Közoktatási hálózatfejlesztés a régiótól a kistérségig „Kistérségek – útközben” szakmai konferencia Budapest, 2009. november 30.
Egy sikeres oktatási rendszer önmagában ugyan nem garantálja a gazdasági fellendülést, ám minden bizonnyal egyik előfeltételének tekinthető. Ugyanez mondható el a társadalom minőségének javításához való hozzájárulásról is. (Michael Barber, 1997) Az életnek tanulunk?
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv közoktatás-fejlesztési céljai A kulcskompetenciák hatékony fejlesztése, a kompetencia alapú oktatás módszertani kultúrájának meghonosítása A területi különbségek és a szegregáció csökkentése, törekvés az egyenlő hozzáférés biztosítására A források költséghatékony felhasználása A teljesítmények mérése, alulteljesítés esetén beavatkozás Hálózati tanulás támogatása, jó gyakorlatok és szolgáltatások biztosítása
A várt hálózati tevékenységek kulcsszavai: A hálózati tanulás kultúrájának drámai megerősíté-se nélkül nem teljesíthetők az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Programjának stratégiai elvárásai. A várt hálózati tevékenységek kulcsszavai: fejlesztéskoordinációs hálózat referenciaintézmények jó gyakorlatok saját innováció mesteróvodák bázisiskolák konzorciumok intézmény integráció komprehenzív modell regionális koordináló szervezetek
Alapok, hagyományok Soros projektek - Önfejlesztő iskolák Comenius programok Alternatív és reformpedagógiák Ökoiskola hálózat Innovatív iskolák - IKT MAG-projekt Arany János Programok Civil erőforrások: MIASZÖSZ, AME, GOSZ…
Nemzeti Fejlesztési Terv 2004-2008 Új közoktatási hálózatok: Térségi Iskola- és Óvodafejlesztő Központok TISZK konzorciumok Országos Oktatási Integrációs Hálózat: módszertani műhelyek Sulinet – IKT fejlesztő pedagógusok SNI konzorciumok Tehetségpontok
Más kiemelt projektek: 3.1.8 ; 3.3.1… társ ellátórendszerek Közoktatás-fejlesztési konstrukciók: TÁMOP OKM Educatio Kft., OFI Eltérő oktatási igényű tanulók SNI, EGYMI, tehetség- gondozás… 3.4.1 3.4.2 3.4.3 3.1.6 Kiemelt projekt 3.1.1 Más kiemelt projektek: 3.1.8 ; 3.3.1… Pedagógus tovább- képzés 3.1.5 Regionális hálózat 3.2.2 3.1.2 Új program- csomagok kompetencia- területekre Pályázatok: Komplex természet- tudomány Aktív állampolgárság Vállalkozói készségek… Szolgál- tatók SZOLGÁLTATÓI KOSÁR Helyzetelemezés Képzés Mentorálás Hálózati tanulás Programcsomagok Esélyegyenlőség Jó gyakorlatok Folyamat-tanácsadás Önfejlesztés Egységes iskola Fenntarói pályázatok 3.1.4 intézmények pedagógusok gyermekek, tanulók társ ellátórendszerek fenntartók szülők civil partnerek Fel- készített szakértők Referencia Intézmé- nyek.
Fejlesztéskoordinációs hálózat Régióközi koordináció Specifikációk Hálózati tanulás Referenciahely felkészítés Komprehenzív modellek Szolgáltatói kosár Jó gyakorlatok közzététele… 3.2.2 régió 3.1.1 kiemelt projekt 3.2.2 régió Felkészítési portfólió Referencia-intézmények: Integráció Inklúzió Kompetencia-fejlesztés Alternatív pedagógiák Komprehenzív iskola Gyakorlóhelyek…
A TÁMOP Szolgáltatói kosár Helyzetelemzés X Képzés x Mentorálás IPR-SNI Hálózati, horizontális tanulás Programcsomagok Folyamat-tanácsadás Jó gyakorlatok Önfejlesztés Mikrotérségi integráció Térségi együttműködés Mérés, értékelés Elérhető szolgáltatások, és minőségük biztosítása A pályázók munkájának koordinációja Hiányterületek feltárása, a stratégiai tervezés támogatása
Adatbázisok közzététele, felületmegosztás a régióval Az Educatio és a közoktatás-fejlesztési Regionális Koordináló Szervezetek együttműködésének főbb területei Adatbázisok közzététele, felületmegosztás a régióval Jó gyakorlatok publikációja Referencia-intézmények régiós partnerhálózatának kialakítása, felkészítése, minősítése, bővítése Továbbképzések rendszerezett ajánlati listája a TÁMOP Szolgáltatói kosárban
A fejlesztési területek fehér foltjainak feltárása Az Educatio és a közoktatás-fejlesztési Regionális Koordináló Szervezetek együttműködésének főbb területei aa A tanácsadói, képzési szolgáltatások regionális szintű minőségbiztosítása, értékelése A kistérségek szintjét elérő szolgáltatói pontok kialakítása a disszemináció érdekében A fejlesztési területek fehér foltjainak feltárása Munkakonferenciák, rendezvények, felkészítések: kistérségi, mikrotérségi hálózati tanulási formák A projekt közös kommunikációja…
Támogató környezet Tartalom-fejlesztés, tankönyvi kínálat Képzések, tanácsadói kínálat fejlesztése A fejlesztő intézmény munkája Kompetencia alapú oktatás SNI tanulók együttnevelése Oktatási integráció Tehetséggondozás Intézményi és pedagógiai folyamatok mentorálása Regionális szakmai koordináció, támogató kapacitások szervezése
A „Jó gyakorlat” olyan innovatív folyamat, módszer, cselekvés, eszközhasználat együttese, amely az intézményi gyakorlatban, működésében megtapasztalható. Több éve sikeresen és hatékonyan alkalmazott, kipróbált, ezért eredményesen adaptálható, fenntartható, fejleszthető, dokumentálható. Az átvett innováció a továbbiakban a felhasználók által is elismert szolgáltatásként képes működni.
A referencia-intézmény Egyedi, működésében koherens, más intézmények számára is példaértékű, gyermekközpontú pedagógiai, szervezeti innovációval, gyakorlattal rendelkező és ezt publikálni, valamint szolgáltatásaiban átadni képes intézmény.
A Dél-dunántúli OP – Akcióterv Közoktatási cél a feladatellátás intézményintegráción alapuló infrastrukturális fejlesztése. Mikrotérségi alapon, racionálisan és hatékonyan szervezett, mindenki számára hozzáférhető, esélyegyenlőséget biztosító, szakmai tartalmában a kulcskompetenciák fejlesztésére alapozott, integrált intézményi hálózat kiépítése, az azonos minőségű szolgáltatás nyújtása és a gazdaságos működtetés érdekében.
Kiemelt cél a hosszú távú működésre alkalmas közoktatási intézmények korszerűsítése, továbbá hogy a helyi adottságok talaján létrejött, különböző jellegű együttműködések révén a területi különbségek minimálisra csökkenthetők legyenek. Sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű gyerekek tekintetében szegregáló vagy szegregációt eredményező oktatás-szervezés főszabályként kizáró ok.
A Dél-dunántúli OP - Akcióterv Indikátorok: Az országos kompetenciamérésen a minimális tudáskritériumoknak eleget nem tevő tanulók arányának csökkenése évfolyamonként (6., 8., 10.évf.) szövegértésből és matematikából A többcélú közoktatási intézmények szolgáltatásaival érintett 0-18 éves korúak arányának növekedése
Az Oktatási Kerekasztal javaslataiból http://oktatas A behozhatatlan induláskori lemaradások megelőzése, a szegregáció csökkentése Prevenció már a kora gyermekkorban A védőnői hálózat teljeskörűvé tétele A kisgyermekkori fejlesztés intézményrendszerének bővítése Az önkormányzati rendszer teljes átalakítása A közoktatási feladatellátási kötelezettség kistérségi szintre kerülése Kistérségi oktatási tankerületek létrehozása
Köszönöm a figyelmüket! Puskás Aurél szakmai vezető TÁMOP 3.1.1 Hálózatkoordináció aurel.puskas@educatio.hu 06/70 451-8700