Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
AZ IKSZT program bemutatása Eperjesi Tamás vidékfejlesztési igazgató Kecskemét-Imrehegy, július 16.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Globális problémák.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Szegények reménytelensége és reménysége. SSSSzegénység: szűkölködés az anyagi javakban DDDDepriváció: a különböző javaktól való megfosztottság,
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A ReTInA projekt bemutatása ReTInA nyitókonferencia október 6. Budapest, Magyarország.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Ember és környezetének viszonya
Gergely László Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Ongjerth Richárd Egy TAK, és más semmi?
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <
A kÖrkÖrös gazdaság szempontjainak alkalmazása a közbeszerzések során
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

BEFOGADÓ, BIZTONSÁGOS, ELLENÁLLÓKÉPES ÉS FENNTARTHATÓ VÁROSOK ÉS TELEPÜLÉSEK ALAKÍTÁSA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> ’A hazai fenntartható fejlődés vezérfonala az ENSZ 17 fenntarthatósági célja tükrében’ Az iASK ’KRAFT’ és ’Fenntartható Fejlődés’ munkacsoportjának közös tematikus konferenciája, Keszthely, Pannon Egyetem, Georgikon Kar 2017. május 19-20.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – az ENSZ 11-es számú fenntartható fejlesztési célja tükrében Bevezetés – ami nem a fejezethez, hanem az SDG áttekintés egészéhez tartozik. „Fejlesztéspolitika” UN 1945, UN 1990… + az SDG átfogó szempontja a szakpolitikai integráció és az egyetemlegesség A világhelyzet Az európai és a hazai helyzet A hazai tennivalók Összefoglalás

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – VILÁGHELYZET Miközben a városokat számos jogos kritika éri erőforrás-használatuk és kibocsátásuk mértéke miatt, azt is célszerű figyelembe venni, hogy a városok és funkcióik nélkül a hagyományos mezőgazdasági kultúrák eltartóképességének a sokszorosát kitevő emberi népesség nem lett volna életben tartható. Eddig is a városokba áramlott a népesség többlete, és az UNDESA (2012) ENSZ anyag megállapítása szerint a Föld 2050-ig várhatóan 9,3 milliárdra növekvő össznépességének a növekménye is kizárólag a városokat, főként a fejlődő országok városi népességét fogja tovább gyarapítani. Komolyan véve az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak deklaráltan integrált és egyetemleges szemléletét, a városok és települések befogadóvá, biztonságossá, ellen- állóképessé és fenntarthatóvá tételét ennek a fent jelzett kiinduló helyzetnek a tudatosításával kellene kezdeni, számba véve mindazokat a demográfiai, a nők helyzetére vonatkozó, az iskolázottsági, a munkahelyteremtési és a gazdasági kérdésekkel való összefüggéseket, amelyek a város problémakörében megjelennek.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – VILÁGHELYZET Ezzel szemben az SDG célkitűzések kiragadják a városi / települési önkormányzatok hatáskörébe tartozó tevékenységeket, és azokra vonatkozóan adnak kedvező irányú, de önmagában teljesíthetetlen, így javarészt ráolvasásnak és vágyálomnak tekinthető tanácsokat. Miközben a (biztonságos, befogadó, elérhető, fenntartható stb.) városi szolgáltatásokra, a lakásra, a közlekedésre, a közterület és zöldterületek biztosítására; a katasztrófavédelemre és a környezeti kibocsátások csökkentésére; az urbanizációt segítő, részvételen alapuló településtervezésre és irányításra, az elővárosi és vidéki kapcsolatokra és együtt tervezésre, továbbá a kulturális és természeti örökség védelmére vonatkozó célkitűzések fontosságát nem lehet vitatni, a város jövője szempontjából ezek mégis esetlegesen kiragadott céloknak tűnnek a népesedés, a gazdaság, a munkaalkalom, az ivóvíz, az energiaellátás, az egészség, az oktatás, az életmód vagy a kereskedelem kérdéskörei nélkül. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai városokra vonatkozó célkitűzései sem a fejlett, sem a fejlődő országok településirányítói számára nem nyújtanak új ismereteket, ezzel szemben azt a látszatot erősítik, mintha elsősorban az önkormányzatok tehetetlensége és tudatlansága, és a jó tanácsok hiánya akadályozta volna a települések fenntarthatóbb irányban történő fejlesztését. A célkitűzések nem elegendőek a fejlett országoknak a fejlődő világ városi hatóságait segítő tevékenységének az előmozdítására sem.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZET Az Európai Közösség/Unió kezdetben elsősorban az országok közötti kapcsolatokra és szabályozási harmonizációra fordította a figyelmét, hiszen a fejlett országok belső problémáinak megoldásáról maguk a tagállamok gondoskodtak. Európa számos városa élen járt az üzemeltetési szemléletről a szolgáltató város; a túlfogyasztástól az élhetőség irányába forduló prioritások kidolgozásában, alkalmazásában. Az a felismerés azonban, hogy a korábbi modernizációs elveket (hatékony, mennyiségi tömegtermelés, funkcionálisan homogén városnegyedek, a közterületek autóforgalom részére történő átcsoportosítása stb.) felváltó új szemléletet összefoglalt módon az uniós ajánlásai közé kell emelni, csak a kétezres évek elejére érett meg. Ekkor jelennek meg az integrált és fenntartható városi fejlesztéspolitikára vonatkozó ajánlások, beleértve a városi közszolgáltatások fejlesztését, a közterületek újraosztását, a közforgalmú és környezetbarát közlekedési rendszerek támogatását, az innovatív oktatáspolitikát; a leromlott városrészek fölzárkóztatását, a helyi gazdaság elősegítését. Arról, hogy az ajánlások ne maradjanak ennyire általános szinten, szakirányú nemzetközi csoportosulások (networking) létrehozásával, és jó gyakorlatok (best practice) ismertetésével próbál az unió gondoskodni.

Befogadó, biztonságos, ellenállóképes és fenntartható városok és települések alakítása – HAZAI TENNIVALÓK A hazai tennivalók között kiemelendő feladat a fejlesztéspolitika eltérő és kisajátító értelmezésének a megszüntetése és a nemzetközi fejlesztéspolitika valamint a hazai beruházásokra irányuló fejlesztéspolitika kettőségének tudatosítása, és annak világossá tétele, hogy egyik területnek sem a kizárólagos privilégiumáról van szó. A nemzetközi fejlesztéspolitika hazai ráfordításait a GNI 3.3 ezrelékére vonatkozó vállalásunk eléréséhez fokozatosan mintegy négyszeresére kellene növelni. Átfogó stratégia elkészítése során lehet megállapítani, hogy a tevékenységeken belül a város- fejlesztési segítségnyújtás milyen igényelt elemeire van megfelelő hazai tudás és kapacitás. A hazai városfejlesztések esetén is kiemelendő tennivaló a valós stratégiák elkészítése, amelyek nem előre kiválasztott projektek alibi háttereként születnek, hanem az adott település helyzetértékelésén, célkitűzésein és a nemzetközi tapasztalatok átgondolásán alapulnak. Ehhez a munkához azonban az SDG célok kevés támogatást tudnak nyújtani, legfeljebb (hiányos) emlékeztetőként szolgálnak a nemzetközi tapasztalatok irányait illetően.

BEFOGADÓ, BIZTONSÁGOS, ELLENÁLLÓKÉPES ÉS FENNTARTHATÓ VÁROSOK ÉS TELEPÜLÉSEK ALAKÍTÁSA Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ’A hazai fenntartható fejlődés vezérfonala az ENSZ 17 fenntarthatósági célja tükrében’ Az iASK ’KRAFT’ és ’Fenntartható Fejlődés’ munkacsoportjának közös tematikus konferenciája, Keszthely, Pannon Egyetem, Georgikon Kar 2017. május 19-20. .