Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet
(Szeleczki és Bence, é.n.)
(Szeleczki és Bence, é.n.)
A képességek fejlesztésének stratégiai megközelítése Megfelelő képességkínálat Meglévő képességek maximális kiaknázása Továbbfejlesztés optimalizálása (OECD, 2012)
A képességek fejlesztésének stratégiai megközelítése Átlagosan az oktatás és képzés területe 13%-át teszi ki a teljes közkiadásoknak Biztosítani kell, hogy ezeket a ráfordításokat hatékonyan és hasznosan költsék el! Képesség-ökoszisztéma: túlmutat azon a paradigmán, hogy az oktatás kimenetének a munkaerőpiac elvárásait kell szolgálnia A képesség kínálat (képesség formálás) és a képesség kereslet (képesség felhasználás) területe dinamikus, egymást befolyásoló kapcsolatban vannak Meg kell szüntetni a kvalifikált munkanélküliek és a megfelelő képzettségű alkalmazottakat nem találó munkáltatók mérgező együttélését (low-skill equilibrium) (OECD, 2012)
Az oktatási változások hány százaléka NEM marad fenn hosszútávon? Hány százalékban valósul meg sikeresen a felsőoktatási képzési programok innovációja? (Mann, 1978) Az oktatási változások hány százaléka NEM marad fenn hosszútávon? (Adams és Chen, 1981)
A felsőoktatási intézmények A XVI. század előtt létrehozott intézmények közül körülbelül 85 intézmény létezik ma is felismerhető struktúrában, azonos funkciókkal és folyamatos történelemmel: a Katolikus Egyház, az angol parlament és körülbelül 70 egyetem (Kerr, 2001) Nagyon időtállóak, lassan változnak (Evans és Henrichsen, 2008) és nagyon ellenállóak a változásokkal szemben (Halász, 2010) Kevés empirikusan megalapozott tapasztalat a felsőoktatási változásmenedzsment folyamatokról (Horváth, 2016) Tudásalapú gazdaság eltérő elvárásai eltérő funkciók hangsúlyozása Elszámoltathatóság és stratégiai működés igénye Evolúciós verseny az erőforrásokért (Deiaco, Hughes és McKelves, 2012)
A felsőoktatást érintő kihívások A felsőoktatás expanziója A kínálat diverzifikálódása Hallgatók társadalmi heterogenitásának növekedése Finanszírozási változások Minőség és eredményesség előtérbe kerülése Irányítás átalakulása Globális hálózatépítés, mobilitás és együttműködések (Halász, 2009) a „minőségi tanítást támogató szolgáltatások gyakran sérülékenyek; előfordul, hogy a vonakodó akadémiai közösség bírálatának a tárgyává válnak: bürokratikusnak, feleslegesnek és az intézmény akadémiai missziója szempontjából feleslegesnek tűnnek” (Hénard, 2010).
Versenyképes felsőoktatás: http://www.umultirank.org/ Versenyképes felsőoktatás: készség a nemzetközi tudáspiacon való versenyre, pozíciószerzés és tartós helytállás képessége, melyet sikeres szereplés a hallgatókért való versenyben, az elért piaci részesedés és jövedelmezőség megtartása és fenntartható növelése, a nemzetközi kutatásokban, az innováció terén megszerzett pozíciójának megtartása, erősítése, és a nemzetközi kutatási megbízások és együttműködésekre gyakorolt vonzereje jellemez. Versenyképességet befolyásoló tényezők: input minősége finanszírozás erőforrás felhasználás hatékonysága oktatási programok formai és tartalmi megfelelősége a bolognai-folyamatnak oktatás minősége nemzetközi kreditelfogadási rendszer és hálózati együttműködésben való részvétel hallgatói mobilitás támogatása oktatók kompetenciája infrastruktúra kapacitása diplomák mögötti tudás és munkaerő-piaci relevanciája nemzetközi hírnév állami irányítás minősége K+F+I tevékenység hallgatói elégedettség szolgáltatások minősége regionális beágyazottság külső és belső környezethez való alkalmazkodás (Barakonyi, 2009)
Kutatás a hallgatói elvárásokról és teljesülésükről Vezetői kérdőív (N=117) Intézmény által észlelt hallgatói elvárások Hallgatói kérdőív (N=327) Hallgató által elvárt szolgáltatás Hallgató által észlelt szolgáltatás 1. és 5. rés vizsgálata Főkomponens analízis (varimax): KMO=0,771 (p<0,001) 7 főkomponens: 60% Hallgató elvárások: Partneri kapcsolat Fejlődés Tanulás-tanítás minősége Munkerő-piaci relevancia Támogató rendszer Kényelem Rugalmasság (Rajasekhar, Muninarayanappa és Reddy, 2009) (Horváth, 2015)
Tényezők (Top 5) Elvárás Teljesülés 5. rés: Vezetői észlelés Hallgatói elvárás 1. rés: A képzés során fejlődjek az analitikus képességekben 2,71 3,36 -0,65 A képzés során fejlődjek a csapatmunkában 2,45 3,02 -0,57 A képzés készítsen fel az élethosszig tartó tanulásra 2,59 3,05 -0,47 A képzés során fejlődjek a kommunikációs készségekben 2,88 3,34 -0,46 Időben kapjanak részletes, a fejlődést szolgáló visszajelzést a teljesítményről 3,34 2,44 0,90 Kompetens oktatók, akik a komplex elképzeléseket világosan kommunikálják 3,82 2,91 0,91 Rugalmasság és választási lehetőségek a kurzuskínálatban 3,40 2,42 0,98 A képzés készítsen fel a munkaerőpiacon való elhelyezkedésre 3,65 2,29 1,36 Időben pontos és precíz tájékoztatás 3,78 2,41 1,37 A követelmények legyenek könnyen, különösebb erőfeszítés nélkül teljesíthetőek 2,46 1,91 0,55 ÁTLAG: 0,63 ÁTLAG: -0,18 (Horváth, 2015)
A tanulás minősége, a tanulás élménye stratégiai tényező válik: piackutatás ösztönzése felfelé irányuló kommunikáció javítása kapcsolati fókusz javítása a szolgáltatás javítása
Köszönöm a figyelmet! Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet