Berecz Antónia és Kriskó Edina Gábor Dénes Főiskola www.gdf.hu AZ E-LEARNING MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI MEGKÖZELÍTÉSEI ÉS ALKALMAZHATÓSÁGUK A GDF ILIAS-BAN Berecz Antónia és Kriskó Edina Gábor Dénes Főiskola www.gdf.hu Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 Tartalom A minőség fogalma Minőség az e-Learningben Szabványok (ISO), önértékelési modellek (EFQM, ESTQM), külső kiértékelési modellek és minőségcímkék (Reconnaissance QFor) Egyéb minőségtechnikák (kritériumlisták, benchmarkok, az EQO portál) Minőség a GDF-en Összegzés Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 A minőség „A minőség valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek összessége, melyek alkalmassá teszik a fogyasztók, vevők kifejezett, elvárt és látens igényeinek kielégítésére.”(Dr. Sediviné et al. 2000) Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 Utak a minőséghez Általános szabványok Speciális szabványok Időtartam szabványok Kvázi szabványok Elvárás: nyitott, kiterjeszthető, mérhető, testreszabható legyen Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 ISO 9000 szabványsorozat (A vállalkozás méretétől és tevékenységi körétől függetlenül, így az oktatásban is alkalmazható) Ne csak termékminőségre, hanem az egész szervezet működésére gondoljunk Az áttekinthetőség dokumentálhatósággal párosuljon Vezessen széleskörű minőségöntudathoz Informatika a Felsőoktatásban 2008
AZ EFQM-modell (European Foundation for Quality Management) Az adottságok és eredmények 500-500 pont értékben jeleníthetők meg Fő kérdés a „hogyan” 9 fő és 32 alkritérium vezet el a fejlesztendő területekig Mind a vevő, mind a dolgozó elégedettsége, de még a társadalmi hatás is homloktérbe kerül nem megfeledkezve a pénzügyi és nem pénzügyi eredményekről Informatika a Felsőoktatásban 2008
Az ESTQM-modell (European Standard for Training Quality Management) Az Európa Tanács támogatásával Szabványos „önértékelési” modell Az EFQM 9 kritériumával Prioritásokat definiál elsősorban az állandó javítás égisze alatt Maximum két nap! Jelentésben ölt testet Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 Reconnaissance QFor Külső minőségcímke Kimondottan az adminisztrációs és oktatási szektor számára 80%-os „vevői” elégedettséget céloz Intézményi kérdőívre, látogatásra és telefonos interjúkra alapoz A javaslatok elfogadása elég a címke megszerzéséhez Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 Egyéb technikák Irányelvek (UNIQe, QAA) Kritériumlisták Benchmarkok (ACODE, EADTU, BenchFor) Ajánlási keretrendszerek (QAM, EQO) Informatika a Felsőoktatásban 2008
Minőségbiztosítás a GDF-en ISO 9001-ről továbblépés EFQM-re Az eredményektől folyamatos visszacsatolás az adottságokhoz Innováció és tanulás A távoktatási keretrendszer (ILIAS) minőségbiztosítása összhangban az intézmény minőségpolitikájával Informatika a Felsőoktatásban 2008
Minőségbiztosítás a GDF-en 2. Elvárás az ILIAS projektben: Integrálódjon a Főiskola életébe Jól informált legyen minden résztvevő A termékminőség terén egységes tananyagszerkezetet valósítson meg Visszacsatolásként hallgatói nyomkövetés ILIAS-felhasználók közti információcsere elősegítése Informatika a Felsőoktatásban 2008
Informatika a Felsőoktatásban 2008 Összegzés A rendelkezésre álló eszközök és módszerek sokrétűek A minőségtudatosságot kiterjeszteni és fejleszteni kell A hallgatók fokozottabb bevonása szükséges Többoldalú közelítés interdiszciplináris alapokon Informatika a Felsőoktatásban 2008
www.gdf.hu Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Berecz Antónia berecz@gdf.hu Kriskó Edina krisko@gdf.hu www.gdf.hu Informatika a Felsőoktatásban 2008