Megújuló energiaforrások 2

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid autóbuszok üzemeltetési tapasztalatai Magyar CIVINET 5. találkozója Zalaegerszeg Szeptember Köszönti.
Advertisements

Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
ETailer Kit Lenovo VIBE P Lenovo Internal. All rights reserved. Ildikó Árva
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A tüzelőanyag cellák felhasználása mérnöki szempontból- Dr. Bánó Imre.
Előadók: Kovács Richárd – marketing vezető Marketing osztály Bálint Norbert – PR főmunkatárs PR és kommunikációs osztály ZÖLDGÁZT ADUNK.
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac
CAF URBOS 3/9 TÍPUSÚ VILLAMOS ÜTKÖZÉS VIZSGÁLATA
Számítógépek jellemzői, ügyfél - kiszolgálók jellemzői, számítógépházak, tápegységek elnevezései, funkciói, főbb jellemzői Elmélet 1.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Brikettálás – új innovatív technológia
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Komplex természettudomány 9.évfolyam
ELŐNYÖK – megbízható működés
Számítógépes hálózati alapismeretek - vázlat
Természeti erőforrások
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Kockázat és megbízhatóság
Tesztlap Teszt megkezdése.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
„AZ IGÉNYTŐL A MEGVALÓSULÁSIG” HONI PLUSZ EGYESÜLÉS – GAIASOLAR KFT.
Környezetgazdaságtan 1
A mozgási elektromágneses indukció
Operációkutatás I. 7. előadás
Korszerű gyújtórendszerek
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Munka és Energia Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
MOZGÓ SZÍNPAD Molino Kft
Található-e hurokvágány a kocsiszín területén?
A jármű hajtások különböző megoldásai, világtendenciák, előnyök, hátrányok. Dr. Bánó Imre.
Megújuló energiák Készítette: Petőfi Sándor Általános Iskola
Járművillamosság- elektronika I.
B.Sc. / M.Sc. Villamosmérnöki szak
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Nap és/vagy szél energia
Tilk Bence Konzulens: Dr. Horváth Gábor
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
RUGÓK.
Fényforrások 3. Kisülőlámpák 3.4 Működtető szerelvények
Ékszíj-, laposszíjtárcsa Kúpos kötések, szorítóbetétek
Környezeti Kontrolling
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A számítógép története
Megújuló energiaforrások
(PDP) Plazma Display Panel
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Az alábbiak közül mely esetekben működik a homokszóró berendezés?
RAM.
Előadás másolata:

Megújuló energiaforrások 2 Hibrid hajtások Megújuló energiaforrások 2 Nagy Norbert CV5XN4 Villamosmérnöki BSC Levelező

A hibrid meghajtások fontossága először az 1970es években az 1973 A hibrid meghajtások fontossága először az 1970es években az 1973. októberében kirobbant olajválságnak volt köszönhető. Ekkor már jelentős szerepet töltöttek be a villamos hajtások, sőt több villamos hajtású járművet gyártottak, mint belsőégésű motorral ellátottat. A hátrányt a villamos hajtások elterjedésében a belső égésű motorok pozitív tulajdonságai gátolták meg (nagyobb hatótávolság, olcsóbb üzemeltetés, nagyobb teljesítmény), viszont a belső égésű motorok negatív tulajdonságai (nem üzemanyag takarékosság, környezetszennyezés) előtérbe helyezték a villamos hajtások fejlesztését. A hibrid meghajtások tehát egy kompromisszum a belső égésű és a villamos motorok között. Ugyan a hibrid hajtás elnevezés nem más, mint a meghajtásához szükséges energia több, egymástól eltérő elven működő erőforrás kombinálása, a gyakorlati megvalósítás legtöbbször a belső égésű motor és a villanymotor kombinációja.

HIBRID HAJTÁSOK Párhuzamos-hibrid Soros-hibrid Vegyes-hibrid Egytengelyű hibrid Kéttengelyű hibrid Kombinált-hibrid Vegyes-hibrid

A Hibrid hajtás felépítése: A Hibrid hajtás felépítése: A hibridautó fő részei általában a belső égésű motor, a villanymotor , az akkumulátor és a hajtómű (hajtómű = ún. bolygóműves nyomatékosztó egység – adott üzemviszonyok esetén önműködően összegzi a 2 erőforrás (benzines és villamos) teljesítményét, melyről egyrészt a gépkocsi kerekeinek hajtása ágazik el, másrészt az akkumulátorok feltöltésére szolgáló generátor hajtása).

SOROS HIBRID: A soros hibrid járművekben a teljes vonóerőt az elektromos motor adja, mint az üzemanyagcellás és tisztán elektromos autókban. Az elektromos hajtás teljesítménye jóval nagyobb, mint a belső égésű motoré. A villamos motor már a „nulla” fordulatszámnál is képes biztosítani a jármű elindításához szükséges nyomatékot. A belsőégésű motor közel állandó fordulatszámon üzemel, itt a hatásfoka a legmagasabb. A belsőégésű motor egy generátort hajt, mely a villamos hajtás táplálására és az akkumulátorok töltésére is alkalmas. Ezt az egységet áramtermelő aggregátornak nevezzük. A soros hibridek egyik fajtája a megnövelt hatótávú elektromos hajtás (angolul: range extended hybrid vehicle, rövidítve: REHV). Soros hibrid hajtás blokkvázlata

A soros hajtás nagy előnye, hogy a rendszerben nincs szükség mechanikus áttételre (nincs kuplung), illetve mechanikus kapcsolat, így a hajtáslánc könnyű és kevésbé karbantartás-igényes. Fékezéskor a jármű mozgási energiáját újra felhasználható energiafajtára alakítja át (töltésre). Intenzív indításnál, illetve egyéb nagy teljesítményigény esetén (pl: emelkedő) a villamos motor az akkumulátorokból és az áramtermelő aggregátorból egyidejűleg táplálható. A többszörös energiaátalakítás hatásfoka és az akkumulátor töltési-kisülési veszteségei miatt a belsőégésű motor leadott teljesítményének kb. 60%-a hasznosulhat. A villamos hajtás megoldható: · egy központi motorral (osztóművet, ill. differenciálművet kell alkalmazni), · kétkerék (négykerék)-hajtással, ahol oldalanként egy-egy villamos motor található. A kerekenkénti hajtásszabályozás előnyei a jármű stabilizálásánál jelentkeznek – ABS, ASR, ESP, stb, viszont ezzel együtt romlanak a futómű terhelési és rugózási tulajdonságai. Soros Hibrid hajtások: Chevrolet Volt, Opel Ampera.

PÁRHUZAMOS HIBRID: Az elektromos- és a belsőégésű motor között egy sebességváltóval egybeépített mechanikus osztómű van, mely összekapcsolja a két hajtást. A belsőégésű és az elektromos motorok mechanikusan együttműködve hajtják a kerekeket. A villamos motor szabályozása és a sebességváltó lehetővé teszi a mechanikus összeköttetést. Ezt a hajtásrendszer-technológiát nevezzük integrált motor asszisztensnek (angolul: integrated motor assist, rövidítve: IMA). Párhuzamos hibrid hajtás blokkvázlata

A párhuzamos hibridekbe általában kisebb akkumulátorcsomagot építenek, ezért kiemelt szerepe van a jó hatásfokú akkumulátortöltő fékezésnek. Az alacsony teljesítményigényű üzemállapotokban a belsőégésű motor a járműhajtáson kívül a generátorüzembe kapcsolt elektromos motor hajtását is megoldja. A belső égésű motor közvetlenül a kerekek hajtására is használható (akár kihagyva az elektromos egységek működtetését), ezekkel a hibrid hajtásláncokkal nagyon hatékonyan lehet hosszabb egyenletes sebességű utakat is megtenni, viszont ezen előny a városi közlekedés során hátrányként jelentkezik. A belső égésű motort ugyanis mindig a megfelelő üzemi hőmérsékleten kell tartani és ez a városi közlekedés során a gyakori megállás-elindulás miatt nehézkes feladat. A belsőégésű motor álló helyzetbeni károsanyag kibocsájtásának csökkentése érdekében (megfelelő kontroll mellett) start-stop rendszer alkalmazható. A start-stop rendszer azt jelenti, hogy a járművezetőtől függetlenül automatikusan leállítja a belső égésű motort, induláskor a másodperc töredéke alatt automatikusan újraindítja, miközben megfelelő hőmérsékleten tartja a belső égésű motort.

Előzésnél vagy egyéb nagy teljesítményigény esetén (pl: emelkedő) rásegít a villanymotor is. Fékezéskor a belsőégésű motor teljesen vagy részlegesen (pl: egyes hengerek leállítása formájában) leáll, ugyanakkor az autó mozgási energiáját az elektromos motor generátor üzembe való kapcsolásával nagyrészt elektromos árammá alakítja, töltve ezáltal az akkumulátorokat. Párhuzamos Hibrid hajtások: Honda több modellje (Insight, Civic, Accord), BMW Active-Hybryd 7-es modellje, Smart Fortwo.

VEGYES HIBRID: Ez a rendszer kombinálja a párhuzamos és soros hajtáslánc előnyeit. A kombinált megoldással két üzemmód lehetséges: · az egyik módban a belsőégésű motor közvetlenül is képes a kerekeket hajtani (mint a párhuzamos hajtásláncnál), · a másik módban a belsőégésű motor mechanikus leválasztásával megvalósítható a tisztán elektromos hajtás is (mint a soros hajtásláncnál). Vegyes (soros-párhuzamos) hibrid hajtás blokkvázlata

A Toyota Prius tette népszerűvé ezt a koncepciót, melyet hibrid szinergiahajtásnak (angolul: hybrid synergy drive, rövidítve: HSD) nevezett el. A két működési módnak köszönhető, hogy mindkét meghajtás a lehető legoptimálisabban használható ki. Az alacsonyabb sebesség esetén a tiszta villamos hajtás dominál, míg nagyobb sebesség esetén a belsőégésű motor veszi át a hajtás szerepét. Kezdetben számítógépes vezérlés határozta meg, hogy mikor melyik erőforrásnak mekkora legyen a részaránya, a harmadik generációs Priusban a vezető választhat a hajtásmódok között, így pl: van sportos használatra, dugóban történő araszolásra, illetve üzemanyag-takarékosságra optimalizált üzemmód is. Ugyanígy megosztott hibrid hajtással rendelkezik a Lexus RX 400h is, de itt az első tengelyt egyenletes terhelésnél meghajtó benzinmotor és villamos motor mellett van még egy másik villamos motor is, amely nagy gyorsítási igénynél a hátsó tengelyt hajtja meg. A magasabb teljesítményigények kiszolgálásán kívül a rendszer alkalmas csúszós útviszonyok esetén az első kerék meghajtás kisegítésére is. A mechanikai és az elektromos energia könnyebb átváltása érdekében a hajtásláncba egy differenciálművet építettek be, hogy szabályozni lehessen az erőforrásokból nyert teljesítmény arányát.

Vegyes Hibrid hajtások: Toyota Prius, Lexus RX400h.

A HIBRID HAJTÁSOK nem csupán a motorok elhelyezése illetve ezek optimális kombinációjaként oszthatók fel, hanem a feszültség mennyiségek alapján is. Ezen szempont alapján 4 kategóriát határoztak meg: 1. Mikrohibrid Ezen kategóriát sokan nem tartják hibridnek, mivel az elektromotor a hajtásban nem játszik szerepet, csupán a start/stop rendszerért felel (kb. 14 V-os akkumulátorral kiegészített – lassításkor lekapcsolja a benzinmotort és megállásig csak az elektromotor működik, induláskor a másodperc tört része alatt indítja a benzinmotort). 5-10%os károsanyag-kibocsátás csökkenés. 2. Mildhibrid – enyhén hibrid. Ebben már megtalálható a valódi villanymotor és a hibrid akkumulátor is. Viszont önálló járműmozgatásra nem képes, de a hajtást nagy mértékben tudja segíteni (≤ 42 V-os akkumulátor – gyorsításkor besegít a hajtásba, lassításkor tölti az akkumulátort). 10-15%os károsanyag-kibocsátás csökkenés.

3. Mediumhibrid Lényegében mildhibrid, de nagyobb teljesítményű villanymotor és nagyobb kapacitású akkumulátort tartalmaz. Hosszabb idejű gyorsítás-rásegítést tesz lehetővé, magasabb teljesítmény-kiegészítéssel karöltve (≤ 144 V). 15-25%os károsanyag-kibocsátás csökkenés. 4. Fullhibrid Itt már megjelenik a tisztán villamos hajtás lehetősége, amely főként városban (rövid hatótáv), max 50Km/h sebesség mellett működik, erős teljesítmény-kiegészítést tesz lehetővé, optimális fékenergia-visszatáplálás mellett (>200 V). 25-35%-os károsanyag-kibocsátás csökkenés. Ezen megoldások teszik lehetővé személy/teherszállításra alkalmas járművek (pl: Volvo 7900 autóbusz, Volvo Concept Truck kamion), haszonjárművek (pl: Volvo Hybrid L220F, Caterpillar D7E) hibridizálását.

Köszönöm a figyelmet!