Tanulási célú migráció és ingázás okainak vizsgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Advertisements

Pályaválasztás 2014/15.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az országos mérések megújult rendszere
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Méltányossági elvek a közoktatásban
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
Rövidtávú feladatok A tankönyvírás – e-learning anyag összeállítása.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az országos mérések megújult rendszere
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
DARUS a gyermekekért.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Köszöntjük intézményünkben!
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2019/2020.
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

Tanulási célú migráció és ingázás okainak vizsgálata Langerné Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet

Tanulási célú ingázás és vándorlás Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása óta az iskoláztatás feltételei a tagállamok állampolgáraira egyaránt érvényesek Magyar diákok ugyanolyan feltelek mellett tanulhatnak ausztriai iskolákban, mint az osztrák tanulók Jelenleg kb. 2000 magyar diák osztrák (burgenlandi) iskolában teljesíti tankötelezettségét Tanulási célú ingázás: Magyarországon lakó, naponta ausztriai iskolába járó, ingázó tanulók Tanulási célú migráció: A család Ausztriába, határ menti településre költözése, hogy osztrák iskolába járhasson a gyermek

A vizsgálat kiindulópontja Nyíri Pál: : „az oktatás nemzetközivé válása folytán az egyes országok oktatási rendszerei globálisan versengő termékké válnak” (Nemzetállam, közoktatás és a migráció logikája In: 2000, Klnsz. 49.) Az osztrák oktatás a magyar iskolák konkurenciájává vált azáltal, hogy a határ mentén élő családoknak adott a lehetősége, hogy az ausztriai iskoláztatást a magyar alternatívájaként választhassák A vizsgálat célja: Milyen motívumok határozzák meg a szülők iskolaválasztással kapcsolatos döntését? Milyen kritika fogalmazódik meg a magyarországi iskolákkal kapcsolatban szülők választásában? Milyen az osztrák iskolák fogadókészsége? Eredményesebb-e az osztrák oktatás a nemzetközi felmérések eredményei alapján?

A vizsgálat módszerei Interjú szülőkkel, gyerekekkel Dokumentumelemzés: Az osztrák közoktatást szabályozó dokumentumok Oktatási törvények (Schulunterrichtsgesetz, Schulorganisationsgesetz, Schulpflichtgesetz) Tantervek (Lehrpläne für die allgemeinbildenden Schulen) magyar oktatást szabályozó oktatási törvények és tantervek Nemzeti köznevelési törvény Nemzeti alaptanterv Nemzetközi kompetenciavizsgálatok eredményei PISA: a közoktatás kereteit hamarosan elhagyó 15 éves tanulók milyen mértékben rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek a mindennapi életben való boldoguláshoz, a továbbtanuláshoz vagy a munkába álláshoz szükségesek TIMMS: a 4. és 8. évfolyamos tanulók képességeit vizsgálják négyéves ciklusokban matematikából és természettudományból PIRLS: a tanulók szövegértésének rendszeres vizsgálata ötévenkénti ciklusokban a 4. évfolyamon

A szülők iskolaválasztási motivációi Általános érvényű szülői motiváció: Társadalmi pozíciótól független szándék, hogy gyermek legalább olyan vagy jobb helyzetbe kerüljön felnőttként a társadalomban, mint amilyenben a szülő van. Minél jobb életesélyt adni gyermekeknek, aminek a megvalósítása pedig elsődlegesen az iskoláztatáson keresztül lehetséges, mert az iskolában elsajátított képességek és tudás meghatározó szerepű a majdani társadalmi pozíció tekintetében (Andor Mihály – Liskó Ilona: Iskolaválasztás és mobilitás 18-20) Miért ad nagyobb/jobb esélyt az ausztriai iskola? Német nyelv anyanyelvi szintű elsajátításának biztosítottsága Az idegen nyelvek (angol és plusz egy választható nyelv) magas szintű megtanulásának lehetősége Stresszmentesebb iskola

A szülők iskolaválasztási motivációi – idegen nyelv „A gyermeket kétnyelvűnek neveljük, így lehetősége van arra, hogy majd végigkalandozza a világot” Az anyanyelvi szintű német nyelvtudás birtokában pedig jobb lehetőségük lesz az elhelyezkedésre majd a munkaerőpiacon” „Az idegen nyelv oktatása magas színvonalon, intenzívebben zajlik az ausztriai iskolákban. A nyelvtanítás jellemzően beszédcentrikus, projekthetek formájában lehetőség van napi hat órában angol anyanyelvűekkel történő kommunikációra, nyelvgyakorlásra. „8. osztály végére a kiváló teljesítményt nyújtó tanulók nyelvtudása közel felsőfokú, de a közepes teljesítményű gyerek nyelvtudása is jó közepes szintű és anyanyelvi környezetben is használható angol nyelvtudással rendelkeznek.” „Bár az ausztriai iskolába járás többletköltséget jelent a család számára, mégis jobban megéri annál, mint ha különóráért vagy nyelvtanfolyamokért kellene fizetni azért, hogy jól megtanuljon a gyermek egy vagy több idegen nyelvet.”

A szülők iskolaválasztási motivációi – idegen nyelv Német nyelv elsajátítása anyanyelvi környezetben: Volksschule: Német nem német anyanyelvű tanulók számára kiegészítő tantervvel és oktatással segítik a némettanulását Neue Mittelschule és az Allgemeinbildende höhere Schule alsó tagozata: külön didaktika alapelvek a német tantervben a nem német anyanyelvű tanulókra vonatkozóan Külön német mint idegen nyelv órák a nem német anyanyelvű tanulók számára az első két évben Mind időtartamban mind óraszámban több időt szánnak Ausztriában az idegen nyelvek oktatására Ausztriában 1. évfolyamtól a kötelező gyakorlatok keretében, Magyarországon 4. évfolyamtól tanítják az első idegen nyelvet Második idegen nyelvet Ausztriában 5. évfolyamtól, Magyarországon 7. évfolyamtól Óraszámok első idegen nyelvből Ausztriában 3-4 óra/hét, Magyarországon 2-3 óra/hét 12. évfolyam végére Ausztriában 8 év nyelvtanulás után B2 szint, Magyarországon 9 év nyelvtanulás után B1 szint elérése a tantervben meghatározott cél.

A szülők iskolaválasztási motivációi – stresszmentesebb iskola Kiszámíthatóság, egyenletes terhelés Az írásbeli dolgozatok időpontját félév elején tantárgyanként előre meg kell határozni, témáját előtte egy héttel meg kell adni Egy tanévben négy nagyobb dolgozatot írnak Egy tanítási napon egynél több dolgozatot nem lehet íratni, egy héten belül is legfeljebb kettőt Nincs váratlan röpdolgozat, hagyományos felelés Jellemző a projektzáró előadás A tananyag gyakorlatorientált, és lényegesen kevesebb

Az osztrák iskolák fogadókészsége A nem állami fenntartású iskolák vehetik fel azokat a magyar tanulókat, akik nem rendelkeznek állandó vagy ideiglenes lakcímmel Ausztriában Szívesen fogadják a magyar tanulókat a csökkenő gyereklétszám miatt Külön tanterv és külön német mint idegen nyelv órák a nem német anyanyelvű tanulók számára Az értékelés alóli mentesség az első két tanévben a nyelvi hátrányokra tekintettel A magyar nyelv tanulásának lehetősége (második vagy harmadik idegen nyelvként) A magyar nyelv tanulása keretében a magyar kultúra közvetítése Magyarul is beszélő tanárok alkalmazása Segítő, támogató attitűd az osztrák tanárok részéről

Nemzetközi kompetenciavizsgálat eredményei PISA, TIMMS, PIRLS a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén mérik a különböző korosztályú tanulók képességeit PIRLS és TIMMS Mindkét ország az adott mérés skálaátlagánál jobb teljesítményt ért el Magyarország jobb eredményt ért el PISA Ausztria jobban teljesített Magyarországnál

Összegzés Az idegen nyelvek tanítására fordított idő alacsony növelése szükséges Az idegen nyelvek oktatása nem elég hatékony és eredményes – színvonal emelése elengedhetetlen (pl. anyanyelvi beszélők bevonása) Az iskola stressz csökkentése a tanulók egyenletes terhelésével, a számonkérések és teljesítménymérések kiszámíthatóságával Hosszú távú következmény: Korai „agyelszívás” A szülők a problémamentes ausztriai továbbtanulás és munkavállalás lehetőségét adták meg gyermekeiknek A megkérdezett tanulók közül senki sem szeretne Magyarországon továbbtanulni és felnőttként Magyarországon dolgozni

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Langerné Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet