A dajkák feladata a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek nevelésében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
1 (törvényi, rendeleti szabályozás) Molnárné Ditzendy Judit főigazgató helyettes.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Ki a nem más? Inkluzív nevelés kisgyermekkorban Dr. Bakonyi Anna.
Szülők gyermeknevelési kompetenciájának támogatása „Signals” projekt zárókonferencia Szuhár Mariann.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Beszédtechnika fejlesztés és Tehetséggondozás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A TANULÁSMÓDSZERTAN ALAPJAI
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A BTMN és SNI tanulókról (jogszabály-változások, vezetői feladatok)
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Intézmény minőségirányítási programja
Iskolai szociális segítő
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Előadás másolata:

A dajkák feladata a kiemelt figyelmet igénylő gyermekek nevelésében Dajkakonferencia Dr. Bakonyi Anna

Példák Hétköznapi eltérések otthon: Készülés az óvodára, otthoni tervek, szokások Eszi - nem eszi, alszik - nem alszik, stb. Cumi- és egyéb tárgyak bevitele Ünnepek otthon és a környezetben Kié a felelősség: apa, testvér, nagyszülők szerepe Mese: mit nézünk, mit hallgatunk „Kütyük” a mindennapi életben Programok, „különórák” Készülés az iskolára, elvárások „Más” gyerek a csoportban Örökbefogadott kisgyermek és még sok egyéb…

Társadalmi integráció - differenciáltság A csoporthoz tartozás összetevői: Szokások Műveltség Kultúra Nyelv Vallás Anyagi helyzet Infrastruktúra Külső-és belső kapcsolatok, érintkezési formák (zárt, nyílt család) Érdekek Munkahelyi közösség szintje Egyéb közösségek szerepe Testi/lelki állapot, egészségi fok (stb.)

Társadalmi inklúzió A kisebbségi létezés okai, összetevői: Társadalmi okokból fakadó kisebbségek: - etnikai kisebbségek - külföldi állampolgárságból adódó kisebbségek Szociális okokból fakadó kisebbségek: - szegénységből kialakult kisebbségi lét (HH-HHH) - romahelyzet - a kettő nem azonos Sérülésből fakadó kisebbségek: - organikus sérülések, autizmus - tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarok Tehetséges gyerek: - keveredhet a többivel Vegyes

Köznevelési törvény meghatározás kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló: a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló, ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló, b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló

Inklúzió, differenciálás, integráció A másság viszonyfogalom: ki, kihez képest más? A befogadást erősítő tényező: mindenki más Inklúziós index – intézményi sajátosságok inklúzió= szemlélet differenciálás= módszer integráció= helyzet Esélyegyenlőség- különböző feltételek teremtése

Kik a mások az óvodában valójában? Mindenki Sajátos nevelési igényű gyerekek Hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek Tehetséges gyerekek Jó képességű gyerekek Szórt képességű gyerekek Sajátos kultúrából érkező gyerekek Otthonról jött gyerekek Bölcsődéből, vagy más ellátásból jött gyerekek 3 éves kor után érkező gyerekek (eddig) 4. éve óvodába járó gyerekek Neurotipikus, „átlagos” gyerekek

Összehasonlítás Társadalmi okokból kisebbségi létforma: A gyerek kirekesztődésének, vagy másságának „okozója” a szülő Képességekből fakadó kisebbségi létforma: A szülő kirekesztődésének, vagy másságának „okozója” a gyerek

HHH A szegénység és a fejlődés összefüggései: A kisgyermekkori, sikerek, kudarcok meghatározókká válnak A kezdeti érzelmek döntőek a szocializációban is Az agy plaszticitása az első 3 évben a legjelentősebb A nyelvi szocializáció is kisgyermekkorban alapozódik meg Az értelmi fejlődés minősége is az óvodai élet során alakul

SNI Sérülésből fakadó megnyilvánulások: érzékszervi érintettség autizmus spektrum zavara tanulási zavarok figyelemzavaros szimptómák magatartási, beilleszkedési zavarok szindrómák, különleges betegségek lassú fejlődés vegyes tünetek érzékenységek, allergiák Intervenció okai, szükségessége: A megküzdési folyamat, krízishelyzet, trauma Sokk, düh, depresszió, alku, hárítás, elutasítás, tagadás, helyzetteremtés, aktivitás, lezárás, újrakezdés…láncolata

Tehetség Kreativitás, eredetiség, divergens gondolkodás- ötlet teli, intuitív, gyors Kitartó, kíváncsi, kudarctűrő, kezdeményező Egy, vagy több területen kiemelkedő: - intellektuális- gondolkodási képesség és verbalitás (később: nyelvi) - művészi- zene, mozgás, ábrázolás és vegyes - szociális - társas viszonyok rendszerében kiemelkedő aktivitás - vegyes - több területen kiemelkedő Részképesség zavaros Szokatlan, furcsa magatartás Lehetőségek: gazdag tevékenység, nem kiemelni, hanem kibontakoztatni

XXI. Századi sajátosságok A művészetek kiemelt szerepe: zene, mozgás: közösségteremtő erő kézművesség: „élményesszencia” általi megnyilatkozás mese, báb, dráma: kettős tudat, szabad önkifejezés Az infokommunikációs világ szerepe: - elkerülhetetlenül jelen van a Z és az Alfa generáció - mit, mikor, kinek, mennyit, mivel, miért

Miben és hogyan segíthetnek a dajka nénik? 1. A terem elrendezésében - egyszerre több tevékenység zajlik, párhuzamos tevékenységszervezés - a „más” gyereknek legyen neki való tér, játszó és tanuló hely Beszélgetés a gyerekekről - melyik gyerek milyen, miben, mennyire kell segíteni - szabad véleménynyilvánítás, megbeszélés, javaslat tétel Differenciált segítségnyújtás a gondozásban kinél kell csak kicsit, kinél jobban bekapcsolódni kivárás, türelem étkezés, mosdóhasználat, WC/szobatisztaság, fésülködés, öltözködés, alvás megosztott figyelem a többi gyerekre is mintát adni a bánásmódban engedni, hogy a többi gyerek is segítsen az arra rászorulóknak a „más” gyereknél jelen lenni - vagy éppen a többieknél

Miben és hogyan segíthetnek a dajka nénik? 2. Bekapcsolódás a játékba - a játék kiemelt szerepe a szabad játékba, vagy a fejlesztő játékba - útmutatás szerint Bekapcsolódás a tanulásba - cselekvő és differenciált tanulás - a többség, vagy a „más” gyerek munkájába- útmutatás szerint Az SNI gyerekkel és szüleikkel - egyéni figyelem, megértés, segítés A HHH gyerekekkel és szüleikkel - a fejlesztésben részvétel, vagy a fejlesztés alatt a többiekkel A tehetséges gyerekekkel és szüleikkel - a kiemelt képesség támogatása, a beilleszkedés erősítése Az önállóság támogatása - a próbálkozások segítése - főként a gondozásban

Miben és hogyan segíthetnek a dajka nénik? 3. Segítség nyújtás a tanuláshoz szükséges eszközök készítésében saját ötletek szerint iránymutatás alapján Segítségnyújtás helyzetek, berendezés előkészítésében Kirándulások, séták alkalmával - fokozott figyelemmel jelen lenni - előre megbeszélni a helyszínnel kapcsolatos sajátosságokat Bármilyen külön feladat adódik, azokat észrevenni, segíteni - részvétel, segítés, támogatás (mosás, feltörlés, átöltöztetés stb.)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! bakonyianna@gmail.com +36-30-284-3240