Molnárné Stadler Katalin Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQARF) Molnárné Stadler Katalin
Elfogadva a Tanács 2009. május 12-i ülésén. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA a szakképzés Európai Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszerének létrehozásáról. Elfogadva a Tanács 2009. május 12-i ülésén. 2
AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI REFERENCIA KERETRENDSZER Az EQARF viszonyítási eszközként segíti a tagállamokat abban, hogy közös európai referenciák alapján előmozdítsák és figyelemmel kísérjék (monitoring) szakképzési rendszereik folyamatos javítását, fejlesztését. A Keretrendszer hozzájárul: a szakképzés minőségének folyamatos javulásához, a nemzeti szakképzési rendszerek iránti kölcsönös bizalom kiépítéséhez, a határok nélküli Európai Szakképzési Térség létrejöttéhez.
SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR (1) Lisszaboni Stratégia – 2000. március – új fejlesztési célok. Barcelonai Döntések – 2002. március – az európai oktatási és képzési rendszerek minősége világszínvonalú referenciává váljon 2010-re. Koppenhágai Nyilatkozat – 2002. november – az együttműködés fokozása a szakképzés minőségbiztosítása terén. Tanácsi Következtetések a szakképzés minőségbiztosításáról – 2004. május – a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) létrehozása és elfogadása (közös alapelvek, irányvonalak, útmutatók, eszközök).
SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR (2) Maastrichti Communiqué – 2004. december – az elért eredmények gyakorlatba történő átültetése. Helsinki Communiqué – 2006. december – a szakképzési minőségfejlesztés terén az európai együttműködés erősítése, a minőségkultúra kialakításának elősegítése. EQF Ajánlás – a minőségbiztosítás közös alapelvei a szakképzés és a felsőoktatás területén. Bordeaux Communiqué – 2008. november – a szakképzési rendszerek minőségének és vonzerejének növelése, a kiválóság irányába tett erőfeszítések támogatása.
SZAKMAPOLITIKAI PRIORITÁSOK a munkaerő jobb foglalkoztathatósága a képzési kínálat és a munkaerő-piaci kereslet közötti nagyobb összhang a szakképzéshez való jobb hozzáférés biztosítása
A KOPPENHÁGAI FOLYAMAT EREDMÉNYEI EUROPASS Szakmapolitikák, rendszerek és gyakorlatok (meg)erősítése a pályaválasztási tanácsadás területén Közös európai alapelvek az informális és nem formális tanulás elismerésére Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) Európai kreditrendszer a szakképzésben (ECVET) Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQARF)
Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. Az EQARF CÉLJA Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. 2. Viszonyítási (referencia) alapként segítse elő és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 3. Növelje az átláthatóságot és az összhangot a szakképzés minőségbiztosítása és minőségfejlesztése terén az egyes tagállamok szakmapolitika kezdeményezései és cselekvési akciói között.
Minőségbiz-tosítási, -fejlesz-tési ciklus AZ EQARF ALKOTÓRÉSZEI Minőségbiz-tosítási, -fejlesz-tési ciklus Mérőeszköz (indikátorok) Monitoring (önértékelés és külső értékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás
MINŐSÉGBIZTOSTÁSI CIKLUS 1. Tervezés 4. Felülvizsgálat 2. Végrehajtás / Megvalósítás 3. Értékelés
Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén 1. TERVEZÉS Minőségi kritériumok Indikatív jellemzők rendszer szinten Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén A tervezés tükrözi a releváns érintett felek által osztott stratégiai jövőképet, továbbá egyértelmű, világos célokat/célkitűzéseket, intézkedéseket és mutatókat tartalmaz. A szakképzés céljai / célkitűzései le vannak írásban fektetve közép- és hosszú távra, és azok kapcso- lódnak az európai célokhoz. A releváns érintett felek a külön- böző szinteken részt vesznek a szakképzés céljainak és célkitű- zéseinek meghatározásában. A célokat specifikus mutatók se- gítségével tűzik ki és kísérik fi- gyelemmel a megvalósulásukat (sikerkritériumok). A szakképzési igények azonosítá- sára mechanizmusokat és eljárá- sokat hoztak létre. Tájékoztatási politikát alakítottak ki a minőségbiztosítással kapcso- latos eredmények nyilvánosságra hozatalának biztosítására. A szakképző intézmény által kitűzött helyi célokban tükröződnek az európai, országos és regionális szakképzés-politikai célok / célkitűzések. Egyértelmű, világos célokat / célkitűzéseket határoztak meg és a megvalósulásukat folyamatosan figyelemmel kísérik. A munkatársakat már a korai szakasztól bevonják a tervezésbe, többek között a minőségfejlesztési tevé- kenységek megtervezésébe is. A releváns érintett felek részt vesznek a helyi igények elemzésének folyamatában.
MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK MINŐSÉG Világos, egyértelmű cél Bevezetési terv Mérési rendszer Szisztematikus értékelési stratégia Látható és dokumentált kapcsolat a visszacsatolási mechanizmusok és a tervezési folyamat között Szisztematikus minőség megközelítés ……. Q
2. MONITORING Belső (ön-) és külső értékelési eljárások kombinációja - folyamatos, tényekkel igazolható és hiteles visszajelzés arról, hol tartanak a kitűzött célok elérésében. A hangsúly a rendszeres időközönként és szisztematikusan megvalósuló önértékelés-en van. Önértékeléshez kapcsolódó külső értékelés (pl. Peer Review).
3. EQARF INDIKÁTOROK Minőségbiztosítási/-irányítási rendszert alkalmazó szakképző intézmények aránya. A képzők képzésébe történő befektetés. A szakképzési programokban résztvevők aránya. A szakképzési programokat elvégzők aránya. A szakképzési programok résztvevőinek elhelyezkedési aránya. A megszerzett készségek alkalmazása a munkahelyen. Munkanélküliségi ráta. Hátrányos helyzetű, sérülékeny társadalmi csoportok aránya. A munkaerő-piaci szakképzési igények meghatározásának mechanizmusai. A szakképzéshez való jobb hozzáférés előmozdítását szolgáló rendszerek.
AJÁNLÁSOK A TAGÁLLAMOKNAK Alkalmazzák és fejlesszék tovább az EQARF-ot. 2011-ig dolgozzák ki az EQARF bevezetésének nemzeti megközelítését, tervét, programját. Aktívan vegyenek részt az EQARF Hálózat munkájában. Jelöljenek ki egy nemzeti szakképzési minőségbiztosítási referencia pontot. 4 évente végezzék el a bevezetési folyamat felülvizsgálatát.
NEMZETI REFERENCIA PONT Célja: A Hálózat munkájának nemzeti szinten való támogatása, nemzeti szintű networking tevékenység révén Fő feladatai: kapcsolattartás az érintettekkel, információszolgáltatás az ENQA VET Hálózat munkájáról, a szakképzés minőségbiztosítása, az EQARF bevezetése terén a tevékenységek nemzeti szintű koordinációja, az EU Hálózat és a nemzeti munkaprogram összhangjának biztosítása, az EU Bizottság rendszeres tájékoztatása a nemzeti szinten végzett tevékenységekről és azok eredményeiről, kapcsolattartás és együttműködés a Hálózat tagországaiban működő kapcsolattartó pontokkal.
A HAZAI CQAF/EQARF BEVEZETÉS MÉRFÖLDKÖVEI 2005-2009 (1) Csatlakozás a szakképzés minőségbiztosítása terén folytatott európai együttműködéshez 2005. január Előkészítő tevékenységek a CQAF bevezetésére – SZFP I. szakiskolák felkészültségének felmérése, a szükséges szakmai segítségnyújtás meghatározása. Jogszabályi háttér megteremtése 2005. május Szakképzés-fejlesztési stratégia 2005 – 2013, 1057 / 2005 Kormányhatározat A CQAF hazai adaptációja az iskolarendszerű szakképzésre SZMBK 2006, felülvizsgálat 2007 17
A CQAF ADAPTÁCIÓ FŐBB EREDMÉNYEI Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) SZMBK Útmutató SZMBK Intézményi Modell Összehasonlító táblázatok Szakképzési Önértékelési Modell (SZÖM) Szakképzési kulcsindikátorok (40 28) Peer Review külső értékelési módszertan 18
A HAZAI CQAF/EQARF BEVEZETÉS MÉRFÖLDKÖVEI 2005-2009 (2) A CQAF magyar szakmai célú felnőttképzési adaptációja koncepciójának kidolgozása 2007 ÚMFT TÁM OP 2.2.1. központi program "A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”, a szakképzés minőségfejlesztésének integrált megközelítése 2009-2010 19
AZ ESZMK FŐ ALKOTÓELEMEI Minőségpolitika Minőségirányítási rendszer Folyamatok szabályozása Partneri igény és elégedettségmérés Egységes Szakképzési Önértékelési Modell Indikátor-rendszer 20
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!