Dr. Fi István Közlekedéstervezés 2. előadás
Közúti ellenállások Egyenletes sebességgel haladásnál a V vonóerő = az E ellenállással. Ha V > E, akkor gyorsul, ha V E, akkor lassul a jármű. E = Eg + Ee + El N ahol Eg a gördülő ellenállás, amely az aszfalt és a kerék be-nyomódása miatt lép fel (ld. a következő ábrát).
Közúti ellenállások Eg = Q N a gördülő ellenállási tényező (Például: aszfaltbeton 10 – 20 N/kN földút 50 – 150 N/kN kőburkolat 15 – 25 N/kN) Q a jármű tömegéből adódó erő [kN]
Közúti ellenállások Ee az emelkedő okozta ellenállás (ld.az ábrát)
Közúti ellenállások El a légellenállás El = c F v2 N ahol c a légellenállási tényező, például cbusz = 0,0030, cszgk = 0,0015 – 0,0035, ctgk = 0,0050 – 0,0060; F a jármű homlokfelülete m2-ben, Fbusz = 4 – 7 m2 Fszgk = 2 – 3 m2 Ftgk = 3 – 6 m2
Közúti ellenállások v a jármű sebessége km/h-ban vo szél esetén ellenszélben: v + vo hátszélben: v – vo sebességgel számolunk. Összegezve: (ld. ábra): E = Q + 10 e Q + c F v2 = Q ( + 10e) + c F v2 N Eemelkedőn = Q ( + 10e) + c F v2 Elejtőben = Q ( - 10e) + c F v2
A vonóerő A vonóerő a sebesség-váltó állásától függ. Az ábrán egy közepes teher-gépkocsi V = f (v) vo-nóerő görbéit tüntettük fel. (A római számok a sebességváltó állásokat jelentik. A szaggatott vonal az elméleti vonó-erő görbe.)
Üzemanyag-fogyasztás Az üzemanyag fo-gyasztás a sebesség-váltó állásától függ. Az ábrán az üzem-anyagfogyasztás ala-kulása látható a v [km/h] sebesség függ-vényében.
Lassulási és gyorsulási diagramok és alkalmazásuk Az ábrán egy tehergépkocsi gyorsulási-lassulási görbéi láthatók. A görbék haszná-latát a következő ábrák szemlélte-tik.
Lassulási és gyorsulási diagramok és alkalmazásuk 1. A tehergépkocsi v1 [km/h] sebességgel közlekedik egy e1 (%)-os emelkedőhöz. Mekkora l1 [m] úthosz-szon fog a sebessége v2 [km/h]-ra csökkenni? (A szerkesztéshez az e1 lassulási görbét használ-juk.)
Lassulási és gyorsulási diagramok és alkalmazásuk 2. A tehergépkocsi v3 [km/h]-val halad az e2 (%)-os emelkedőn. Ezután egy enyhébb, e3 (%)-os emelkedő következik. Mekkora l2 (m) távol-ságon gyorsul fel a teher-gépkocsi v3-ról v4-re? (A szerkesztéshez az e3 gyorsulási görbét hasz-náljuk.)
Lassulási és gyorsulási diagramok és alkalmazásuk Az eljárást leggyakrabban a kapaszkodósávok terve-zésénél veszik igénybe, ekkor a következő ábrán látható pontos diagramot használják.
Mértékadó tehergépjármű [90 kg/LE] gyorsítási és lassítási görbéi
Jellegzetes sebességi alapfogalmak (I. rész) átlagos sebesség (összes jármű sebességének szám-tani közepe), tervezési sebesség vt (kis forgalom mellett az úton mindenhol, nedves burkolaton is biztonságosan kifejt-hető sebesség), a legnagyobb aktív menetsebesség va,max (forgalom nincs, hosszabb útszakaszon — még nedves burkolaton is — siető személygépkocsi kifejtheti); külterületi köz-utak esetén használatos fogalom,
Jellegzetes sebességi alapfogalmak (II. rész) aktív menetsebesség va (mint va,max, de az úton forgalom is van); külterületi közutak estén használatos fogalom, megengedett sebesség vm (a KRESZ-ben, ill. jelzőtáblával előírt sebesség), (ajánlott sebesség: külföldön ezt fehér táblán fekete számmal jelölik, nálunk nem alkalmazható), pillanatnyi kihasznált sebesség vp (egy rövid útszakaszon mért sebességeloszlási görbe 85%-os gyakorisági értékéhez tartozó sebesség, a következő ábra szerint), ezt a sebességet a járművek 85%-a nem lépi túl.
Pillanatnyi kihasznált sebesség
A látótávolság Megállási látótávolság U [m]. (Ezen a hosszon tud egy gépkocsi megállni az akadály előtt.) U = U’ + U”
A látótávolság U’ a cselekvési úthossz (a t = 2 s alatt megtett út) U’ = m (a tényező az átszámítás miatt [km/h-ról m/s-ra]) U” a műszaki fékút (a jármű Ms2/2 kinetikai energiáját a Q f1 fékezési erő az U” úthosszon felemészti).
A látótávolság Az előző képletből: (a v/3,6 az átszámítás miatt [km/h-ról m/s-re]) - f1 a hosszirányú csúszósúrlódási tényező - f1 száraz burkolat, óvatos fékez.: 0,6 – 0,8 - f1 nedves burkolat, erős fékez.: 0,3 – 0,35 - f1 nedves burkolat, óvatos fékez.: 0,25 – 0,33 - f1 jeges út: 0,1 – 0,15 e az emelkedés, illetve esés értéke %-ban. (Emelkedő esetén az előjel +)
A látótávolság A megállási látótávolság tehát: Összefüggés az f1 és a b fékezési lassulás között: , ebből b 10f1 (b = 3 — 3,5 m/s2) A műszaki fékút meghatározása a fékezési lassulásból:
Előzési távolság Ue m az az előzéshez szükséges hossz, melyet a gép-jármű vezetőjének be kell látni. Az előző végre-hajtásához biztonságosan t = 11 s szükséges, amely időhöz a szemben jövő jármű azonos idejét még hozzá kell halmozni. A 22 s alatt megteendő útnyira kell előrelátni ([v km/h-ban], a v/3,6 a km/h-ról m/s-ra történő átszámítás miatt szükséges).
A gépjárművek mozgása íves pályán Az ábrán túlemelt (egyoldali esésű) pályájú ívben hala-dó gépjárműre ható erők láthatók. ahol - M a jármű tömege - Q a jármű tömegéből származó erő - g a nehézségi gyorsulás - v a sebesség km/h-ban
A gépjárművek mozgása íves pályán A körívben haladó gépjármű biztonsá-gát az oldalirányú kicsúszás veszé-lyezteti. A pálya síkjára felírt vetü-letek alapján fejez-hető ki a kicsúszási határegyensúly: P cos = f2 Q cos + f2 P sin + Q sin
A gépjárművek mozgása íves pályán Az előző képletből: f2 a keresztirányú csúszósúrlódási tényező. Értéke 0,05 és 0,15 között változik, átlagosan 0,1-el számolunk. Az f2 P sin értéket elhanyagolva, osztva cos -val, bevezetve a tg jelölést és az előbb ismertetett P értékét, Q-val egyszerűsítve a összefüggést kapjuk.
A gépjárművek mozgása íves pályán Ebből: - a megengedett határsebesség: [km/h] - a megengedett legkisebb körívsugár [m] Az összefüggés az f csúszósúrlódási tényező és kom-ponensei között a fenti ábrán látható. Ívben azért nem szabad fékezni, mert nő a kicsúszási veszély. A fékezés során nagy f1-et használunk fel, így f2-re kevés marad, ami kicsúszást eredményezhet.
Az ívbe forduló gépjármű pályája Ha a gépkocsi egyen-letes sebességgel halad és a kormányt egyen-letes sebességgel for-gatjuk el, akkor a gép-jármű pályája a klotoid átmeneti ív. Az ábrán a klotoid helyszínrajza és alatta a görbületi ábrá-ja látható.
Az ívbe forduló gépjármű pályája A görbületi ábrán látható két hasonló háromszögből felírható a klotoid természetes egyenlete: r l = R L (constans érték) ahol: - L az átmeneti ív hossza [m], - R a körív sugara [m], - r a tetszőleges P ponthoz tartozó sugár a klotoidon [m], - l a klotoid elejétől a P pontig a távolság m-ben, [m], a klotoid paramétere.
Az ívbe forduló gépjármű pályája A főbb adatok az áb-rán láthatók. Az ér-tékek kiszámítva az Ívkitűző Zsebkönyv-ben találhatók. X = L Y = 4 R
A legrövidebb klotoid L [m] hosszának meghatározása dinamikai alapon A túlemelés által ki nem egyenlített oldalgyorsulás változása a klotoid hosszában egyenletes és egy előírt értéknél ne legyen nagyobb. A ki nem egyenlí-tett a [m/s2] oldal-gyorsulás az ábra szerint (a vetületi egyenletet felírva a pálya síkjára): M a cos = P cos - Q sin
A legrövidebb klotoid L [m] hosszának meghatározása dinamikai alapon Osztva cos -val, behelyettesítve az M = Q/g, a tg = q/100 és az íves pályára vonatkozó P értéket, kapjuk: Ebből Q-val osztva: [m/s2] Az oldalgyorsulás időbeli változásának sebessége kötött érték: a = 1,5 – 1,8 m/s2 , ha nem észrevehető a = 2 – 2,5 m/s2, , ha normális a = 3 m/s2 , ha észrevehető a = 4 – 5 m/s2 , ha eltűrt
A legrövidebb klotoid L [m] hosszának meghatározása dinamikai alapon Ebből: A klotoid teljes L [m] hosszában az oldalgyorsulás változása egyenletes legyen: (A második tagot a biztonság javára elhanyagoljuk.) Az alkalmazható legkisebb paraméter:
VÉGE a 2. előadásnak