A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes
Vázlat Felnőttek a formális és informális tanulás keretei között A felnőttoktatás társadalmi kontextusban Pszichológiai megközelítés: Motiváció, tudásfelfogás, tanuláselmélet, affektív és kognitív tényezők szerepe a tanulásban, a felnőttkor pszichológiája
Felnőttek a formális és informális tanulás keretei között Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet TÁMOP 4.1.3. /Validációs rendszer/ Filozófiája: A szervezett formában történő tanuláson kívül más tevékenység, munka is eredményez új tudást Bármilyen tanulási környezetben megszerzett tudás összevethető - erre felhatalmazott személyek vagy testületek által előzetesen definiált - képzési és képesítési követelményeivel Tanulási eredmény: Egy paradigmaváltás kulcsfogalma, amely a tananyag előtérbe állítása helyett a kimenet felől közelíti meg az eredményt
Felnőttoktatás társadalmi kontextusban Belülről irányított társadalom: - gyermekkorban, a szocializáció elsajátíttat célokat, és ezek relatíve állandóak, mobilitás szűk csatornán Kívülről irányított társadalom: - önmegvalósítási kényszer, pluralizmus, „másoktól irányítottság”, konformitás a kortársaknak való megfelelésben /csoportkarakter/ Tudástársadalom Információs társadalom Életen át tartó tanulás
Pszichológiai tényezők szerepe Motiváció Tudás-felfogás konstruktivista modellje: Nem „visszatükrözés” Nincs megfelelés tudás és valóság között Nincs „igazsága” A tudás konstrukció eredménye, a személyek maguk hozzák létre, nem átveszik Tanulás: egy rendszerben /emberi agy/ bekövetkező adaptív változás Konstruktivista emberkép: információfelvétel információfeldolgozás = modellalkotás, világépítés
A felnőttkor pszichológiai jellemzői Eriksoni Én-fejlődési szakasz pszichoszociális konfliktusa: alkotás-stagnálás Mit tudunk létrehozni, ami a jövőben is létezni fog. Sikertelenség esetén stagnálás, én-központúság /siker konstruktumok/
A felnőtt gondolkodás jellemzői Ahogy a tudomány logikája deduktív, úgy a felnőttek logikája is A hipotézisek nem kezdetei a kutatásnak /tanulásnak/ hanem elméletek, amelyek ellenőrzésre várnak Nyílt-zárt gondolkodási rendszer, tévképzetek - naív elméletek
Önszabályzó tanulás kidolgozása Felelős a saját tanulásáért, metakognitíven és motiváltan irányítja saját tanulási folyamatát Metakogníció folyamatai: monitorozás és kontroll Saját tudásra vonatkozó tudás megbízhatatlan, van nem kontrollálható jelenség is /Az agy mintegy száz milliárd agysejtje, összeköttetésekkel leírhatatlan számú hálózati variációt hoz létre/
Értékelés Formatív /segítő-formáló/ szóbelitől a tesztekig Szummatív /összegző lezáró/ nagyobb tanulási egységek lezáráshoz Önreflexió facilitálása – az affektív tényezők tudatosítása
A tanár/oktató szerep jellemzői Allwright: képzés fejlesztés oktatás műveleti kompetencia információnyújtás „tudni hogy hogyan” „tudni valamit” tanulás menedzselés a tanuló aktív