Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MACSGYOE XXIV. KONFERENCIÁJA Struktúraváltás a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokban Szekcióvezető: Földessy Judit szociálpolitikus Siófok.
Advertisements

Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
A Baranya Paktum a gazdaság fejlesztéséért Március 24. Dr. Tótsimon Péter.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Szegi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
A felsőoktatási tanácsadás országos módszertani fejlesztése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Fenntartható” utak K+F bizottság
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Ereky István Közjogi Kutatóközpont
Stratégiai célok megjelenítése a közbeszerzési politikában A fenntarthatóság kérdése a magyar közbeszerzési jogalkalmazásban, különös tekintettel az.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
beruházás-tervezési ABCD
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II. 1. Önkormányzati horizontális és vertikális együttműködési és koordinációs mechanizmus kiterjesztését megalapozó kutatás Előadó: Prof. Dr. Bukovics István Dátum: 2016.09.15.

„A nemzetnek joga van elvárni azt, hogy közigazgatása a kor igényeihez és a saját anyagi erejéhez mérten a legjobb legyen.” Magyary Zoltán

koordináció A koordináció egymás mellé rendelést, összehangolást, “megfelelő viszonyba hozást” jelent. Az önkormányzati koordináció a területi és helyi szintű önkormányzatok (illetve ezek intézményei, gazdasági társaságai stb.), valamint a két szint közötti tevékenység összehangolását jelenti. (pl. információáramlás, kommunikáció stb.)

ÖNKORMÁNYZATI KOORDINÁCIÓ Vertikális koordináció: eltérő szintek között Hierarchikus: közvetlen befolyásolás (pl. hatáskörbe tartozó szervezetek irányítása/felügyelete/ellenőrzése) vagy közvetett befolyásolás (pl. adatszolgáltatás, beszámoltatás, tájékoztatás kérése működési kérdésekben stb.) Horizontális koordináció: azonos szintek között Piaci: pl. közös szolgáltatóközpont létrehozása, amelyet belső költségelszámolási szisztéma alapján működtetnek Hálózati: pl. az intézményi kapcsolódások, összeköttetések támogatják a szervezetek közötti együttműködést és a vezetők, munkatársak közötti személyközi kapcsolatokat

Koordinációs eszközök Koordinációs eszközök típusa Lehetséges elemei Technokratikus Szabályok, szabályzatok, eljárások Tervek, programok, ütemtervek Költségkeretek, pénzügyi tervek Strukturális Ad hoc és állandó bizottságok Projektek, teamek Szolgáltatásmenedzsment Személyorientált Vezető-kiválasztás Konfliktuskezelés Szervezeti kultúra

Kutatási célok Átfogó célja, hogy feltárja, javítsa a települések közötti és a közigazgatás egyes szintjei közötti együttműködési és koordinációs mechanizmusokat. Indoklás: a megvalósulás segíti, szakmailag támogatja a 2014-2020-as fejlesztési ciklus önkormányzati fejlesztéseit, hozzájárul a helyi közszolgáltatások minőségének javításához, a rendelkezésre álló források jobb kihasználásához, a működés hatékonyságának növeléséhez a fenntartható fejlődés érdekében.

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 1. Alkérdéskörök 1. Milyen de jure és de facto tényezők indokolják/határozzák meg a vertikális és horizontális önkormányzati koordinációt? a koordináció jogi szabályozása finanszírozási feltételek közös önkormányzati feladatellátás közös stratégiai tervezés feltételei területi fejlesztéspolitika

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 2. Alkérdéskörök 2. Milyen szerepe van a vertikális koordinációnak az önkormányzati tevékenységekben és az egyes önkormányzatok működésében? területi és helyi önkormányzatok együttműködése önkormányzati stratégiai tervezés koordinációja támogatáspolitika hatása önkormányzatok intézményeinek szerepe a feladatellátásban önkormányzatok gazdasági társaságainak szerepe a feladatellátásban járási hivatalok és önkormányzatok párhuzamos feladatköreinek hatása szakági szervek Kormányhivatalba integrálásának hatása

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 3. Alkérdéskörök 3. Milyen szerepe van a horizontális koordinációnak az önkormányzatok működésében és azok hatékonyságában? közös önkormányzati hivatalok koordinációja önkormányzati társulások koordinációja önkormányzatok közszolgáltatásainak koordinációja önkormányzatok közös projektjeinek koordinációja érdekszövetségek koordinációja

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 4. Alkérdéskörök 4. Milyen szerepe van az eredményességben a vertikális és horizontális koordináció együttes megjelenésének, azaz az integrált koordinációnak az önkormányzati tevékenységekben? közös önkormányzati hivatalok integrált koordinációja MJV és vonzáskörzetük önkormányzatainak integrált koordinációja központi szerepet betöltő települések és vonzáskörzetük önkormányzatainak térségfejlesztő szerepe, integrált koordinációja

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 5. Alkérdéskörök 5. Milyen formális és informális típusú koordinációs mechanizmusokat és eszközöket alkalmaznak az önkormányzatok és milyen tényezők befolyásolják ezeket? képviselő-testületek működése bizottságok működése érdekszövetségek és ágazati társulások lobbytevékenységének hatása civil szervezetek tevékenységének hatása helyi stakeholderek befolyásoló szerepének hatása testvérvárosi kapcsolatok szerepe személyközi kapcsolatok szerepe

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 6. Alkérdéskörök 6. Mivel magyarázható az alkalmazott koordinációs mechanizmusok és eszközök eltérő sikere az egyes önkormányzatok esetében? települési adottságok szervezeti kompetencia szervezeti reziliencia

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 7. Alkérdéskörök 7. Milyen típusú – a fenntarthatóságot és szolgáltató önkormányzati működést segítő –, önkormányzati koordinációs mechanizmusok és eszközök kerülhetnek bevezetésre 2020 után? vertikális koordináció szerepének változása piaci koordinációs mechanizmusok szerepének változása hálózati koordinációs mechanizmusok szerepének változása

A kutatás módszertana – elemzési eszközök A kutatás deduktív és induktív, dominánsan kvalitatív eszközöket alkalmaz: dokumentumelemzés; szakirodalom-elemzés; on-line kérdőív; strukturált interjúk; fókuszcsoportos interjúk; strukturált és strukturálatlan megfigyelés; benchmarking a „jó gyakorlatok” feltárására; esettanulmány a hazai „jó gyakorlatok” tapasztalatairól; kísérlet: a „koordinációs modell” alkalmazásának hatásvizsgálata, MJV - Megyék és települések együttműködése programsorozat, utánkövető workshopok.

Adat- és információforrások Településtípusok További tipizálás 1 000 fő alatti települések 1 001 és 5 000 fő közötti települések 5 001 és 20 000 fő közötti települések 20 001 és 50 000 fő közötti települések 50 000 főnél nagyobb települések községek (2 000 fő alatt) közös önkormányzati hivatal községek (2 000 fő felett) – önálló önkormányzati hivatal nagyközségek városok megyei jogú városok megyeszékhely

A kutatás eredménytermékei

Végezetül… Az állam nem attól jó, hogy a közjó érdekében igényeket elégít ki, hanem, hogy a szükséglet-kielégítés normatív rendszerét hogyan tudja megvalósítani.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!