Hívő tanúságtétel, hitvalló őrállás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Pál missziós tevékenysége és a „pogánykeresztény” közösségek.
Advertisements

A kereszténység kialakulása. A vallási élet változásai a Római Birodalomban A görög-római vallás nem követelt meg hitet A lényeg a szertartásokon való.
Izrael Jézus idejében. 1. Vallási csoportok  Szaddúceusok. Legbefolyásosabb csoport voltak: A főtanács tagjai, a papok és a jeruzsálemi „arisztokrácia”
Kis országok – nagy örökség.  Földrajzi környezet  Jordán folyó – Holt-tenger  földművelés és állattenyésztés  Kánaán nevezik  XIII. században itt.
A Kárpát-medence a római korban. Pannónia meghódítása  A hódítás előtt Pannónia lakói kelták voltak  Kr.e. IV. században vándoroltak be, de   hoztak.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
FÖLDRAJZ Készítette: Koleszár Gábor 1 A világnépesség növekedése.
Az angol polgári forradalom Az alkotmányos monarchia megszületése.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
„..férfinak és nőnek teremtette…” „..férfinak és nőnek teremtette…”
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Áj falu. Fekvése: Tornától 4 km-re északra a Szlovák karszthegység az Áj-i szurdok-völgy bejáratánál fekszik m tengerszint feletti magasságban.
Készítette: Csonka Gábor Geográfus MSc I. évfolyam.
A nemzeti eszme Magyarországon. Ma mit értünk nemzeten? Szélsőségek: agresszív nacionalizmus elveszett a magyar nemzeti identitás.
A középkori egyház Tk. 22..
Református istentisztelet
Intézményesülés a Baptista egyházban
Története és lefolyása
Isten Nagy Terve 2 rész: Isten, ma is Teremtő.
Közlekedés a bibliai korokban
Ó szép Jézus. Ez új esztendőben légy híveidben. Ó Mária
XXI Évközi Vasárnap B- év.
(Dávid és Salamon uralkodása)
„Mert Néha kell a romantika”
Válság és virágzás Nyugat-Európában
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
Pakisztáni beszámoló.
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Oltáriszentség, Papság,
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A közigazgatás személyi állománya
A modern ateizmus jellemzői
Református istentisztelet
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG TRAGÉDIÁJA
„Ezek után láttam, hogy egy másik angyal leszállt a mennyből: nagy hatalma volt, és dicsősége beragyogta a földet.” Jelenések 18:1.
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
A hidegháború kora
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
II. A biblia tanítása istenről
A középkor kultúrája.
A korai Egyház Az első közösségek.
A SZENTHÁROMSÁG.
Szolgálj, vigyázz, menj el! Felszólító igék Máté evangéliumában
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
JÉZUS MINZ AZ ÓSZÖVETSÉGI VÁRAKOZÁSOK BETELJESÍTŐJE
A HELLÉN KOR Összefoglalás.
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Várakozás – Simeon és Anna
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
Emberi jogi képzés A tananyag és a képzés filozófiája
KRE/ÁJK Köbel Szilvia november-december
Akarj többet! Efézus 1:
Felebarát – vagy tán egészen az?
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
A TÜRELEMRŐL (TERTULLIANUS)
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
„Bakonyszentlászlói iskola fejlesztése”
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Szentpétervár mítosza
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Hívő tanúságtétel, hitvalló őrállás A kereszténység őrállói hivatása és találkozása más vallásokkal, világnézetekkel

A klasszikus ókeresztény apologetika kora (II-III. század) Kihívások a keresztény hitvallások, teológiai álláspontok tisztázására: kereszténység és zsidóság gnoszticizmus antik szellemiség (vallás és filozófia) A klasszikus ókeresztény apologetika kora (II-III. század)

A kereszténység önmeghatáro-zása a zsidósághoz képest A zsidóság helyzete: religio licita (Kr.e. II. századtól), de ismét-lődő összeütközések Rómával (pl. Augustus alatt, illetve a zsidó háború során, 66-70.) jelentős diaszpóra zsidó hátterű keresz-tények (pl. apostolok) Ütközési pontok: Jézus messiási igénye (Jn 10,30!) az Ószövetség betelje-sedése (Jézus és az apostolok igehirdetése) az „új Izráel” a háború elutasítása az első vértanúk A kereszténység önmeghatáro-zása a zsidósághoz képest

A kereszténység elhatároló-dása a gnosztikusoktól Háttere: hellén szinkretizmus (Kr.e. II. századtól) sokféle irányzat tiszta vallásfilozófiai rendszer felépítése a közös pontokon Ütközési pontok: Isten szellemi jellem-zője és Jézus Krisztus embersége a dualista világnézet elutasítása, a megvál-tás alapja e világban A kereszténység elhatároló-dása a gnosztikusoktól

A kereszténység ütközése az antik hagyományokkal vallás: ősök tisztelete, interpretatio Romana filozófiai „ateizmus” kereszténység a hite-hagyás és a tudatlan-ság vádja alatt A keresztény válasz: a zsidóknak botrány, a görögöknek bolondság, de nekünk Isten ereje az „ismeretlen Istennek” interpretatio Christiana (az ige magvai) A kereszténység ütközése az antik hagyományokkal

Új prófétaság: a világ Üdvözítője A keresztény prófétaság tartalmi keretei: a Szentírás - Ó- és Újszövetség - egysége Szentháromság-tan: Isten a teremtő és Atya Szentháromság-tan: krisztológiai kinyilatkoztatás Szentháromság-tan: a Lélek az Atyától (és a Fiútól) jön egyetemes egyház – szentek gyülekezete Új prófétaság: a világ Üdvözítője

Kapcsolatok Az iszlám vallással a korai középkorban

Az iszlám színre lépése Mohamed fellépése (622. menekülése, 632. halála) 634-650: Perzsia, Szíria, Egyiptom meghódítása 650-698: Észak-Afrika meghódítása 711: Hispánia elfoglalása 717. vereség Bizáncnál, 732. vereség Poitiers-nél A jeruzsálemi Szikla-mecset felirata: „Ti, Írás birtokosai (keresztények)! Ne lépjétek túl a határt a vallásotokban… Jézus, Mária fia küldötte Allahnak. (Allahnak) hogyan is lehetne gyermeke? A vallás Allah szemében az iszlám!” (Korán IV,71. és III. 19.) Az iszlám színre lépése

A kereszténység és az iszlám találkozása az iszlám a hódítók jelzője (Ismáel gyermekei), a katonai és közigazgatási központok vallása Damaszkusz - a főváros - keresztény befolyás alatt (terrakotta mécsesek: „a keresztények fénye a feltámadás” – „Allah, az irgalmas, a könyörületes nevében”) eltérő teológiai irányzatok, eltérő fogadtatás (Bizánc alól felszabaduló kopt és perzsa keresztények) A kereszténység és az iszlám találkozása

Interpretatio Christiana magas fokú diplomáciai kapcsolatok: Kis Pipin, Nagy Károly (Haran al-Rasid) – zarándoklat a Szentföldön 840 után: a görög filozófia és kultúra fordítása arabra a kereszténység arab közvetítéssel átveszi és feldolgozza az antik örökséget: - Al-Fárábi, Avicenna, Averroes - II. Szilveszter pápa XI. század: növekvő feszültségek (szeldzsuk-törökök Bagdadban és Kis-Ázsiában) Interpretatio Christiana

Újkori ideológiák és a kereszténység

AZ ÚJKORI IDEOLÓGIÁK HATALOMRA JUTÁSA 1789. Nagy Francia Forradalom: szabadság, egyenlőség, testvériség – liberalizmus, szocializmus, nacionalizmus szekuláris, pragmatikus és haladáshívő (evolúció) ideológiák, világnézetek különböző kapcsolatokban, összefüggésekben egymással egyházak: konzervativizmus, konfesszionalizmus, népegyházi és morális vallásosság (a modern kori nyugati egyház aranykora!) AZ ÚJKORI IDEOLÓGIÁK HATALOMRA JUTÁSA

Keresztény helykeresés, újra-pozícionálás 1873. Rerum Novarum (XIII. Leó) 1958-65. II. Vatikáni Zsinat (XXIII. János, VI. Pál) 1917. Karl Barth: a Római levél magyarázata 1934. Barmeni Teológiai Nyilatkozat 1942. Az egyház alapjáról c. hitvallás (Norvégia) Új bor régi tömlőbe – vagy régi bor új tömlőbe? Keresztény helykeresés, újra-pozícionálás