A járulékok, hozzájárulások fizetési kötelezettségét érintő 2009

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés jogi szabályozásának és finanszírozási rendszerének változásai. Tóth László szakképzési osztályvezető január.
Egyéb adók változásai Törvénytervezetek alapján. ART változásai 1) Munkáltatói adó-megállapítás, egyszerűsített bevallás lehetősége  Az új szabályok.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A szakképzési hozzájárulás évi elszámolása a jogszabályok tükrében, különös tekintettel a gyakorlati képzést folytató gazdálkodó szervezetekre.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait érintő 2015 januári változások Zalaegerszeg, február 5. Szakony Csaba PEEO osztályvezető Zala Megyei Kormányhivatal.
A szakképzési hozzájárulás (Szhj.) Törvények, rendeletek A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi.
Az SZJA törvény évi változásai. Alap és kiegészítő elnevezés megszűnik 18% max Ft Jogosultsági határ Ft Adójóváírás Adókulcsok.
Heves Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve Heves Megyei Iparkamara - Mire figyel a hatóság? Előadássorozata Augusztus.
Konyári Ferenc: Nyugdíj változások Változások a nyugdíjrendszerben Konyári Ferenc főosztályvezető-helyettes Észak-alföldi Regionális Nyugdíjbiztosítási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Személyi jövedelemadó 2010 Guzmics Zsuzsanna
A JÖVEDELEM ELSZÁMOLÁSA Készítette: Lévai Márk. A témakör tartalma  A jövedelemmel kapcsolatos analitikus nyilvántartások  A jövedelem részei  A levonások.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a szakiskolai tanulmányi ösztöndíjról Fodor Istvánné mb. főigazgató-helyettes.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Járulék, Szocho adó, Eho törvény sajátosságai
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pásztorné Szerezlai Márta
Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
Tanulószerződés-kötés
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Az adózás rendjéről szóló évi XCII. törvény változásai
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adományok adózási kérdései
Szakképzési hozzájárulás
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A gyakorlati képzés szervezése feladtok – finanszírozás
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A társadalombiztosítási jog rendszere
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
ADÓTÖRVÉNYEK 2007.ÉVKÖZI VÁLTOZÁSAI ÉS EGYÉB AKTUÁLIS KÉRDÉSEK
A társadalombiztosítási járulék és egészségügyi hozzájárulás változása
A járulékokat, szociális hozzájárulási adót, és egészségügyi hozzájárulást érintő évközi és január 1-től hatályos változások.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Állampolgári jogok és kötelességek
Adatszolgáltatás a számlákról
Hallgatói ösztöndíjak
Készletek transzformációja
Az általános forgalmi adó és az adóeljárás változásai 2018.
A társadalombiztosítás 2019 évi változásai
A szakképzési hozzájárulás (Szhj.) 2014.
Társadalombiztosítási befizetések rendszere, és a KKV-k adózása
Magánszemélyként bérbe adnám az ingatlanomat.
Az „Út a munkához” program évi változásai
Előadás másolata:

A járulékok, hozzájárulások fizetési kötelezettségét érintő 2009 A járulékok, hozzájárulások fizetési kötelezettségét érintő 2009. évi változások

A járulékalap változása Járulékalapot képező jövedelem fogalmából az Szja-tv. változásával összhangban kikerül az Szja tv. 71. §-a szerinti adóköteles béren kívüli juttatás adóalapként meghatározott részének szja-val növelt összege. A Tbj. 4. § k). pont 2. alpontjában meghatározott járulékalap fogalma pontosításra kerül. Eszerint: az 1. alpont szerinti jövedelem hiányában a munkaszerződésben meghatározott személyi alapbér, illetőleg, ha a munkát nem munkaviszony, hanem munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében végzik, a szerződésben meghatározott díj.

Belföldi személy fogalma 1.a Magyar Köztársaság területén élő, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár, a bevándorolt és a letelepedett jogállású, valamint a menekültként elismert személy, 2. a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozó személy (a továbbiakban: a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy), aki a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint 3. a hontalan.

A belföldiség meghatározó jelentőséggel bír: az egészségügyi szolgáltatásra jogosultság, az egészségügyi szolgáltatási járulék fizetési kötelezettség, társadalombiztosítási ellátásra kötött megállapodás, valamint a százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség szempontjából.

Az egészségügyi szolgáltatásra jogosultak körének változása a közoktatásról szóló törvény hatálya alá tartozó alapfokú, középfokú nevelési-oktatási vagy a felsőoktatásról szóló törvény hatálya alá tartozó felsőoktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytató nagykorú magyar állampolgár, valamint az a külföldi állampolgár, aki nemzetközi szerződés vagy az oktatásért felelős miniszter által adományozott ösztöndíj alapján létesített tanulói, hallgatói jogviszonyban áll, a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel, illetve magyar állampolgár esetén a lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező kiskorú személy, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 54. §-a alapján szociálisan rászorult.

A magánszemély bejelentési kötelezettsége Ha a Közösségi rendelet vagy a Magyar Köztársaság által kötött nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó személy, valamint a Tbj. 11. §-a a) pontjának hatálya alá tartozó magyar állampolgár TAJ számmal rendelkezik, köteles a külföldön, illetve a nemzetközi szervezet szociális biztonsági rendszerében létrejött biztosítását és annak megszűnését 15 napon belül bejelenteni az egészségbiztosítónak A bejelentést 2009. április 30-áig azoknak is teljesíteni kell, akiknek a külföldön vagy a nemzetközi szervezet szociális biztonsági rendszerében fennálló biztosítása 2009. január 1-jét megelőzően jött létre!

Járulékfizetést érintő változások A kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, a kiegészítő tevékenységet folytató társas vállalkozó után a társas vállalkozás, valamint a 39. § (2) bekezdésében meghatározott személy által fizetendő egészségügyi szolgáltatási járulék havi összege 4500 forint (napi összege 150 forint) A kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozók baleseti ellátásának alapját az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 százalékának alapulvételével kell megállapítani.

Több jogviszony egyidejű fennállása esetén a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó után az egészségügyi szolgáltatási járulékot – a következőkben meghatározottak szerint – csak egy jogviszonyban kell megfizetni. Ha az egyéni vállalkozó egyidejűleg társas vállalkozó is, az egészségügyi szolgáltatási járulékot egyéni vállalkozóként kell megfizetnie. Ha a társas vállalkozó több vállalkozásban végez munkát, a tárgyév január 31-éig az adóév egészére vonatkozóan nyilatkozik a társas vállalkozásoknak arról, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulékot melyik társas vállalkozás fizeti meg utána. Az előzőektől eltérően az egyéni vállalkozó a tárgyév január 31-éig a társas vállalkozásnak tett nyilatkozata alapján az adóév egészére választhatja, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulékot a társas vállalkozás – több társas vállalkozásban fennálló tagsági jogviszony esetén a választása szerinti vállalkozás – fizeti meg utána.

A járulék és tagdíj megállapítása, bevallása, megfizetése A foglalkoztató a biztosítottat terhelő járulékot (tagdíjat) akkor is köteles bevallani és befizetni, ha annak levonása a tárgyhónapban kifizetett jövedelemből nem lehetséges. A biztosítottat terhelő járulék (tagdíj) elszámolására az Art. szabályait kell alkalmazni. Ha a járulékkötelezettség nem pénzbeli jövedelem után áll fenn, a nyugdíjjárulékot (tagdíjat) és az egészségbiztosítási járulékot a biztosított helyett a foglalkoztató köteles megfizetni.

Őstermelők járulékfizetése az a mezőgazdasági őstermelő, akinek az e tevékenységéből származó, tárgyévet megelőző évben elért bevétele nem haladja meg az Szja tv.szerinti mezőgazdasági kistermelőre vonatkozó bevételi értékhatárt, az őstermelői tevékenységből származó, tárgyévet megelőző évi bevételének 20 százaléka után a 19. § (3) bekezdésében meghatározott mértékű természetbeni egészségbiztosítási járulékot és - a nyugdíjbiztosítási járulékot is magában foglaló - 9,5 százalék nyugdíjjárulékot fizet. Ha a mezőgazdasági őstermelő magánnyugdíjpénztár tagja, akkor 2,3 százalék tagdíjat és 7,2 százalék nyugdíjjárulékot fizet. Az Szja tv. szerinti mezőgazdasági kistermelőre vonatkozó bevételi értékhatár számításánál figyelmen kívül kell hagyni a jogszabály vagy nemzetközi szerződés rendelkezése alapján folyósított, egyébként bevételnek számító támogatást.

Biztosítottak bejelentésével kapcsolatos változások Ha az egészségbiztosítási szerv az egészségbiztosítási nyilvántartás adatkezelőjeként a nyilvántartás felülvizsgálata során azt állapítja meg, hogy a foglalkoztató, illetve egyéb bejelentésre kötelezett a bejelentési kötelezettségét nem, vagy nem jogszabály szerint teljesítette, 15 napos határidő kitűzésével felszólítja a bejelentésre kötelezettet, hogy igazolja a bejelentés szabályszerű teljesítését. Ha a bejelentésre kötelezett határidőben nem igazolja a bejelentés teljesítését, 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható. A kiszabható bírság felső határa a be nem jelentett személyek számának és a bírság legmagasabb értékének szorzata. A mulasztási bírság kiszabásánál az egészségbiztosítási szerv mérlegeli az eset összes körülményét, a kötelezett jogellenes magatartásának vagy mulasztásának súlyát és gyakoriságát, amely alapján a mulasztás súlyához igazodó bírságot szab ki, vagy a bírság kiszabását mellőzi. A NYENYI adatszolgáltatást 2009. évre vonatkozóan 2010 április 30-áig, illetőleg augusztus 31-éig teljesíteni kell!

A Tb. kifizetőhelyeket érintő bejelentési kötelezettség közvetlenül a MEP- nek A Tb. kifizetőhellyel rendelkező munkáltató a biztosítás megszűnését követően folyósított táppénzről, terhességi-gyermekágyi segélyről és gyermekgondozási díjról az Art. 16. §-ának (4) bekezdésében meghatározott adatok feltüntetésével a folyósított ellátás kezdő és befejező időpontját követő 8 napon belül elektronikus úton köteles bejelentést tenni az egészségbiztosítónak.

Az egészségügyi hozzájárulás fizetését érintő várható változások

A Szja-tv. változásával összefüggésben: 2009. január 1-jétől a 35 százalékos adóterhet viselő osztalék megszűnik, ezért százalékos egészségügyi hozzájárulást sem lehet utána fizetni. 2009. február 1-jétől a cégautó adóval összefüggő 25 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség megszűnik.

Tételes egészségügyi hozzájárulás Az egyéni vállalkozó nem köteles megfizetni a tételes egészségügyi hozzájárulást, ha a jogszabályban meghatározott olyan jogviszonyban áll, ahol azt más jogcímen utána megfizetik. Kiegészül a rendelkezés azzal, hogy annak a középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében tanulmányokat folytató tanulóknak, hallgatónak, aki nemzetközi szerződés vagy az oktatásért felelős miniszter által adományozott ösztöndíj alapján létesített tanulói, hallgatói jogviszonyt, nem kell egyéni vállalkozóként tételes egészségügyi hozzájárulást fizetnie. Figyelem, a tanuló, hallgató egyéni vállalkozóként alapesetben továbbra is köteles a tételes egészségügyi hozzájárulást fizetni!

Munkaadói, munkavállalói járulékfizetés

Munkaadói járulékfizetés A munkaadó a munkavállaló után a társadalombiztosítási járulékalap alapulvételével köteles a 3 % munkaadói járulékot megfizetni. A munkaadói járulék alapja: a Tbj. 4. §-ának k) pontjában és 20. §-ában meghatározott járulékalap, de nem minősül munkaadói járulék alapnak: a foglalkoztató által megállapított és folyósított társadalombiztosítási ellátás, valamint a szociális ellátásnak nem a foglalkoztatót terhelő összege, az Szja tv. 7. §-a (2) bekezdésének a) pontja szerinti foglalkoztató által az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárba, foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe a tag javára havonta fizetett tagdíjnak, illetve hozzájárulásnak az a része, amelyet az Szja tv. 7. § (1) bekezdésének k) pontja értelmében a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni [havonta fizetett tagdíjnak minősül az Szja tv. 7. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint tagdíjként jóváírt összeg is], a jövedelmet pótló kártérítés (keresetpótló járadék), a szerzői jogi védelem, találmányi szabadalmi oltalom, védjegyoltalom, földrajzi árujelzők oltalma, mintaoltalom alatt álló mű, alkotás, valamint az újítás hasznosítására irányuló felhasználási, hasznosítási, használati szerződés alapján a vagyoni jog (védelem alatt álló jog, oltalmi jog) felhasználásának ellenértékeként kifizetett díj, a késedelmes teljesítéshez kapcsolódó kamat, a felszolgálási díj, és a borravaló.

Munkavállalói járulék A munkavállaló az egészségbiztosítási járulékalap alapulvételével 1,5 % munkavállalói járulékot köteles fizetni. Ez a rendelkezés továbbra sem vonatkozik arra, aki öregségi, rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjban részesül, illetőleg arra jogosulttá vált. Munkavállalói járulék tekintetében egészségbiztosítási járulék alap: a Tbj. 24. § (1) bekezdésében meghatározott járulékalap.

Nem kell munkavállalói járulékot fizetni: a járulékalapot képező természetbeni juttatás adóalapként megállapított értékének személyi jövedelemadóval növelt összege, a jubileumi jutalom, a végkielégítés, az újrakezdési támogatás, a szabadságmegváltás jogcímen kifizetett juttatás, a határozott időtartamú jogviszony megszüntetése esetén a Munka Törvénykönyve 88. §-ának (2) bekezdése és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 27. §-ának (2) bekezdése alapján kifizetett összeg után, a külön jogszabály szerinti prémiumévek program, illetőleg a különleges foglalkoztatási állomány keretében járó juttatás, valamint a felszolgálási díj és a borravaló után.

Szakképzési hozzájárulás

A szakképzési hozzájárulás alapja: a hozzájárulásra kötelezettet terhelő társadalombiztosítási járulék alapja. Figyelem! A törvény külön meghatározza, hogy mit kell társadalombiztosítási járulékalapnak tekinteni a szakképzési hozzájárulás tekintetében és ez eltér a Tb. általános szabályaitól.

Köszönöm a figyelmet