A hetedik esztendő végén…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Délutáni foglalkozások a könyvtárban Lehetséges formák, alkalmazható módszerek.
MÉHES LÁSZLÓ ÉLETKÉPEK.
Készítette: Albert Krisztina
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Új web szolgáltatások az OSZK-ban A Jeles napok új verziója
KAPOSVÁR A VIRÁGOK ÉS A FESTŐK VÁROSA....
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
Tehetségpont létrehozása
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
MKE 44. Vándorgyűlése Helyismereti Szekció Győr, július 13. péntek Magdics Erika Szabadhegyi Magyar-Német Középiskola, Győr.
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
A kiadvány tartalma nem tekinthető az Európai Unió hivatalos állásfoglalásának. Projekt megnevezése: Tudással a kulturális értékekért – intergenerációs,
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Matematika a tudományban és a művészetekben
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban Moldován István MultiMédia az oktatásban konferencia Zsigmond Király Főiskola,
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
MEGHÍVÓ Természetvédelem éve 2011 A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk.
A Ráday-kastély helyén Ráday I. Pál ( ) – II. Rákóczi Ferenc titkos kancellárja és diplomatája – kezdett építkezésbe, míg a ma látható, Grassalkovich.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Hódmezővásárhely az alföldi művészváros
Fedezzük fel a geometria szépségeit
A Múzeumok és Látogatók Alapítvány felnőttképzési és konferencia programjai Országos Múzeumandragógia Konferencia május Széphalom.
A hetedik esztendő végén… Múzeumandragógiai csoport Hódmezővásárhelyen; szemelvények egy művészettörténeti önképzőkör életéből.
Dr. habil. Viskolcz Noémi csoportvezető főiskolai tanár
A következőkben néhány képet láthatnak, amelyek bepillantást engednek a záró találkozó egyes eseményeibe, hangulatába, melyen 9 országból vettek részt.
TELEGDI KATA IRODALMI ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI ELŐADÁSSOROZAT projekt értékelés „Kisvárda funkcióbővítő integrált település fejlesztése” című, ÉAOP /D-09-
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
Muziek - The Shadows MEGHÍVÓ Séta a Skanzenben /Észak-magyarországi falu/ Szombat Képek az internetről és Dénes Ildikótól.
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
LOUIS MARIE DE SCHRYVER
Bemutatkozik az iskolapszichológus …
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
2015 Év végi lelkipásztori beszámoló Január Ökumenikus imahét (Isten a metrón c. darab) Ökumenikus imahét (Isten a metrón c. darab) Csocsóverseny a hónap.
A Magyar Hidrológiai Társaság Soproni Területi Szervezetének munkája (2007)
„Mutasd, csinálom, tudom, nem adom fel” tanári továbbképzési program Malaga Február
Sajómenti Népművészeti Egyesület Kazincbarcikán 2004-ben egy népművészeti kiállítás kapcsán vetődött fel annak a gondolata, hogy legyen egy egyesület,
2010. AUGUSZTUS 27-ÉN A MŰVÉSZTELEPI BESZÁMOLÓ KIÁLLÍTÁSSAL EGYÜTT MEGNYITJUK A VARGA MÁTYÁS SZABADISKOLAI CSOPORT TANÉVÉT. PROGRAM: AUGUSZTUS.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Hegyvidéki Kulturális Szalon
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Idősek az idősekért Győrben
A CÉH KIÁLLÍTÁSA NYÍRBÁTORBAN JÚLIUS 8 – AUGUSZTUS 7.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Közös feladataink az önérvényesítéshez kapcsolódóan
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
Zala okt Szentpétervár február 28.
A hídmérnöki konferenciák az elmúlt 48 évben
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
„Tudásátadás – generációk összefogása a családban és a munkahelyen”
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Újjászülető oktatási tartalmak a nemzeti könyvtárban
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
Németh Antal Az ember tragédiája.
2018.Augusztus Mezőkövesdi képzés Company Name.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Közösen a bántalmazás ellen
Előadás másolata:

A hetedik esztendő végén… Múzeumandragógiai csoport Hódmezővásárhelyen; szemelvények egy művészettörténeti önképzőkör életéből

Az összeállítás bemutatásra került: a Nemzeti Múzeumban rendezett II. Országos Múzeumandragógiai Konferencián 2011. október 17. A Kaposvári Egyetem Pedagógia Kara   „MÚZEUM és PEDAGÓGIA < MÚZEUMPEDAGÓGIA” című konferenciáján 2011. november 18.

(Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban) Szinopszis a II. Országos Múzeumandragógiai Konferencia II. szekciójához (Múzeumandragógiai programok a gyakorlatban) Kiselőadásomban, s a hozzá kapcsolódó ppt bemutatóban hetedik esztendeje működő hódmezővásárhelyi múzeumandragógiai csoportom, a közép-, idős- és szépkorú tagokat számláló Művészettörténeti Önképzőkör tevékenységének legújabb eseményeiről, tapasztalatairól, e közös munka gyakorlatáról szeretnék beszámolni, ahogy tettem eddig is évről évre, a mostanihoz hasonló országos találkozókon. Új fordulat, mozgás csoportunk életében a komplex itáliai-, azon belöl a velencei reneszánsz téma lezárása egy a tagok részéről rendkívüli módon előkészített, komoly szakmai úttal Velencébe. Új esemény továbbá, hogy honlapunkon hetente változó-fejlődő modulok s egy szakmai blog jelentek meg: nem kicsiny erőfeszítés az efféle napi részvétel megszoktatása e korosztállyal. Végül nyári extránkról (július-augusztusi programjainkat nevezzük így, mivel sosem tartunk vakációt, lévén hogy találkozásainkat aktív pihenésként fogjuk fel, de a nyarakat mindig mással töltjük, különlegessel), a Mátyás-kori magyar reneszánszban történő, specialitásokkal teli elmélyedésről szeretnék Önöknek referálni. Mindezt elméleti következtetésekkel, befogadáslélektani reflexiókkal fűszerezve. S szó esik a másik, REÖK Palota-beli kortársművészeti önképzőkörömmel történő fúzió állomásairól is.

A hódmezővásárhelyi Bessenyei Ferenc Művelődési Központ Művészettörténeti Önképzőkörének bemutatása   2005. februárjában, indulásunkkor a jelentkezők köre vegyes volt: a gimnazista diákoktól a Szegedre járó főiskolásokig, fiatal értelmiségiekig s az idősebb korosztályig, nyugdíjasokig egyaránt képviseltették magukat. Később az arány változott: a fiatalok, sok más elfoglaltságuk, felvételire készülésük stb. miatt elmaradtak, s csakhamar kialakult a mindmáig tartó s így állandósultnak mondható állapot. Maradtak a középkorú vagy kissé idősebb felnőttek: elő-nyugdíjasok, rokkantnyugdíjasok, nyugdíjasok néhány „vérfrissítő”, kitartó fiatallal, akiknek a száma aztán, érdekes mód ismét szaporodni kezdett: többen a korábban elmaradtak közül visszatértek. A törzstagság azonban a (kis)nyugdíjasokból kerül ki. Sok köztük az egyedülálló, vagy olyan, akinek felnőtt gyerekei már elegendő időt engednek a kirándulásra, önképzésre. Így hát nekem (életemben nem először, mivel középiskolai tanár koromban s most, az egyetemen is foglalkozom levelező oktatással) az andragógia feladata jutott: nagy kedvvel csinálom, amilyen kedvvel és invencióval járnak a csoport tagjai is a foglalkozásokra.

Mivel városunk életének immár színfoltjává váltunk, számolnak velünk Vásárhely művészetpártoló életének palettáján, és nyilvános bemutató foglalkozásunk is megvalósul évről évre – mindig van új tagunk, s a kör holdudvara is szélesedik: más szakkörök, baráti- és olvasókörök tagjai kapcsolódnak hozzánk az „extrákon”, mikor kimozdulunk pénteki kultúrházi helyszínünkről, hogy templomokat, műemlékeket, kiállításokat, szélmalmokat, műtermeket stb. látogassunk. Rendkívül érdekes feladat ezzel a korosztállyal együtt dolgozni. Az előképzettség hiányát a lelkesedés, finom intelligencia, igaz érdeklődés és szerénység pótolja. Megható látni, hogy az idősebbek hogy nyílnak meg, hogy bátorodnak fel, s vállalnak mind többen kiselőadást (hiszen itt nem tanári előadásokról, hanem önképzőkörről van szó). A fegyelem, egyetértés és nyugalom uralja foglalkozásainkat, és a maximális szakmai légkör. A csoport tagjai nyitottak az újra, s ha lettek volna előítéleteik a művészet bizonyos kortárs áramlataival kapcsolatosan, készek e gátló tényezőket levetkezni. Kíváncsiak, derűsek és elégedettek, mindennek tudnak örülni stb., azaz valóságos jutalom mindez a velük foglalkozó tanárnak. Németh Lászlóval (és helybéli jeles magyartanárommal, Láng Istvánnal) szólva: egy tanár feladata nem szükségszerűen az ismeretek tömegének átadása, ellenben a „megkínálás”: felmutatni, érzékeltetni a jónak mindazt a sokaságát, ami a tudás megszerzése révén várhat az emberre. Bármely életkorban.

MŰVÉSZETTÖRTÉNETI ÖNKÉPZŐKÖR HÓDMEZŐVÁSÁRHELY www.muvtkorhmv.x3.hu

Fotó a Csoportról a gyulai Kohán György Múzeum nagy Bivaly-képe előtt Tagtársaink írásaiból, festményeiből, fotóiból Közösen szerzett „csoport-novellánk”

Évenkénti nyílt foglalkozásaink meghívói

A továbbiakban 2011 tavaszi velencei tanulmányutunkból, illetve legizgalmasabb művészettörténeti témáinkból mutatunk be néhányat, a Kör irányultságát, érdeklődését és munkamódszerünket érzékeltetendő.

Legizgalmasabb műelemzési kísérleteinkből…

Vásárhely városi műemlék-feltáró sétáinkhoz fűzött találós-vetítéseink egy darabja

A részletek bűvöletében…

Egy festő, akit a Csoport együtt fedezett fel, szeretett meg, mindenekelőtt kifejezhetetlen „zöldjei” miatt: Nyilasy Sándor

Egy speciális feladat az Önképzőkör számára: készülő Szokolay Sándor-kismonográfiájához kér tanácsot a Kör vezetője, a Zilahy György-párhuzamállítással

Feladatlapok a hódmezővásárhelyi Alföldi Galéria tárlatbejárásához, illeszkedve az Agora-program Minden Nap Kultúra! mozgalmához

Hímzőasszonyaink munkáiból

Bekapcsolódunk a Madách Társaság munkájába; Az ember tragédiája a Szegedi Szabadtérin – előkészületek, utómunkálatok a darab megtekintéséhez

A Mátyás-kori magyar reneszánsz építészete: egy múltfeltáró budai tanulmányi kirándulás előkészítése

Archívum és válogatás azokból a legfontosabb műalkotásokból, melyeknek „extráinkon” eddig a legtöbb időt szenteltük, problémafelvető műértelmezéseink által

A hasonlóságokat, párhuzamokat, hatásokat vallattuk

A „Három Mária” Grünewald Isenheimi oltárán, és egy Holbein Halott Krisztusát idéző predella

Anamorfotikus tükrözéssel festett koponya tűnik fel a két francia követ lábánál…

„Óriásképek a félhomályban”: mise en abyme az előtér történését a háttér képei magyarázzák

Ékszerek, hatalmi jelvények egy korán elhalt, különös sorsú személy portréja hátterében

Variációk az Utolsó vacsorára

Két mélyrealista portré a reneszánsz és a barokk korából két asszony képmása; összevetések

Egy felejthetetlen performansz az identitásról, toleranciáról, veszélyeztetett tisztességről: Milica Tomić

El Kazovszkij installációiból

Két templombelső performansz, „jóváteendő”, amit a szárnyasoltárok közt láttunk volt a Galériában…

Kalandozásaink más médiumok felé: egy irodalomelméleti fogalom lehetséges „eredetének” tettenérése egy krónika illusztrációján: metalepszis („alászálló határátlépés”, transzgresszió, kilépés a keretből)