Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában? KPSZTI, 2017. március 23
Áttekintés Miért szükséges természettudományokat tanulni? Az eredményes tanulás titka Jelenségalapú, problémacentrikus tanulásszervezés
Mire való a természettudományos oktatás?
Válaszoljanak írásban a következő kérdésekre! Az Ön diákjainak miért jó, hogy az Ön tárgyát (biológiát, fizikát,..) tanulják? Az Ön tantárgyában mi az a 3 legfontosabb dolog, amit mindenképp tudnia kell egy mai fiatalnak? Ahhoz, hogy ezt a 3 dolgot minden diákja jól tudja, mire lenne szükség?
Az oktatás morális célja Minden egyes diák megszerzi azt a tudást, amellyel boldogulni tud a társadalomban. a, Hasznos tagja a társadalomnak (munkavállaló, állampolgár) ÉS b, Személyes élete boldog (biztonság, egészség, család, közösség)
Ezen belül a természettudományos oktatásé… „A tanulók természettudományos műveltségének, szemléletének komplex módon történő mélyítése, és a természettudományi jellegű szakmai képzésük megalapozása.” (Kerettanterv a szakgimnáziumok 9-12. évfolyama számára, 274. old. ) A természettudományos műveltség: „Ideas of science” (tények és elméletek) „Ideas about science” (a természettudomány működésével kapcsolatos ismeretek és készségek )
Az eredményes tanulás Feladat: Gondoljanak egy dologra, amit jól tudnak! Írják le, hogyan lettek „mesterei” ennek a dolognak! Tapasztalataikat osszák meg a szomszédjukkal, majd A teljes közösséggel!
Az eredményes tanulás feltételeinek megteremtése Milyen természettudományos témák érdeklik az Ön diákjait? Milyen módszerekkel tanulnának szívesen?
Javaslatunk A természettudomány oktatása legyen jelenség (probléma) alapú; Olyan témákkal foglalkozzon, ami a diákok mindennapi életében jelen van, ami foglalkoztatja őket; Vegyük figyelembe az adott tanulócsoport érdeklődését Valósuljon meg az aktív tanulás, a jelenségek vizsgálata és elemzése Alkalmazzuk az IKT eszközöket
Mi lenne, ha… A tanterv nem a „megtanítandó” tartalmakat, hanem a fejlesztendő és kibontakoztatandó képességeket és készségeket tartalmazná? Ha a tanár állíthatná össze a tananyagot úgy, hogy az a diákok életében előforduló, őket érdeklő problémákkal foglalkozzon? a diákok aktív tanulására építsen? alkalmazkodjon az iskola, a diákok és a tanár lehetőségeihez, igényeihez, adottságaihoz? És ehhez szakmai segítséget is kapna… - Lenne egy olyan tantárgy, amit szeretnek a diákok?
Javasolt témakörök Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek
Fejlesztendő készségek Gondolkodási Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kutatási Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés
Fejlesztendő készségek 2.: 21. századi készségek Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás
A változás fájdalmas, de szükségszerű! Kis lépések Új módszerek kipróbálása Reflektivitás Tapasztalatok megosztása Közös munka és tanulás ÖRÖM!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Szabo.Maria@ofi.hu