Jegyzői Értekezlet 2017. 12. 05. A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István – állami főépítész
Szemléletváltás az építésügyben
Településképi Arculati Kézikönyv (TAK) és helyi Településképi Rendelet (TKR) készítésének kötelezettsége, a „Hogyan lehet építeni” kérdésre kell szakmai választ adni (HÉSZ - „mit, hova, mekkorát”) , Szélesebb körű társadalmi bevonás - a társadalmasítás intézménye magasabb szintre lép, kötelező két lakossági fórum,
Helyi értékek fokozott védelme településkép védelem erősítésével, Közérthető, kevés számú jogszabály, Települési főépítészi hálózat erősítése, új jogosítványok (főépítész nélkül nem lehet!), Új digitális egyeztető felület (TAK, TKR véleményezése egyszerűsödik),
A főépítész szakmai koordinálása mellett az önkormányzatok maguk dönthetnek az elvárt építészeti minőségről, nagyobb szakmai felelősség ,
Az új tervfajták, a tervi hierarchia a 314/2012. (XI Az új tervfajták, a tervi hierarchia a 314/2012. (XI.08) Kormányrendelet 3. § alapján:
Jogszabályi kötelezettségek:
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. Törvény – tartalmazza az önkormányzat felhatalmazását a településképi rendeletének (továbbiakban: rendelet) megalkotására a településképi arculati kézikönyv (továbbiakban: kézikönyv) és a rendelet kapcsolatát, a települési főépítész közreműködését a rendelet tartalmi körét (helyi védelem, településképi szempontból meghatározó területek ,reklámok), a településkép-érvényesítési eszközök körét (településképi szakmai konzultáció, településkép véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás) önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer bevezethetőségét
A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Kormányrendelet rögzíti a részletszabályokat: A kézikönyv és a rendelet véleményezési eljárását, A kézikönyv és a rendelet részletes tartalmi kereteit.
A településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017.(IV.28.) Kormányrendelet szabályozza a reklám, reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés elhelyezhetőségét.
Településkép-érvényesítési eszközei: Településképi szakmai konzultáció - kötelező Településképi véleményezési eljárás - lehetőség Településképi bejelentési eljárás - kötelező Településképi kötelezés - kötelező
Amennyiben a 314/2012. (XI. 08. ) Kormányrendelet 28 Amennyiben a 314/2012. (XI. 08.) Kormányrendelet 28. § (4) bekezdése szerint magasabb rendű jogszabállyal ellentétes helyi előírás hatályon kívül helyezésére nincs mód, úgy állami főépítészi eljárással, a 314/2012. (XI. 08.) Kormányrendelet 32. § (6a) e) pontja szerint, a helyi építési szabályzatot összhangba kell hozni a helyi településképi rendelettel. Állami főépítészi eljárás A partnerségi eljárást követően a polgármester a településrendezési eszköz tervezetéről záró szakmai véleményt kér az állami főépítésztől, aki véleményét 15 napon belül megküldi. 314/2012. (XI. 08.) Kormányrendelet 42/A. §
A kötelező eljárások szabályozásáról és alkalmazásáról, a rendszer fenntartásáról és üzemeléséről gondoskodni szükséges. 314/2012.(XI.8.) Kormányrendelet 43/B. § (3) A polgármester gondoskodik a kézikönyv és a településképi rendelet monitorozása érdekében az önkormányzat honlapján nyilvános értékelő felület működtetéséről. (4) Az önkormányzati főépítész évente egy alkalommal a felületre beérkezett véleményeket kiértékeli és ismerteti a képviselő-testülettel
Jelenlegi helyzet Baranya Megyében (2017. októberi adat): Települési főépítészek száma: 20 fő Készíti/ készítteti a TAK-ot, TKR-t: 197 db település Első közmeghallgatás: 108 db település nem foglalkozik a feladattal: 28 db település megkeresésre nem válaszolt: 76 db település TAK, TKR munkaközi anyagát véleményeztette: 19 db település (2017. december 4.)
Köszönöm a Figyelmet!