Járművillamosság-elektronika_I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Repülőgépek felderítése a RADAR feltalálása előtt
Szabó István Debreceni Egyetem Villamosmérnöki BSc
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
A Kerékpáros Közlekedés Előnyei. Magyar Kerékpárosklub Adatok Európából  Naponta 100 millió kerékpáros utazás  Több mint 300 millió kerékpár  Városokban.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
Navigáció mobiltelefonnal
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
ÚJ. A tél a legnagyobb igénybevételt jelentő évszak TÉLI Összetett Bármi előfordulhat: NYÁRI Viszonylag egyszerű Csak ez fordul elő: Nedves út HóJég Száraz.
1 / / 13 Bevezető Forgalmi dugók okozta problémák: - Feszültség - Sietség - Szabálytalan közlekedés → baleseti források Megoldás: A jó megoldások.
Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer.
E.ON Dél-dunántúli Gázszolgáltató ZRt. Szekszárd, április 18. Hagyományok és változások.
Elektronikus vezetési karton
Volt-e már Ön vagy ismerőse SZEMÉLYI SÉRÜLÉSSEL járó közlekedési baleset vétlen résztvevője?
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Számítógép, navigáció az autóban (GPS).
A sztratoszférikus ózon mérése
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer.
Mai számítógép perifériák
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Konzulens: Mészáros Tamás Írta: Lóska Ádám.  A feladat ismertetése  Elméleti áttekintés  Ötletgyűjtés  Architektúra  Megvalósítás  Teszteredmények.
Intelligens közúti kereszteződés
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
KINECT© szenzor intelligens terekben
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
A közlekedésbiztonság évtizede A közlekedési balesetekből származó tragédiák 50%-a megelőzhető lenne, ha legalább a következő 5 szabályt betartanánk.
Vezető nélküli autók az utakon 2015-től? Számítógépes alapismeretek, első beadandó feladat.
1 KULCS AZ ESÉLYEGYENLŐSÉGHEZ: DIGITÁLIS KÖZMŰVESEDÉS Kajati László Cégvezető TectumIT.
AmI Project Group Bay Zoltán Foundation for Applied Research Ambiens Intelligencia AmI Alkalmazások Járműközelben Hiradástechnikai Egyesület, Távközlési.
F I G Y E L E M É L E T V E S Z É L Y ! A mobiltelefon ölhet !
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Távérzékelési technológiák alkalmazása a vízgazdálkodásban
Az Audi önműködő parkolási rendszere
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Fő alkalmazási területek
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Személyes adatok Manno-Kovács Andrea BME VIK, mérnök-informatikus ( ) PPKE ITK, Interdiszciplináris Műszaki Tudományok Doktori Iskola ( )
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
Berta Tamás, k özpontvezető Tóth Viktória, projektkoordinátor Közlekedésbiztonsági Központ KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. A közlekedési.
Intelligens közlekedés Smart City Meetup 2016 május 25. Csepinszky András.
A Műegyetem szerepvállalása a hazai e-mobilitás K+F-ben Dr. Jakab László - BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar Dr. Varga István – BME Közlekedésmérnöki.
NXT és EV3 összehasonlítása
Intelligens közlekedési rendszerek
Google Autó Lengyel Róbert Óbudai Egyetem, 2015.
Oktatásunk fejlődése az elmúlt negyedszázadban
GEOTERMIKUS ENERGIA.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
- Mobil navigáció látássérülteknek -
BPR – Business Process Reengeneering
Bemeneti perifériák.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
A jövő Készítette: Bodó Beáta
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
A projektek jelentősége a Műegyetemen
F I G Y E L E M É L E T V E S Z É L Y !.
Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia 2016
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Járművillamosság-elektronika_I.
Ki mit tud? december óra 330 terem
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Napjaink egymással beszélő járművei, úton az önvezető autók felé
Előadás másolata:

Járművillamosság-elektronika_I. Jármű irányítás, autonóm jármű megvalósulása 2017.11.06.

A jövő autója Milyen funkcionalitással rendelkeznek az önvezetés terén? parkolást segítő vagy parkolást automatizáló rendszerek - ultrahangos távolságmérőkkel működnek elöl, hátul adaptív tempomat – lassít akadály esetén, akár megállásig, majd gyorsít a beállított sebességre sávelhagyásra figyelmeztető vagy sávtartó elektronika – figyelmeztető jelzés, hang, kormány vibráltatása, akár forgatása is automatikus vészfékrendszer – jelzés, majd akár vészfékezés, a kár csökkentésére

A jövő autója Már hazánkban is természetes, hogy a legkorszerűbb mezőgazdasági vontatókat a szántóföldi munkák során nem emberek, hanem számítógépek vezetik. Budapesten, a 4-es metróvonalon közlekedő szerelvények vezetők nélkül szállítanak naponta több ezer utast. A jövő tehát elkezdődött…”

Önvezető auto Olyan autó, amit: Angolul: autonomous car, driverless car, self-driving car, robotic car Olyan autó, amit: emberi beavatkozás nélkül képes közlekedni a közúti forgalomban digitális technológiák segítségével vezérelnek érzékeli a környezetének részleteit, navigálja önmagát kevesebb helyre van szüksége, ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a balesetek valószínűségét vezető nélküli vészmegállás mellett a vezető felügyelete alatti, de autonóm sávtartás is.

Automatizáltsági szintek A SAE (Society of Automotive Engineers) International 2014-ben egy szabvány formájában definiálta.

Automatizáltsági szintek A teljes automatizáltságig alapvetően két evolúciós utat prognosztizálnak: „valami mindenhol” „minden valahol” Az első variációban az automatikus vezetési rendszerek fokozatosan fejlődve kerülnek beépítésre a hagyományos gépkocsikba. A második, legmagasabb szintű automatizáltságú gépjárművek egyből „bevethetőek” és közlekedtethetők járművezető nélküli üzemmódban is a hagyományos autók mellett egészen addig, míg ki nem szorítják a régi, ill. részlegesen automatizált járműveket.

Elődök Az 1953-ban bemutatott Firebird II. tanulmányautó sávkövetésre volt képes tanulmánypályán, ahol a sáv széleket fémtartalmú festékkel jelezték. Úgy reklámozták, mint „értelmes autó”.

Navigáció Az önvezető autó navigációjának érzékelői: radar lézerradar GPS kamerák

Lidar LIDAR (Light Detection and Ranging) - lézer alapú távérzékelés a radartól eltérően, a LIDAR az ultraibolya, a látható vagy az infravörös tartományban működik LIDAR tehát egy saját jelforrással rendelkező, aktív távérzékelési rendszer lézerszkennelés: távolságmeghatározást hajtunk végre egy erre kialakított műszerrel valamilyen térbeli mintázat szerint, ennek az eljárásnak a neve SONAR (sound navigation and ranging): hanghullám kibocsájtással és visszaverődési idejének mérésével (bálnák, denevérek) lézerfény „alkotása” után már elve már adott volt (1960-as évek) 

LIDAR 2 cm-es pontosság akár mezőgazdasági és archeológiai felhasználás 1971-ben Apolló: 15 Hold felszín feltérképezése Nagy számítástechnikai kapacitást igényel

LIDAR

Tesztvezetések 2014-től 2014-ben hét vállalat kapott engedélyt San José városától (USA), hogy önvezető autót teszteljen a város erre kijelölt zónájában: Volkswagen/Audi Mercedes-Benz Google Delphi Automotive Tesla Motors Bosch Nissan Azóta folyamatosan teszik lehetővé az egyes országok a tesztjárművek próbáit, szerte a világon.

Tesztvezetések 2014-től Vezető nélküli autók közúti tesztelését lehetővé tevő USA államok (zöld színnel jelölve) 2016-ban

Önvezető autók LIDAR- technológiá- val felszerelt Google autó a tesztpályán

Önvezető google autók Teljes mértékben autonóm módon közlekedő járművek összetett szenzorrendszere: nagy pontosságú lézeres távolságmérő jelenti, amely az autók tetejére van helyezve (LIDAR) 2-2 radar is található az autó elején és hátulján nagy felbontású kamera, amely a lámpák és a táblák felismerésében játszik szerepet GPS érzékelő, amely az autó helyzetét néhány méteres pontossággal tudja meghatározni nagy pontosságú térkép: az autonóm járművek útvonalát minden esetben fel kell térképezni

A Google önjáró (önvezető) autója, 2016. március Önvezető autók A Google önjáró (önvezető) autója, 2016. március

Audi Sport Quattro Laserlight Lézerszkennerek Kamerák ultrahangos szenzorok Radarok segítségével deríti fel környezetét sikerült annyira lekicsinyíteni és olyan ügyesen elhelyezni, hogy se kívülről, se belülről semmi se árulkodjon a jelenlétükről

Autonóm járműfejlesztés itthon  2015 szeptemberében Magyarországon megalakult a RECAR Autonóm Jármű Kutató Központ (REsearch Center for Autonomous Road vehicles) BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának (BME KJK) gondozásában, amelyhez csatlakozott BME VIK, ELTE IK, Bosch, Knorr Bremse MTA SZTAKI (Partnere: SZE JKK) A RECAR célja a partnerek kompetenciáinak egyesítése, és a szinergiák kihasználása Ezzel kapcsolatos képzések is indulnak 2018-tól (Msc., Bsc.) 

Autonóm járműfejlesztés itthon Magyarországon a számítógépes látással, mesterséges intelligenciával és navigációs szoftverfejlesztéssel foglalkozó AdasWorks Kft. gyártott vezetéstámogató rendszereket.  A vállalat AImotive néven 2017 nyarán engedélyt kapott a magyar hatóságoktól hogy önvezető autóit forgalomban tesztelje, ezzel pedig a magyarországi közutakon is megjelentek az első önvezető autók. Drága LIDAR kamera (20 millió Ft) helyett, 12 olcsó kamera képe videókártya-gyártó Nvidia chipjeivel feldolgozva (150 ezer Ft)

Kamion drive by copy Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt. közösen tesztelte 3 kamionból álló szerelvényét, melyben a 2. és 3. jármű önvezető volt (platooning, magyarul „szakaszozás") 2017.09.15-én az M1-en és M85-ön.  nő a termelékenység a biztonság (kevesebb baleset) javul az üzemanyag-hatékonyság (mínusz 10–15 százalék) munkaerő hiány-többlet ???

Önvezető autók – pro és kontra Előnye, hogy az emberi tevékenység kiküszöbölésével elkerülhetőek lennének az emberi (pl. figyelmetlenségből, fáradtságból, reakcióidő hosszából eredő) hibák csökkenthető a közúti balesetek száma. Tisztázatlan jogi kérdés, hogy az önvezető autó meghibásodásából eredő balesetekért ki viseli a felelősséget. Kérdés, hogy az autóvezetők megbíznának-e egy automatában és lemondanak-e a vezetés élményéről. Újabb kérdés, hogy önvezető járművek között megengedhető-e az automatika kikapcsolása és az emberi irányítás.

Önvezető autók – pro és kontra 2016-os tanulmány szerint az önvezető autók (főleg az önvezető taxik) elterjedésével együtt jár majd azzal, hogy az utasok egy része hajlandó lesz másokkal megosztani az általa használt autót, ezért a folyamat jelentősen csökkentheti a közlekedő autók számát, a fosszilis üzemanyag-fogyasztást és így a városok légszennyezettségét is. Ezzel arányosan csökken az útidő, fogyasztás, állásidő, stb. Hacker támadás veszélye – megfelelő biztonsági rendszer szükséges

Járművillamosság- elektronika_I. Köszönöm figyelmeteket!