A „Képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Eredmények Juhászné Víg Éva programiroda vezető Budapest, 2010. november. 16. 1 1
Megelőző fejlesztések, szakmai anyagok HEFOP 3.2.1 „A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése. Új szakképzési szerkezet”, HEFOP 3.5.1 „Korszerű felnőttképzési módszerek kifejlesztése és alkalmazása”, SZFP (Szakiskolai Fejlesztési Program), Korábbi szakképzési és felnőttképzési kutatások, elemzések, Korábbi fejlesztési anyagok és tapasztalatok, Korábbi szakmai hazai és nemzetközi projektek eredményei. 2
ÚMFT TÁMOP 2.2.1-08/1-2008-0002 „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” 3 3
Tájékoztató adatok Felügyelő Tanács (30 fő) tagjai szaktárcák képviselői, kamarák, munkaadó és munkavállalói szervezetek, érdekképviseletek fenntartók, szakmai szervezetek. Tanácsadó Testület (23 fő). Sikeres közbeszerzés (24 nyílt eljárás, 4 központosított megrendelés). Szinergiák érvényesülése a TÁMOP projektek között.
Alprojektek Pályakövetés rendszere Minőségbiztosítás Vizsgarendszer fejlesztése Tananyagfejlesztés Mérés-értékelés Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése A munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Képzési kereslet növelése 5
Szakértők (tartalomfejlesztő, mentor, lektor, egyéb) száma Megbízási szerződéssel 2569 fő Közbeszerzéssel 4184 fő Összesen 0-9AP 7753 fő 6
Rendszerfejlesztések 1. alprojekt (PRK) 2. alprojekt (MBR) 3. alprojekt (VER) Rendszerek központi összehangolása az NSZFI informatikai rendszerével, felhasználóbarát megoldások.
1. alprojekt: Pályakövetés rendszere Célok A szak- és felnőttképzés számára készüljön el a szakképzés pályakövetési rendszere. Kötelező indikátorok Output indikátor: adatbázisra épülő honlap Eredmény indikátor: 25.000 fő 8
1. alprojekt eredményei Alternatívák a PKR jogi szabályozására. Automatikus elemző rendszer, amely - rendszeres riportokat készít minden érdeklődőnek, - képes konkrét összefüggéseket bemutatni az iskoláknak, munkaadónak, munkavállalónak. A szakképzés munkaerő-piaci hasznosulásának adatait tartalmazó mátrix/kód (kimenet, modultartalom, FEOR, TEÁOR összefüggés, munkaadó igénye). Potenciális adatgazda: ONYF, APEH, FSZH + NSZFI VNY és OSAP adatainak felhasználása. Plusz adminisztrációs teherrel nem jár. 9
A képzők munkájában közvetlenül használható eredmények Információs forrásként használhatja a képző pályaorientációs és szakmaválasztást támogató munkájában. Visszacsatolást kap a munkaerő-piaci igényekről. 10
11
2. alprojekt: Minőségbiztosítás Célok Egységes minőségirányítási keretrendszer (modell, módszertan, szoftver- és adatbázis) létrehozása, mely a szak- és felnőttképzést folytató intézmények ön- és külső értékelését is magában foglalja, illeszkedik az európai minőségbiztosítási keretrendszerhez, erősíti a hazai szakképzés átláthatóságát és fejlesztését. Kötelező indikátorok 1000 szak- és felnőttképzést folytató intézmény felkészítése. Az intézmények 95%-a használja a kifejlesztett minőségirányítási rendszert. 12
2. alprojekt eredményei A felkészítés keretében közös gondolkodás (60 mentor). Módszertani kézikönyv az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetéséhez (összehasonlíthatóságot biztosító egységes kötelező kulcs indikátor rendszer, célokhoz kapcsolt ajánlott kulcsindikátorok, szabadon választott indikátorok). Plusz adminisztrációs teherrel nem jár. NSZFI adatrendszereiből (VNY, OSAP) és az oktatási statisztikából (KIR-STAT) kerül feltöltésre. Minőségbiztosítási hálózat kialakítása: fejlesztő szakértők, mentorok, trénerek 1000 szak- és felnőttképző intézmény Közös platform az iskolai oktatásra és a felnőttképzésre az összehasonlíthatóság céljából. 13
14
3. alprojekt: Vizsgarendszer fejlesztése Célok A vizsgaellenőrzési rendszer létrehozása, amely kiterjed a vizsgaszervezési tevékenységre, vizsgahely akkreditációra, egy-egy szakmai vizsga előkészítésének és lebonyolításának ellenőrzésére. A bemeneti kompetenciák mérési, értékelési módszertanának, eszközrendszerének kialakítása. Kötelező indikátorok Feltöltött szakmai vizsgaellenőrzési adatbázis (VER) Felkészítésben résztvevő szakmai vizsgaellenőrök: 33 fő Bemeneti kompetenciákhoz kifejlesztett mérési eszközök: 240 db Felkészített vizsgaelnökök, vizsgabizottsági tagok és jegyzők: (1%) 15
3. alprojekt eredményei 2000 modulhoz kapcsolódó helyszínakkreditációs követelmény- és dokumentumrendszer kidolgozása. Vizsgák minőségbiztosítási módszertanának kidolgozása. A Vizsgaellenőrzési kézikönyv kidolgozása. A vizsgaellenőrzés módszertanának kidolgozása. A vizsgahelyszín akkreditáció szempontrendszere. A hatósági és szakmai ellenőrzések szempontjai. Útmutató készítése a vizsgaellenőrzések lebonyolításához. A bemeneti kompetencia eszközcsomagok méréshez és értékeléshez (240 db). 16
Tartalomfejlesztés 3. alprojekt 4. alprojekt (SzTTR) 5. alprojekt (FB) A bemeneti kompetenciák eszközrendszerének kialakítása. Kompetencia-leírások, elemi vizsgafeladatok készítése. Tananyagfejlesztés.
4. alprojekt: Tananyagfejlesztés Célok A korábban megkezdett fejlesztést folytatva és annak eredményeire alapozva készüljenek tanulást-tanítást segítő tananyagok. Kötelező indikátorok 3000 darab, az alap-, páros és páros-többes modulokhoz kifejlesztett tartalomelem. Az összes tartalomelem 1%-ának kipróbálása. 19
4. alprojekt eredményei Tananyagbank (SzTTR) létrehozása, feltöltése, frissítése. Kompetencia elvű tananyagfejlesztő szakértői bázis kialakítása. Tartalomelemek különböző variációinak elkészítése (SNI, 30-as, 50-es szint). A tartalomelemek kipróbálása egyben a kipróbálásban résztvevők továbbképzése. Tartalomelem struktúrák meglévő tankönyvi tartalmak összevetései (a struktúrákban megtekinthetők tartalomelemenként is a kompetencia-leírások). Az alap, páros-többes modulokhoz kifejlesztett tartalomelemek. Közel 400 követelménymodul esetében jelezték SZVK-ra vonatkozó módosítási javaslataikat a tartalomfejlesztő szakértők. 20
21
Tartalomelemek
5. alprojekt: Mérés-értékelés Célok: Javuljon a munkaerő alkalmazkodó-képessége, munkavállalási esélye. A képzés kibocsátása rugalmasabban alkalmazkodjon a munkaerő-piac igényeihez. Feladatbank a felkészüléshez és a tanulói teljesítmény korszerű méréséhez. Kötelező indikátorok: Kompetencia leírások: 2000 darab Az elkészített mintafeladatok 10%-ának kipróbálása. 23
5. alprojekt eredményei 2000 követelménymodul kompetencia leírása: részletes feladatleírás, tulajdonságkompetenciák kifejtése. A fejlesztésbe bevont követelménymodul belső arányainak meghatározása, a feladat- és tulajdonságkompetenciák leképezése a vizsgafolyamatra. Feladatbank adatbázis és szoftver létrehozása, feltöltése mérés-értékelési eszközökkel. Az elkészült mérés-értékelési eszközök Feladatbankból történő lekérdezése, alkalmazása a képzés során, gyakorló feladatsor generálása. Módszertani anyagok a szóbeli és gyakorlati vizsgafeladatok készítéséhez. Speciális feladatok, módszertani anyag készítése a fogyatékkal élők számára. Gyakorlati vizsgafeladatok összeállításának szempontjai. A feladatok 10%-ának kipróbálása. Szakértői adatbázis létrehozása. 24
25
Továbbképzések 6. alprojekt 7. alprojekt 8. alprojekt Intézményi gyakorlati oktatók képzése munkahelyi körülmények között, vállalati oktatók képzése, idegen nyelvi képzés.
6. alprojekt: Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Célok A szakmai elméleti és gyakorlati oktatók számára a továbbképzési rendszerbe illeszthető munkahelyi körülmények között végezhető tapasztalatszerzés rendszerének kiépítése. Kötelező indikátorok 50 fő munkahelyi tapasztalatszerzésben részt vett szakmai oktató. 27
6. alprojekt eredményei A munkahelyi tapasztalatszerzés továbbképzési rendszer kialakítása. Módszertani kézikönyv a szakmai oktatók munkahelyi tapasztalatszerzési továbbképzésének szervezésére és bonyolítására. Szakmai oktatók külső munkahelyi tapasztalatszerzése (PILOT program, 81 fő, 1-5 hónap). Zárófeladatok (módszertani ajánlások, oktatási segédanyagok). Gyakorlati továbbképzés által szerzett tapasztalatok, amelyek beépülnek a napi munkájukba. Javaslat a munkahelyi tapasztalatszerzés továbbképzési rendszerének fenntarthatóságára. 28
7. alprojekt: Szakmai tanárok, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése Célok A szakképzésben oktató szakmai tanárok és szakoktatók nyelvismeretének fejlesztése háromhetes hazai háromhetes külföldi nyelvtanfolyam keretében Szakmai nyelvi tananyagsegédletek létrehozása Kötelező indikátorok 132 fő idegen nyelvi alapismeretekkel rendelkező szakmai tanár, oktató és szakoktató szakmai idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése. 30
7. alprojekt eredményei Külföldi partnerkapcsolatok kialakítása – Anglia, Írország, Németország Szintfelmérők után hazai és külföldi képzések gépészet, faipar, idegenforgalom, vendéglátás, informatika, építészet, kereskedelem, marketing, logisztika, művészetek területeken. Módszertani anyagok, útmutatók, idegen nyelvi szaknyelvi segédletek. 31
8. alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Célok A tanulószerződéses munkahelyi gyakorlati képzés modernizációja. Innovatív tananyagok, eszközök, módszerek a munkahelyi gyakorlati oktatók és a tanulók személyes és szakmai kompetenciáinak javításához. A munkahelyi gyakorlati képzés új formáinak azonosítása. Kiterjesztési koncepció megalkotása a fentiek gyakorlati alkalmazására. Közvetett módon a tanulószerződések számának emelkedése. 33
8. Alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Kötelező indikátorok 200 fő képzésben részesített – gazdálkodó szervezetnél munkahelyi gyakorlati képzéssel foglalkozó – szakember. A tanulói és hallgatói szerződések folyamatos bővülése, előirányozva azok 10%-os bővülését 2013-ra a 2008. év adataihoz, mint bázisadathoz képest. 34
8. alprojekt eredményei Továbbképzési program és tananyag a munkahelyi gyakorlati oktató szakemberek képzéséhez. Esettanulmányok a munkahelyi gyakorlatok nyomonkövetéséről. Támogatott pályakezdés „gyakornoki év” koncepcióhoz irányítási, jogszabály módosítási, finanszírozási javaslatok. Oktatástervezési és oktatásszervezési módszertani útmutató a gyakorlati képzéshez. Oktatásszervezési példatár 8 szakmához. Jó gyakorlatok, külföldi példák összegyűjtése. 35
9. alprojekt: Képzési kereslet növelése Elsődleges cél a széleskörű tájékoztatás. Szakmai közönség folyamatos tájékoztatása. Populáris eszközökkel történő szemléletformálás. Kötelező indikátor: A projekt végére a honlap látogatottsága eléri a 25 000 főt. 36
9. alprojekt eredményei Weblap és webfórum létrehozása, működtetése: - 121.314 egyedi látogatás a honlapon - információs hírlevél Folyamatos disszeminációs hálózat (27) Kiállítások, fesztiválok (Educatio, Közoktatási Konferencia, Sziget Fesztivál (2009-2010), munkaügyi központ régiós rendezvényei, stb.) Módszertani filmsorozat (10 rész) Hiányszakmák népszerűsítésére on-line játék (30 000 fiatal részvételével) „Szakmák színháza” 7 régióban – közel 3000 fiatal részvételévek (Jordán Tamás - Szombathelyi Színház) Szakmaválasztáshoz, pályaválasztáshoz, pályaorientációhoz pályaválasztási és beiskolázási kiadvány szülőknek és tanulóknak. (Valamennyi iskolafenntartónak, iskolának) 37
Kiadványok 38
Keresztkomponensek Informatika (1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 alprojekt) Tartalomfejlesztés (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 alprojekt) Továbbképzések (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 alprojekt)
Forrásfelhasználás 8 kifizetési kérelem (8 x átlag 640 tétel=5120 db teljesítés-igazolás igazoló dokumentuma) 3 szakmai beszámoló 2 szerződésmódosítás (évek közötti forrás-átcsoportosítás közbeszerzések miatt, zárolás miatti határidő-módosítás).
Humánerőforrás 40 fő saját közalkalmazott 75 fő intézeti közalkalmazott Átlag 10 fő ügyviteli munkatárs 3 műszaki szerkesztő 314.080 munkaóra 24 hónap alatt.
Kontrolling tevékenység Szakmai és pénzügyi kontrolling Ctr_Kap mappa tartalma 61.509 fájl. Egyéb, általános célú ellenőrzések Szakértői portál: 45.892 fájl.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Juhászné Víg Éva juhaszne.eva@nive.hu www.kepzesevolucioja.hu