Petőfi sándor: jános vitéz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pozsony 4. csoport feladata: mutassátok be Pozsonyt – története, fekvése, főbb látnivalók.
Advertisements

A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
TÉMANAP december 22. Vermes Miklós Általános Iskola.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Pályakereső évek Gyermekkortól a János Vitézig. Szlovák származás Petrovics István mészáros Hrúz Mária mosónő, cseléd Kiskőrös születés Félegyháza.
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
pipacsok holdfénynél a kert, ahol a kútból zene szól.
1Transzplantációs Alapítvány
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
Automataváltás - hanggal!!!
A Repülésbiztonsági Kockázat
Készítette:Normálatlan csoport 5/a
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A magyar társadalom a népszámlálás tükrében
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
Csodálatos képek Némelyiket el sem hiszed....
A SPANYOL VILÁGBIRODALOM ÉS NÉMETALFÖLD
Marno János Hideghullám Magvető, 2015 AEGON Shortlist
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
Szerecz György Magyar Nyelvstratégiai Intézet Budapest
KRE-AKTÍV motivációs projekt
13. A MELLÉRENDELŐ ÖSSZETETT MONDATOK FAJTÁI
Bevezetés a kémiába.
Kovács Gergely Péter Egyszerű lekérdezések
Madách Az ember tragédiája elemzés
a feledés definíciója:
Magyar őstörténet 2016/2017, 1. félév
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
"A Folyékony Szivárvány"
Környezeti teljesítményértékelés
Juhász Gyula Trianon 1.
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Projektmunka Földrajzolok
Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola 2. b
A magyar reneszánsz, és a reformkor irodalma
Innovációs képesség és jólét összefüggései
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Család és iskola Nevelés.
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Magyar őstörténet 2017/2018, 1. félév
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Vojtina Mátyás Fontos! Amit tudunk: Fűzfapoéta
Juhász Gyula Trianon 1.
VOJTINA ARS POÉTIKÁJA Vojtina Mátyás: szlovák származású versfaragó, írók kollégájának hiszi magát.A híres Bernát Gáspár inasa. Kocsmákban adta elő a verseit.
Fülemüle 5.b.
VÁLLALKOZZ! Pénzügyi és Vállalkozói Témahét 2019 Órai segédanyag
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
21 napos Ima és Böjt „Ezért akiben megvan ez a reménység, megtisztítja magát, mint ahogyan Ő is tiszta.” (1Jn 3:3) „...kezében szórólapát.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Bibliai jelképek, szimbólumok
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Nagybánya június 6..
Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola és Szakiskola
Szatmárnémeti június 5..
Előadás másolata:

Petőfi sándor: jános vitéz ( Jankovics Marcell rajzfilmje 1973 )

„A magyar irodalomnak vannak sokkal nagyobb szabású alkotásai, mint a János vitéz. De a János vitéz az, amit az ember szeretne odaajándékozni külföldi ismerőseinek, hogy megérezzék a magyar népjelleg melegségét, humorát, semmihez sem fogható báját, hogy megérezzék a magyar szív verését. Ebben a műben csodálatosan együtt van a magyar föld valósága és a magyar lélek álma. Ilyesmi, mint a János vitéz, a legnagyobbaknak is csak egyszer sikerül.” (Szerb Antal)

Szendrey Júlia és P. Zoltán Petőfi élete Kiskőrös Kiskunfélegyháza Sopron A borozó Pesti Divatlap Id. Petrovics István Hrúz Mária Szendrey Júlia és P. Zoltán Pilvax kávéház 1849. júl. 31.

A mű adatai Keletkezés: 1844 Műnem: epika (elbeszélő mű) Műfaj: elbeszélő költemény (verses formájú elbeszélés) /27 részben/ Nyelvezet, stílus: népies Népmesei elemek alkalmazása: 1. felében (18. ig) huszárok „mesetérképe”, a királylány keze, griff; 2. felében óriások, boszorkányok, Tündérország

Tartalom elemzése 1.

Tartalom elemzése 2. rész cím Jancsi szerepe 1-4. Jancsi és Iluska, elválás 5-6. A zsiványtanyán 7-10. A huszárok közt 11-13. A csatában 14. Életét meséli 15-18. Hazaút és csalódás 19-20. Az óriások földjén 21-22. A Sötétség országa 23-27. Tündérország királyság visszautasítása, vándor, grifflovas, király lesz, vitéz lesz, juhászbojtár, közlegény, bosszút áll a mostohán

Tartalom elemzése 2. rész cím Jancsi szerepe 1-4. Jancsi és Iluska, elválás juhászbojtár 5-6. A zsiványtanyán vándor 7-10. A huszárok közt közlegény 11-13. A csatában vitéz lesz 14. Életét meséli királyság visszautasítása 15-18. Hazaút és csalódás grifflovas, vándor 19-20. Az óriások földjén vándor, királyság visszautasítása 21-22. A Sötétség országa vándor, bosszút áll a mostohán 23-27. Tündérország király lesz

Forma elemzése 1. rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben ____________________

Forma elemzése 1. rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára juhászbojtárra

Forma elemzése 1. a páros rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára a juhászbojtárra. a

Forma elemzése 1. a páros rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára a juhászbojtárra. a nagyon, vagyon.

Forma elemzése 1. a páros rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára a juhászbojtárra. a nagyon, b vagyon. b

Forma elemzése 1. a páros rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára a juhászbojtárra. a nagyon, b vagyon. b szivében, faluvégen. legelész, heverész.

Forma elemzése 1. a páros rímelés Tüzesen süt le a nyári nap Az ég tetejéről a Fölösleges dolog sütnie oly A juhásznak úgyis nagy melege Szerelem tüze ég fiatal Ugy legelteti a nyájt a Faluvégen nyája míg szerte Ő addig subáján a fűben sugára a juhászbojtárra. a nagyon, b vagyon. b szivében, c faluvégen. c legelész, d heverész. d

Forma elemzése 2. magyaros verselés (ütemhangsúlyos) Tüzesen süt le a nyári nap sugára, Az ég tetejéről a juhászbojtárra. Fölösleges dolog sütnie oly nagyon, A juhásznak úgyis nagy melege vagyon.

Forma elemzése 2. magyaros verselés (ütemhangsúlyos) Tüzesen | süt le a || nyári nap | sugára, | Az ég te | tejéről || a juhász | bojtárra. | Fölösle | ges dolog || sütnie | oly nagyon, | A juhász | nak úgyis || nagy mele | ge vagyon. | Sorfajta: 4 ütemű felező 12-es

Forma elemzése 2. magyaros verselés (ütemhangsúlyos) Tüzesen | süt le a || nyári nap | sugára, | Az ég te | tejéről || a juhász | bojtárra. | Fölösle | ges dolog || sütnie | oly nagyon, | A juhász | nak úgyis || nagy mele | ge vagyon. | Minden ütem első szótaga hangsúlyos.

Szóképek (költői képek) Elváltak egymástól, mint ágtól a levél. Mindkettejök szíve lett puszta, hideg tél. A torony bámult rá. MEGSZEMÉLYESÍTÉS, HASONLAT, METAFORA

Szóképek (költői képek) Gyere ki galambom! A zöld mező vörös tengerré lett. Hullottak könnyeim zápornak módjára. MEGSZEMÉLYESÍTÉS, HASONLAT, METAFORA

Utószor látlak, utószor ölellek. Nyelvi alakzatok Gyere ki galambom! Utószor látlak, utószor ölellek. És micsoda sziget? megszólítás, kérdés, ismétlés

Nyelvi alakzatok megszólítás, kérdés, felkiáltás, ellentét Nini, ott már a part! Ha szépen megkérem kendet. Hát Jánost mi érte, szerencse vagy ínség? megszólítás, kérdés, felkiáltás, ellentét

Elbeszélő múlt idő kérdez, mér, fest szólít, szállít, ír szólíték VALAMIT szólítám AZT szólít kérdezék VALAMIT kérdezém AZT kérdez

Elbeszélő múlt idő kérdez, mér, fest szólít, szállít, ír szólíték VALAMIT szólítám AZT szólítál szólítád szólíta szólítá szólítánk szólítátok szólítának szólíták kérdezék VALAMIT kérdezém AZT kérdezél kérdezéd kérdeze kérdezé kérdezénk kérdezétek kérdezének