DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
A drámapedagógia Gyűjtőnév: Olyan dramatikus pedagógiai eljárások, amelyek különböző területeken és különböző szinteken valósulnak meg (vikipédia) KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Cselekvésen, dramatikus cselekvésen keresztül megvalósuló tanulás Mesék, történetek, bibliai történetek feldolgozása Játék, szabályjáték Színház – verselés, bábozás, éneklés Zene, tánc, mozgás Cselekvésen, dramatikus cselekvésen keresztül megvalósuló tanulás KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Személyiségformálás CÉL Saját tanulásában aktívan résztvevő gyermek gondolkodásra való késztetése érzelmek gondolatok előhívása történetek feldolgozása során. Tudatosan kialakított helyzetek! Követelmény: Önálló döntésre képes, saját döntéseiért felelősséget vállaló ember nevelése KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Drámapedagógia az óvodában Eszköz a különböző nevelési területeken kitűzött célok eléréséhez! Példák: Gondozás – öltöztetős játékok Egészségvédelem – fogmosás (mese: A fájós fogú oroszlán) Játék – szabályjáték, bábozás, dramatizálás Tanulási folyamatok – cselekedtetés, szituáció, problémamegoldás segítése Anyanyelvi nevelés – esztétikus kifejezésmód, önismeret segítése, (szereplés társak és közönség előtt) KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Drámapedagógia a vallásos és erkölcsi nevelésben Bibliai történetek megismerése, felidézése, dramatizálása Szerepazonosulás Cél: a szerető Mennyei Atya képének elültetése a kisgyermek szívében Mesék, versek hallgatásának, eljátszásának felkínálása a gyermekek részére Erkölcsi tartalmak – a megfelelő kiválasztása attól függően, mire szeretnénk hangsúlyt fektetni pl: Bab Berci (önelfogadás, bizalom, illemtudás, barátság) A látott mese után nem a megbeszélés, hanem a cselekedet fontos! Pl. Küldjünk neki csipkés zsebkendőket! (kézművesség) KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Drámapedagógia az óvodában Cselekvés, cselekedtetés közben megvalósuló tanulás Tanulásról van szó – amit a pedagógus segít, irányít A tanulási folyamat felépítéséhez hasonlóan a drámapedagógiai eljárásnak is van felépítése Kezdés – be kell vezetni lehet kézművesség, szabályjáték, az érdeklődés felkeltése a téma iránt (igény ébresztése a kíváncsiság kielégítésére - motíváció) A kiválasztott anyag feldolgozása Mese, történet, bábdarab stb. Lezárás – be kell fejezni Lehet kézművesség, szabályjáték, tánc (visszavezetés) KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Drámapedagógia az óvodában Személyiségfejlesztés néhány területe Kommunikáció Társas kapcsolat, közösségteremtés Erkölcsi élet Szabálytudat Önismeret, önkifejezés, szerepbe lépés Empátia Nyitottság Ismeret, tudás, problémamegoldó gondolkodás Mozgás KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
A drámapedagógia alkalmazásának feltételei Érdeklődés, nyitottság Képzések, önképzések, szakmai megbeszélések Tervezőmunka megvalósulása Kipróbálás, majd beépítés a nevelőmunkába Eszközök gyűjtése, beszerzése KaPI Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport 2017. október 19. Szerepi Imréné
Sok örömet kívánok a megvalósításban! Köszönöm a figyelmet!