Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok Dr. Gyökér Irén egyetemi docens 2015 tavasz
Mi az, minek? Ki a menedzser? Minek ez nekünk szakmailag? Köznapi haszon?
Korunk kihívásai Globalizáció Iparágak átrendeződése Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Korunk kihívásai Globalizáció Iparágak átrendeződése Információs forradalom Versenyképesség – Minőség Elhúzódó válság
Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés A szervezet … emberek közös tevékenysége révén kialakult társadalmi formáció, olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg cél(ok) megvalósítása, (eredményesség) túlélés, fennmaradás hatékonyság MENEDZSMENT
A menedzsment definíciója Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés A menedzsment definíciója Egy szervezetben fellelhető emberi, pénzügyi, fizikai és információs erőforrások tervezésének, szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata a szervezet céljainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében.
Menedzsment funkciók Tervezés Szervezés Irányítás Vezetés Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Menedzsment funkciók Tervezés Szervezés Irányítás Vezetés Visszacsatolás
Tervezés Célok kitűzése, elérésük módjának eldöntése Előrejelzés Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Tervezés Célok kitűzése, elérésük módjának eldöntése Előrejelzés Vállalati politikák kialakítása Célkitűzés Program kidolgozása Ütemterv kidolgozása Költségvetés kidolgozása Eljárások kidolgozása
Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Szervezés Feladatok és erőforrások egymáshoz rendelése, a működés strukturálása Munkakörök kialakítása Erőforrások biztosítása Kapcsolatok létrehozása Szervezeti felépítés kialakítása
Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés irányítás Követelmények előírása, teljesülésük ellenőrzése, beavatkozások Követelmények megfogalmazása Mérés Értékelés Beavatkozás
vezetés A szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés vezetés A szervezet tagjai viselkedésének befolyásolása Munkaerő biztosítás Képzés, fejlesztés Felügyelet Döntéshozatal Motiváció Tanácsadás Kommunikáció
Interperszonális szerepek Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Menedzseri szerepek Információs szerepek Interperszonális szerepek Információ gyűjtő Információelosztó Szóvivő Képviselő Kapcsolattartó Vezető Döntési szerepek Vállalkozó Zavarelhárító Erőforráselosztó Tárgyaló
Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Menedzser = vezető ? (Kotter)
Kotteri felfogás: vezető vs. menedzser Célkitűzés Tervezés, költségvetés, erőforrás allokálás Jövőkép kialakítás, Változási stratégiák Feltétel-biztosítás Szervezés, rendszerek kialakítása, az emberi erőforrások menedzselése Maga mellé állít, kommunikál, meggyőz, elfogadtat Végrehajtás Problémamegoldás, irányítás Motiválás, inspirálás, megerősítés A sikeresség kritériuma Hatékonyság, komplex rendszerek, szervezett folyamatok Eredményesség, a környezet kihívásainak felismerése és sikeres változás
Menedzseri készségek Technikai készségek Humán készségek Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés Menedzseri készségek Technikai készségek Konceptuális készségek Humán készségek
hatalomforrások Jutalom Kényszerítés Legitimitás Szakértelem Karizma Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés hatalomforrások Jutalom Kényszerítés Legitimitás Szakértelem Karizma
A menedzsment szintjei Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés A menedzsment szintjei Felsőszintű menedzsment (Stratégiai szint) Középszintű menedzsment (Technikai szint) Alsó szintű menedzsment (Működési szint)
A menedzsment külső környezete Közvetett (távoli) környezet Közvetlen környezet Menedzsment
Indirekt környezet elemei Törvények, szabályozók Politikai erők Gazdasági erők Technológia Kulturális és társadalmi hatások Nemzetközi kapcsolatok
(hasonló, új és helyettesítő termékek) Közvetlen környezet Versenytársak (hasonló, új és helyettesítő termékek) Szállítók Szervezet Vevők Erőforrások (emberek)
A menedzsment területei A munka és a szervezet Termelés és szolgáltatás Emberek
Munka és a szervezet menedzsmentje Hogyan növelhető az egyének teljesítménye a munkavégzés során? Hogyan növelhető a szervezetek teljesítménye? Szabályok Szervezeti struktúrák
Az emberek menedzselése Munkaszervezés Emberi kapcsolatok elemzése és felhasználása Magatartástudományi ismertek alkalmazása a menedzsmentben
A termelés és a működés menedzselése Tudományos eszközök alkalmazása a menedzseri döntésekben Számszerűsítés Matematikai, statisztikai modellek alkotása és felhasználása Számítástechnika
Vezetők vizsgálódásainak tárgya Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés 18 Vezetők vizsgálódásainak tárgya Az egyes emberek beállítódása, viselkedése a munkában, Az egyes egységekben vagy az egész szervezetben lejátszódó fontosabb történések, valamint A szűkebb és tágabb környezet eseményei.
A menedzsment ismeretek tanulásának haszna Dr. Gyökér Irén - Szervezeti viselkedés A menedzsment ismeretek tanulásának haszna Segít a teljesítmények létrejöttének és növelésének megértésében. Segíti az egyén fejlődését, empátiás készségének növekedését. Szakmai alapozás: növeli a tudást, sokszor csak később jelenik meg a gyakorlati haszna. (SIKERES VIZSGA!!!)