Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Advertisements

Vállalati leépítések a globális válság alatt. Állami, belföldi és külföldi tulajdonhatások Telegdy Álmos MTA KRTK KTI CEU.
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
Munkaerőpiaci Tükör 2010 A válság munkapiaci hatásai Fazekas Károly: Bevezető Könyvbemutató konferencia Budapest, MTA Székház, Kisterem február 10.
Közfoglalkoztatási és Logisztikai Főosztály
Munkaerő-felmérés (MEF) Labour force survey (LFS)
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Kiskereskedelmi verseny és szolgáltatóváltás a hazai árampiacon Paizs László MTA KRTK KTI Budapest, 2012 május 29.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
Privatizáció, foglalkoztatás és bérek Hozzászólás John Earle és Telegdy Álmos tanulmányához Antal Gábor MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet Szirák 2012.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Mobilitási hajlandóság a Közép-magyarországi régióban
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Kompetencia alapú közvetítés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Kutatási Zárókonferencia, Budapest 2008.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Az adó- és transzferrendszer változásainak elemzése mikroszimulációval Benczúr Péter – Kátay Gábor – Kiss Áron Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI „Bérek,
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
„Kemény” és „puha” alkalmazkodás a gazdasági válsághoz Munkaerőpiaci Tükör 2010 – Közelkép Köllő János.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
MIGRÁCIÓ ÉS MUNKAERŐ MOBILITÁS
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az adórendszer hatása a munkaerőpiacon Scharle Ágota Pénzügyminisztérium Gazdaságpolitikai főosztály.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
MI LESZ VELED, EGYETEM? Varga Júlia Az Oktatói Hálózat vitasorozata
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
Kompetencia alapú közvetítés
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Dolgozói mobilitás.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Dolgozói mobilitás.
A munkaerőpiac áttekintése
Munkagazdaságtani feladatok 4
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Varga Júlia MTA KRTK KTI
A székesfehérvári járás munkaerő-piaci helyzete
„Versenyképesség, intézmények és változó gazdaság” Debrecen,
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Munkagazdaságtani feladatok
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Dolgozói mobilitás.
Előadás másolata:

Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon Varga Júlia MTA KRTK KTI „Munkaerőpiaci Tükör – 2016 Közelkép: Munkaerőhiány” szakmai bemutató 2018.01.15.

A fejezet tartalma - Hogyan változott a foglalkozási mobilitás intenzitása Magyarországon? - Milyen egyéni jellemzők hatnak a foglalkozás-változtatás valószínűségére? - Mi a foglalkozási mobilitás iránya a különböző csoportokban?

Mobilitás és munkaerőhiány A foglalkozások összetétele folyamatosan változik. Az új állások zömébe olyanok kerülnek, akik korábban is foglalkoztatva voltak más foglalkozásban Az alacsony intenzitású foglalkozási mobilitás fokozhatja a munkaerő-hiányt, foglalkozási mobilitás nélkül a vállalatok folyamatos alkalmazkodása hátrányt szenvedhet, és lelassulhat a hanyatló szektorokból a növekvő szektorokba történő munkaerő-áramlás. A foglalkozási mobilitás egyik előfeltétele, hogy a munkavállalók készségei, ismeretei, vagy azok egy része transzferálható legyen a különböző foglalkozások között.

Forrás: A KSH Munkaerő-felvételek negyedéves hullámaiból számítva. Az új foglalkozásba beáramlók megoszlása megelőző munkaerő-piaci státuszuk szerint Forrás: A KSH Munkaerő-felvételek negyedéves hullámaiból számítva.

Korábbi kutatások Nagy nemzetközi irodalom (pl. Johnson 1979; Shaw 1984; Dolton-Kidd 1998; Goldsmith és Veum 2002; Krueger-Kumar, 2004 Schmieder 2007; Zangelidis 2008; Kambourov és Manovskii 2009a; Kambourov és Manovskii 2009b; Sullivan 2010; Gathmann és Schönberg 2010; Vavřinová és Krčková, 2015.) Kevés Magyarországra vonatkozó kutatás (Boeri-Flinn 1997; Berde-Scharle 2004; Balogh-Róbert 2008; Elek-Szabó 2016)

Adatok - KSH Munkaerő-felvételek 1997-2014. évi hullámaiból képzett egyéni szintű, panel adatbázis

Mobilitás definíciója a tanulmányban Egymást követő két negyedévben foglalkozásváltozás 2 jegyű FEOR, 4 jegyű FEOR, összevont foglalkozási csoportok

Módszerek modell: a foglalkozás változtatásának valószínűségének meghatározói, függetlenül a foglalkozás változtatás irányától - kétkimenetes probit modell 2-jegyű FEOR, 4 jegyű FEOR, összevont foglalkozási csoportok modell: a foglalkozás változtatás irányának valószínűsége (felfelé irányuló, lefelé irányuló, vagy nem változott a foglalkozás szintje a foglalkozási hierarchiában) - multinomiális probit modell 1 jegyű FEOR csoportok alapján

Foglalkozásváltoztatás gyakorisága - A mobilitás szintje kicsi nemzetközi összehasonlításban - 4 jegyű FEOR:0,7-2,5 % - 2 jegyű FEOR : 0,5 -1,8 % - Összevont csoportok: 0,5-0,8 % - Kiugrás az alacsony végzettségűeknél – közmunka

Az általános iskolai végzettségű, foglalkozást változtatók között a közmunkásként dolgozók aránya

Foglalkozási mobilitás meghatározói   Marginális hatás (dy/dx) 2 jegyű FEOR váltás 4 jegyű FEOR váltás Összevont foglalkozási csoport váltás Nem (Férfi=1) 0,002* (0,0004) 0,003* 0,001* (0,0005) Általános iskolai végzettségű -0,001 0,000 (0,0007) 0,002*** (0,0008) Szakmunkás/szakiskolai végzettségű -0,001* -0,002* (0,0006) Felsőfokú végzettségű -0,004* Gyakorlati idő 0,000* (0,0001) Gyakorlati idő2 (0,0000) Gyakorlati idő az adott munkáltatónál -0,003* -0,005* Gyakorlati idő az adott munkáltatónál2 Egyedülálló 0,001 Gyerek 0-6 éves a háztartásban 0,001** Gyerek 7-18 éves a háztartásban Közmunka (0,0092) 0,008* (0,0016) 0,015* (0,0018) Külföld (0,0014) (0,0017) Év fix hatás IGEN A felsőfokú végzettségűek kisebb valószínűséggel váltanak, mint a referencia-kategóriaként választott érettségizettek A szakmunkás/szakiskolai végzettségűek 2-jegyű és 4 jegyű FEOR csoportok között kisebb valószínűséggel változtatnak foglalkozást. Az általános iskolai végzettségűek nagyobb valószínűséggel mozognak összevont foglalkozási csoportok között Az adott munkáltatónál eltöltött gyakorlati idő csökkenti a foglalkoztatásváltoztatás valószínűségét A férfiak és a közmunkások nagyobb valószínűséggel változtatnak foglalkozást

A foglalkozási mobilitás irányának meghatározói Változó Marginális hatás (dy/dx) Felfelé Lefelé Nem (Férfi=1) -0,04 (0,02) 0,03 Általános iskolai végzettségű -0,12* (0,03) 0,13* Szakmunkás/szakiskolai végzettségű -0,10* 0,10* Felsőfokú végzettségű 0,11* -0,11* Gyakorlati idő 0,00 (0,00) Gyakorlati idő2 Gyakorlati idő az adott munkáltatónál Gyakorlati idő az adott munkáltatónál2 Egyedülálló -0,01 Gyerek 0-6 éves a háztartásban 0,05 -0,03 Gyerek 7-18 éves a háztartásban 0,01 (0,01) Közmunka -0,02 0,04 Külföld (0,06) (0,05) Év fix hatás IGEN Felsőfokú végzettségűek – felfelé Szakmunkás/szakiskolai végzettségűek – lefelé Általános iskolai végzettségűek - lefelé

Eredmények összefoglalása 1. A foglalkozási mobilitás kicsi nemzetközi összehasonlításban, a foglalkozási mobilitás mértéke is hozzájárulhat a munkaerő-hiányhoz Magyarországon 2. A foglalkozási mobilitás valószínűsége kisebb azok esetében, akik több foglalkozás-specifikus ismeretre tettek szert, akár a formális iskolarendszerben, akár munka közbeni képzés nyomán 3. A szakmunkás/szakiskolások nagyobb valószínűséggel mozdulnak lefelé a foglalkozási hierarchiában - foglalkozás-változtatásaik nem önkéntesek, ismereteik, skilljeik transzferálható hányada csak alacsonyabb szintű foglalkozásokban hasznosítható, általános készségeik szintje nem teszi lehetővé a felfelé mobilitást

Köszönöm a figyelmet!