A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Értékelés a pedagógiában
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az ICT hatása az oktatási folyamatra Paradigmaváltás az oktatásban.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szociális tanulás formái
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Tanulási eredmények – papír vagy valóság? Bánki Horváth Mihály
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A feladatok és a problémamegoldás
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A kompetencia alapú oktatás implementációja
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Egész életen át tartó tanulás
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes

Vázlat Felnőttek a formális és informális tanulás keretei között A felnőttoktatás társadalmi kontextusban Pszichológiai megközelítés: Motiváció, tudásfelfogás, tanuláselmélet, affektív és kognitív tényezők szerepe a tanulásban, a felnőttkor pszichológiája

Felnőttek a formális és informális tanulás keretei között Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet TÁMOP 4.1.3. /Validációs rendszer/ Filozófiája: A szervezett formában történő tanuláson kívül más tevékenység, munka is eredményez új tudást Bármilyen tanulási környezetben megszerzett tudás összevethető - erre felhatalmazott személyek vagy testületek által előzetesen definiált - képzési és képesítési követelményeivel Tanulási eredmény: Egy paradigmaváltás kulcsfogalma, amely a tananyag előtérbe állítása helyett a kimenet felől közelíti meg az eredményt

Felnőttoktatás társadalmi kontextusban Belülről irányított társadalom: - gyermekkorban, a szocializáció elsajátíttat célokat, és ezek relatíve állandóak, mobilitás szűk csatornán Kívülről irányított társadalom: - önmegvalósítási kényszer, pluralizmus, „másoktól irányítottság”, konformitás a kortársaknak való megfelelésben /csoportkarakter/ Tudástársadalom Információs társadalom Életen át tartó tanulás

Pszichológiai tényezők szerepe Motiváció Tudás-felfogás konstruktivista modellje: Nem „visszatükrözés” Nincs megfelelés tudás és valóság között Nincs „igazsága” A tudás konstrukció eredménye, a személyek maguk hozzák létre, nem átveszik Tanulás: egy rendszerben /emberi agy/ bekövetkező adaptív változás Konstruktivista emberkép: információfelvétel információfeldolgozás = modellalkotás, világépítés

A felnőttkor pszichológiai jellemzői Eriksoni Én-fejlődési szakasz pszichoszociális konfliktusa: alkotás-stagnálás Mit tudunk létrehozni, ami a jövőben is létezni fog. Sikertelenség esetén stagnálás, én-központúság /siker konstruktumok/

A felnőtt gondolkodás jellemzői Ahogy a tudomány logikája deduktív, úgy a felnőttek logikája is A hipotézisek nem kezdetei a kutatásnak /tanulásnak/ hanem elméletek, amelyek ellenőrzésre várnak Nyílt-zárt gondolkodási rendszer, tévképzetek - naív elméletek

Önszabályzó tanulás kidolgozása Felelős a saját tanulásáért, metakognitíven és motiváltan irányítja saját tanulási folyamatát Metakogníció folyamatai: monitorozás és kontroll Saját tudásra vonatkozó tudás megbízhatatlan, van nem kontrollálható jelenség is /Az agy mintegy száz milliárd agysejtje, összeköttetésekkel leírhatatlan számú hálózati variációt hoz létre/

Értékelés Formatív /segítő-formáló/ szóbelitől a tesztekig Szummatív /összegző lezáró/ nagyobb tanulási egységek lezáráshoz Önreflexió facilitálása – az affektív tényezők tudatosítása

A tanár/oktató szerep jellemzői Allwright: képzés fejlesztés oktatás műveleti kompetencia információnyújtás „tudni hogy hogyan” „tudni valamit” tanulás menedzselés a tanuló aktív