Megkésettség, koncepciótlanság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Egészségügy Betegjogok.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Egy biztosító több pénztár modell az üzleti oldal szemében
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár tevékenységének bemutatása
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Közhiteles nyilvántartások
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Területi gyermekellátás szakfőorvosi beszámolója és aktuális kérdései Csecsemő- és gyermekgyógyász Szakfőorvosok Országos Értekezlete Budapest november.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
A Magyar Köztársaság kormánya
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
A számok nem hazudnak - kormányzati kommunikáció vs. OEP- adatok 2009-ben Mottó: „A féligazság nem az igazság fele….” (Konrád György) EGVE Konferencia,
Az egészségügyben, gazdasági – műszaki területen dolgozók foglalkoztatási adatainak felmérése Készítette az Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató Az egészséges egészségügyért!
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A GYEMSZI közbeszerzési feladatai 1.GYEMSZI saját közbeszerzései 2.GYEMSZI irányítása alatt lévő intézmények közbeszerzéseinek ellenőrzése, felügyelete.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Üdvözöljük konferenciánkon!
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
MIRE ELÉG AZ OEP KASSZA? ZELL AM SEE I. Nemzetközi megítélés.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Dr. Sinkó Eszter Mekkora a mozgástér? A továbblépés lehetőségei szeptember 2.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Dr. Sinkó Eszter Az egészségügyi rendszer modellváltásai január 30.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
Dr. Török Krisztina igazgató Budapest, szeptember 29. ”Itt az Egészség az Ügy”
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
TOP vas megyei aktualitásai
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Dr. Mészáros János egészségügyi ellátórendszer működtetéséért felelős
A Csurgói Egészségügyi Centrum első éve a betegellátásban
Előadás másolata:

Megkésettség, koncepciótlanság dr. Sinkó Eszter 2017. augusztus 31.

Az elmúlt 3(4) esztendő öröksége Az utolsó egy év vélhető eseménytelensége okán nyugodtan értékelhetjük már most a teljes kormányzati ciklust Mit kapunk/kaptunk? Vizsgálati szempontok: Irányíthatóság Programalkotás Finanszírozás Alapellátás Betegjogok

I. Irányítás szintjei: 1. makro szint A helyzet rosszabb, mint bármelyik korábbi ciklusban: Megszűnt az OEP – a NEAK nem ugyanaz a szereplő (Élt: 1993-2017) – ennek az intézménynek az elsiratását nem végeztük el méltón – mi elemzők sem OTH – „beolvadásos különválás útján jogutódlással” megszűnt (Élt: 1991-2017), feladatait 3 szervezet vette át: EMMI, OKI, ÁEEK, ÁEEK megmaradt – hogy mennyire aktív, ezt a kórházigazgatók megmondják (igazgatóválasztás/kinevezés; közbeszerzések)

I. Irányítás szintjei: 2. mezzo szint AEEK szintje alá alatt akart az államtitkár ún. kancellária rendszert bevezetni – nem engedték neki – szerencsére, bár betegút-menedzselésre, ellátásszervezésre szükség lenne, de ezeket a funkciókat egyelőre nem telepítették sehova se Már a korábbi ciklusban ki kellett volna építeni a mezzo szintet, az államosítás után legkésőbb 2 évvel, a TIG-eket kellett volna felruházni rendes hatáskörrel, önállósággal, de ez nem történt meg

II. Programalkotás Egészségügyi kormányprogram: nincs, illetve amit ennek neveznek, az nem az (az „Egészséges Magyarország 2014-2020” Egészségügyi Ágazati Stratégia) A programnélküliség az egész cikluson végighúzódó probléma, csak államtitkári beavatkozási pontokat, illetve szándékokat lehet azonosítani (most például 5 pontot) Miután az államtitkárság eszköztelen az irányítás szempontjából, csaknem minden szervezetet kihúztak alóla, illúziónk nem lehet (nekik sem) a továbbiakat illetően

III. 2018-as Gyógyító-megelőző kassza finanszírozása

III. Finanszírozás: kormányzati ígéretek 221 Mrd Ft többlet jövőre Ebből 65 MrdFt pénzbeli ellátások növelésére EMMI fejezet címén jövő évre 42,8 Mrd Ft-val kap többet a tárca, benne a 26 Mrd Ft kórházfejlesztési többletre (EBP) Gyógyszer és gyógyászati segédeszköz fejlesztésre (24,4+3 Mrd Ft)

Forrás: OECD, 2017. július

IV. Alapellátás Funkcionálisan egyelőre nem újult meg az alapellátás 2015. Törvényalkotás – először önálló törvény VH rendeletek? Késnek – bár be vannak tárazva… Kollegiális szakmai vezetők kinevezése állítólag a közeljövőben várható Praxisközösségek működéséről kormányrendelet egyeztetés alatt áll 4/2000 miniszteri rendelet: törzskarton adattartalmának egységes meghatározása (retirált a kormány a MOK tiltakozása nyomán, a teljes körű EÁF-től ellépett) Funkcionálisan egyelőre nem újult meg az alapellátás

V. Betegjogok Az OBDK is megszűnt (élt: 2012-2016), helyette: Integrált Jogvédelmi Szolgálat van („tájékoztatást kérhet”, „javaslatot tehet”…) Az se lenne túlzás, ha azt mondanánk, Magyarországon megszűnt a betegek jogainak intézményes védelme Egyedül a kórházi betegjogi képviselők maradtak még “lábon” a helyszíneken, de ezek mediátor funkciót látnak el, nem hatóságok

Következmények 1. Kórházak (az előző ciklusból származó államosítás és az egy fenntartói szervezet miatt): kezelhetetlen struktúra, kiszámíthatatlan folyamatok, kölcsönös kiszolgáltatottság (kinevezések idején jellemzően a kórházigazgatók, de utána az ÁEEK is kiszolgáltatott a kórházaknak), lelassult döntéshozatal, magas, újratermelődő kórházi adósságok

Következmények 2. Alapellátás: hiába a 30%-os reálérték javulás a bevételi oldalon, nincs érdeklődés a praxisok iránt A betöltetlen HO praxisok száma: kb. 350 Tartósan betöltetlen (legalább fél éve): 280 Rezidensképzésben résztvevők száma: 90 Prognózis: 2020-ra 1 millió lakosnak nem lesz háziorvosa A háziorvosok (felnőtt és vegyes praxis) koreloszlása nagyon kedvezőtlen: 44%-uk 60 év feletti (a házi gyermekorvosoknál még ennél is rosszabb: 48,5%-uk 60 év feletti)

Következmények 3. Béremelések – alig van hatásuk, pedig az ágazat az utóbbi két év alatt csaknem 30 százalékos bruttó jövedelem-növekedést könyvelhetett el.

Következmények 4. Esetlegesség a betegellátásban Túlzsúfoltság és várakozás a kórházi és járóbeteg szakellátásban Túlfeszítettség az egészségügyi dolgozóknál Öregedő háziorvosi társadalom Mélyülő szakadékok, társadalmi egyenlőtlenségek továbberősödése (Lásd a Mérték kiadványt) Életkilátások javulásának megtorpanása, megnövekedett halálozások (2015, 2017 első fele)

Mi várható jövőre? A kormány számára is kudarcos ez a történet – beleöl egy csomó pénzt, és sehol semmi látványos eredmény Több jelzés mutat arra, hogy jövőre változás lesz az egészségügyben, vélhetően akár modellváltás is ebbe belefér: tb szolgáltatási csomag szűkítéséről csiripelnek a madarak magánegészségügy térnyerése várható a mind szolgáltatói, mind a biztosítói oldalon