Eger /17. második félév Komenczi Bertalan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Történeti episztemológia
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
A MAGYAR MUNKAERŐ SZERKEZETE ÉS A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOM MÉRNÖKÖK KELLENEK VAGY FILOZÓFUSOK? Különböző tudományterületek viszonya és szerepe a tudásalapú.
A multidiszciplináris e-learning
E-learning és a multimédia
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Hipermédia tanulási források az interneten
Eger április Komenczi Bertalan
Eger október 4. Komenczi Bertalan
Eger április Komenczi Bertalan
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az emberi tanulás.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
4. Elmefilozófia.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Edward Sapir ( ).
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Zsolt Námesztovszki, Hungarian Language Teacher Training Faculty, Subotica, University of Novi Sad, Subotica, Strosmayer 11., Márta Takács Budapest.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Információs forradalmak 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
A szakiskola jelene és jövője
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
Elektronikus tanulási környezetek V. Az elme/technológia interfész
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Komenczi Bertalan Információelmélet
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Eger első félév Dr. Komenczi Bertalan
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
5. Tétel – A Life Long Learning
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

Eger 2016/17. második félév Komenczi Bertalan Elektronikus tanulási környezetek IV. Az információtechnológiai kihívás - jövőképek - jövőtrendek Eszterházy Károly Egyetem Médiainformatika intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék

1. A tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítése 2. A tanítás és tanulás új koncepcionális keretei 3. Elektronikus tanulási környezetek 4. Az e-learning fogalmának értelmezése

1. A tanulás holisztikus értelmezése Elektronikus tanulási környezetek IV. Az információtechnológiai kihívás – jövőképek -jövőtrendek 1. A tanulás holisztikus értelmezése 2. Az új kognitív habitus (a képernyő interfész) feltételezett hatásrendszere Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

Az egész életre kiterjedő tanulás Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG A tanulás dimenziói Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás LIFE WIDE Informális tanulás 2 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

A kulturális környezet szerkezetformáló hatása az agyra …. A tanulói személyiség determinációs tényezői

Az egész életre kiterjedő tanulás A tanulás dimenziói Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás 2 LIFE WIDE Informális tanulás 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

? iskola A gyerekek kérdőjelként lépnek be az iskolába, és pontként hagyják el. ? Az idő nyilának megfordítása?

Az egész életre kiterjedő tanulás A tanulás dimenziói Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG Nem formális képzés 4 3 Formális oktatás Az élet minden területét átfogó tanulás 2 LIFE WIDE Informális tanulás 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

Az egész életre kiterjedő tanulás Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG 4 3 Nem formális képzés Az élet minden területét átfogó tanulás- LIFE WIDE Formális oktatás Informális tanulás 2 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

Nem tudatos/implicit tanulás Informális tanulás Külső irányítás Formális oktatás Nem formális képzés Önirányítás-család-társadalom Környezet – média - kommunikáció A tanulás formái I.

Random/implicit/nem-tudatos tanulás Tartalom Tanácsadás Támogatás Tanítás Tudatos tanulás A tanulás formái II.

1. A tanulás holisztikus értelmezése Elektronikus tanulási környezetek IV. Az információtechnológiai kihívás – jövőképek -jövőtrendek 1. A tanulás holisztikus értelmezése 2. Az új kognitív habitus (a képernyő interfész) feltételezett hatásrendszere Mache die Dinge so einfach wie möglich - aber nicht einfacher. Albert Einstein

1. Az új hálózati interaktív információs rendszer – az írásbeliséghez hasonlóan – átszervezi-e reprezentációs rendszereinket, átírja-e gondolkodási szokásainkat, vagy talán már át is alakított bennünket? 2. Milyen pedagógiai konzekvenciái lehetnek a kognitív habitus újbóli megváltozásának? Kognitív habitus a 21. század elején

Kultúra Elme Technológia The medium itself that is the message, not the content! Annak a felületnek a struktúrája, amely összeköt bennünket a világgal és a többi emberrel hatással van arra, ahogyan a világról és saját magunkról gondolkodunk. A média design direkt módon befolyásolja a kognitív tapasztalatokat, és szerkezetétől függően a sokrétű emberi potenciál különböző elemeit aktiválja. Technológia Lanier J. (2011): You are not a gadget: A Manifesto. Penguin Books, New York. 45 , 46

TÁRSAS OPTIMISTÁK ? TÁRSADALMI PESSZIMISTÁK BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK 15

TÁRSAS OPTIMISTÁK

TÁRSADALMI PESSZIMISTÁK

PLÉH CSABA A WEBVILÁG KOGNITÍV KÖVETKEZMÉNYEI, AVAGY FÉNYESÍT VAGY BUTÍT-E AZ INTERNET ? KORUNK 22:(8) pp. 9-19. (2011) BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK Kétségtelen, hogy az új technológiák megváltoztattak sok mindent, de ezek a változások úgy illeszkednek az ember meglévő neurobiológiai, evolvált rendszerébe, ahogyan például az írás is beilleszkedett. 18

BIOLÓGIAI OPTIMISTÁK epizódikus kultúra fehérje alapú high-tech külső szimbólumkezelő technológia delokalizált, hibrid hálózati mátrix Szilícium alapú elektronikus high-tech Kognitív evolúció külső memória mátrix fehérje alapú high-tech lingvisztikai mátrix belső szimbólumkezelőtechnológia Szimbólumhasználó kogníció mimetikus mátrix epizódikus kultúra Hernád István (1996): A szimbólum-lehorgonyzás problémája. In: Kognitív tudomány, Szerk.: Pléh Csaba, Budapest, Osiris Kiadó, 1996. 208-222. o. a változások illeszkednek az ember meglévő neurobiológiai, evolvált rendszerébe ... az eredendő biológiai keretek ismét uralkodni fognak és megjelennek az új tudáshordozóknál. A kulturális evolúció szakaszai 19 19

agy elme imaginárius tükör Mindennek az alapja az emberi agyat és környezetét összekapcsoló elsődleges interfész-rendszer. Az emberre jellemző tudatos tapasztalat, a gondolkodás és az érzetminőségek szubjektív világa azonban (egyelőre?) nem magyarázható meg az objektív tapasztalás számára hozzáférhető, részecskékből és erőterekből szerveződő matéria struktúráival és mintázataival.... belső virtuális világunk létrejöttének és működésének mechanizmusairól igen keveset tudunk. imaginárius tükör elme agy A real mirror! Sandwiched between two world a natural, but mysterious – an artificial a conservative one - an avantgard, ever changing one highly plastic human brain – hyper-responsive too-flexible interface What will be the long-term outcome?

Elme Agy magyarázati szakadék  „….egyszerűen képtelenek vagyunk belátni, az anyagi események hogyan alakulhatnak érzetekké vagy gondolatokká, noha számos könyv, szembeszállva  Du Bois-Reymond-nal, egy csomó értelmetlenséget hord össze róla.” ERWIN SCHRÖDINGER  válogatott írásai (v.: Sz. Péter).Typotex Kiadó, Budapest, 2014,335-336.o. „A tudatosság esetében a kauzális visszavezethetőség nem jár együtt ontológiai redukálhatósággal.” Searle, J. R.: Why I am not a property dualist. In: Philosophy in a New Century. Selected Essays. Cambridge University Press, Cambridge, 2008. p. 155 Az alapprobléma ugyanis az, hogy a tudatos nézőpont konceptuálisan redukálhatatlan aspektusához fizikai kiterjedést kellene hozzáképzelni .... Thomas Nagel: CONCEIVING THE IMPOSSIBLE AND THE MIND-BODY PROBLEM. Royal Institute of Philosophy annual lecture, given in London on February 18, 1998 Elme magyarázati szakadék Kauzalitás? Korreláció? Azonosság? Agy X? Technológia (evolúciós) psychobiology is still at such an early stage of development

Ignoramus et ignorabimus Milyen kapcsolat lehet az agyamban lévő atomok rezgése és a természettudományos értelmezés számára definiálhatatlan, mégis a legvalóságosabban létező tény között, hogy érzéseim és szándékaim vannak ? Elképzelhetetlen számomra, hogy az atomok kölcsönhatásaiból tudatosság bontakozhatna ki. Emil Du Bois-Reymond 1872 Azt kell hinnem, hogy az öntudat nem csupán ismereteink mai állása mellett nem vezethető le működésének anyagi hordozóiból – ami mindenki számára nyilvánvaló – , hanem a dolgok ismert természete szerint ezen az alapon soha nem is lesz megmagyarázható. Ignoramus et ignorabimus

A probléma akkor jelentkezik, amikor bizonyos fajta "dolgokat" (mentálisakat) megpróbálunk másfajta dolgokkal (fizikaiakkal) összekapcsolni. A probléma pedig a következő: hogyan illesszük össze e kétfajta dolgot. Azonos természetűek lennének? A gondolatok/tapasztalatok/érzések is valamilyen módon anyag és energia lennének? Ha igen, akkor hogyan? Hernád István „Monisták vagyunk, és elhisszük a szívünkben hogy az akarat az anyag, de nem látjuk, hogy hogyan anyag.” Hernád István (Arcvonások – Hernád István professzor, MR. 2013. január 15.) Itt kis szünetet tartok, és hagyom az olvasót elgondolkodni a kérdésen, hátha mirabile dictu elfogadható választ talál e problémára, amit eddig még senki nem tudott megoldani! Doing, Feeling, Meaning and Explaining

1. Az új hálózati interaktív információs rendszer – az írásbeliséghez hasonlóan – átszervezi-e reprezentációs rendszereinket, átírja-e gondolkodási szokásainkat, vagy talán már át is alakított bennünket? 2. Milyen pedagógiai konzekvenciái lehetnek a kognitív habitus újbóli megváltozásának? Kognitív habitus a 21. század elején

„A 15. század végén az írott szövegek reprodukciója a másolók asztaláról a nyomdászok műhelyébe tevődött át. Ez a változás forradalmasította a tanulás minden formáját... „Gutenberg találmányának számos következménye kézenfekvőnek tűnik a visszatekintő elemzés számára. A változások zöme azonban meghaladta a kortársi képzelet lehetőséghorizontját... The making of the typografic man = the making of the typografic mind Typografic America

? Didactica electromagna ?

A didaktika ezen új módszerét igen találóan nevezhetjük didachographiának........ A tanítványok jelentik a papírlapokat, kiknek lelkét a tudományok képleteivel kell televésnünk. A betűk a tankönyvek (és a többi e célból készült eszközök), hogy ezek segítségével könnyű munkával vésődjenek a tanulnivalók az értelembe. A nyomdafesték a tanító élő szava, mely a felfogott dolgokat a könyvekből a tanuló elméjébe viszi át. A sajtó pedig az iskolai fegyelem, amely mindenkit felkészít és arra hajt, hogy a tudást magába szívja.”

Ha a tanítást és tanulást – és tágabb értelemben az emberi kogníció fejlődését – egy olyan rendszerben vizsgáljuk, amelyben a biológiai, a társadalmi és a technológiai tényezők egységes kontinuumot alkotnak, láthatóvá válik, hogy az elektronikus tanulási környezetek nem egy hirtelen előbukkanó „édeni struktúrát” jelentenek, hanem bennük egy újabb, a korábbiakból szervesen kibontakozó „kognitív habitus” manifesztálódik.

Napjainkban a kognitív habitus eszközszférájában olyan jellegű és volumenű átalakulásoknak vagyunk tanúi, amelyek szükségszerűen magukkal hozzák a tágabb értelemben vett kognitív habitus és a történetileg kialakult, megörökölt tanulási környezetek viszonyának újragondolását.

Kozmikus evolúció Biológiai evolúció MITIKUS MIMETIKUS EPIZODIKUS Modern elme Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Technikai evolúció ..elvileg elképzelhető, hogy valaki egy közönséges asztali számítógép előtt ülve elkészíti a magát továbbfejleszteni képes mesterséges intelligencia (seed AI) programját;(43) MITIKUS MIMETIKUS Mivel az intelligencia leválasztható a tudatosságról, és a nem-tudatos intelligencia rohamléptekkel fejlődik, az emberi fajnak is fejlesztenie kell mentális képességeit, hogy továbbra is játékban maradjon.(352) Pillanatnyilag nem világos számunkra, hogy van-e határa az AlphaGo program önfejlesztő képességének. (Bárcsak elmondható lenne ez a mi régi vágású agyunkról is) Kulturális evolúció EPIZODIKUS Kognitív evolúció Biológiai evolúció How the Computer Beat the Go Player; By Christof Koch on July 1, 2016; Scientific American Pléh Csaba: A megismeréstudomány alapjai. Az embertől a gépig és vissza. Typotex, Budapest, 2013. Kozmikus evolúció Pléh Csaba: A tanulás és gondolkodás keretei. A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig. Typotex, Budapest, 2015.

We are approaching 2045 - singularity transcend biology? organism with new kind of brains - in this case, brains that merge man and machine – to replace older being ... a single posthuman world civilization... 2045 - singularity transcend biology? We are approaching the greatest discontinuity in history ... a transformation even more profound than the industrial revolution... the most mind-boggling of all the changes in information technology The next forty years will be the most important in history..... Atomkorszak Altamira 1960 + 900 1960 2050 + 2000 2050 2100 + 2000

We are approaching SINGULARITY PAST the greatest discontinuity in history ... a transformation even more profound than the industrial revolution... the most mind-boggling of all the changes in information technology The next forty years will be the most important in history..... SINGULARITY PAST MIND