Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2008 Versenyképesség Minőség Boldogulás Menner Ákos.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
BEPTRA „Legjobb Gyakorlatok” kis- és középvállalkozások számára Szakmaspecifikus képzéssorozat Projektsz á m: HURO/0901/138/2.1.2 HURO0901/138/2.1.2 A.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Új irányok az emberi erőforrás gazdálkodásban Fiatal regionalisták VIII. országos konferencia Győr, október Szűcs Ágnes Nyíregyházi Főiskola.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Pedagógus szerep és változásai
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Mayer József Budapest február 27.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A cégvezetők problémái az informatikával kapcsolatban
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
HEFOP P /1.0 A működési folyamatok mintaszerű újraszervezése az integrált vidéki nagyegyetemek minőségközpontú működésének támogatása.
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Munkanélküliség.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Intézmény minőségirányítási programja
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Versenyképes felsőoktatás a tudásalapú társadalomban Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet

(Szeleczki és Bence, é.n.)

(Szeleczki és Bence, é.n.)

A képességek fejlesztésének stratégiai megközelítése Megfelelő képességkínálat Meglévő képességek maximális kiaknázása Továbbfejlesztés optimalizálása (OECD, 2012)

A képességek fejlesztésének stratégiai megközelítése Átlagosan az oktatás és képzés területe 13%-át teszi ki a teljes közkiadásoknak Biztosítani kell, hogy ezeket a ráfordításokat hatékonyan és hasznosan költsék el! Képesség-ökoszisztéma: túlmutat azon a paradigmán, hogy az oktatás kimenetének a munkaerőpiac elvárásait kell szolgálnia A képesség kínálat (képesség formálás) és a képesség kereslet (képesség felhasználás) területe dinamikus, egymást befolyásoló kapcsolatban vannak Meg kell szüntetni a kvalifikált munkanélküliek és a megfelelő képzettségű alkalmazottakat nem találó munkáltatók mérgező együttélését (low-skill equilibrium) (OECD, 2012)

Az oktatási változások hány százaléka NEM marad fenn hosszútávon? Hány százalékban valósul meg sikeresen a felsőoktatási képzési programok innovációja? (Mann, 1978) Az oktatási változások hány százaléka NEM marad fenn hosszútávon? (Adams és Chen, 1981)

A felsőoktatási intézmények A XVI. század előtt létrehozott intézmények közül körülbelül 85 intézmény létezik ma is felismerhető struktúrában, azonos funkciókkal és folyamatos történelemmel: a Katolikus Egyház, az angol parlament és körülbelül 70 egyetem (Kerr, 2001) Nagyon időtállóak, lassan változnak (Evans és Henrichsen, 2008) és nagyon ellenállóak a változásokkal szemben (Halász, 2010) Kevés empirikusan megalapozott tapasztalat a felsőoktatási változásmenedzsment folyamatokról (Horváth, 2016) Tudásalapú gazdaság eltérő elvárásai  eltérő funkciók hangsúlyozása Elszámoltathatóság és stratégiai működés igénye Evolúciós verseny az erőforrásokért (Deiaco, Hughes és McKelves, 2012)

A felsőoktatást érintő kihívások A felsőoktatás expanziója A kínálat diverzifikálódása Hallgatók társadalmi heterogenitásának növekedése Finanszírozási változások Minőség és eredményesség előtérbe kerülése Irányítás átalakulása Globális hálózatépítés, mobilitás és együttműködések (Halász, 2009) a „minőségi tanítást támogató szolgáltatások gyakran sérülékenyek; előfordul, hogy a vonakodó akadémiai közösség bírálatának a tárgyává válnak: bürokratikusnak, feleslegesnek és az intézmény akadémiai missziója szempontjából feleslegesnek tűnnek” (Hénard, 2010).

Versenyképes felsőoktatás: http://www.umultirank.org/ Versenyképes felsőoktatás: készség a nemzetközi tudáspiacon való versenyre, pozíciószerzés és tartós helytállás képessége, melyet sikeres szereplés a hallgatókért való versenyben, az elért piaci részesedés és jövedelmezőség megtartása és fenntartható növelése, a nemzetközi kutatásokban, az innováció terén megszerzett pozíciójának megtartása, erősítése, és a nemzetközi kutatási megbízások és együttműködésekre gyakorolt vonzereje jellemez. Versenyképességet befolyásoló tényezők: input minősége finanszírozás erőforrás felhasználás hatékonysága oktatási programok formai és tartalmi megfelelősége a bolognai-folyamatnak oktatás minősége nemzetközi kreditelfogadási rendszer és hálózati együttműködésben való részvétel hallgatói mobilitás támogatása oktatók kompetenciája infrastruktúra kapacitása diplomák mögötti tudás és munkaerő-piaci relevanciája nemzetközi hírnév állami irányítás minősége K+F+I tevékenység hallgatói elégedettség szolgáltatások minősége regionális beágyazottság külső és belső környezethez való alkalmazkodás (Barakonyi, 2009)

Kutatás a hallgatói elvárásokról és teljesülésükről Vezetői kérdőív (N=117) Intézmény által észlelt hallgatói elvárások Hallgatói kérdőív (N=327) Hallgató által elvárt szolgáltatás Hallgató által észlelt szolgáltatás 1. és 5. rés vizsgálata Főkomponens analízis (varimax): KMO=0,771 (p<0,001) 7 főkomponens: 60% Hallgató elvárások: Partneri kapcsolat Fejlődés Tanulás-tanítás minősége Munkerő-piaci relevancia Támogató rendszer Kényelem Rugalmasság (Rajasekhar, Muninarayanappa és Reddy, 2009) (Horváth, 2015)

Tényezők (Top 5) Elvárás Teljesülés 5. rés: Vezetői észlelés Hallgatói elvárás 1. rés: A képzés során fejlődjek az analitikus képességekben 2,71 3,36 -0,65 A képzés során fejlődjek a csapatmunkában 2,45 3,02 -0,57 A képzés készítsen fel az élethosszig tartó tanulásra 2,59 3,05 -0,47 A képzés során fejlődjek a kommunikációs készségekben 2,88 3,34 -0,46 Időben kapjanak részletes, a fejlődést szolgáló visszajelzést a teljesítményről 3,34 2,44 0,90 Kompetens oktatók, akik a komplex elképzeléseket világosan kommunikálják 3,82 2,91 0,91 Rugalmasság és választási lehetőségek a kurzuskínálatban 3,40 2,42 0,98 A képzés készítsen fel a munkaerőpiacon való elhelyezkedésre 3,65 2,29 1,36 Időben pontos és precíz tájékoztatás 3,78 2,41 1,37 A követelmények legyenek könnyen, különösebb erőfeszítés nélkül teljesíthetőek 2,46 1,91 0,55 ÁTLAG: 0,63 ÁTLAG: -0,18 (Horváth, 2015)

A tanulás minősége, a tanulás élménye stratégiai tényező válik: piackutatás ösztönzése felfelé irányuló kommunikáció javítása kapcsolati fókusz javítása a szolgáltatás javítása

Köszönöm a figyelmet! Horváth László – horvath.laszlo@ppk.elte.hu Eötvös Loránd Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet