Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Advertisements

Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
1 Az összeférhetőség javítása Vázlat l Bevezetés A összeférhetőség javítása, kompatibilizálás  kémiai módszerek  fizikai kompatibilizálás Keverékkészítés.
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
Vetésforgó tervezése és kivitelezése. Vetésforgó Vetésterv növényi sorrend kialakításához őszi búza250 ha őszi árpa50 ha lucerna ebből új telepítés 300.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Tűzterhelés. Az építmény adott tűzszakaszában, helyiségében jelen lévő és / vagy beépített éghető anyagok tömegéből és a fűtőértékből számított hőmennyiség.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
© Gács Iván (BME) 1/26 Energia és környezet NO x keletkezés és kibocsátás.
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Gyűjtőköri szabályzat
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Áramlástani alapok évfolyam
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Komplex természettudomány 9.évfolyam
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
Az áramlásba helyezett testekre ható erők
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Kvantitatív módszerek
Hipotézisvizsgálat.
Idojaras szamitas.
A naptevékenységi ciklus vizsgálata a zöld koronavonal alapján
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Szerkezetek Dinamikája
Kvantitatív módszerek
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Számítógépes szimulációval segített tervezés
A talajok mechanikai tulajdonságai IV.
A ragadozás hatása a zsákmányállatok populációdinamikájára
Új pályainformációs eszközök - filmek
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
3. előadás.
Háztartási termelés, család, életciklus
Perspektív térábrázolás
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
3. előadás.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Az impulzus tétel alkalmazása (A sekélyvízi hullám terjedése)
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Hagyományos megjelenítés
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára Új kutatási eredmények bemutatása az érintőleges légvezetési rendszerben Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára Budapest, 2017.12.01.

Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára Új kutatási eredmények bemutatása az érintőleges légvezetési rendszerben Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára Budapest, 2017.12.01.

Az előadás tartalma A kutatási téma és a célkitűzések bemutatása A vizsgálati módszer ismertetése A vizsgálati eredmények bemutatása Megállapítások ismertetése 1/27 Budapest, 2014. 11. 20.

Alapfogalmak Tartózkodási zóna Huzatkomfort Érintőleges légvezetési rendszer 2/27 Budapest, 2017.12.01.

Alapfogalmak Szubjektív huzatérzeti függvény, Fanger-modell (Fanger, 1989): Turbulencia-fok (turbulencia-intenzitás): 3/27 Budapest, 2017.12.01.

Probléma Helyi diszkomfort érzet – sebesség, hőmérséklet változása az emberi test felületének lokális hőcseréjére A szubjektív huzatérzetet jelentősen meghatározó turbulencia fok függőleges befúvású érintőleges légvezetési rendszer esetén eltér a szabvány által a tervezéshez javasolt 40 [%]-os értéktől? A turbulencia-fok és a sebességmező térbeli eloszlása függ a légvezetési rendszertől? 4/27 Budapest, 2017.12.01.

Célkitűzések A turbulens légmozgás jellemzőinek mérése a tartózkodási zónában és a befúvás környezetében A mérési adatok segítségével a sebesség- és turbulencia eloszlásának elemzése a tartózkodási zónában, valamint a befúvás környezetében, függőleges befúvásra A szubjektív huzatérzeti függvény elemzése Tervezési javaslat 5/27 Budapest, 2017.12.01.

Eddigi ismeretek A turbulencia-fok térbeli eloszlásának vizsgálatára érintőleges légvezetési rendszer alkalmazása esetén nem található szakirodalom Az irodalomban található elemzési módszerek: laboratóriumi mérések, helyszíni vizsgálatok, CFD elemzés alkalmazása, termikus műember használata Kevesen vizsgálták a befúvást és a tartózkodási zónát egyszerre, figyelembe véve az anemosztát konstrukció hatását a sebesség- és turbulencia profilokra 6/27 Budapest, 2017.12.01.

Légvezetési rendszer vizsgáló kamra BME Légtechnikai Laboratórium, alapterület 3x3 [m], belmagasság 3 [m] Résbefúvó anemosztát, érintőleges légvezetés, függőleges oldalfali befúvás 7/27 Budapest, 2017.12.01.

Méréses vizsgálat Sebesség, hőmérséklet és turbulencia-fok mérése a befúvás környezetében és a tartózkodási zónában Befúvásnál irány-független, hődrótos anemométer Tartózkodási zónában irány-független, forrógömbös anemométer Befúvásnál összesen 45 mérési pont, 7 sorozatban Tartózkodási zónában 116 mérési pont 8 sorozatban, 4 magasságban: 0,1; 0,6; 1,1 és 1,7 m 8/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Turbulencia-fok gyakorisága a tartózkodási zónában 9/27 Budapest, 2017.12.01.

1. megállapítás Megállapítható, a turbulencia-fokra (Tu) elkészített gyakorisági-diagramok alapján, hogy a tartózkodási zónában mért turbulencia-fokok érintőleges légvezetési rendszer alkalmazása esetén eltérnek a szabványban rögzített – hígításos szellőzésnél - 40 %-os értéktől. 10/27 Budapest, 2017.12.01.

1. megállapítás Megállapítható, a turbulencia-fokra (Tu) elkészített gyakorisági-diagramok alapján, hogy a tartózkodási zónában mért turbulencia-fokok érintőleges légvezetési rendszer alkalmazása esetén eltérnek a szabványban rögzített – hígításos szellőzésnél - 40 %-os értéktől. A vonatkozó mérési eredmények kisebbik része meghaladja a fenti határértéket. Indokoltnak látszik, hogy az érintőleges légvezetési rendszernél az ajánlott turbulencia fok a nemzetközi normaértéktől eltérő legyen. Célszerűnek látszik a többi keveredéses légvezetési rendszer hasonló vizsgálata. 10/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – szubjektív huzatérzeti függvény elemzése 11/27 Budapest, 2017.12.01.

2. megállapítás Megállapítható, hogy a huzathatás számításában a turbulencia-fok csökkenésével a kompenzáló átlagos légsebesség változásának sebessége növekszik, mely különösen intenzív a Tu < 40% értékeknél. A DR-szint növekedésével azonban nem azonos ütemben változik az érzékenység gyorsasága, ugyanis megállapítható, hogy minél nagyobb a várható szubjektív huzatérzet számértéke, annál nagyobb az átlagos légsebesség és a turbulencia-fok egymásra való érzékenységének gyorsasága. Az elvégzett érzékenységi vizsgálat alapján bizonyítható, hogy az átlagos légsebesség és a turbulencia-fok egymással ellentétes irányú kompenzáló mechanizmussal rendelkezik. 12/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Látszólagos profiltényező 13/27 Budapest, 2017.12.01.

3. megállapítás A mérések alapján megállapítható, hogy az érintőleges légvezetési rendszernél alkalmazott résbefúvó anemosztátnál, a bevezetett látszólagos profiltényező a térfogatáram függvényében állandónak tekinthető, nagysága 0,75; szórása 0,023. Mint ismeretes a profiltényező a mindenkori átlagsebesség viszonyítása a maximális sebességhez. A bevezetett látszólagos profiltényező ennek egy módosított változata, mely nem a befúvási síkra vonatkozik. A vonatkoztatási sík a befúvási síktól a mérési biztonsági távolsággal tér el. A méréshez felhasznált résbefúvó anemosztát kialakításából, valamint a mérőműszer és a befúvó között biztosítandó biztonsági távolságból adódóan, a réstől távolodva a sebességprofil karakterisztikája nem változik. Az említett hatás figyelembevételéhez bevezetett látszólagos profiltényező, felhasználja a Simpson formulát, mint numerikus integrálási módszert. 14/27 Budapest, 2017.12.01.

4. megállapítás Megállapítható, hogy az érintőleges légvezetési rendszer esetén a résbefúvó anemosztát elhelyezése hatással van a turbulencia-fok eloszlására és szórására. A fal felőli oldalon a turbulencia-fok szórásának értéke jelentős mértékben eltér a tartózkodási zóna felőli oldalhoz képest. 15/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Turbulencia-fok eloszlás a befúvó rés hossza mentén A rés hossza mentén mért turbulencia-fok eloszlásáról megállapítható, hogy a rés közepén (ahol az átlagsebességnek maximuma van) kisebb az értéke állandó térfogatáram mellett, mint a rés szélein. Megállapítható, hogy a fal felőli oldalon a turbulencia-fok szórásának értéke jelentős mértékben eltér a tartózkodási zóna felőli oldalhoz képest, tehát a turbulencia-fok értékek a rés hossza mentén a két oldalnál jelentős szórást mutatnak. 16/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Sebességeloszlás a tartózkodási zónában 17/27 Budapest, 2017.12.01.

5. megállapítás A tartózkodási zónában elvégzett sebességmérések eredményeként megállapítható, hogy a résbefúvó anemosztát pozíciója, illetve az érintőleges légvezetés meghatározza a tartózkodási zónában kialakuló sebességmezőt. A vizsgált légvezetési rendszer közel egyenletes eloszlást eredményez a padlószint közelében az átlagsebességet és a fluktuáló sebesség-komponenst illetően. 18/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Turbulencia-fok eloszlás a tartózkodási zónában 19/27 Budapest, 2017.12.01.

6. megállapítás Megállapítható, a négy releváns mérési magasságra (y = 0,1; 0,6; 1,1 és 1,7 m) meghatározott szintenkénti turbulencia-intenzitás átlagai alapján, hogy a turbulencia-intenzitások átlaga minden szinten azonos ütemben változik a térfogatáram függvényében. 20/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Az átlagos légsebesség aránya a tartózkodási zónában 21/27 Budapest, 2017.12.01.

Az érintőleges légvezetési rendszernél a komfort szempontjából kiemelt padlószint feletti magasságokban mért légsebességek a bóka szinten mért értékhez viszonyítva közel állandónak tekinthetők, a légmennyiségtől függetlenül. A tartózkodási zóna komfort tervezés szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bír a bóka magasság, ezért nem közömbös ott a légáramlás jellemzőinek változása. Az elkészített arányszámok alapján megállapítható, hogy a legegyenletesebb eloszlást az y = 1,1 [m] magasságban mért átlagsebességek aránya mutatja. A vonatkoztatási érték a 0,1 [m] magasságban mért átlagsebesség. 22/27 Budapest, 2017.12.01.

Mérési eredmények – Turbulencia-intenzitás átlaga magasságonként 23/27 Budapest, 2017.12.01.

Köszönöm a figyelmet!