Video-kommunikáció a magyar közigazgatásban Hadnagy Tamás Projektvezető Mobil: +36 30 280-4883 Email:hadnagy.tamas@nisz.hu
Video-kommunikációs megoldások a közigazgatásban, jelen és jövő 01 TARTALOMJEGYZÉK Video-kommunikációs megoldások a közigazgatásban, jelen és jövő Legutóbbivideo-kommunikációs projekt bemutatása Jövőbelifejlesztés: KÖFOP 1.2.1 (VIKI projekt)
NISZ BEMUTATÁSA 02 155állami intézményneknyújtottországos ICTszolgáltatások,valamint e-közigazgatásiszolgáltatásokállampolgároknak, vállalkozásoknak ésszervezeteknek Telekommunikációs és IT szolgáltatások Nemzeti ICT fejlesztési projektek E-közigazgatási szolgáltatások portálok fejlesztése és üzemeltetése
Főbb projektek 2015-ben ÖNKORMÁNYZATI ASP KITERJESZTÉSE 03 ÖNKORMÁNYZATI ASP KITERJESZTÉSE KORMÁNYZATI ADATKÖZPONT FEJLESZTÉSE ELEKTRONIKUS SZEMÉLYI IGAZOLVÁNY BEVEZETÉSE E-KÖZIGAZGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOK TOVÁBBFEJLESZTÉSE KORMÁNYZATI VIDEO-KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZER FEJLESZTÉSE (VIKI)
Video-kommunikáció jelen és jövő 04 JELEN Jövőigényei/kihívásai 15-20 hivatal az utóbbi tíz évben beszerzett video-kommunikációs rendszerei szigetszerűen működnek, egymás közötti kommunikációjuk nehézkes, vagy nem megoldott. Migrációs helyzet miatt azonnali video-kommunikációs megoldás. Interoperabilitásbiztosítása a különböző video-kommunikációs rendszerek között. A kormányzati szervezetek (pl. területi közigazgatás – budapesti telephelyek) kapcsolattartása; működési költség csökkentése. Peres eljárások, meghallgatás költségeinek csökkentése.
Meglévő video-kommunikációs rendszerek 05 NISZ: Cisco/Tandberg; ~60végpont NISZ: MS Lync; ~6.600végpont NISZ:Pexip; 127végpont Belügyminisztérium:Cisco/Tandberg BevándorlásiésÁllampolgárságiHivatal: MS OCS BRFK: MS Lync OBH: Polycom …
Migrációs helyzet miatti azonnali igény 06 GYORSASÁG Feszített tempójú megvalósítás (az igény megfogalmazásától a működő rendszer implementációjáig 2 hét telt el) ÉRINTETTEK BEVONÁSA Több szervezet egymás közötti video-kommunikációjának támogatása a tömegesen felmerülő folyamatok egyszerűsítése, gyorsítása érdekében (Bíróság, Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal, Megyei Rendőr Főkapitányság, tolmács) BERUHÁZÁS Zöldmezős beruházás, külterületi helyszíneken is FELHASZNÁLHATÓSÁG Mobilizálható megoldás (újrafelhasználható) EGYSZERŰ Egyszerű kezelhetőség
A kialakított rendszer és szolgáltatások a migrációs helyzet kezelésére 07 Helyszínek 4konténer-város a déli határszakaszon(összesen 142konténerből kialakítva) 8 város17intézménye (OBH, Megyei Rendőr Főkapitányságok, BÁH, Sajtóközpontok) Szolgáltatások Nagysebességűadatkapcsolatok(58 routerés összesen 1,5Gbps-nyiújonnan kiépített kapcsolat a konténervárosokban,400 Mbpssávszélesség-bővítés a többi helyszínen) IPtelefon(224végpont) Video-kommunikáció(127végpont) LANépítés(58 switchés több, mint40 km-nyikábel)
A támogatott folyamatok és szervezetek 08 Folyamat Szereplők Helyszín Menekültügyi eljárás (közigazgatási eljárás I.fok) Menekült Határmentitranzit zóna Bevándorlási és ÁllampolgárságiHivatal (BÁH) Tolmács BÁH regionális központban Nyomozás Menekült (terhelt) Rendőrkapitányságon Nyomozó hatóság Valamely regionális központban Közigazgatási eljárásII.fok Bíró Kijelölt Törvényszék Büntetőeljárás Menekült (vádlott)és védője 9
A kiépített video-kommunikációs rendszer 09
VIKI - premisszák 10 Közigazgatás-fejlesztés Operatív Program (KÖFOP) 1.2.1 kiemeltprojekt VIKI: Video-kommunikációs Infrastruktúra KÖFOP projekt megnevezése Elektronikusmegoldásazeltérőföldrajzihelyszínekentörténőközigazgatásiügyintézésmunkaszervezésénekéskommunikációjánakfejlesztésére Időszak 2016 – 2018. Q1 Cél -Interoperabilitásmegteremtésea meglévő közigazgatási video-kommunikációs rendszerek között - Távtanúszolgáltatás bevezetése bírósági, rendőrségi és büntetés-végrehajtási helyszínekre - Területi közigazgatás működési költségeinek csökkentése Földrajzi érintettség Országos 11
VIKI – stratégiai elvárások 11 KÖZPONTI KÉPESSÉGGEL KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK Elősegíti a közigazgatásban már meglévő video-kommunikációs képességekinteroperabilitását Azúj elvárásoknak megfelelő új szolgáltatás elemeket nyújtanak (pl. rögzítés, vagy könnyen kezelhető telefonkönyv funkció) A szinergiák kihasználása érdekében a NISZ központi adatközpont projektje által leszállított hardver környezetre kerüljöntelepítésre A VÉGPONTI KÉPESSÉGGEL KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK Kiszolgáljaa távtanú eljárás video megoldással szemben támasztott extra követelményeit Költséghatékony megoldás Felhasználóbarát megoldás, amely elősegíti, hogy a felhasználók napi szinten használják a rendszer és szükségtelenné teszi a dedikáltfieldtámogatást
VIKI – MŰSZAKI elvárások 12 ROBOSZTUS, FELHŐ ALAPOKON NYUGVÓ VIDEO-KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZER KÖZPONTI RÉSZ Bármely végpont közötti kapcsolat megteremtése (együttműködés bármely technológia és bármely gyártó eszközei között) Központosított rögzítési lehetőség (rugalmas, bővíthető) Erőforrás foglaltsági rendszer (a felhasználói folyamatok támogatásához) Telefonkönyv Tűzfallal védett kapcsolat a nyilvános interneten keresztül elérhető végpontok felé Online közvetítő funkció (konferenciák, előadások… stb.) Rugalmasan bővíthető Kiszolgáljon minden biztonsági elvárást TOVÁBBI ELVÁRT ELŐNYÖK A szolgáltatás a mindennapokban aktívan használt legyen Mind az állampolgár oldalon, mind a közigazgatás oldalán költség megtakarítást jelentsen Alacsony költség mellett lehessenüzemeltetni
VIKI – végpontok száma és fajtája 13 151 db többszereplős video-kommunikációra alkalmas végpont kiépítése 50db Bíróságokon 40db Büntetés-végrehajtás épületeiben 24dbKormányhivatalokban 20db Megyei Rendőr Főkapitányságokon 13db a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalnál 4db aBp-rőlvidékre költöző minisztériumokban
Személyi használatú eszközök 14 Személyi használatú eszközök Személyi használatú eszközök (kamera, headset) 1.000 db softklienssel kiszolgált végpontra mobil video-kommunikációs eszköz 3 db mobil video-kommunikációs eszköz eseti igényekre (konferenciák, nyilvános események… stb.)
15 A felhasználói igények alapján 3-4 különböző végponti konfiguráció kerül kialakításra.
VIKI – tipikus felhasználási esetek 16 Büntetőpereseljárások Polgári peres eljárások Kormányzati eljárások Belső és külsőmegbeszélések
Köszönöm a figyelmet!