AZ OKTATÁSI SZAKIGAZGATÁS A MAI KÖZIGAZGATÁSI RENDSZERBEN Őry Gábor közoktatási-értékelési referens Zala Megyei Kormányhivatal
Az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) 1999-ben alapította a Magyar Köztársaság kormánya 105/1999. (VII. 6.) kormányrendelet központi költségvetési szerv, amely központi hivatalként működik, s feladatait országos illetékességgel látja el. A Vizsgaközpont élén igazgató áll 7 regionális központ (kísérlet a regionális igazgatás kiépítésére)
Feladatai: szakmai ellenőrzést, értékelést szervez kidolgozza és a minőségbiztosítási tevékenység országosan egységes irányelveit kiadja az írásbeli vizsgatantárgyak vizsgáztatási követelményeit a vizsgatantárgyak akkreditálása vizsgaelnökök megbízása a tanév rendjében elrendelt vizsgatantárgyak tekintetében javítja és értékeli a feladatlapokat másodfokon elbírálja a vizsgabizottság döntése ellen benyújtott törvényességi kérelmet
véleményezi az önkormányzati intézkedési tervet előkészíti és szervezi a központi írásbeli felvételi vizsgát kidolgozza és a szakértői munkavégzés irányelveit és feltételrendszerét dönt az Országos szakértői névjegyzékbe, illetve az Országos vizsgáztatási névjegyzékbe történő felvétellel kapcsolatosan gondozza az Országos szakértői névjegyzéket és az Országos vizsgáztatási névjegyzéket véleményezi az önkormányzati intézkedési tervet az alapműveltségi vizsga és az érettségi vizsga vizsgabizottságának döntése ellen benyújtott törvényességi kérelem tárgyában hoz másodfokú döntést
Az Oktatási Hivatal Létrehozása: 307/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet Feladatai közreműködik – a közoktatás ágazati irányításának keretei között – az ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok irányításában, szervezésében, koordinálásában első fokú hatósági jogkört gyakorol a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint közreműködik az érettségi vizsga megszervezésében, a jogorvoslati kérelmek elbírálásában, működteti a tanulmányok alatti vizsgák független vizsgabizottságát közreműködik az ágazati irányítás keretébe tartozó területfejlesztéssel és az ahhoz kapcsolódó finanszírozással összefüggő feladatokban közreműködik a közoktatás statisztikai rendszerével összefüggő feladatok ellátásában
Hatósági ellenőrzés keretében vizsgálta az egyenlő bánásmód követelményére, a kötelező felvételre vonatkozó feladatok ellátására, az osztály-, csoportlétszámra, a gyermek- és tanulói balesetvédelemre, a tanulói óraterhelésre, az állami vizsgák megszervezésére, lebonyolítására, az alkalmazási feltételekre, a kötelező tanügyi dokumentumok vezetésére és valódiságára, a költségvetési támogatás igénylésére, a minimális (kötelező) eszközök és felszerelések meglétére, az e törvényben meghatározott adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, az adatok nyilvánosságra hozatalára (KIR), az oktatás ingyenességére, a tankönyvek és más tanulói felszerelések biztosítására vonatkozó rendelkezések megtartását.
A szakértői és rehabilitációs bizottságok szakvéleményének felülvizsgálatával kapcsolatos feladatok, szabálysértési hatósági jogkörök A hatósági ellenőrzés során feltárt szabálytalanság megszüntetése érdekében a következő intézkedéseket teheti: felhívja a közoktatási intézmény vezetőjét a szabálytalanság megszüntetésére, és erről tájékoztatja az intézmény fenntartóját, eljárást kezdeményez a nem helyi önkormányzati intézményfenntartói tevékenységgel összefüggő törvénysértés megszüntetése érdekében,
a nem állami, nem önkormányzati intézmények esetén a kifizető szervnél a normatív költségvetési támogatás és hozzájárulás felülvizsgálatára, folyósításának felfüggesztésére, szükség esetén az érintett gyermekek, tanulók másik nevelési-oktatási intézménybe történő átvételére, felvételére, felügyeleti bírságot szab ki, melynek összege nem haladhatja meg az egymillió forintot, a felügyeleti bírság kiszabása mellett vagy kiszabása nélkül szabálysértési eljárást folytat le, a semmisség megállapítása, illetve a megtámadható döntés érvénytelenségének megállapítása érdekében bírósági eljárást indít. A felügyeleti bírságot az elkövetett cselekmény súlyával arányosan kell kiszabni.
A szakmai vizsga ellenőrzésében közreműködik a szakképesítésért felelős miniszter. A hatósági ellenőrzési feladatait rendszeresen, az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott munkaterv alapján végzi.
Az Oktatási Hivatal jelenleg 121/2013. (IV. 26.) Korm. rendelet Feladataiban országos illetékesség Feladatköre lényegében változatlan Új feladatok: a feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési terv (MFT) nyilvántartás az állami intézményekről pedagógiai –szakmai ellenőrzés
A közigazgatás átfogó reformja (A Magyary Program) A jelenlegi rendszer túlhaladottá vált A minőségi követelményeknek nem felelt meg Drága és nem hatékony
1931-ben Közigazgatási kormánybiztosi megbízatást kapott. 1930-ban a Pázmány Péter Tudományegyetem Közjogi és Közigazgatásjog Tanszékének vezetője 1931-ben Közigazgatási kormánybiztosi megbízatást kapott. Nevéhez fűződik a Magyar Közigazgatási Intézet megalapítása A Pázmány Péter Tudományegyetem dékánja Nemzetközi hírű közigazgatási szakember Magyary Zoltán Tata, 1888. június 10. – Héreg, 1945. március 24.
A Magyary Program célja: A kor követelményeihez és céljaihoz igazodó cselekvési program legyen, amely prognosztizálhatóvá teszi a közigazgatás fejlesztését. Négy területen fogalmaz meg koncepciót: a szervezeti fejlesztés a közigazgatási feladatok a közigazgatási eljárás szabályozása személyzeti kérdések területén
például új miniszteri struktúra, vagy a kormányhivatalok kialakítása közszolgálati életpálya A Magyary Program munkamódszere az, hogy helyzetfelméréssel kezdődik és a végrehajtott intézkedések hatásainak elemzésére, majd a beavatkozások és intézkedések évenkénti ciklikus újratervezésére épül. A közigazgatás nem pusztán mechanikus végrehajtás, hanem értéktelített cselekvés, amely jó célra irányul, a közjó megteremtésére,
Mit jelent a jó állam? Az állam attól tekinthető jónak, hogy az egyének, közösségek és vállalkozások igényeit a közjó érdekében és keretei között, a legmegfelelőbb módon szolgálja. Források: Államreform Operatív Program (ÁROP) Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) kisebb részben nemzeti forrásból
A közigazgatás átszervezése 2010. szeptember 1. A közigazgatási hivatalok fel (vissza-) állítása 2011. január 1. A kormányhivatalok felállítása 2010. évi CXXVI. törvény. További lépések: A feladatkör fokozatos bővítése A járások visszaállítása Cél: A hatósági feladatok alól mentesíteni az önkormányzatokat Az önkormányzatok csak helyi feladatok Zala megye: 6 járás: Zalaegerszeg, Nagykanizsa, Keszthely, Zalaszentgrót, Lenti, Letenye
A kormányhivatalok felépítése: Vezetője a kormánymegbízott Politikai természetű megbízatás Adminisztratív vezetője a főigazgató, helyettese az igazgató A munkatársak jogállása: kormánytisztviselő A törzshivatal Főosztályok,osztályok, pl: oktatási főosztály Szakigazgatási szervek Szociális és Gyámhivatal Építésügyi Hivatal Igazságügyi Szolgálat Növény- és Talajvédelmi Igazgatóság
Erdészeti Igazgatóság Földművelésügyi Igazgatóság Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóság Földhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerv Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság Munkaügyi Központ Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv Fogyasztóvédelmi Felügyelőség Népegészségügyi Szakigazgatási Szerv Közlekedési Felügyelőség Kormányablak
A járások és a járási hivatalok kialakítása 2013. január 1-jétől kezdik meg működésüket. A járás nem újdonság a magyar közigazgatásban (a középkortól 1983-ig léteztek). Új szervezeti rendben és új céllal alakulnak meg a megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként. A fővárosban nem járási, hanem kerületi hivatalok néven. Az államigazgatási ügyek több mint 40%-a visszakerül a járási hivatalokhoz. 2013 végére 300 helyen nyílhat Kormányablak. 6
2013 végére több, mint 300 kormányablak Zalaegerszegi Zalaszentgróti Járások Zala megyében Terület: 3.784,4 km2 Népesség: 290.762 fő Járások száma: 6 Települések száma: 258 Országosan 175 járási, 23 fővárosi kerületi hivatal (1983-ban 83 járás volt, Zalában 4) 2013 végére több, mint 300 kormányablak Lenti Keszthelyi Letenyei Nagykanizsai 8
Járási hivatal Törzshivatal Járási szakigazgatási szervek Járási gyámhivatal Járási építésügyi hivatal Állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző szakigazgatási szerv Járási földhivatal Járási hivatal munkaügyi kirendeltsége Járási népegészségügyi intézet Törzshivatal Kirendeltség Települési ügysegéd okmányirodák
A köznevelést érintő főbb változások 2013. január 1-jétől: Állami fenntartásba kerülnek - az óvodák kivételével - a köznevelési intézmények. (MIK-es intézmények április 1-től) Célja: a területi különbségek felszámolása, kiszámítható finanszírozás biztosítása. KIK: az intézményrendszer működtetője a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ. Klebelsberg Kuno vallás és közoktatásügyi miniszter (1922-1931) 2
A tankerületek A KLIK területi szerveiként működnek Területi határai egybeesnek a járások területével Élükön igazgató áll Az állami intézményfenntartói feladatok gyakorlása lesz a feladatuk (szakmai irányítás és működtetés) A megyeszékhelyi tankerület kiemelt szerepben (pl.: szakképző iskolák, szakszolgálatok fenntartása) 2
Az Kormányhivatal az oktatási igazgatásban 2011. február 15-én kezdi működését Zala megyében A törzshivatalban főosztály, mit szervezeti egység Átveszi az OH területi feladatköreit Lényegében a regionális igazgatóságok utódai. DE: minden feladat és hatáskör a kormányhivatalé, egyedül az érettségi vizsgaszabályzat nevesít bizonyos feladatokat (KH vizsgaszervezés) Átmeneti időszak: 2011. január 1-2011- szeptember 1. Bizonyos feladatköröket ideiglenesen „regionális”hatáskörrel a GyMS megyei kormányhivatal látott el (érettségi vizsgaszervezés) Folyamatosan bővülő feladatkör Hatósági jellegű ügyek fokozatosan a kormányhivatalokhoz kerülnek
2011. szeptember 1-től teljes hatáskörrel működik Főosztályvezető: Kalamár Márta 4 referens (Baloghné Erdei Margit, Szemes Béla, Sipos Ferenc, Őry Gábor) 1 ügykezelő (Kovács Veronika)
Ellenőrzés, szakmai irányítás Törvényességi és szakszerűségi ellenőrzés: az oktatásért felelős miniszter Szakmai irányítás: az oktatásért felelős miniszter az OH-n keresztül
Újabb jogszabályok 2011/CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 229/2012. Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról 20/2012. EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről 202/2012. Korm. rendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól 121/2013. (IV. 26.) Korm. rendelet az Oktatási Hivatalról
2010. évi CXXVI. törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról 288/2010. (XII. 21.) Korm. rendelet a fővárosi és megyei kormányhivatalokról
Feladatkör 1. Egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatok tekintetében: hatósági ellenőrzési tevékenység; szabálysértési jogkör gyakorlása; közreműködés az Oktatási Hivatal által szervezett szakmai ellenőrzésekben; részvétel az Oktatási Hivatal által végzett országos közoktatási mérések (OKM), versenyek (OKTV), és a középfokú felvételi eljárás szervezésében ; (minimum szint alatt teljesítő iskolákkal kapcsolatos feladatok: - fenntartók felhívása intézkedési terv készítésére - intézkedési terv jóváhagyása, végrehajtásának hatósági ellenőrzése) szomszédos államokban élő magyar diákok, pedagógusok és oktatók kedvezményekre való jogosultságának megállapításával, annak visszavonásával és nyilvántartásával kapcsolatos teendők; nyugdíjas pedagógusok pedagógus igazolványával kapcsolatos feladatok.
Feladatkör 2. Elsőfokú hatósági döntések: az óvodai felvétel, a tanulói jogviszony, a kollégiumi tagsági viszony létrejöttének egyenlő bánásmód követelményeinek megsértése miatti megállapítása; A kötelező felvételt biztosító iskola kijelölése; Az egyházi szerv egyoldalú nyilatkozattételéhez való hozzájárulás megadása Az Szt. szerinti szakmai vizsga megszervezésére vonatkozó engedély kiadására irányuló kérelem elbírálása (111/2011. (VII.4.) Korm. rendelet alapján);
Feladatkör 3. Másodfokú hatósági döntések: az érettségi vizsga vizsgabizottságának és a szakmai vizsga vizsgabizottságának döntése, intézkedése vagy intézkedésének elmulasztása ellen benyújtott törvényességi kérelem tárgyában a Kt. 84. § (5) bekezdésében, a szakmai vizsga esetén az Szt. 14. § (6) bekezdésében meghatározott eljárás keretében; az SNI gyermekek tankötelezettségére vonatkozóan; Egyéb feladatok: az érettségi vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint az érettségi vizsga vizsgabizottsága elnökének megbízása és a vizsgabizottság tevékenységének ellenőrzése; részvétel az érettségi vizsgák szervezésében; az érettségi vizsgabizottságok működtetése; az Oktatási Hivatal értesítése az érettségi vizsga törvényes megtartását veszélyeztető eseményről; tanulmányok alatti vizsgáztatás céljából független vizsgabizottság működtetése;
Feladatkör 4. közreműködés az OKJ alapján az oktatásért felelős miniszter felelősségi körébe tartozó szakképesítések esetén a szakmai vizsgák központi írásbeli tételeinek, központi gyakorlati feladatainak, valamint azok megoldásainak szétosztásában a Nkt., valamint a vonatkozó jogszabályok által a Kormányhivatal hatáskörébe utalt feladatok ellátása: pl.: A nem állam által fenntartott közoktatási intézményekre vonatkozó külön szabályok alapján ellátott feladatok az osztályozó vizsgák vizsgabizottságának (független vizsgabizottság) kijelölése az Országos Vizsgaelnöki névjegyzékből javaslattétel független közoktatási szakértő személyére
Új feladatkörök Pedagógiai-szakmai ellenőrzés Fejlesztési terv
A kormányhivatal és az Oktatási Hivatal Szakmai irányítás Rendszeres OSZTB ülések Folyamatos kapcsolattartás
Zala Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály Köszönöm a figyelmet! Őry Gábor közoktatási-értékelési referens Zala Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály ory.gabor@zalakozig.hu 92 507 785 30 435 9718