Dr Vígh Béla Jógi orvos-biológus professzor élete és munkássága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 1. Kommunikáció, a meggyőző kommunikáció.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
Az iskola, mint egészségfejlesztő műhely Setényi János
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
NÉPEGÉSZSÉGÜGY MEGELŐZÉS, FEJLESZTÉS JÖVŐKÉP a Köz- egészségügye
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Pedagógus szerep és változásai
A dietetikai tevékenység értékelése fekvőbeteg intézményekben a személyi minimumfeltételek teljesülése tükrében Erdélyi-Sipos Alíz MSc Főtitkár, Magyar.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az állatok és az ember egyedfejlődése
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Mátészalkai Szakképző Iskola
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Önkísérletes Élettan avagy a Tudatos Figyelem állapota
középfokú felvételi eljárás
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Szervezet-fejlesztés
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A személyiség mint komponensrendszer
BTMN.
Megfigyelés és kísérlet
Készletek transzformációja
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Dr Vígh Béla Jógi orvos-biológus professzor élete és munkássága SE 2017. Előadó: Földiné Irtl Melinda TanKapujaBuddhistaFőiskola ELTE PPK Nev.Tud. Pedagógiatörténet doktorandusz

Dr Vígh Béla 1932. szeptember 6. – 2016. július 30. A Semmelweis Egyetem Anatómiai, Szövet- és Fejlődéstani Intézetének professor emeritusa Orvos-biológus kutató, oktató (több mint 100 szakcikk, egyéb szakmai publikációk) Író (számos anatómia, élettan, jóga, úti beszámoló témájú könyvek) Képzőművész (festmények, illusztrációk, installációk, vegyes ábrázoló technikák) Zeneművészet (zongora) Jóga kutató, gyakorló és oktató

A polihisztor jógi…

Dr Szél Kálmán megemlékezése nyomán …a tobozmirigy specialistája (corpus pineale) volt, idevágó közleményeinek száma lenyűgözően magas. A látószerv, a tobozmirigy és a vegetatív idegrendszer kapcsolata Vígh Béla kedvenc területe volt, amelynek alapján a világhírre is joggal tarthat számot. „Barátai közül nagyon sokan voltunk jelen nagydoktori védésének sorsdöntő perceiben, amikor egy zseblámpa és egy emberi koponyacsont segítségével bizonyította a Magyar Tudományos Akadémia előtt, hogy a fény igenis keresztül tud hatolni a csonton, így befolyásolva a tobozmirigy fényérzékeny sejtjeinek működését...”

Anatómia...

JÓGA Kutatás és Szádhana

Inspirációk Családi hatások (elsősorban édesapja és édesanyja kapcsán képző- és zeneművészet, spiritizmus, antropozófia, jóga, Coué, Jesudian stb.) Dr Weninger Antal Baktay Ervin Indiai utazások Szakirodalmak Közvetlen kapcsolat számos jógaiskolával

Személyes Szádhana Ászana Pránájáma Tisztító gyakorlatok Meditáció Jógikus/Biológiai ritmus Rádzsa Jóga, Karma Jóga

SOTE Jóga és orvostudomány című kurzus 1999-től speciál kollégiumként 2006-tól kredit tárgyként elfogadott Tematika: PRÁNÁJÁMA HATHA JÓGA JÓGA-ÉTKEZÉSI SZABÁLYOK SATKARMÁK KUNDALINI FEJ-ÉRZŐKÖR TANTRIKUS JÓGA VERBÁLIS MANTRA JÓGA ViZUÁLIS YANTRA JÓGA  RÁDZSA JÓGA FOLYAMATOS MEDITÁCIÓ

Speciális megközelítés „Egészséges szkepticizmus” Self-study (önkísérletezési módszer) Saját terminus technicusok kialakítása Sajátos interpretáció Sajátos humorérzék Egyéni illusztráció

„A Jóga nem alternatív, hanem komplementer medicina” Primum nil nocere Kiegészítő szerep (interoceptív ismeretek) Prevenció Nem a normális szervműködés, hanem az egészségtelen magatartás módosításának a lehetősége A kóros öningerlési mechanizmus helyett egyensúlyi állapot („semleges közérzet”)

Ászana, pránájáma, satkarmák, kundaliní jóga, mantra jóga, jantra jóga, rádzsa jóga… Elsősorban interoceptív tapasztalások összessége - Propriocepció - saját mozgás érzékelés, - vazoszenzoros tapasztalás – érmozgás érzet - viscerocepció (zsigeri, szervérzet) Mindezekből: közérzet, érzetlokalizációs térkép

Ászana gyakorlás intelmei… Sajátmozgásérzet tudatosítás Csukott szemmel Addig gyakorlandó, ameddig el nem lazulnak benne a feszültségek Az időtartamot nem az idő, hanem a megismert érzet szabja Nem mozdulatlanul, hanem a nyugalmi helyzet körüli finom mozgással 40 év felett fordított helyzet nem ajánlott Napi minimum gyakorlás „protokoll” kialakítása

Pránájáma – légzési szervérzet változás Vegetatív működésekkel való közvetlen kapcsolat (nyugtató, élénkítő hatások) Vitálkapacitás növekedés A vér oxigenizálása (hasznos lehet pl. fájdalomcsillapításban, szülésnél) Érzelmi változások – légzés változás jelensége

Sat-karma pro-kontra Megfontolandó szempontok: éghajlati viszonyok, táplálkozás, vízfelvétel, higiénés viszonyok stb. Erős kritika: szútra néti – csillószőrös hengerhám Gyomor-, bél tisztítás (dhauti, baszti) Trátaka – ciliaris izom, lencse beállítási zavarok

Csakrák – „szerv érzőkörök” Szerv érzeteket vezető és befolyásoló idegek: Agyi erek, idegek, váguszideg Nyaki szimpatikus dúcok Mellkasi, ágyéki szimpatikus idegek Gerincvelő Napfonat Keresztcsonti paraszimpatikus ideg Felső, alsó bélfodri dúc

Tantrikus Jóga A zsigeri érzeteket szervrendszer-érzetekre bontja, a kialakított szervérzettérképen tudatosan tájékozódva a Kundaliní energia felszállását ösztönzi Szexuális periódusok A nemiszervekből felszálló tonizáló hatás a többi szervrendszer működését is javítja

Folyamatos Meditáció Függetlenség a benyomásokat, gondolatokat és cselekvést kísérő szervérzetektől… Ehhez segít: Pszichés önfelszabadítás, akarati reflex ésszerűsítése (kortikalizálása) Megismerni, hogy mi kényszeríti az idegrendszerünket arra, hogy valamilyen gondolatsort vagy mozgást kezdeményezzen Megteremteni a kiegyensúlyozott idegműködés alapfeltételeit (alvás, táplálkozás, önvizsgálat)

Tisztelettel, hálával, békességgel, szeretettel… Vígh Béla Emlékcsatorna: https://www.youtube.com/watch?v=0EmZIk4WkPM