Molnárné Stadler Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TÁJÉKOZTATÓ AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZERRŐL (CQAF) ÉS AZ FSZ-NEK A RENDSZERHEZ VALÓ KAPCSOLÓDÁSÁRÓL PROF. DR: KISPÉTER JÓZSEF EGYETEMI.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Szakiskolai fejlesztési program
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Molnárné Stadler Katalin Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQARF) Molnárné Stadler Katalin

Elfogadva a Tanács 2009. május 12-i ülésén. AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA a szakképzés Európai Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszerének létrehozásáról. Elfogadva a Tanács 2009. május 12-i ülésén. 2

AZ EURÓPAI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI REFERENCIA KERETRENDSZER Az EQARF viszonyítási eszközként segíti a tagállamokat abban, hogy közös európai referenciák alapján előmozdítsák és figyelemmel kísérjék (monitoring) szakképzési rendszereik folyamatos javítását, fejlesztését. A Keretrendszer hozzájárul: a szakképzés minőségének folyamatos javulásához, a nemzeti szakképzési rendszerek iránti kölcsönös bizalom kiépítéséhez, a határok nélküli Európai Szakképzési Térség létrejöttéhez.

SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR (1) Lisszaboni Stratégia – 2000. március – új fejlesztési célok. Barcelonai Döntések – 2002. március – az európai oktatási és képzési rendszerek minősége világszínvonalú referenciává váljon 2010-re. Koppenhágai Nyilatkozat – 2002. november – az együttműködés fokozása a szakképzés minőségbiztosítása terén. Tanácsi Következtetések a szakképzés minőségbiztosításáról – 2004. május – a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) létrehozása és elfogadása (közös alapelvek, irányvonalak, útmutatók, eszközök).

SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR (2) Maastrichti Communiqué – 2004. december – az elért eredmények gyakorlatba történő átültetése. Helsinki Communiqué – 2006. december – a szakképzési minőségfejlesztés terén az európai együttműködés erősítése, a minőségkultúra kialakításának elősegítése. EQF Ajánlás – a minőségbiztosítás közös alapelvei a szakképzés és a felsőoktatás területén. Bordeaux Communiqué – 2008. november – a szakképzési rendszerek minőségének és vonzerejének növelése, a kiválóság irányába tett erőfeszítések támogatása.

SZAKMAPOLITIKAI PRIORITÁSOK a munkaerő jobb foglalkoztathatósága a képzési kínálat és a munkaerő-piaci kereslet közötti nagyobb összhang a szakképzéshez való jobb hozzáférés biztosítása

A KOPPENHÁGAI FOLYAMAT EREDMÉNYEI EUROPASS Szakmapolitikák, rendszerek és gyakorlatok (meg)erősítése a pályaválasztási tanácsadás területén Közös európai alapelvek az informális és nem formális tanulás elismerésére Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) Európai Képesítési Keretrendszer (EQF) Európai kreditrendszer a szakképzésben (ECVET) Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszer (EQARF)

Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. Az EQARF CÉLJA Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. 2. Viszonyítási (referencia) alapként segítse elő és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 3. Növelje az átláthatóságot és az összhangot a szakképzés minőségbiztosítása és minőségfejlesztése terén az egyes tagállamok szakmapolitika kezdeményezései és cselekvési akciói között.  

Minőségbiz-tosítási, -fejlesz-tési ciklus AZ EQARF ALKOTÓRÉSZEI Minőségbiz-tosítási, -fejlesz-tési ciklus Mérőeszköz (indikátorok) Monitoring (önértékelés és külső értékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás

MINŐSÉGBIZTOSTÁSI CIKLUS 1. Tervezés 4. Felülvizsgálat 2. Végrehajtás / Megvalósítás 3. Értékelés

Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén 1. TERVEZÉS Minőségi kritériumok Indikatív jellemzők rendszer szinten Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén A tervezés tükrözi a releváns érintett felek által osztott stratégiai jövőképet, továbbá egyértelmű, világos célokat/célkitűzéseket, intézkedéseket és mutatókat tartalmaz. A szakképzés céljai / célkitűzései le vannak írásban fektetve közép- és hosszú távra, és azok kapcso- lódnak az európai célokhoz. A releváns érintett felek a külön- böző szinteken részt vesznek a szakképzés céljainak és célkitű- zéseinek meghatározásában. A célokat specifikus mutatók se- gítségével tűzik ki és kísérik fi- gyelemmel a megvalósulásukat (sikerkritériumok). A szakképzési igények azonosítá- sára mechanizmusokat és eljárá- sokat hoztak létre. Tájékoztatási politikát alakítottak ki a minőségbiztosítással kapcso- latos eredmények nyilvánosságra hozatalának biztosítására. A szakképző intézmény által kitűzött helyi célokban tükröződnek az európai, országos és regionális szakképzés-politikai célok / célkitűzések. Egyértelmű, világos célokat / célkitűzéseket határoztak meg és a megvalósulásukat folyamatosan figyelemmel kísérik. A munkatársakat már a korai szakasztól bevonják a tervezésbe, többek között a minőségfejlesztési tevé- kenységek megtervezésébe is. A releváns érintett felek részt vesznek a helyi igények elemzésének folyamatában.

MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK  MINŐSÉG Világos, egyértelmű cél Bevezetési terv Mérési rendszer Szisztematikus értékelési stratégia Látható és dokumentált kapcsolat a visszacsatolási mechanizmusok és a tervezési folyamat között Szisztematikus minőség megközelítés ……. Q

2. MONITORING Belső (ön-) és külső értékelési eljárások kombinációja - folyamatos, tényekkel igazolható és hiteles visszajelzés arról, hol tartanak a kitűzött célok elérésében. A hangsúly a rendszeres időközönként és szisztematikusan megvalósuló önértékelés-en van. Önértékeléshez kapcsolódó külső értékelés (pl. Peer Review).  

3. EQARF INDIKÁTOROK Minőségbiztosítási/-irányítási rendszert alkalmazó szakképző intézmények aránya. A képzők képzésébe történő befektetés. A szakképzési programokban résztvevők aránya. A szakképzési programokat elvégzők aránya. A szakképzési programok résztvevőinek elhelyezkedési aránya. A megszerzett készségek alkalmazása a munkahelyen. Munkanélküliségi ráta. Hátrányos helyzetű, sérülékeny társadalmi csoportok aránya. A munkaerő-piaci szakképzési igények meghatározásának mechanizmusai. A szakképzéshez való jobb hozzáférés előmozdítását szolgáló rendszerek.  

AJÁNLÁSOK A TAGÁLLAMOKNAK Alkalmazzák és fejlesszék tovább az EQARF-ot. 2011-ig dolgozzák ki az EQARF bevezetésének nemzeti megközelítését, tervét, programját. Aktívan vegyenek részt az EQARF Hálózat munkájában. Jelöljenek ki egy nemzeti szakképzési minőségbiztosítási referencia pontot. 4 évente végezzék el a bevezetési folyamat felülvizsgálatát.

NEMZETI REFERENCIA PONT Célja: A Hálózat munkájának nemzeti szinten való támogatása, nemzeti szintű networking tevékenység révén Fő feladatai: kapcsolattartás az érintettekkel, információszolgáltatás az ENQA VET Hálózat munkájáról, a szakképzés minőségbiztosítása, az EQARF bevezetése terén a tevékenységek nemzeti szintű koordinációja, az EU Hálózat és a nemzeti munkaprogram összhangjának biztosítása, az EU Bizottság rendszeres tájékoztatása a nemzeti szinten végzett tevékenységekről és azok eredményeiről, kapcsolattartás és együttműködés a Hálózat tagországaiban működő kapcsolattartó pontokkal.

A HAZAI CQAF/EQARF BEVEZETÉS MÉRFÖLDKÖVEI 2005-2009 (1) Csatlakozás a szakképzés minőségbiztosítása terén folytatott európai együttműködéshez 2005. január Előkészítő tevékenységek a CQAF bevezetésére – SZFP I. szakiskolák felkészültségének felmérése, a szükséges szakmai segítségnyújtás meghatározása. Jogszabályi háttér megteremtése 2005. május Szakképzés-fejlesztési stratégia 2005 – 2013, 1057 / 2005 Kormányhatározat A CQAF hazai adaptációja az iskolarendszerű szakképzésre  SZMBK 2006, felülvizsgálat 2007   17

A CQAF ADAPTÁCIÓ FŐBB EREDMÉNYEI Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) SZMBK Útmutató SZMBK Intézményi Modell Összehasonlító táblázatok Szakképzési Önértékelési Modell (SZÖM) Szakképzési kulcsindikátorok (40  28) Peer Review külső értékelési módszertan   18

A HAZAI CQAF/EQARF BEVEZETÉS MÉRFÖLDKÖVEI 2005-2009 (2) A CQAF magyar szakmai célú felnőttképzési adaptációja koncepciójának kidolgozása 2007 ÚMFT TÁM OP 2.2.1. központi program "A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”, a szakképzés minőségfejlesztésének integrált megközelítése 2009-2010   19

AZ ESZMK FŐ ALKOTÓELEMEI Minőségpolitika Minőségirányítási rendszer Folyamatok szabályozása Partneri igény és elégedettségmérés Egységes Szakképzési Önértékelési Modell Indikátor-rendszer 20

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!