Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A PÉNZ FOGALMA ÉS SZABÁLYOZÁSA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A PÉNZ FOGALMA ÉS SZABÁLYOZÁSA"— Előadás másolata:

1 A PÉNZ FOGALMA ÉS SZABÁLYOZÁSA

2 Alapkérdések Mit tekintünk pénznek? Mi befolyásolja a pénz értékét?
Szükséges-e a pénz szabályozása? Ha igen, miként lehet szabályozni működését, használatát? Lehetnek-e a virtuális devizák a hagyományos fizetőeszközök valódi alternatívái?

3 A pénz létrejötte Vígvári András: a pénz megjelenése szorosan összefüggött a munkamegosztás és a specializáció egyre magasabb fokával: a pénz akkor jelent meg, amikor a tevékenységek és termékek cseréjét a tevékenységek eredményének cseréje váltotta fel . Maga a pénz először árupénz (valamely szűkösen rendelkezésre álló áru) formájában jelent meg. Az ókori görögök a pénz három fő funkcióját különböztették meg: számolási eszköz, csereeszköz valamint tartalékeszköz.

4 A pénz funkciói – Marx MARX A Tőke című művében a pénz öt fő funkcióját azonosította: - értékmérő eszköz: az áruk értékét fejezi ki: minden áru összemérhető és ennek egy sajátos közös eszköze, értékmérője a pénz , - forgalmi eszköz, amely a termékcserét közvetíti két áru között - fizetési eszköz , - kincsképző eszköz - világpénz/nemzetközi pénz .

5 A pénz funkciói – Max Weber
Max Weber a pénzt első sorban csereeszköznek és forgalmi eszköznek tekinti, de a pénz az állami szabályozás által válik fizetési eszközzé is. Weber szerint az állami akarat, az állami szabályozás által alakul ki a pénz. A modern állam ugyanis fenntartja magának a pénzrendszer szabályozásának, valamint a pénz kibocsátásának monopóliumát. A pénzt valójában a legális állami kényszer tartja életben. A pénz fő funkciója különböző tartozások (az állam felé az adótartozások, az állam által a kamattartozások) kiegyenlítése. Az állam saját szükségletei, az állami feladatok finanszírozása végett szed adót, aminek a legegyszerűbb formája ha nem különféle áruk formájában, hanem egy általános csereeszközben szedik be. Mivel a pénz, mint általános csereeszköz használatát az állami kényszer biztosítja, fő funkciója a fizetési eszköz funkció lesz .

6 A pénz funkciói - EKB Az Európai Központi Bank a pénz három fő funkcióját veszi alapul a virtuális devizák működésének vizsgálata során : - csereeszköz, - értéktároló/megtakarítási eszköz, valamint - elszámolási egység.

7 A pénz létrejötte – Mi volt előbb: a pénz vagy az állam?
A pénz és pénzrendszer szabályozása tekintetében egy alapvető kérdés, hogy ki teremti, miből származik a pénz? Az állam teremti-e a jogi szabályozás útján, vagy az spontán jön létre a fejlődés folyamatában (Nagy Tibor) ? Simon István szerint: a mindenkori hatalom – a mi nem feltétlenül jelenti az államot – igyekszik kiterjeszteni a hatalmát a pénzkibocsátásra, mert egyrészt gazdasági hasznot hoz, másrészt politikai hozama is jelentős, amit első sorban a gazdaság kontrollálása jelent.

8 Az Alaptörvény és a pénz
K) cikk Magyarország hivatalos pénzneme a forint. 41. cikk (1) A Magyar Nemzeti Bank Magyarország központi bankja. A Magyar Nemzeti Bank sarkalatos törvényben meghatározott módon felelős a monetáris politikáért.

9 MNB törvény és a pénzkobocsátás
4. § (1) Az MNB meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát. (2) Az MNB jogosult Magyarország hivatalos pénznemében bankjegy- és érmekibocsátásra. Az MNB által Magyarország hivatalos pénznemében kibocsátott bankjegy és érme (...) Magyarország törvényes fizetőeszköze. A pénzkibocsátás az MNB egyik alapvető feladata, arra kizárólagosan jogosult. 23. § (2) Az MNB által kibocsátott bankjegyeket és érméket azok bevonásáig magyar hivatalos pénznemben teljesítendő fizetésnél névértéken kell elfogadni.

10 Virtuális pénzek A virtuális devizák valójában jogilag nem szabályozott, digitális pénzek, amelyek az internet és a blokklánc technológia létrejöttével kialakulásával és fejlődésével jelentek meg. Kibocsátói nem a hagyományos értelemben vett – a pénzkibocsátási hatáskörrel felruházott – jegybankok, hanem fejlesztői csoportok, elfogadói, használói pedig az internet virtuális közösségének tagjai. EBA/EKB meghatározás: szerint a virtuális devizák, vagy virtuális pénzek olyan érték digitális megjelenései, amelyeket soha nem bocsátott ki központi bank, vagy valamilyen egyéb hatóság, nincsenek összefüggésben valódi pénzek értékével, de természetes vagy jogi személyek elfogadják fizetőeszközként továbbá elektronikusan tárolhatók, átruházhatók és kereskedés tárgyai lehetnek .

11 A pénzrendszer működésének alapjai
1) A jogi szabályozásból fakad a hagyományos fizetőeszközök hivatalos volta („mindenki köteles elfogadni”). 2) A hagyományos pénz- és a vele összefüggő bankrendszer feltételez egy komoly bizalmi szintet e fizetőeszközök használói körében.

12 Virtuális pénzek előnyei
Biztonságos(nak mondják) Visszakövethető, blokklánc alapú tranzakciók Gyors tranzakciók Olcsó tranzakciók Globális használhatóság

13 Virtuális pénzek kockázatai
Ismeretlen kibocsátó Pszeudo anonimitás Globális használhatóság Pénzmosásra, bcs-ből származó jövedelem elrejtésére alkalmas Korlátozott mennyiség Nagy számú cryptopénz (2103) Kivül esnek a hagyományos jegybanki monetáris politikai eszköztáron Állami kényszerintézkedések nem végrehajthatók!

14 Virtuális pénzek – egyéb kérdések
Lehet-e adót fizetni VC-ben? Lehet-e hitelezni, kölcsönt felvenni VC-ben? Befektetési eszköz-e a VC? Pénzváltási tevékenység-e az FC/VC ügylet? Korlátozható-e? Szükséges-e a korlátozás?

15 KÖZPONTI BANKOK

16 KÖZPONTI BANKOK FELADATA
KÉTSZINTŰ BANKRENDSZER: központi bank – kereskedelmi bankok Pénzkibocsátás (forgalomban tartás) Inflációs kontroll Árfolyam stabilitás Monetáris politika NEM: kereskedelmi banki ügyletek, korlátozott pénzforgalmi ügyletek az államháztartás szerveivel ÚJABBAN: kereskedelmi bankok felügyeletében részvétel

17 ANGOL JEGYBANK (1694) BANK OF ENGLAND Magánbankból nőtt ki
Kezdeti alaptőke: államnak adott kölcsön Kormányzat finanszírozása Exkluzív jog: érme- és pénzkibocsátás XIX. Századtól: ‘bankok bankja’ – korlátozott kereskedelmi banki ügyletelés 1946: államosítás – kormányzati irányítás 1997: monetáris politika irányítója

18 FRANCIA JEGYBANK (1800) BANQUE DE FRANCE – bankjegy kibocsátás, de eredetileg csak Párizsban Eredetileg rt, irányítója: Régensi tanács , 3 cenzor : erősödő kormányzati befolyás: kormányzó Államosítás: 1936 (kormány által kinevezett 12 tanácsos), 1945: korábbi magánrészvényesek hosszúlejáratú államkötvényeket kaptak 1973, 1993: reformok, monetáris politika irányítója (kormány által kinevezett tanácsos, DE: nincs közvetlen kormány irányítási jog) 1997: Európai Monetáris Unió

19 NÉMET JEGYBANK (1765) POROSZ JEGYBANK (közvetlen kormány alatt)
1875: Birodalmi Bank (REICHSBANK) – birodalmi kancellár irányítása alatt I. világháborútól: ‘bankóprés’, pénzromlás 1924: kormánytól való függetlenség, monetáris politika : teljes kormányzati befolyás, háborúfinanszírozás : 3 tartományi bank + koordinálás 1957: DEUTSCHE BUNDESBANK: kormánytól független, önálló monetáris poitika 1997: Európai Monetáris Unió

20 AMERIKAI JEGYBANK Történelmileg első szövetséginek tekinthető bank: 1700-as évek végén – kormányzati finanszírozás és adók begyűjtése 1913: első jegybank törvény – európai szabályozáson alapult 1935: Federal Reserve System: pénzkibocsátás, állami garancia, állampapír kibocsátás, betétbiztosítás – erőteljes központi hatalom (kinevezésekben elnök dominál) II. világháború után +: tartalékráta politika, monopolellenes és versenypolitika szabályozása is

21 EURÓPAI KÖZPONTI BANK Maastrichti szerződés – konvergencia: államháztartás hiánya (3%), államadósság(60%), infláció, hosszú távú kamatok, árfolyamtartás Központi bankok Európai Rendszere - árstabilitás EKB: árstabilitás, bankjegy kibocsátás és engedélyezés, rendelet/határozat Szervezet: Kormányzótanács – monetáris politika, Igazgatóság – ügyintézés, Általános Tanács – jegybankok közti koordináció

22 Magyar Nemzeti Bank

23 Alapvető rendeltetése, státusza
Jegybank és Pénzügyi felügyelet Központi Bankok Európai Rendszerének, valamint a Pénzügyi Felügyeletek Európai Rendszerének tagja Független (szervezetileg és személyileg) Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása.

24 Feladatai meghatározza és megvalósítja a monetáris politikát.
jogosult Magyarország hivatalos pénznemében bankjegy- és érmekibocsátásra. Az MNB által Magyarország hivatalos pénznemében kibocsátott bankjegy és érme Magyarország törvényes fizetőeszköze. deviza- és aranytartalékot képez, és kezeli azt. a devizatartalék kezelésével és az árfolyampolitika végrehajtásával kapcsolatban devizaműveleteket végez. felvigyázza a fizetési és elszámolási, valamint az értékpapír-elszámolási rendszereket. statisztikai információkat gyűjt és hoz nyilvánosságra. kialakítja a pénzügyi közvetítőrendszer egészének stabilitására vonatkozó makroprudenciális politikát, amelynek célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenállóképességének növelése, valamint a pénzügyi közvetítőrendszernek a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása. külön törvényben meghatározott jogkörében szanálási hatóságként jár el. ellátja pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletét.

25 Az MNB jogi formája Az MNB részvénytársasági formában működő jogi személy. Cégnevét a cégjegyzékbe nem kell bejegyezni. A részvénytársaság elnevezést a cégnevében nem kell feltüntetni. Alapító okiratát a részvényes állapítja meg, amelyet be kell mutatni az Országgyűlésnek. Részvényei az állam tulajdonában vannak. Az államot mint részvényest az államháztartásért felelős miniszter képviseli. Jegyzett tőkéje Ft. A részvényes részvényesi határozattal dönt: a) az alapító okirat megállapításáról és módosításáról, b) a könyvvizsgáló megbízásáról és visszahívásáról és c) a könyvvizsgáló díjazásának megállapításáról.

26 Az MNB szervei a) a Monetáris Tanács, b) a Pénzügyi Stabilitási Tanács, c) az igazgatóság és d) a felügyelőbizottság.

27 Monetáris Tanács MNB legfőbb döntéshozó szerve a Monetáris Tanács.
Hatásköre: Monetáris politika meghatározása Pénzkibocsátás Arany és devizatartalékképzés Árfolyampolitika, devizaműveletek Jegybanki satisztika

28 Monetáris tanács tagjai
A Monetáris Tanács legalább 5, legfeljebb 9 tagú testület. A Monetáris Tanács tagjai megbízatásuk időtartama alatt munkaviszonyban állnak az MNB-vel. A Monetáris Tanács tagjai: a) az MNB elnöke, mint a Monetáris Tanács elnöke, b) az MNB alelnökei és c) a további tagok, akiket hat évre az Országgyűlés választ.

29 Az MNB elnöke és alelnökei
Az MNB élén elnök áll, akinek személyére a miniszterelnök tesz javaslatot a köztársasági elnök számára. Az elnök megbízatása hat évre szól. Egy személy legfeljebb két alkalommal lehet az MNB elnöke. Az MNB elnökét a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és menti fel.

30 Az igazgatóság Az igazgatóság felelős a Monetáris Tanács és a Pénzügyi Stabilitási Tanács döntéseinek végrehajtásáért, valamint az MNB működésének irányításáért. Az igazgatóság tagjai: a) az MNB elnöke mint az igazgatóság elnöke és b) az MNB alelnökei. Az igazgatóság hatáskörébe tartozik: a) a Monetáris Tanács és a Pénzügyi Stabilitási Tanács által hozott döntések végrehajtásának irányítása, b) az MNB számviteli beszámolójának megállapítása, az osztalék fizetéséről való döntés meghozatala, továbbá az üzletvezetésről és az MNB vagyoni helyzetéről szóló, a részvényesnek küldendő jelentés tervezetének jóváhagyása, c) az MNB szervezetével és belső irányításával összefüggő kérdések jóváhagyása, d) az MNB működésével, illetve feladatainak ellátásával kapcsolatos szakmai tervek és programok – ideértve a fejlesztési és működési költségtervet is – jóváhagyása, e) a felügyelőbizottság hatáskörébe nem tartozó feladatok tekintetében az MNB belső ellenőrzési szervezetének irányítása, valamint a belső ellenőrzés tapasztalatainak és tervének megtárgyalása, f) a munkaviszonyból származó jogokkal és kötelezettségekkel, ezek gyakorlásának, illetve teljesítésének módjával, az ezzel kapcsolatos eljárás rendjével összefüggő kollektív szerződés-módosítás.

31 Pénzügyi Stabilitási Tanács
Az MNB hatáskörébe tartozó ügyek közül a Monetáris Tanács által meghatározott stratégiai keretek között a Pénzügyi Stabilitási Tanács jár el a a fizetési és elszámolási rendszer felvigyázásával, a makroprudenciális ellenőrzéssel, a szanálási hatósági feladatokkal és a pénzügyi felügyeleti feladatokkal kapcsolatos eljárásokban. A Pénzügyi Stabilitási Tanács tagjai: a) elnökként az MNB elnöke, b) a Tanács hatáskörébe tartozó feladatot felügyelő alelnökök, c) az MNB elnöke által kijelölt vezetők.

32 A felügyelőbizottság A felügyelőbizottság az MNB folyamatos tulajdonosi ellenőrzésének szerve. A felügyelőbizottság ellenőrzési hatásköre nem terjed ki a monetáris politikával és a pénzügyi stabilitás biztosításával kapcsolatos feladatokra, illetve azoknak az MNB eredményére gyakorolt hatására. A felügyelőbizottság tagjai: a) az Országgyűlés által választott elnöke, b) az Országgyűlés által választott további három tag, c) a miniszter képviselője és d) a miniszter által megbízott szakértő.

33 Könyvvizsgáló Az MNB köteles könyvvizsgálót megbízni beszámolóinak ellenőrzésére. Az MNB könyvvizsgálója legfeljebb öt évre kaphat megbízást. A megbízás lejártát követően 5 éven belül a könyvvizsgálónak az MNB könyvvizsgálói feladatának ellátására újabb megbízás nem adható .

34 Monetáris politika és annak eszközei
Az MNB az elsődleges célja (árstabilitás) szolgálatában a monetáris politikai eszközökkel befolyásolja a pénz- és hitelkínálatot, valamint a pénz- és hitelkeresletet. Az MNB monetáris politikáját, valamint e politika érvényesítésének eszközeit a törvény keretei között önállóan alakítja ki. Monetáris politikájának eszközeként az MNB: a) számlavezetési tevékenységével összefüggésben betétet fogad el és megfelelő biztosíték ellenében hitelt nyújt, b) nyíltpiaci műveletek és visszavásárlási megállapodások keretében értékpapírokat vásárol, ad el és közvetít az azonnali és származtatott piacokon, c) saját értékpapírokat bocsát ki, d) árfolyamokat és kamatokat befolyásol és határoz meg, e) értékpapírokat számítol le (visszleszámítol), f) szabályozza a kötelező tartalékot és g) egyéb jegybanki eszközöket alkalmaz.

35 Monetáris politika eszközei
Kötelező jegybanki tartalék Az MNB elnöke rendeletében előírhatja, hogy a pénzügyi intézmények és a befektetési vállalkozások idegen forrásaik, egyes eszközeik és mérlegen kívüli tételeik meghatározott arányában (a továbbiakban: tartalékráta) tartalékot helyezzenek el az MNB-nél. Az MNB a pénzügyi intézmények és a befektetési vállalkozások különböző típusú forrásaira, egyes eszközeire és mérlegen kívüli tételeire, ezek eltérő jellemzői alapján is eltérő mértékű tartalékrátát írhat elő. Az elhelyezett kötelező tartalékok után az MNB kamatot fizethet. A kamatok a tartalékráta különböző típusú elemei, valamint ezek eltérő jellemzői szerint eltérő mértékűek lehetnek. Jegybanki alapkamat Az MNB irányadó kamatként jegybanki alapkamatot állapít meg. Árfolyamok Az MNB külföldi pénznemek forintra és forintnak külföldi pénznemekre való átszámítására vonatkozó hivatalos árfolyamokat jegyez és hoz nyilvánosságra. Az árfolyamrendszerről és annak valamennyi jellemzőjéről a Kormány az MNB-vel egyetértésben dönt. Az árfolyamrendszert érintő változtatások nem veszélyeztethetik az MNB árstabilitás elérésével és fenntartásával kapcsolatos elsődleges célját.

36 Kapcsolat az államháztartással
Az MNB nem nyújthat folyószámlahitelt vagy bármely más hitelt az Európai Unió működéséről szóló szerződés 123. cikkében meghatározott közszektor számára, továbbá ezektől közvetlenül nem vásárolhat adósságinstrumentumot. Az MNB a külföldi pénznemben fennálló követeléseinek és kötelezettségeinek árfolyamnyereséget, illetve árfolyamveszteséget a forintárfolyam kiegyenlítési tartalékába köteles helyezni. Az MNB a devizában fennálló, értékpapíron alapuló követelések piaci értékelése alapján megállapított különbözetet a deviza-értékpapírok kiegyenlítési tartalékába köteles helyezni. A meghatározott forintárfolyam kiegyenlítési tartalék és deviza-értékpapír kiegyenlítési tartalék az MNB saját tőkéjének része. Ha kiegyenlítési tartalékok összege a rendelkezésre álló adatok alapján negatív egyenlegű, és ezen negatív egyenleg meghaladja az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény pozitív összegét, akkor a negatív egyenlegnek az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény pozitív összegét meghaladó mértékéig, illetve az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény negatív egyenlege esetén a kiegyenlítési tartalékok negatív egyenlegének mértékéig a tárgyévet követő év március 31-éig a központi költségvetés az eredménytartalék javára pénzben térítést nyújt, amit a tárgyévi mérlegben el kell számolni. Ha a kiegyenlítési tartalékok összege a végleges adatok alapján negatív egyenlegű, és ezen negatív egyenleg meghaladja az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény összegét, akkor a negatív egyenlegnek az eredménytartalék és a tárgyévi eredmény összegét meghaladó mértékéig a központi költségvetés az eredménytartalék javára pénzben térítést nyújt.

37 A PÉNZÜGYI FELÜGYELET

38 Felügyeleti hatáskör a) az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény, b) a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló törvény, c) a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény (Hpt.), d) a lakástakarékpénztárakról szóló törvény (Ltp.), e) a jelzálog-hitelintézetről és a jelzáloglevélről szóló törvény, f) a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló törvény, g) a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságról szóló törvény, h) a tőkepiacról szóló törvény (Tpt.), i) a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló törvény (Bit)., j) a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási szerződésekről szóló törvény, k) a foglalkoztatói nyugdíjról és intézményeiről szóló törvény (Fnytv.), l) a a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény (Bszt.), m) a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvény (Kbftv.), n) a viszontbiztosítókról szóló törvény (a továbbiakban: Vbit.), o) a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény, valamint p) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény (a továbbiakban: Gfbt.), q) a központi hitelinformációs rendszerről szóló törvény, r) a fizetési, illetve értékpapír-elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről szóló törvény, s) az egyes fizetési szolgáltatókról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetek, személyek és tevékenységek felügyelete.

39 Felügyeleti feladatok
Az MNB felügyeleti feladatkörében többek között a) engedélykérelmeket és más beadványokat bírál el, b) vezeti a feladatkörébe utalt nyilvántartásokat, c) ellenőrzi a hatáskörébe tartozó személyek és szervezetek információszolgáltatási rendszerét és adatszolgáltatását, d) ellenőrzi a hatáskörébe tartozó személyek és szervezetek működésére és tevékenységére vonatkozó, hazai jogszabályi rendelkezések és európai uniós jogi aktusok betartását és az MNB által hozott határozatok végrehajtását, e) felügyeli a pénzügyi piacok működését, g) piacfelügyeleti eljárást indít az engedély nélkül vagy bejelentés hiányában végzett tevékenység észlelése esetén; a bennfentes kereskedelem vagy piacbefolyásolás gyanúja esetén; valamint a bennfentes személyre vonatkozó bejelentési és közzétételi kötelezettségre vonatkozó szabályok ellenőrzése céljából, h) együttműködik a külföldi pénzügyi felügyeleti hatóságokkal, különösen az EGT államainak pénzügyi felügyeleti hatóságaival, i) teljesíti a nyilvánosságra hozatali és az Európai Bizottság felé fennálló bejelentési kötelezettségeket, j) teljesíti a fióktelep létesítésével és a határon átnyúló tevékenység végzésével kapcsolatos értesítési és tájékoztatási kötelezettséget,, k) ellenőrzi a nyilvánosan működő részvénytársaságban történő befolyásszerzéssel kapcsolatos szabályok és elvek betartását, l) a közraktározásról szóló törvény szerint együttműködik a közraktári felügyelettel az engedélyezési és ellenőrzési eljárások során, m) ellenőrzi a biztosítók tevékenységét.

40 Az MNB eljárásai a) engedélyezés, b) ellenőrzés, c) fogyasztóvédelmi ellenőrzés és d) piacfelügyeleti eljárás

41 Az ellenőrzés fajtái a) átfogó vizsgálat (főszabályként 3 évente) b) célvizsgálat, c) témavizsgálat, d) rendkívüli célvizsgálat és e) utóvizsgálat

42 Felügyelet 2013-ig PSZÁF, 2013-tól MNB Felügyelés:
Tájékoztatási kötelezettség (rendszeres, eseti) Engedélyezés Ellenőrzés Szankcionálás

43 Adatszolgáltatási kötelezettség
Automatikus adatszolgáltatás a Felügyelet felé A hitelintézet igazgatósága a Felügyeletnek haladéktalanul – írásban – bejelenti, ha a) az azonnali fizetésképtelenség (illikviditás) veszélye következett be, b) a hitelintézet tevékenységi körét érintő veszélyhelyzet – pl. fizetésképtelenség (inszolvencia) – alakul ki, c) szavatoló tőkéje 25 %-ot elérő vagy meghaladó összegben csökkent, d) fizetéseit megszüntette, vagy e) működését – pénzügyi szolgáltatási tevékenységét – megszüntette. A hitelintézet igazgatósága a Felügyeletnek 2 munkanapon belül – írásban – bejelenti a) a jegyzett tőke felemelését vagy leszállítását, b) az egyes pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységek szüneteltetését, korlátozását, megszüntetését.

44 Adatszolgáltatási kötelezettség
Rendkívüli adatszolgáltatás előírása A pénzügyi intézmény számára a Felügyelet – határozott időre – az általa meghatározott tartalommal és rendszerességgel történő olyan (rendkívüli) adatszolgáltatási kötelezettséget írhat elő, amelyet a) a likviditás, b) a szolvencia, c) a kockázatvállalás, d) a pénzügyi és a kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenység szabályainak betartása, e) a szervezet működésének, valamint f) a belső ellenőrzés rendszeres figyelemmel kíséréséhez, ellenőrzési feladatainak ellátása érdekében szükségesnek tart.

45 Felügyeleti felülvizsgálat
A Felügyelet felülvizsgálja és értékeli azokat a szabályzatokat, stratégiákat, eljárásokat és módszereket, amelyeket a hitelintézet a Hpt., továbbá a prudens működésre vonatkozó szabályok és a CRR rendelet betartása érdekében saját működése tekintetében meghatároz. A Felügyelet felülvizsgálja és értékeli a hitelintézet a Hpt., továbbá a prudens működésre vonatkozó szabályok és a CRR rendelet összes követelményének való megfelelését.

46 Vizsgálati program A Felügyelet évente felügyeleti vizsgálati programot fogad el az általa felügyelt, Magyarországon bejegyzett azon hitelintézetek esetében, amelyek a) szolvenciáját veszélyeztető kockázatok azonosítására kerül sor az elvégzett stressz-tesztek eredményei vagy a felügyeleti felülvizsgálat és értékelési eljárás eredményei alapján, b) megsértik a Hpt., a prudens működésre vonatkozó szabályait és a CRR rendelet rendelkezéseit, vagy c) a pénzügyi rendszer alapján rendszerszinten jelentősek. Az intézkedések keretében a Felügyelet: a) növelheti a helyszíni ellenőrzés számát vagy gyakoriságát, b) helyszíni ellenőrt rendelhet ki, c) elrendeli a kiegészítő vagy rendkívüli adatszolgáltatást, d) gyakrabban felülvizsgálja a működési, stratégiai vagy üzleti tervet, e) elvégzi a várhatóan bekövetkező kockázatokat nyomonkövető témavizsgálatokat.

47 Intézkedések alkalmazása
A Felügyelet mérlegeli az intézkedés szükségességét, illetve megteszi az intézkedést, ha a pénzügyi intézmény vagy vezető állású személye vagy tulajdonosa megsérti a Hpt., az eredményes, megbízható és független tulajdonlásra vagy a prudens működésre vonatkozó jogszabályok, valamint a tevékenységére vonatkozó egyéb jogszabályok előírásait, vagy tevékenységét nyilvánvalóan nem elvárható gondossággal végzi. A Felügyelet megteszi a szükséges intézkedéseket, kivételes intézkedéseket, ha bizonyíthatóan fennáll annak veszélye, hogy a hitelintézet az elkövetkező 12 hónapban nem fog megfelelni a Hpt.-ben, valamint a prudens működésre vonatkozó jogszabályokban foglalt követelményeknek.

48 Intézkedések Az előírások megsértése vagy hiányosság megállapítása esetén – ha azok a pénzügyi intézmény prudens működését jelentősen vagy súlyosan nem veszélyeztetik – a Felügyelet a következő intézkedéseket alkalmazhatja: a) kötelezheti a pénzügyi intézményt, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket aa) A Hpt. vagy a prudens működésre vonatkozó jogszabályok előírásainak betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére, ab) pénzügyi helyzetének megőrzésére vagy javítására; b) javaslatot tehet a pénzügyi intézménynek ba) az alkalmazottak (vezetők) szakmai továbbképzésére vagy megfelelő szakmai ismeretekkel rendelkező alkalmazottak (vezetők) felvételére, bb) üzletszabályzat, illetve belső szabályzat meghatározott határidőn belüli kidolgozására vagy meghatározott szempontok szerinti átdolgozására, bc) ügyvezetési módszereinek megváltoztatására; c) előírhatja rendkívüli adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését; d) kötelezheti a pénzügyi intézményt rendkívüli intézkedési terv kidolgozására és végrehajtására; e) figyelmeztetheti a pénzügyi intézmény vezető állású személyét; f) határozattal megállapítja a jogsértés tényét, s egyben elrendeli a jogsértő állapot megszüntetését, vagy megtiltja a jogszabályba ütköző magatartás további folytatását; g) kötelezheti a hitelintézetet az irányítási rendszerére, vállalatirányítási rendszerére és kockázatkezelési rendszerére, valamint a belső tőkemegfelelés értékelési folyamatára vonatkozó szabályzatok, eljárások, stratégiák és módszerek megerősítésére; h) kötelezheti a hitelintézetet a jogszabályban meghatározott nyilvánosságrahozatali követelményen túlmutató nyilvánosságrahozatali előírások teljesítésére.

49 Intézkedések Az előírások megsértése vagy hiányosság megállapítása esetén – ha azok a pénzügyi intézmény prudens működését jelentősen vagy súlyosan veszélyezteti – a Felügyelet a következő intézkedéseket alkalmazhatja: a) kötelezheti a pénzügyi intézményt belső szabályzat kidolgozására vagy meghatározott szempontok szerinti átdolgozására vagy alkalmazására, az alkalmazottak (vezetők) szakmai továbbképzésére vagy megfelelő szakmai ismeretekkel rendelkező alkalmazottak (vezetők) felvételére, az okozott kárért való felelősség megállapítása érdekében vizsgálat lefolytatására, és a felelőssel szembeni eljárás kezdeményezésére, a működési költségek csökkentésére, megfelelő nagyságú tartalékok képzésére, az igazgatóság vagy a felügyelő bizottság összehívására, továbbá meghatározott napirendi pontok megtárgyalására és meghatározott döntések meghozatalának szükségességére hívhatja fel e testületek figyelmét, más könyvvizsgáló választására; b) megtilthatja, korlátozhatja vagy feltételhez kötheti az osztalék kifizetését, a vezető tisztségviselők díjainak kifizetését, a pénzügyi intézmény tulajdonosainak kölcsönfelvételét vagy, hogy a hitelintézet részükre kockázatvállalással járó szolgáltatást nyújtson, a tagok és a vezető tisztségviselők érdekeltségi körébe tartozó vállalkozások részére a pénzügyi intézmény által történő kölcsön nyújtását, a hitel- vagy kölcsönszerződésekben foglalt határidők meghosszabbítását (prolongálását), az egyes pénzügyi szolgáltatási tevékenységek vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységek végzését, fiókok megnyitását, új pénzügyi szolgáltatások megkezdését, valamint egy pénzügyi szolgáltatáson belül új tevékenység (új üzletág) megkezdését; c) a teljesítményjavadalmazás nettó bevétel százalékában történő meghatározására kötelezheti a hitelintézetet, ha a teljesítményjavadalmazás nincs összhangban a prudenciális követelményekkel; d) kötelezheti a hitelintézetet a helyreállítási terv életbe léptetésére, az abban foglalt lépések alkalmazására, vagy – ha a Felügyelet által alkalmazandó intézkedést kiváltó esemény eltér a helyreállítási tervben foglalt feltételezéstől – a helyreállítási terv harminc napon belül történő felülvizsgálatára és a módosított helyreállítási tervben foglalt lépések megtételére.

50 Kivételes intézkedések
Felügyelet a következő kivételes intézkedéseket is alkalmazhatja: a) előírhatja aa) a hitelintézet nem banküzemi célú eszközeinek eladását, ab) hogy a pénzügyi intézmény a Felügyelet által megállapított határidőn belül és követelményeknek megfelelően rendezze tőkeszerkezetét, b) korlátozhatja vagy megtilthatja a hitelintézet számára ba) a tulajdonosok és a hitelintézet közötti ügyleteket, bb) a betétek és más visszafizetendő források kifizetését, bc) a kötelezettségek vállalását, c) meghatározhatja a hitelintézet által kiköthető kamat legnagyobb mértékét, d) kötelezheti az igazgatóságot a közgyűlés összehívására, továbbá meghatározott napirendi pontok megtárgyalására és meghatározott döntések meghozatalának szükségességére hívhatja fel e testületek figyelmét, e) felügyeleti biztost rendelhet ki a pénzügyi intézményhez, vagy f) visszavonhatja annak a vezető állású személynek a megválasztására vagy a kinevezésére adott engedélyét, akinek személyes felelősségét az eset kialakulásáért jogerős határozatban megállapította, és kezdeményezheti a pénzügyi intézménynél más vezető állású személy megválasztását vagy kinevezését azzal, hogy ezen kivételes intézkedésnél a vezető állású személlyel szemben együttesen nem szabható ki bírság.


Letölteni ppt "A PÉNZ FOGALMA ÉS SZABÁLYOZÁSA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések