Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Varga Júlia MTA KRTK KTI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Varga Júlia MTA KRTK KTI"— Előadás másolata:

1 A női-férfi iskolázottsági különbségek alakulása és a felsőoktatási horizontális nemi szegregáció
Varga Júlia MTA KRTK KTI „Munka- és oktatásgazdaságtan: újabb eredmények 2018” Szakmai konferencia, Szirák  

2 A nők és férfiak iskolázottsági csoportok szerinti megoszlásának különbsége a fiatal korcsoportokban 2017-ben, százalékpont Forrás: Eurostat.

3 A 15 évesnél idősebb nők és férfiak iskolázottsági kategóriák szerinti megoszlásának különbsége Magyarországon 1990, 2001, 2011 és 2016 (százalékpont Forrás: A KSH 1990, 2001 és 2011 Népszámlálás, valamint a évi Mikrocenzus adataiból számolva. Az ábra pozitív tartománya a nők, a negatív tartomány a férfiak túlsúlyát jelzi.

4 A korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon nemek szerint 2006-2016, Százalék
Forrás: A Közoktatás Indikátorrendszere 2017

5 A különböző középfokú iskolatípusokban továbbtanulók aránya Magyarországon nemek szerint , % Forrás: A Közoktatás Indikátorrendszere C.2.4 indikátor.

6 A nők aránya a felsőoktatásban tanulók között Magyarországon, 1990-2017 %
Forrás: ig az Oktatási Minisztérium Oktatási Évkönyvek adatai, től az Oktatási Hivatal adatai alapján

7 A éves diplomás nők és férfiak diplomájuk tudományterülete szerinti megoszlásának különbsége Magyarországon 1990, 2001, 2011 és 2016, Százalékpont Forrás: A KSH 1990, 2001 és 2011 Népszámlálás, valamint a évi Mikrocenzus adataiból számolva.

8 A tudományterületi választások nemek közti különbségének vizsgálata - Irodalom
„képességkülönbségek” - matematikai teszteredmény különbségei (Ceci és szerzőtársai, 2009; Ceci–Williams, 2010; Halpern és szerzőtársai. 2007; Hyde és szerzőtársai, 2008; Turner–Bowen 1999; Wai és szerzőtársai, 2010) a matematika teszteredmények különbsége nagymértékben csökkent a két nem között az utolsó évtizedekben, a nemek közötti teljesítménykülönbségek ma már a horizontális szegregációt csak kis részben magyarázzák (Hyde és szerzőtársai, 2008; Spelke; Goldin és szerzőtársai 2006) a munkaerő-piaci várakozásai különbségei (például Montmarquette és szerzőtársa, 2002; Varga, 2006; Boudarbat, 2008; Arcidiacono és szerzőtársai, 2012; Zafar, 2013) preferenciakülönbségek (Turner–Bowen, 1999; Kahn–Ginter, 2017) kockázatkerülési hajlam különbsége (Bertrand, 2010; Croson-Gneezy, 2009; Eckel–Grossman, 2008; Gneezy és szerzőtársai) a versenyre való készségben lévő különbségek (Reuben és szerzőtársai, 2015)

9 Kutatási kérdés A bekerülési esélyek változásának hatására változnak-e a jelentkezők tudományterületi preferenciái, van-e különbség a nemek között e változásokban?

10 2012-ben bekövetkezett oktatási reform hatásának vizsgálata
2012-ben csökkentették a felsőoktatásba állami finanszírozású férőhelyre felvehetők és az összes felvehetők számát A STEM tudományterületeken jóval kisebb arányú volt a csökkentés, mint a legtöbb egyéb tudományterületen, ezért az állami finanszírozású férőhelyre, STEM tudományterületre való relatív bekerülési esélyek javultak

11 Adatok Két egyéni szinten összekapcsolt adminisztratív adatbázis adatai az Oktatási Hivatal teljes körű Érettségi Adatbázisa a Felsőoktatási Felvételi Iroda teljes körű, egyéni szintű Felsőoktatási Felvételi adatbázisa és a évi hullámainak adatai

12 A különböző felsőoktatási képzésekre jelentkezők az adott évben érettségizettek arányában nemek szerint, 2011 és 2012

13 Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása (2. és 6. modell OLS, 1
Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása (2. és 6. modell OLS, 1.,3.,4.,5., logit modell) Egyéb kontrollváltozók: életkor, részletes érettségi eredmények százalékos formában és régió fix hatások, hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzet és az érettségit adó középiskola típusa.

14 Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása
a nők nagyobb valószínűséggel jelentkeznek felsőoktatásba a évi változások csökkentették a továbbtanulás valószínűségét a nőket inkább eltántorították a felsőoktatási jelentkezéstől a évi változások a férfiak inkább a STEM jelentkezéseik növelésével válaszoltak a évi változásokra a nők nagyobb valószínűséggel jelentkeztek költségtérítéses képzésre 2012 után (kockázatkerülő stratégia)

15 A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell
lépés : 2011-es adatokkal az 1. helyes jelentkezésekre vonatkozóan a bekerülés esélyére vonatkozó becslés (bináris logit) lépés : a k. intézményben a j. szak választásának valószínűségének becslése feltételes logit

16 A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell

17 A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell

18 Képzési terület választása 1. helyen történő jelentkezések
Egyéb kontrollváltozók: életkor, részletes érettségi eredmények százalékos formában és régió fix hatások, hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzet és az érettségit adó középiskola típusa

19 - A nem szignifikáns hatással van számos tudományterület választására.
A nők kisebb valószínűséggel választják a műszaki, informatikai képzésterületet, a természettudományi képzésterület választásának valószínűségében nincs különbség a két nem között, vagyis nem minden STEM területre igaz, hogy a nők kisebb valószínűséggel választják. A nők a férfiakénál jóval nagyobb valószínűséggel veszik figyelembe bekerülési esélyeiket (kockázatkerülőbbek választásaikban)

20 Alternatív felsőoktatási politika (felvételi korlátok eltörlése) szimulált hatása
A 2011-ben érettségizettekhez viszonyított arány.

21 Összefoglalás A felvételi szabályok változtatásával ösztönözhetőek a STEM jelentkezések A bekerülési esélyek változása hat a preferenciákra A nők egy tekintélyes hányada inkább a eláll a továbbtanulástól, ha a preferált programokra csökken a bekerülés esélye A nők nagyobb súllyal veszik figyelembe a bekerülési esélyüket felsőoktatási jelentkezéseikkor. A STEM szakok egy részében – a természettudományi képzésterületen már nincs különbség a férfiak és nők jelentkezési valószínűségében A műszaki, informatikai területen mutatkozó ekkora mértékű különbség okainak feltárására további kutatásokra van szükség

22 Köszönöm a figyelmet! Sophie Germain Alexandriai Hypatia
Ada Lovelace Lise Meitner Rita Levi-Montalcini Rosalind Franklin Gertrude B. Elion Barbara McClintock Rachel Carson Dorothy Hodking Maria Goeppert Mayer Köszönöm a figyelmet! Grace Hopper Barbara McClintock Katherine Johnson Joan Clarke Emmy Noether Maria Gaetana Agnesi Mary Somerville Laura Bassi Shirley Ann Jackson


Letölteni ppt "Varga Júlia MTA KRTK KTI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések