiség, mint komponensrendszer A személyiség kompetenciái mint komponensrendszerek 2018.12.27.

A társadalmi háttér változásai Iparosodás, fogyasztói társadalom A pedagógia válsága 2018.12.27.

Komponensrendszer-elmélet Kampis György (1991) Self-modifying systems in Biology and Cognitive Science Komponensrendszer = Olyan önmódosuló rendszer, amelyben komponensek keletkeznek, módosulnak és bomlanak, és amely átfogóbb komponensrendszerekben komponensként (alrendszerként) működik. Hierarchikus, adaptív, fejlődőképes Sztochasztikus Funkcionális rendszerek 2018.12.27.

A személyiség mint komponensrendszer A személyiség = az ember bioszociális komponensrendszere A pedagógia feladata: a személyiség fejlesztése Komponensekből áll: öröklött és tanult Fejlődése (öröklött, tapasztalati, értelmező és önértelmező komponensrsz. És személyiség) 2018.12.27.

Öröklött komponensrendszer – genetikus személyiség Biológiai, fiziológiai szükségletek Viselkedési hajlamok (pl. rangsorképzés) Affektív apparátus (temperamentum, érzelmek, érzelmi kommunikáció) Mechanizmusok (reflexek) Mintázatok (emberi arc öröklött vizuális sémája) 2018.12.27.

Tanult komponensrendszerek – tapasztalati személyiség Tanult motívumok, szokások, készségek, ismeretek Tapasztalati tanulás A környezethez történő alkalmazkodás Implicit szabályok követése Életünk végéig tart, de van, aki el sem jut ide 2018.12.27.

Értelmező komponensrendszer és személyiség A külvilág működésének és viselkedésének értelmezése Explicit szabályozás: szabályok, törvények megfogalmazása és követése Az „itt és most”-tól való elszakadás teszi lehetővé 2018.12.27.

Önértelmező komponensrendszer és személyiség Saját személyiségünk és viselkedésünk szabályainak ismerete A szintek hipotetikusak: korábbi kutatások összegzéseként határozza meg a szerző Nincsenek életkori határok 2018.12.27.

A kompetenciák, mint a személyiség komponensrendszerei Kompetencia – performancia (Chomsky) Nagy J. – „meghatározott funkciót szolgáló motívum és képességrendszerek” 2018.12.27.

A személyiség egzisztenciális kompetenciái 2018.12.27.