KÖZPONTI BANKOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

1 Nem fizethető ki az osztalék előleg devizában,
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
BEFEKTETÉSI ALAPOK - FŐBB JELLEMZŐK
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A bankrendszer helye a makrogazdasági folyamatokban
A hitelintézeti számvitelre vonatkozó szabályozás
Pénzügyi alapismeretek NKI, március 6 Bod Péter Ákos tanszékvezető egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
Nemzetközi pénzügyi ügyletek
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékpapír piaci műveletk
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Egyes pénz- és tőkepiaci szolgáltatásokat is végző egyéb vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Biztosításgazdaságtan 6. téma
Állam munkavédelmi feladatai
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
MNB felügyeleti integráció
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Államadósság és állampapírpiac
Makrogazdasági pénzügyek
A betétbiztosítás.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Bankmérleg, forrás oldal
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Bankmérleg, eszköz oldal
A szanálás finanszírozása
Pénzügyi ismeretek Bankműveletek- bankszámvital Katona Klára.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
EGYES PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK SAJÁTOSSÁGAI Készítette: Szabó Gabriella.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Önkormányzat és állam.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
Magyar Nemzeti Bank.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A közigazgatási eljárás II.
A bankrendszer.
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A PÉNZ FOGALMA ÉS SZABÁLYOZÁSA
A pénz és tőkepiaci intézményrendszer
KÖZPONTI BANKOK.
Előadás másolata:

KÖZPONTI BANKOK

KÖZPONTI BANKOK FELADATA KÉTSZINTŰ BANKRENDSZER: központi bank – kereskedelmi bankok Pénzkibocsátás (forgalomban tartás) Inflációs kontroll Árfolyam stabilitás Monetáris politika NEM: kereskedelmi banki ügyletek, korlátozott pénzforgalmi ügyletek az államháztartás szerveivel ÚJABBAN: kereskedelmi bankok felügyeletében részvétel

ANGOL JEGYBANK (1694) BANK OF ENGLAND Magánbankból nőtt ki Kezdeti alaptőke: államnak adott kölcsön Kormányzat finanszírozása Exkluzív jog: érme- és pénzkibocsátás XIX. Századtól: ‘bankok bankja’ – korlátozott kereskedelmi banki ügyletelés 1946: államosítás – kormányzati irányítás 1997: monetáris politika irányítója

FRANCIA JEGYBANK (1800) BANQUE DE FRANCE – bankjegy kibocsátás, de eredetileg csak Párizsban Eredetileg rt, irányítója: Régensi tanács , 3 cenzor 1808-1936: erősödő kormányzati befolyás: kormányzó Államosítás: 1936 (kormány által kinevezett 12 tanácsos), 1945: korábbi magánrészvényesek hosszúlejáratú államkötvényeket kaptak 1973, 1993: reformok, monetáris politika irányítója (kormány által kinevezett tanácsos, DE: nincs közvetlen kormány irányítási jog) 1997: Európai Monetáris Unió

NÉMET JEGYBANK (1765) POROSZ JEGYBANK (közvetlen kormány alatt) 1875: Birodalmi Bank (REICHSBANK) – birodalmi kancellár irányítása alatt I. világháborútól: ‘bankóprés’, pénzromlás 1924: kormánytól való függetlenség, monetáris politika 1933-45: teljes kormányzati befolyás, háborúfinanszírozás 1948-1957: 3 tartományi bank + koordinálás 1957: DEUTSCHE BUNDESBANK: kormánytól független, önálló monetáris poitika 1997: Európai Monetáris Unió

AMERIKAI JEGYBANK Történelmileg első szövetséginek tekinthető bank: 1700-as évek végén – kormányzati finanszírozás és adók begyűjtése 1913: első jegybank törvény – európai szabályozáson alapult 1935: Federal Reserve System: pénzkibocsátás, állami garancia, állampapír kibocsátás, betétbiztosítás – erőteljes központi hatalom (kinevezésekben elnök dominál) II. világháború után +: tartalékráta politika, monopolellenes és versenypolitika szabályozása is

EURÓPAI KÖZPONTI BANK Maastrichti szerződés – konvergencia: államháztartás hiánya (3%), államadósság(60%), infláció, hosszú távú kamatok, árfolyamtartás Központi bankok Európai Rendszere - árstabilitás EKB: árstabilitás, bankjegy kibocsátás és engedélyezés, rendelet/határozat Szervezet: Kormányzótanács – monetáris politika, Igazgatóság – ügyintézés, Általános Tanács – jegybankok közti koordináció

Magyar Nemzeti Bank

Alapvető rendeltetése, státusza Jegybank és Pénzügyi felügyelet Központi Bankok Európai Rendszerének, valamint a Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszerének tagja Független (szervezetileg és személyileg) Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása.

Feladatai meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát. jogosult Magyarország hivatalos pénznemében bankjegy- és érmekibocsátásra. Az MNB által Magyarország hivatalos pénznemében kibocsátott bankjegy és érme Magyarország törvényes fizetőeszköze. deviza- és aranytartalékot képez, és kezeli azt. a devizatartalék kezelésével és az árfolyampolitika végrehajtásával kapcsolatban devizaműveleteket végez. felvigyázza a fizetési és elszámolási, valamint az értékpapír-elszámolási rendszereket. statisztikai információkat gyűjt és hoz nyilvánosságra. kialakítja a pénzügyi közvetítőrendszer egészének stabilitására vonatkozó makroprudenciális politikát, amelynek célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenállóképességének növelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszernek a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása. külön törvényben meghatározott jogkörében szanálási hatóságként jár el. ellátja pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét.

Az MNB jogi formája Az MNB részvénytársasági formában működő jogi személy. Cégnevét a cégjegyzékbe nem kell bejegyezni. A részvénytársaság elnevezést a cégnevében nem kell feltüntetni. Alapító okiratát a részvényes állapítja meg, amelyet be kell mutatni az Országgyűlésnek. Részvényei az állam tulajdonában vannak. Az államot mint részvényest az államháztartásért felelős miniszter képviseli. Jegyzett tőkéje 10 000 000 000 Ft. A részvényes részvényesi határozattal dönt: a) az alapító okirat megállapításáról és módosításáról, b) a könyvvizsgáló megbízásáról és visszahívásáról és c) a könyvvizsgáló díjazásának megállapításáról.

Az MNB szervei a) a Monetáris Tanács, b) a Pénzügyi Stabilitási Tanács, c) az igazgatóság és d) a felügyelőbizottság.

Monetáris Tanács MNB legfőbb döntéshozó szerve a Monetáris Tanács. Hatásköre: Monetáris politika meghatározása Pénzkibocsátás Arany és devizatartalékképzés Árfolyampolitika, devizaműveletek Jegybanki satisztika

Monetáris tanács tagjai A Monetáris Tanács legalább 5, legfeljebb 9 tagú testület. A Monetáris Tanács tagjai megbízatásuk időtartama alatt munkaviszonyban állnak az MNB-vel. A Monetáris Tanács tagjai: a) az MNB elnöke, mint a Monetáris Tanács elnöke, b) az MNB alelnökei és c) a további tagok, akiket hat évre az Országgyűlés választ.

Az MNB elnöke és alelnökei Az MNB élén elnök áll, akinek személyére a miniszterelnök tesz javaslatot a köztársasági elnök számára. Az elnök megbízatása hat évre szól. Egy személy legfeljebb két alkalommal lehet az MNB elnöke. Az MNB elnökét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és menti fel.

Az igazgatóság Az igazgatóság felelős a Monetáris Tanács és a Pénzügyi Stabilitási Tanács döntéseinek végrehajtásáért, valamint az MNB működésének irányításáért. Az igazgatóság tagjai: a) az MNB elnöke mint az igazgatóság elnöke és b) az MNB alelnökei. Az igazgatóság hatáskörébe tartozik: a) a Monetáris Tanács és a Pénzügyi Stabilitási Tanács által hozott döntések végrehajtásának irányítása, b) az MNB számviteli beszámolójának megállapítása, az osztalék fizetéséről való döntés meghozatala, továbbá az üzletvezetésről és az MNB vagyoni helyzetéről szóló, a részvényesnek küldendő jelentés tervezetének jóváhagyása, c) az MNB szervezetével és belső irányításával összefüggő kérdések jóváhagyása, d) az MNB működésével, illetve feladatainak ellátásával kapcsolatos szakmai tervek és programok – ideértve a fejlesztési és működési költségtervet is – jóváhagyása, e) a felügyelőbizottság hatáskörébe nem tartozó feladatok tekintetében az MNB belső ellenőrzési szervezetének irányítása, valamint a belső ellenőrzés tapasztalatainak és tervének megtárgyalása, f) a munkaviszonyból származó jogokkal és kötelezettségekkel, ezek gyakorlásának, illetve teljesítésének módjával, az ezzel kapcsolatos eljárás rendjével összefüggő kollektív szerződés-módosítás.

Pénzügyi Stabilitási Tanács Az MNB hatáskörébe tartozó ügyek közül a Monetáris Tanács által meghatározott stratégiai keretek között a Pénzügyi Stabilitási Tanács jár el a a fizetési és elszámolási rendszer felvigyázásával, a makroprudenciális ellenőrzéssel, a szanálási hatósági feladatokkal és a pénzügyi felügyeleti feladatokkal kapcsolatos eljárásokban. A Pénzügyi Stabilitási Tanács tagjai: a) elnökként az MNB elnöke, b) a Tanács hatáskörébe tartozó feladatot felügyelő alelnökök, c) az MNB elnöke által kijelölt vezetők.

A felügyelőbizottság A felügyelőbizottság az MNB folyamatos tulajdonosi ellenőrzésének szerve. A felügyelőbizottság ellenőrzési hatásköre nem terjed ki a monetáris politikával és a pénzügyi stabilitás biztosításával kapcsolatos feladatokra, illetve azoknak az MNB eredményére gyakorolt hatására. A felügyelőbizottság tagjai: a) az Országgyűlés által választott elnöke, b) az Országgyűlés által választott további három tag, c) a miniszter képviselője és d) a miniszter által megbízott szakértő.

Könyvvizsgáló Az MNB köteles könyvvizsgálót megbízni beszámolóinak ellenőrzésére. Az MNB könyvvizsgálója legfeljebb öt évre kaphat megbízást. A megbízás lejártát követően 5 éven belül a könyvvizsgálónak az MNB könyvvizsgálói feladatának ellátására újabb megbízás nem adható .

Monetáris politika és annak eszközei Az MNB az elsődleges célja (árstabilitás) szolgálatában a monetáris politikai eszközökkel befolyásolja a pénz- és hitelkínálatot, valamint a pénz- és hitelkeresletet. Az MNB monetáris politikáját, valamint e politika érvényesítésének eszközeit a törvény keretei között önállóan alakítja ki. Monetáris politikájának eszközeként az MNB: a) számlavezetési tevékenységével összefüggésben betétet fogad el és megfelelő biztosíték ellenében hitelt nyújt, b) nyíltpiaci műveletek és visszavásárlási megállapodások keretében értékpapírokat vásárol, ad el és közvetít az azonnali és származtatott piacokon, c) saját értékpapírokat bocsát ki, d) árfolyamokat és kamatokat befolyásol és határoz meg, e) értékpapírokat számítol le (visszleszámítol), f) szabályozza a kötelező tartalékot és g) egyéb jegybanki eszközöket alkalmaz.

Monetáris politika eszközei Kötelező jegybanki tartalék Az MNB elnöke rendeletében előírhatja, hogy a pénzügyi intézmények és a befektetési vállalkozások idegen forrásaik, egyes eszközeik és mérlegen kívüli tételeik meghatározott arányában (a továbbiakban: tartalékráta) tartalékot helyezzenek el az MNB-nél. Az MNB a pénzügyi intézmények és a befektetési vállalkozások különböző típusú forrásaira, egyes eszközeire és mérlegen kívüli tételeire, ezek eltérő jellemzői alapján is eltérő mértékű tartalékrátát írhat elő. Az elhelyezett kötelező tartalékok után az MNB kamatot fizethet. A kamatok a tartalékráta különböző típusú elemei, valamint ezek eltérő jellemzői szerint eltérő mértékűek lehetnek. Jegybanki alapkamat Az MNB irányadó kamatként jegybanki alapkamatot állapít meg. Árfolyamok Az MNB külföldi pénznemek forintra és forintnak külföldi pénznemekre való átszámítására vonatkozó hivatalos árfolyamokat jegyez és hoz nyilvánosságra. Az árfolyamrendszerről és annak valamennyi jellemzőjéről a Kormány az MNB-vel egyetértésben dönt. Az árfolyamrendszert érintő változtatások nem veszélyeztethetik az MNB árstabilitás elérésével és fenntartásával kapcsolatos elsődleges célját.

Felügyeleti hatáskör a) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény, b) a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló törvény, c) a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény (Hpt.), d) a lakástakarékpénztárakról szóló törvény (Ltp.), e) a jelzálog-hitelintézetről és a jelzáloglevélről szóló törvény, f) a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény, g) a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról szóló törvény, h) a tőkepiacról szóló törvény (Tpt.), i) a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló törvény (Bit)., j) a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási szerződésekről szóló törvény, k) a foglalkoztatói nyugdíjról és intézményeiről szóló törvény (Fnytv.), l) a a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény (Bszt.), m) a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvény (Kbftv.), n) a viszontbiztosítókról szóló törvény (a továbbiakban: Vbit.), o) a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény, valamint p) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény (a továbbiakban: Gfbt.), q) a központi hitelinformációs rendszerről szóló törvény, r) a fizetési, illetve értékpapír-elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről szóló törvény, s) az egyes fizetési szolgáltatókról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetek, személyek és tevékenységek felügyelete.

Felügyeleti feladatok Az MNB felügyeleti feladatkörében többek között a) engedélykérelmeket és más beadványokat bírál el, b) vezeti a feladatkörébe utalt nyilvántartásokat, c) ellenőrzi a hatáskörébe tartozó személyek és szervezetek információszolgáltatási rendszerét és adatszolgáltatását, d) ellenőrzi a hatáskörébe tartozó személyek és szervezetek működésére és tevékenységére vonatkozó, hazai jogszabályi rendelkezések és európai uniós jogi aktusok betartását és az MNB által hozott határozatok végrehajtását, e) felügyeli a pénzügyi piacok működését, g) piacfelügyeleti eljárást indít az engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység észlelése esetén; a bennfentes kereskedelem vagy piacbefolyásolás gyanúja esetén; valamint a bennfentes személyre vonatkozó bejelentési és közzétételi kötelezettségre vonatkozó szabályok ellenőrzése céljából, h) együttműködik a külföldi pénzügyi felügyeleti hatóságokkal, különösen az EGT államainak pénzügyi felügyeleti hatóságaival, i) teljesíti a nyilvánosságra hozatali és az Európai Bizottság felé fennálló bejelentési kötelezettségeket, j) teljesíti a fióktelep létesítésével és a határon átnyúló tevékenység végzésével kapcsolatos értesítési és tájékoztatási kötelezettséget,, k) ellenőrzi a nyilvánosan működő részvénytársaságban történő befolyásszerzéssel kapcsolatos szabályok és elvek betartását, l) a közraktározásról szóló törvény szerint együttműködik a közraktári felügyelettel az engedélyezési és ellenőrzési eljárások során, m) ellenőrzi a biztosítók tevékenységét.

Az MNB eljárásai a) engedélyezés, b) ellenőrzés, c) fogyasztóvédelmi ellenőrzés és d) piacfelügyeleti eljárás

Az ellenőrzés fajtái a) átfogó vizsgálat (főszabályként 3 évente) b) célvizsgálat, c) témavizsgálat, d) rendkívüli célvizsgálat és e) utóvizsgálat

Kapcsolat az államháztartással Az MNB nem nyújthat folyószámlahitelt vagy bármely más hitelt az Európai Unió működéséről szóló szerződés 123. cikkében meghatározott közszektor számára, továbbá ezektől közvetlenül nem vásárolhat adósságinstrumentumot. Az MNB a külföldi pénznemben fennálló követeléseinek és kötelezettségeinek árfolyamnyereséget, illetve árfolyamveszteséget a forintárfolyam kiegyenlítési tartalékába köteles helyezni. Az MNB a devizában fennálló, értékpapíron alapuló követelések piaci értékelése alapján megállapított különbözetet a deviza-értékpapírok kiegyenlítési tartalékába köteles helyezni. A meghatározott forintárfolyam kiegyenlítési tartalék és deviza-értékpapír kiegyenlítési tartalék az MNB saját tőkéjének része. Ha kiegyenlítési tartalékok összege a rendelkezésre álló adatok alapján negatív egyenlegű, és ezen negatív egyenleg meghaladja az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény pozitív összegét, akkor a negatív egyenlegnek az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény pozitív összegét meghaladó mértékéig, illetve az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény negatív egyenlege esetén a kiegyenlítési tartalékok negatív egyenlegének mértékéig a tárgyévet követő év március 31-éig a központi költségvetés az eredménytartalék javára pénzben térítést nyújt, amit a tárgyévi mérlegben el kell számolni. Ha a kiegyenlítési tartalékok összege a végleges adatok alapján negatív egyenlegű, és ezen negatív egyenleg meghaladja az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény összegét, akkor a negatív egyenlegnek az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény összegét meghaladó mértékéig a központi költségvetés az eredménytartalék javára pénzben térítést nyújt.