Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
A tanári munka értékelése
(A vezető magatartása, stílusa)
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Nyerjünk együtt! TAMOP /
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Rendészeti vezető-kiválasztás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
„Kihívások és válaszok” - szakmai nap Előadó: Pántya Erika projektmenedzser Szombathely, október 24.
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Drog helyzet van. Tények A kábítószerek kereslete és kínálata az elmúlt években jelentősen növekedett Magyarországon ma már szinte valamennyi ismert kábítószer.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Kompetencia -eredményesség
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Tapasztalatok az asztal két oldalán vezetőből tanácsadó Tapasztalatok az asztal két oldalán vezetőből tanácsadó Dr Máthé Ákosné HR vezető tanácsadó Interim.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Értékelő és Fejlesztő Központ
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Tervezési folyamat.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Kompetencia kézikönyv A szakmai és személyes bemeneti kompetenciák mérésére vonatkozó módszertani ajánlások munkaadók számára

Kompetencia kézikönyv fő célja Bács-Kiskun megyére jellemző releváns 50 szakképesítésre alkalmazható kompetencia profil kialakítása Szakmai és személyes kompetenciák mérésére alkalmas módszer kialakítása és leírása

A kompetencia kézikönyv fejezetei Kompetencia szótár Alapfogalmak, kulcsfogalmak Kulcskompetenciák Munkahelyi kompetenciák szótára Alapkompetenciák alapkészségek A kompetencia-modell bemutatása, azonosítási lehetőségek A kompetencia-menedzsment elmélete és gyakorlata Az öttényezős kompetencia-modell Kompetencia modellek kidolgozása Az egyéni kompetenciák mérése, értékelése Munkahelyi kompetenciák A hiányszakmákra kimutatott legfontosabb kompetenciák és további osztályozásuk kerete A kompetenciamérés értelmezése és alkalmazása munkahelyi környezetben A hiányszakmákra a kutatás alapján szükségesnek ítélt kompetenciák értelmezése A teljesítmény- és a kompetenciamérés kapcsolódása A kompetenciamérés fajtái vállalkozási méret szerint A mérések javasolt módszertana

Kompetencia szótár Egyéni kompetenciákon túl  Szervezeti kompetenciák

A kompetencia összetevői

Az Európai Unió szakértői egy 5 éven át tartó kutatás eredményeként, 2006-ban 23 kompetenciát azonosítottak, melyeket az alábbiak szerint három csoportba soroltak Kulcskompetenciák kommunikáció számszerűsítési készség csoportmunka problémamegoldó készség tanulás és teljesítmény fejlesztése Munkakompetenciák rugalmasság kreativitás kezdeti önálló döntéshozatal idegen nyelv ismerete magabiztosság kritikus szemlélet lehetőségek feltárása felelősségtudat cselekvőképesség Vezetői kompetenciák vezetés más emberek motiválása hibából való tanulás kapcsolattartás, kapcsolatépítés más emberekre való hatás döntéshozatal az eredményre és a folyamatok véghezvitelére történő fókuszálás stratégia előállítás etikus hozzáállás

A kompetencia-modell bemutatása, azonosítási lehetőségek A kompetenciákra épülő rendszer biztosítani tudja a hatékony működést és az egyénre szabottságot a stratégiai humán-menedzsment területén. Segítséget nyújt a képzési és fejlesztési irányok meghatározásá-ban A szervezeti célok és elvárások alapján kompetencia-modellt állít fel Megalkotja a kompetencia-követelményeket Harmonizálja az egyéni és szervezeti célokat és a kompetencia készletet Elősegíti és támogatja a hatékony szervezeti külső és belső kommunikációs stratégiát Elősegíti a HR tervezések folyamatát, a humán erőforrás hatékony kihasználását

A kompetenciamenedzsment elmélete és gyakorlata A gépies szakember Az intelligens szakember A személyiségvonással rendelkező szakember A motivált szakember A kompetens szakember Kompetenciafelfogások, megközelítések Speciális kompetenciák → a versenyelőny kialakításához Kognitív kompetenciák → az információfeldolgozáshoz Általános vagy szociális kompetenciák → a munkavégzéshez Személyes vagy perszonális kompetenciák → a kivitelezéshez Funkcionális kompetenciák → a kimagasló munkavégzéshez Funkcionális kompetencia-modellek alapvető tartalmi elemei Nagy József-féle kompetencia megközelítés Az OECD kulcskompetenciái, a PISA-vizsgálat és módszertan Általános kompetencia-modellek A Spencer & Spencer-féle kompetencia-modell A Clearing House Kompetencia-modell Központ általános kompetencia-modellje

A kompetenciamenedzsment az öttényezős kompetencia-modell használatát javasolja, amelyben a kompetenciák a környezethez, a munkafolyamatokhoz és az önfejlesztéshez igazodnak. Általános kompetenciák: kulcs- és kognitív kompetenciák Szakmai kompetenciák: feladatok és egyéni törekvések DACUM metódus Szociális kompetenciák: összefügg a munkahelyi és társadalmi környezettel Innovatív kompetenciák: munkahelyi és társadalmi környezet fejlesztése

Kompetencia modellek kidolgozása Amennyiben nem az általánosan használható érzelmi kompetenciák alkalmazása mellett dönt egy szervezet, akkor különböző kompetencia modelleket dolgozhat ki a következők szerint. A kompetenciák száma egy-egy modellben A hatékony kompetencia-modellek jellemzői A kompetencia-modell sikeres bevezetésének feltételei A kompetencia modellek alkalmazási lehetőségei

A kompetencia modellek alkalmazási lehetőségei Kiválasztás Teljesítmény menedzsment - MIT és HOGYAN Képzés, fejlesztés, DC, on-the-job coaching, mentorálás Karrier- és tehetség-menedzsment

Munkahelyi kompetenciák A Gazdálkodó szervezetek munkaerő-keresletének alakulása és képzési igények felmérése című kérdőív kiemelten kezelte az egyes szakmák jelenlegi foglalkoztatási viszonyainak vizsgálatát, a munkáltatók éven belüli terveit mind a felvétel, mind a munkaerő elbocsátása tekintetében. Nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy általánosságban is feltárja a hiányszakmákat, és ezekből meghatározza a helyi gazdaság fejlődéséhez szükséges legfontosabb 50 szakmát.

A hiányszakmákra kimutatott legfontosabb kompetenciák és további osztályozásuk kerete

A teljesítmény- és a kompetenciamérés kapcsolódásai A kompetencia mérésére kiválasztáskor és a teljesítmény-menedzsment során kerül leginkább sor. Teljesítmény-mérés ≠ kompetencia-mérés Teljesítmény-mutató elérhető úgy is, ha közben bizonyos kompetenciák nem fejlődnek. A teljesítmény megsokszorozó-dásához, tartóssá tételéhez és az eredmények növeléséhez a kompetenciák folyamatos fejlesztésére van szükség.

Értelmezés (percepció) A modell azt feltételezi, hogy nem állnak fenn olyan emberi (fegyelmi) vagy a munkakörnyezetre vonatkozó problémák, hiányosságok, amelyek a fejlődést és az elvárt teljesítést ellehetetlenítenék. Lehetséges problémák Értelmezés (percepció) Erőforrás probléma Képzés Adottság Elvárások Ösztönzés Vonzóság

A mérések javasolt módszertana Személyes interjúk Felvételi beszélgetés Viselkedés Eset Interjú Teljesítmény értékelő megbeszélés Értékelő központ (AC) – Fejlesztő Központ (DC) AC DC Megfigyelés Kompetencia tesztelés 360 fokos mérés Személyes fejlesztési akcióterv Tréner Coach Mentor

Köszönöm a figyelmet Nyerges Tibor, gazdaságfejlesztési vezető BKM Paktum ICS ülés - Kecskemét, 2017. október 13.