Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin DISZGRÁFIA avagy Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin
„Az olvasás és az írás kulcsok, amelyek kinyithatják az összegyűjtött, rögzített, és az írás segítségével könnyebben felhalmozott emberi ismeretek tárházát.” (Montessori)
A központi idegrendszeri folyamatok szerepe az írás elsajátításában A hangfolyamatot összetevőire: hangokra kell bontani, vagyis ki kell emelni a leírandó fonémákat a beszédből, ezekkel jelöljük a leírandó betűket. A szó kimondásával a kinesztetikus apparátus nyújt segítséget a hangsor finomabb elemzéséhez. Az artikuláció lehetővé teszi a hallott szó jobb megértését, analízisét. Az egyes hangok kiválasztása után át kell kódolni azokat betűkké. Itt már megjelenik a betűkről alkotott pontos vizuális kép és a térbeli tájékozódás fontossága is, hiszen a betűket majd helyesen kell alakítani (le-fel, jobb-balra kanyarítva…) és a vonalrendszerben is megfelelően kell elhelyezni azokat. A betűknek a leíráskor meghatározott sorrendben kell elhelyezkedniük, hűen az elhangzott szó hangsorához. Az írás jó minőségű motoros kivitelezéséhez szükség van a finom motorium megfelelő szintjére.
Az élettani tényezők szerepe az írástanulásban A csontmagvak megjelenésének időpontja (Petényi)
„ A gyermek az írástanulásra ezért csak akkor érett, ha grafomotoros készsége olyan szintű, hogy az összetett formát vizuálisan, másoló mozgásainak megfelelő részekre tudja bontani, a részekről részekre haladó másoló tevékenységet folyamatos cselekvéssoronként, a részek felcserélése nélkül el tudja végezni, és az egyes figurarészek rajzolásakor a figurarészek egymáshoz való viszonyát is vissza tudja adni.” (Illyés S. 1981.
Az írás során megvalósuló mozgások (Adorján K. nyomán) Az írást két fő mozgásegységre bonthatjuk: függőleges mozgás, amelyet a csukló és az ujjak kiviteleznek vízszintes mozgás, amely balról jobbra halad, a kar és a váll izmainak működése folytán
Az írás kezdetben fárasztó fizikai, szellemi megterhelést jelent! Az írástanulás kezdetén a mozgások száma sokkal több, mint amennyit az adott feladat elvégzése megkívánna. Érvényesül a koegzisztencia törvénye, először nem csak az ujjával ír a gyermek, hanem egész testével… Az írás kezdetben fárasztó fizikai, szellemi megterhelést jelent!
A szabálytalan betűformákkal író gyerekek kevésbé sajátították el a vízszintes alkarmozgást, araszoló csuklómozgással haladnak balról jobbra. A csúnyán író gyermekek 33%-a rosszul fogja a ceruzát. (Adorján K. : Írásmozgások elemzése, Beszédgyógyítás, 1990. 1. évfolyam 1. szám)
A gyermekek írásteljesítménye szoros kapcsolatban áll: rajzkészségükkel, vizuo-motoros koordinációjukkal, (az észlelés és mozgás összerendezettségének fokával) lazább, de mérhető kapcsolatban vannak értelmi képességeikkel.”
Az írástanulás kezdetén: Mesterségesen le kell lassítani, apróbb elemeire bontani az írásmozgásokat, hogy a helyes mozgáskép rögzüljön. Alkalmazzunk kissé felnagyított írómozgásokat! A rossz ceruzafogást már az óvodapedagógusnak korrigálnia kell. Az írás látványosan fejlődik 2-3. osztály között, ezért a későn érő gyermekek számára harmadikban is fontos lenne az írásóra, hogy ők is begyakorolhassák a nehezen kialakult írásformát !!
A kéreg területén, a motoros régióban az ujjak és a beszédszervek képviselete :
Írásmozgás-koordináció fejlesztésének stratégiai kérdései (Nagy József ) Motivácó Kritériumorientált fejlesztés Egyéni különbségek kezelése
Az írástanulás megkönnyítésére a következő segédeszközöket ajánlom: Þ ceruzafogó, Þ háromszög alakú, vastag ceruza, „B”-s, a nagyobb sorközű első osztályos füzet Þ füzetbe a „házikó” berajzolása (Az első félévben mindenképpen, amíg nem rögzül a betűk elhelyezkedése. Erre a szülők felkérhetők.) Þ a hármas vonalrendszer vonalközeinek különböző színekkel való halvány besatírozása (segíti a tájékozódást)
Mozgásfejlesztés !!!