Szerkezeti elemek tervezése. Oszlopok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
T ű zvédelmi M ű szaki Irányelv Fire Protection Technical Guideline Azonosító: TvMI 6.1: Beépített t ű zoltó berendezések tervezése, telepítése.
Advertisements

1 Üveges állapot Vázlat l Hőmérsékletváltozás, átren- deződés l T g meghatározás módszerei  fajtérfogat  fajhő  mechanika l T g értékét meghatározó.
Bőrimpedancia A bőr fajlagos ellenállásának és kapacitásának meghatározása.
Gazdaságstatisztika, 2015 RÉSZEKRE BONTOTT SOKASÁG VIZSGÁLATA Gazdaságstatisztika október 20.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
VASBETON SZERKEZETEK TERVEZÉSE TŰZÁLLÓSÁGRA KÖVETELMÉNYEK ÉS TERVEZÉSI MÓDSZEREK Dr. Visnovitz György március
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Valószínűségi kísérletek
2. előadás Viszonyszámok
Adatbázis normalizálás
Vezetékes átviteli közegek
Becslés gyakorlat november 3.
Áramlástani alapok évfolyam
ELŐNYÖK – megbízható működés
Egyszerű kapcsolatok tervezése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
Vizsgálómódszerek.
A HŐHATÁS ÖVEZET KEMÉNYSÉGÉNEK BECSLÉSE EGYSZERŰ MÓDON
Kockázat és megbízhatóság
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Kockázat és megbízhatóság
Kovács Gergely Péter Egyszerű lekérdezések
Kockázat és megbízhatóság
Kvantitatív módszerek
A mozgási elektromágneses indukció
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Környezeti teljesítményértékelés
Hipotézisvizsgálat.
Szerkezet-tulajdonság összefüggések Vázlat
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Tartalékolás 1.
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Az élesség beállítása vagy fókuszálás
Szerkezetek Dinamikája
Kvantitatív módszerek
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
Regressziós modellek Regressziószámítás.
STRUKTURÁLT SERVEZETEK: funkció, teljesítmény és megbízhatóság
Számítógépes szimulációval segített tervezés
RUGÓK.
Ékszíj-, laposszíjtárcsa Kúpos kötések, szorítóbetétek
A talajok mechanikai tulajdonságai IV.
Munkanélküliség.
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Új pályainformációs eszközök - filmek
3. előadás.
Vasbeton falvasalás megadása és ellenőrzése EC2 szerint
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Munkagazdaságtani feladatok
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
Binomiális fák elmélete
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Faszerkezetű elemek tűzállósági méretezése AxisVM szoftverrel
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Munkagazdaságtani feladatok
A bevándorlás hatása a hazai munkavállalók munkapiaci helyzetére Európában – összefoglaló az empirikus eredményekről Bördős Katalin, Csillag Márton, Orosz.
3. előadás.
A geometriai transzformációk
Hagyományos megjelenítés
Atomok kvantumelmélete
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A talajok mechanikai tulajdonságai III.
Előadás másolata:

Szerkezeti elemek tervezése. Oszlopok SSEDTA Szerkezeti elemek tervezése. Oszlopok

Bevezetés Ez az előadás olyan nyomott elemekkel (pl. csuklós oszlop) foglalkozik, amelyekre csak normálerő működik, és nem hat nyomaték. Valóságos oszlopok esetén a normálerő külpontos, és keresztirányú erők is vannak. Megkülönböztetünk zömök oszlopokat és karcsú oszlopokat.

Zömök oszlopok A zömök oszlopok jellemzői: igen kis karcsúság, globális stabilitásvesztés nem jön létre. A zömök oszlopok nyomási ellenállását a keresztmetszet határozza meg, aszerint, hogy melyik keresztmetszeti osztályba tartozik.

Nem horpadó keresztmetszetek Az 1., 2. és 3. osztályba tarozó kereszt-metszetekben horpadás nem következik be. Az Nc.Rd nyomási tervezési ellenállás megegyezik az Npl.Rd képlékeny ellenállással: Nc.Rd = Afy /gM0 5.4.4.(1)(a)

Horpadó keresztmetszetek: 4. osztály A horpadás megakadályozza a megfolyást okozó teher elérését. A nyomási tervezési ellenállást a horpadási ellenállás korlátozza: Nc.Rd = No.Rd = Aefffy /gM1 5.4.4.(1)(b) Aeff a hatékony keresztmetszet területe 5.3.5.

Karcsú acéloszlopok A karcsú oszlopok a rugalmashoz közeli viselkedést mutatnak. Az Euler-féle kritikus feszültség:  = lcr / I, ahol I – az inerciasugár, lcr – a kihajlási hossz.

Az Euler-féle kihajlási görbe és a tönkremeneteli módok Képlékeny tönkremenetel s fy Kihajlási tönkremenetel Euler-féle kihajlási görbe l l1

Határkarcsúság: l1 l1 esetén scr = fy – 5.5.1.2.(1) ahol l1 = 93,9 – S275 acélminőségre, l1 = 76,4 – S355 acélminőségre.

Dimenzió nélküli kihajlási görbe Az Euler-görbe megrajzolható mint a scr/fy mennyiség l/l1 függvényében – egyetlen görbe bármely l és fy esetén. s/fy 1 1 l/l1

Valós acéloszlopok viselkedése A különféle imperfekciók miatt az Euler-féle kihajlási teher elérése előtt képlékeny kihajlás lép fel. Az imperfekciók: kezdeti görbeség, maradó feszültségek, a normál-igénybevétel külpontossága, az anyag keményedése. A közepes karcsúságú oszlopok igen érzékenyek a tökéletlenségekre.

Az imperfekciók hatása A szerkezet imperfekciói a közepes karcsúságok tartományában (l1 környezetében) a legjelentősebbek. A legtöbb valós oszlop ide tartozik. Kísérleti eredmények statisztikai elemzése alapján meghatározták a teherbírás alsó korlátjának görbéjét.

Kísérleti vizsgálatok Két tartomány: karcsú (az inflexiós ponton túl) és közepes karcsúságú s Közepes karcsúság Nagy karcsúság fy Inflexiós pont l1 l

Az imperfekciók hatása a karcsúság függvényében Nagy karcsúságú oszlopok: nem érzékenyek az imperfekciókra, tönkremeneteli teher  Euler-teher (Ncr) a teherbírás független a folyáshatártól. Közepesen karcsú oszlopok: jelentőségük van az imperfekcióknak, a tönkremeneteli teher kisebb az Euler-tehernél, a legfontosabb imperfekciók: a görbeség és a gyártási sajátfeszültségek.

A gyártási sajátfeszültségek eloszlása A gyártási sajátfeszültségek jellegzetes eloszlása – meleghengerlés: ~ , 3 f y nyomás ~ , 2 f y húzás ~ , 2 f y nyomás

Gyártási sajátfeszültségek A normálfeszültségekkel összegződve folyást okoznak. A hatékony terület csökken. + = o r = f N / A s s y R n < f y s n

Kezdeti görbeség: eo Hajlítónyomatékot okoz. N e o e s B N

Kezdeti görbeség: eo Ha smax > fy, a keresztmetszet részlegesen megfolyik P Képlékeny zónák P

A normálerő és az imperfekciók együttes hatása A maximális feszültség: hajlításból származó feszültségek: sB gyártási sajátfeszültségek: sR normálerőből származó feszültségek: N/A s s s N / A R B m a x + + =

Viszonyított karcsúság: 5.5.1.2. szakasz (1) bekezdés A = 1 az 1–3. osztály esetén A = Aeff/A a 4. osztály esetén

Az európai (ECCS) kihajlási görbék Kísérletek alapján kerültek meghatáro-zásra, több mint 1000 kísérlet, (I H T    ) szelvények, karcsúságok tartománya 55 és 160 között számítógépes vizsgálatokkal kiegészítve.

Az európai kihajlási görbék Az oszlop kihajlási szilárdságát úgy kapjuk, hogy az fy folyáshatárt egy  csökkentő tényezővel megszorozzuk. A  tényező a viszonyított karcsúság függvénye. A kihajlási görbéket úgy kapjuk meg, hogy -t a viszonyított karcsúság függvényében ábrázoljuk.

Feltevések A geometriai hiba fél szinuszhullám alakú, L/1000 amplitúdójú. A gyártási sajátfeszültségeket a szelvénytípus meghatározza. A különböző szelvénytípusokhoz négy görbe tartozik, az a alakhiba-tényező különböző értékeinek megfelelően.

Az európai kihajlási görbék c 1 a b . 5 c d 1 2 3 l

Az európai kihajlási görbék A görbék megadhatók matematikai formában: 5.5.1.2.szakasz (1) bekezdés, (5.46.) képlet

Az a alakhiba tényező a függ Az alakhiba-tényezők értéke: az oszlop keresztmetszetének alakjától, a kihajlás irányától (y vagy z tengely körül), a gyártás módjától (melegen hengerelt, hegesztett vagy hidegen alakított). Az alakhiba-tényezők értéke: Kihajlási görbe a b c d Alakhiba-tényező 0,21 0,34 0,49 0,76

A megfelelő görbe kiválasztása A 2. táblázat részlete A 2. táblázat segítséget ad a megfelelő kihajlási görbe kiválasztásához.

A méretezés lépései A kihajlási hossz meghatározása mindkét főirányban, figyelembe véve: a támaszok közötti távolságot, a kapcsolatok kialakítását. A viszonyított karcsúság számítása, figyelembe véve: a szelvényalak geometriáját a folyáshatárt.

A méretezés lépései (2) A megfelelő kihajlási görbe kiválasztása, figyelembe véve: az alakítás módját, a szelvény vastagságát. A  érték meghatározása -hoz.

A tervezés lépései (3) A kihajlási tervezési ellenállás számítása bA = 1 az 1., 2. és 3. osztályra, bA = Aeff / A a 4. osztályra. A szelvény megfelel, ha Nb.Rd nagyobb a tervezési igénybevételnél. Ha Nb.Rd kisebb a tervezési igénybevétel-nél, akkor a méretezést meg kell ismételni egy erősebb szelvénnyel.

Számpélda Határozzuk meg a  csökkentő tényezőt az EC3 (5.46.) egyenletéből! hengerelt H szelvény (nem 4. osztályú), t < 100, S275, a gyenge tengelyre vonatkozó karcsúság  = 130. Ellenőrizzük az eredményt az EC3 5.5.2. táblázata alapján!

Összefoglalás – zömök oszlopok A zömök oszlopban (  0,2) az igénybevétel elérheti a keresztmetszet teljes képlékeny ellenállását: a kihajlást nem kell ellenőrizni, a horpadás csökkentheti a 4. osztályú keresztmetszetek ellenállását.

Összefoglalás – karcsú oszlopok > 0,2 esetén az ellenállás csökken a kihajlás miatt: a közepes karcsúságú oszlopok képlékeny kihajlással mennek tönkre, a karcsú oszlopok rugalmas kihajlással mennek tönkre. A kihajlási tervezési ellenállás egyenlő a nyomási tervezési ellenállásnak a  tényezővel csökkentett értékével.

Összefoglalás – kihajlási görbék Az európai kihajlási görbékből számított csökkentő tényező függ: a keresztmetszet alakjától, a gyártási eljárástól, a viszonyított karcsúságtól, a kihajlás tengelyétől. A kihajlási görbék kísérleti és elméleti vizsgálatokon alapulnak, és megbízható eredményeket adnak.