Az úttervezési előírások változásai - KTSZ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
E-BANKING SUMMIT március 3. Biztonságos kommunikáció biztosítása a pénzintézetek és a hatóságok között Szabó Katalin Termékmenedzsment osztályvezető.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Vidékfejlesztési Program pályázatai dr. Mezei Dávid agrár-vidékfejlesztési stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkár Miniszterelnökség április.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
1 A Transz-európai Közlekedési Hálózat (TEN-T) M8-8. sz. főút folyosóján a KÖZOP keretein belül megvalósulandó fejlesztések 2013-ig Hajmáskér, március.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Tűzterhelés. Az építmény adott tűzszakaszában, helyiségében jelen lévő és / vagy beépített éghető anyagok tömegéből és a fűtőértékből számított hőmennyiség.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A műszaki szabályozás változása 1133 Budapest, Váci út 76. | | Közúti biztonsági auditor - alapképzés Mérnöki Kamara Nonprofit.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
Részekre bontás tilalma
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
Dr. Kovács László Főtitkár
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Közúti pályák tervezése előadás vázlat
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
R76 gyorsút M7 autópálya és Keszthely között
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
„B” komponens Az SZTE informatikai infrastruktúrájának fejlesztése
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Nincs lehetőség hátsó áramszedő üzemszerű használatára b.)
Előadás másolata:

Az úttervezési előírások változásai - KTSZ Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara Budapest, 2017. június 16. Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály

Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) A rendelet az összes közútra kiterjed (állami és önkormányzati tulajdonú közutak, valamint a közforgalom céljára megnyitott magánutak. Megszűnnek a tervezési osztályok. Megszűnnek a környezeti körülmények. Miniszteri felmentés lehetősége a tervezési sebesség általános értéke alól. A tervezési sebesség behatárolásra került: gyorsforgalmi utak: 130 km/h, 110 km/h, 100 km/h egyéb külterületi utak: 90 km/h, 80 km/h, 70 km/h, 60 km/h belterületi utak: 50 km/h, 40 km/h, 30 km/h

Változások az útkategóriákban Útkategóriák külterületen: gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak, gyorsutak) főutak (elsőrendű főutak, másodrendű főutak) mellékutak (összekötő utak, bekötő utak, állomáshoz vezető utak) egyéb utak (kiszolgáló utak, gazdasági utak) kerékpárutak Útkategóriák belterületen: kiemelt utak (belterületi gyorsforgalmi utak), főutak mellékutak (gyűjtőutak, kiszolgáló utak, lakóutak) gyalogutak

Változások a paraméterekben Legkisebb domború lekerekítés: vt = 130 km/h: 15.500 m 13.000 m vt = 110 km/h: 9.200 m 8.000 m vt = 90 km/h: 5.500 m 5.000 m vt = 70 km/h: 2.100 m 2.000 m vt = 50 km/h: nem változik (700 m) vt = 30 km/h: nem változik (160 m) Legkisebb helyszínrajzi körívsugár: nem változik Legnagyobb hosszesés:

Változások a fogalmakban (csomópont) Útkereszteződés (KRESZ) „két vagy több útnak azonos szintben való kereszteződése, egymásba torkollása, illetőleg elágazása”

Változások a fogalmakban (csomópont) 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu

Változások a fogalmakban (csomópont) Csomópont („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „két vagy több út – amelyek közül legalább kettő közút –, olyan találkozási helye, ahol a különböző irányú forgalmi áramlatok között kapcsolat van” Csomópontrendszer („KTSZ-rendelet” tervezet szerint): „egymáshoz közel fekvő alcsomópontok összessége, amelyek együttesen töltik be a csomóponti funkciót”

1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu

1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu

1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu Csomópontrendszer 1133 Budapest, Váci út 76. | flavus@flavus.hu | www.flavus.hu

Változások a fogalmakban 2. Fejlesztés: új útszakasz, új csomópont vagy új forgalmi sáv létrehozására irányuló beruházás, amely a közúthálózat hosszának vagy a meglévő hálózat teljesítőképességének (kapacitásának), biztonságának növelése céljából valósul meg, illetve meglévő útszakaszon vagy az út részét képező műtárgyon, azok tartozékain végrehajtott olyan beavatkozás, amely a velük szemben támasztott műszaki követelményeket a korábbi kialakítással szemben magasabb szinten képes kielégíteni. Rekonstrukció: új útszakasz vagy új forgalmi sáv létrehozásával nem járó beruházás, amely a forgalomba helyezés óta megváltozott forgalmi igények kiszolgálása érdekében jelentős burkolaterősítése vagy geometriai megváltoztatása céljából valósul meg; továbbá meglévő közúti hidak esetében szélesítéssel, átépítéssel vagy teherbírás növeléssel járó beavatkozás. Korszerűsítés Felújítás: a forgalmi igénybevételtől, az időjárástól vagy más természeti hatástól elhasználódott úttesten, azok tartozékain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken végzendő azon tevékenységek összessége, amelyek az út használati értékét növelik és a forgalmi igényeknek megfelelő, eredeti műszaki állapot helyreállítását szolgálják. Karbantartás: a meglévő úttesten, azok műtárgyain, az út környezetében, valamint a környezetvédelmi építményeken évente, vagy évente több alkalommal végzett minden olyan beavatkozás, amelyet a folyamatos elhasználódás miatt a rendeltetésszerű, zavartalan, biztonságos üzemeltetés érdekében kell végezni. Fenntartás: a felújítási és karbantartási beavatkozások együttese, a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása.

Megállási látótávolság biztosítása 1. Megállási látótávolság vizsgálata jelenleg („KTSZ-ÚME” szerint): „Az út minden pontjában biztosítani kell, hogy a gépjárművezető 1,00 m szemmagasságból a saját forgalmi sávján lévő 0,10 m (vt = 110 km/h esetében 0,30 m, vt = 130 km/h esetében 0,50 m) magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a járművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.” Megállási látótávolság vizsgálata jövőben („KTSZ-rendelet” szerint): „15. § (2) A megállási látótávolság akkor megfelelő, ha a sáv középvonalának minden pontjában biztosított, hogy a gépjárművezető a burkolattól számított 1,00 métertől 2,50 méterig terjedő szemmagasságból a saját forgalmi sávjának középvonalán lévő 0,30 méter – gyorsforgalmi utak esetében 0,90 méter – magas akadályt olyan távolságról megláthassa, hogy a gépjárművét az akadály elérése előtt biztonságosan meg tudja állítani.

Megállási látótávolság biztosítása 2. Osztott pályás utak esetében: „15. § (5) A megállási látótávolság biztosítására vonatkozó kötelezettség nem áll fenn a fizikai elválasztással rendelkező külterületi közutak tervezése során 130 km/h-s tervezési sebesség esetén az 1000 méternél nagyobb sugarú, 110 km/h-s tervezési sebesség esetén a 800 méternél nagyobb sugarú, 90 km/h-s tervezési sebesség esetén a 600 méternél nagyobb sugarú helyszínrajzi ív esetén, ha a megállási látótávolság biztosítása kizárólag az útkorona szélesítésével valósítható meg, azzal, hogy ilyen esetben a rendelkezésre álló egyéb eszközökkel a minél nagyobb látótávolság biztosítandó.”

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (koncentrikus, irányított áthaladású) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Csomópontok csoportosítása „a” Különszintű csomópontok „a-1” nincs szintbeni keresztező mozgás „a-2” csak az alárendelt úton van szintbeni keresztező mozgás „a-3” csak a kiemelt irány keresztezése különszintű „b” Szintbeni csomópontok „b-1” járműosztályozós csomópontok „b-11” egyszerű kialakítású csomópont „b-12” összetett kialakítású csomópont „b-2” járműosztályozó nélküli csomópontok „b-3” körforgalmú csomópontok „b-31” mini „b-32” egysávos „b-33” többsávos (irányított áthaladású, turbó) „ú” Útcsatlakozások „k” Kapubejárók

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Thoroczkay Zsolt főosztályvezető NFM Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály