Gyermekvédelmi jelzőrendszer bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Gyermekvédelem a védőnői munkában
Gyermekvédelmi alapellátás
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Két éven túli védelembe vétel
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
J OGSZABÁLY VÁLTOZÁSOK G YVT. ÉS A C SALÁDTÁMOGATÁSI TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI HATÁLYOS :  Családi pótlék – nevelési – iskoláztatási támogatás.
PROTOKOLLTERVEZET családok átmeneti otthonai részére
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A projekt általános szakmai célkitűzései
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Befogadás-elbocsátás SZMM Zalaegerszegi Gyermekotthona.
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Családtámogató ellátások
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Budapest, szeptember 14. A családon belüli erőszak problémái Bozorádi János r. alezredes.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A szolgáltatási törvény előkészületei 2011
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
A helyettes szülői ellátás működése
Az egészségügyi szolgáltatók szerepe a gyermekvédelmi jelzőrendszerben
Intézményi kötelezettségek a gyermek- és ifjúságvédelem területén
Család – és Gyermekjóléti Központ
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Gyermekvédelmi jelzőrendszer bemutatása Készítette: Csikós Fanni

A protokoll használata: A módszertani útmutató célja, egységessé és kiszámíthatóvá tenni a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 64. § (2) bekezdésében, illetve a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 17. § (1) bekezdésében meghatározott észlelő- és jelzőrendszer működését.

A jelzőrendszer eltérő szakmákban, különböző szabályozási környezetben működik, ezért kiemelten fontos a különböző munkaterületeken dolgozók összedolgozása.

Az Nkt. 42. § (3) bekezdése arról rendelkezik, hogy a pedagógus, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazott a nevelési-oktatási intézmény vezetője útján köteles a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 17. § (2) bekezdésében foglaltak szerint eljárni.

1997. évi XXXI. törvény (a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról) 17. § (2) : A köznevelési intézmények és személyek kötelesek: jelzéssel élni a gyermek veszélyeztetettsége esetén a gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó szolgáltatónál, hatósági eljárást kezdeményezni a gyermek bántalmazása, illetve súlyos elhanyagolása vagy egyéb más, súlyos veszélyeztető ok fennállása, továbbá a gyermek önmaga által előidézett súlyos veszélyeztető magatartása esetén.

Az észlelő- és jelzőrendszer működését, működtetését három dokumentum szabályozza, amelyek egymásra épülnek: „Szakmai ajánlás a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer működésének és működtetésének szabályairól „Protokoll a család- és gyermekjóléti szolgáltatás által működtetett észlelő- és jelzőrendszer folyamatairól" „A gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer működtetése kapcsán a gyermek bántalmazásának felismerésére és megszüntetésére irányuló szektorsemleges egységes elvek és módszertan"

A jelzés folyamata az észlelő- és jelzőrendszer működése során

A probléma észlelése: Az észlelő- és jelzőrendszeri tag saját szakmai működése során, vagy egyéb úton tapasztalja, vagy tudomást szerez a gyermek veszélyeztetettségéről, illetve család, személy krízishelyzetéről, szociális, mentálhigiénés problémáiról, illetve az ilyen problémákat figyelemmel kíséri.

Fenn áll-e a veszélyeztetettség gyanúja? A jelzőrendszeri tag egyéni feltáró beszélgetés keretében mélyebben megismerkedik az észlelt problémával. Saját kompetenciáinak megfelelően mérlegel, esetleg bevon a folyamatba külső szakembert, egyéb személyt a helyes döntés meghozatala érdekében (pl.: orvos, pszichológus, stb.)

Teendők, amennyiben a jelzőrendszeri tag nem tapasztal veszélyeztető tényezőt A jelzőrendszeri tag saját eszközeivel kezeli a problémát: A szakember egyéni kompetenciái alapján a saját szakmai eszköztár, képességek és készségek felhasználásával, speciális segítséget nyújt, kísérletet tesz a probléma megoldására.

Utánkövetés A szakember figyelemmel kíséri, hogy a korábbi probléma megoldódott-e, nem történt-e visszaesés, a kialakult egyensúly nem borult-e fel, nem alakult-e ki újabb probléma.

Fenn áll-e továbbra is a probléma? Az észlelő- és jelzőrendszer szakembere az utánkövetés során folyamatosan megfigyeli az egyén/család helyzetét, állapotát. Amennyiben azt tapasztalja, hogy a korábban észlelt probléma nem áll fenn, akkor az eset, vagy beavatkozás lezárására kerül sor.

Teendők, amennyiben az jelzőrendszeri tag krízishelyzetet, vagy veszélyeztető tényezőt tapasztal: Fennáll-e az életet, a testi épséget veszélyeztető tényező? A szakember ezen a ponton megvizsgálja, hogy az adott helyzet jelent-e közvetlen veszélyt az ellátottra, családra, szükséges-e azonnali beavatkozás életük, testi épségük megóvása érdekében. Például, ha az alapvető szükségletek kielégítése nem biztosított.

Magas kockázatú, beavatkozást igénylő élethelyzetek: bántalmazásra utaló jelek ( testi, lelki, szexuális…) krízisre utaló jelek ( élelem hiánya, télen fűtetlen lakás…) anyagi-megélhetési problémák ( szegénység jelei, tartós munkanélküliség… ) lakhatási problémák, hajléktalanság ( veszélyes lakókörnyezet, lakhatatlanná vált lakóhely…) idős korral összefüggő kockázatok ( elmagányosodás, krónikus betegség jelei…) mentálhigiénés, pszichés betegségek ( diagnosztizált betegség, megváltozott viselkedés… ) szenvedélybetegségre utaló jelek ( családi kapcsolatok megromlása, agresszív viselkedés… )

Az általános kockázatokon túli élethelyzetek: függőség a családban erőszak a családtörténetben családtagok indulati kontrolljának a zavara a családtagok valamelyikének megnövekedett pszichés terhe ismeretlen eredetű, esetleg tagadott sérülések gyermek elfogadásának hiánya

Figyelemfelkeltő tünetek, melyek beavatkozást igénylő helyzetre hívják fel a figyelmet: üres tekintet korhoz képest nagyon alacsony, vagy nagyon magas testsúly visszafogott verbális kommunikáció szemkontaktus hiánya autoagresszivitás (Autoagresszió: A tehetetlen, hatalom nélküli ember önmaga ellen forduló agressziója, saját testének különböző fokú csonkítása) félénkség, riadalom, túlérzékenység alvászavar

Ha fennáll az életet, a testi épséget veszélyeztető tényező, akkor a család- és gyermekjóléti szolgálatnak tett jelzés mellett, azonnali jelzést kell tenni a gyámhivatal — illetve más illetékes hatóság – felé

A jelzés fogadásának folyamata a család- és gyermekjóléti szolgálatoknál

A jelzésnek tartalmaznia kell: Minimális tartalom ( veszélyeztette gyermek neve, címe, elérhetősége, hozzátartozók elérhetősége ) A jelzést tevő észrevételei, tapasztalatai tömör leírásban A jelzést tevő eddigi intézkedései, elérhetősége, személyes adatai

Jelzés fogadása: A jelzőlapon, ill. írásban érkezett jelzés Telefonon érkezett jelzés Személyes megkeresés

Területileg illetékes-e a szolgáltató? A szociális és gyermekvédelmi alapellátások esetében, az illetékességet az igénybevevő lakó/tartózkodási helye határozza meg, így azt kell vizsgálni, hogy akire/amely családtagra a szociális segítő tevékenység irányulna, az ellátási területen tartózkodik-e, életvitelszerűen ott él —e.

Mi a teendő, ha területileg nem illetékes a szolgáltató? Amennyiben nem illetékes a jelzést fogadó szolgáltató, megküldi a jelzést az illetékes szolgáltató számára

Azonnali intézkedés szükségességének vizsgálata A jelzéssel foglalkozó családsegítő a jelzés fogadása után felveszi a kapcsolatot: Az érintett személlyel, a családdal a gyermek veszélyeztetettségének feltárása érdekében. Mindazokkal, akik információval rendelkezhetnek az érintett személy/család/gyermek helyzetéről, állapotáról, a veszélyeztetettség mértékéről.

Ha írásos jelzés érkezik, abban az esetben, ha a jelzés nem utal súlyos veszélyeztetettségre, a családsegítőjének 3 napon belül kell felvenni a kapcsolatot a jelzésben érintettel.

Az első interjú, találkozás alkalmával a családsegítő feladata a tájékoztatás, felmérés, leghatékonyabb segítségnyújtás formáinak megtalálása.

Visszajelzés: A családsegítő az első interjút követően 15 napon belül tájékoztatást küld a jelzést tevőnek.

Köszönöm szépen a figyelmet!