A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Róbert Péter Győr, 2012. május 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A vállalat szervezete.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Családi vállalkozás.
Divizionális (divíziós) szervezet
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Minőségdíjak.
A vidéki tér sikertényezői
Termelésmenedzsment Production Management
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
Vállalkozásmenedzsment I.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Dr. Lőre Vendel Győr, május 4. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia.
Decsi Zoltán Kaposvár, március 01. Prototípus, termék-, technológia- és szolgáltatásfejlesztés pályázat.
Miskolc-Lillafüred, január 30. Bihall Tamás.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Nárai Márta Győr, május 4.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
A magyarországi K+F politika
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Róbert Péter Győr, 2012. május 4.

A járműipari beszállító hálózat elemzése Előadó: Prof. Dr. Róbert Péter Az előadás vázlata - A kutatás motivációja - A kutatás koncepciója és felépítése - Az empirikus adatfelvétel megvalósítása - Versenyképesség: Hálózatok, együttműködések - Versenyképesség: Innováció, menedzsment, marketing

A kutatás motivációja Észak-Dunántúli régió: a járműipar, azon belül a gépkocsi gyártás magas koncentrációja Milyen a gyártókapacitások és beszállítói hálózatok pozíciója? Formálódó közép-európai autóipari versenytér, ahol a vállalati versenyképesség meghatározó Célok: a járműipari beszállítói hálózat empirikus vizsgálata kapcsolatrendszerek szempontjából innovációs, fejlesztési, marketing és menedzsment szempontból Összehasonlítás az ország más régióival

A kutatás koncepciója Közép- és Nyugat dunántúli régió vizsgálata Járműipar helye más ipari szektorok mellett és a régió gazdaságának egészében: térségi, települési beágyazódás Empirikus kutatás: kérdőíves megközelítés, kiegészítve interjúkkal Véletlen statisztikai mintavételen alapuló vizsgálat végrehajtása: 2-300 eset 4

A kutatás felépítése 5

Az empirikus adatfelvétel megvalósítása 1. Mintavétel A kutatás megfigyelési egysége: vállalat = járműipari beszállító Mintavételi keret kijelölése: - TEÁOR (KSH) kódok alapján - Székhely / telephely Közép- és Nyugat-Dunántúl megyéiben Egyéb mintavételi szempontok: „kor” (alapítás éve); méret (alkalmazotti létszám); forgalom / árbevétel; beszállítói szint beszállítói láncban Céges listákból (TEÁOR, korábbi kutatások címlistái) történő kiválasztás Címek telefonos ellenőrzése - a 2-300 eset már a mintavételi keret szintjén sem megvalósítható A kutatás országossá bővítése - nagyobb elemszám érdekében - összehasonlítás szempontjából 6

Az empirikus adatfelvétel megvalósítása 2. A megvalósult minta Régió Eset % Dél-Alföld 20 17 Dél-Dunántúl 7 6 Észak-Alföld 8 Észak-Magyarország 16 14 Közép-Dunántúl 18 15 Közép-Magyarország 33 28 Nyugat-Dunántúl Összesen 118 100 7

Az empirikus adatfelvétel megvalósítása 3. Az adatgyűjtés folyamata Kérdőív (közel 90 kérdés, több mint fél órás időtartam) Alapadatok: alapítás ideje, tulajdonviszonyok, foglalkoztatottak Megrendelői kör: nagyság, együttműködések, pozíciói a beszállítói láncban Versenyképesség tényezői, értékelése Innovációs tevékenység, K+F, ösztönzők és akadályok, tudásáramlás Beszállítói kör: nagyság, kapcsolatok és együttműködések Vállalati stratégia, jövőkép, üzletpolitika, célok, marketing tevékenység Interjú (csak a Közép- és Nyugat-Dunántúl beszállítóival) a cég alapítása; a cég pozíciója a hazai és nemzetközi piacon; meghatározó vevők, profil; beszállítói üzleti kapcsolatok; termelési, értékesítési hálózat, együttműködés; helyi, területi, térségi beágyazódás, kapcsolatok; fejlesztési tervek, pályázatok; kapcsolatok a Széchenyi egyetemmel, felsőoktatással 8

Az empirikus adatfelvétel megvalósítása 4. A minta néhány alapadata A vállalkozás mérete A mintába került vállalkozások egynegyede (26%) nagyvállalat, a kis- és közép-vállalkozások aránya kb. egyharmad-egyharmad (37-33%), s csak néhány mikro-vállalkozás (4%) került a mintába Tulajdoni jelleg A mintába került vállalkozások fele (51%) hazai tulajdonlású, a külföldi tulajdonú vállalkozások aránya 41%, vegyes tulajdoni jelleg 8% Árbevétel nagyon kevesen (4%) 50 millió alatt A relatív többség (35%) esetében 50 és 500 millió között Minden ötödik (20%) 500 millió és 2 milliárd között Minden negyedik (25%) 2-10 milliárd között 10 milliárd feletti árbevétel 16%, ezen belül 3% 50 milliárd felett 9

Vállalati versenyképesség 1: tényezők

Vállalati versenyképesség 2: önértékelés Hogyan értékelné vállalata versenyképességét hazai és nemzetközi összevetésben? 11

Vállalati versenyképesség 3 Melyek a vállalat versenyképességének legfontosabb elemei? Hazai versenyképesség Nemzetközi versenyképesség alig átlagos nagyon olcsó, de képzett munkaerő 7,4% 53,7% 38,9% 15,4% 48,1% 36,5% kedvező ár 5,1% 59,0% 35,9% 20,3% 47,3% 32,4% több lábon állás 2,3% 56,8% 40,9% 13,6% 50,0% 36,4% jó kapcsolat a vevőkkel 5,3% 56,0% 38,7% 17,1% 47,1% 35,7% menedzsment képességek 6,9% 58,6% 34,5% 20,0% 36,7% 43,3% innovációs képesség 52,9% 17,6% 29,4% K+F tevékenység 4,5% 45,5% hálózatba tartozás 14,3% 85,7% 62,5% 37,5% márkanév 7,7% 42,3% 8,0% 36,0% beszállítói láncolat létrehozása 100,0% 16,7% 33,3% 12

Hálózatok, kapcsolatok, együttműködések Összefoglalás 1. A járműipari beszállítói kapcsolatok és hálózatok fő jellemzői hasonlatosak azokhoz, amelyek az egész hazai ipar esetében megfigyelhetők: - beszállítói és megrendelői kapcsolatok együttese; - belső és külső üzleti hálózatok előfordulása; - a beszállítói kapcsolatok nem összetettek, kevés termékre specializáltak - személyes ismeretségre, korábbi üzleti kapcsolatokra épülnek Járműipari sajátosságok: - a beszállítók közel vannak a lánc központjához: első szintű beszállítók - a kapcsolódás nem multiplex, egyetlen célra fókuszál, pl. szállítói kapacitás, ár, minőség és legfeljebb egyharmad esetében fordul elő közös K+F, vagy beszerzési tevékenység Területi sajátosság: a hálózatosodás korábban indult és elterjedtebb az Közép- és Nyugat-dunántúli régióban, külföldi kapcsolatok is gyakoribbak 13

Hálózatok, kapcsolatok, együttműködések Összefoglalás 2. Külső kapcsolatrendszerek sajátosságai: - a partnerek nem vállalati jellegűek, hanem - kamarák, önkormányzatok, kutatóintézetek, felsőoktatási intézmények, civil és társadalmi szervezetek Összefüggés a vállalatmérettel: nagyobb vállalat → több kapcsolat illetve szélesebb kapcsolatrendszer → nagyobb versenyképesség A kapcsolatok célja lehet - gazdasági: vállalatfejlesztés, ismertség növelése - nem gazdasági: társadalmi felelősségvállalás (sport, kultúra, képzés) Kapcsolatok: elsősorban önkormányzatokkal (országosan 72%) és kamarákkal (64%) - a Nyugat- és Közép-Dunántúli régióban magasabb arányok (79%,74%) - csekély összefüggés akár vállalati, akár települési jellemzőkkel valószínű más (személyi, esetleges) network tényezőkön múlik - a versenyképességi önértékeléssel volt kimutatható kapcsolat 14

Hálózatok, kapcsolatok, együttműködések Összefoglalás 3. Beszállítói hálózatok menedzsment és vállalati stratégia szempontból: - több esély határozottabb jövőkép és stratégiai gondolkodás kialakítására - összefüggés a vállalatmérettel és a tulajdonosi összetétellel: nagyobb vállalatméret → „több” stratégia, jövőkép tisztán hazai vállalat → „kevesebb” stratégia, jövőkép - a stratégiai gondolkodás a vállalatvezetés szűkebb körében (felső vezetés) valósul meg (a kétharmadnál), de a relatív többségnek (48%) van 3-5 évre vonatkozó írott stratégiája és jövőképe - nagyobb (és nemzetközi) vállalatok esetében jobban van jelen a stratégiai gondolkodás, mind „mennyiségben”, mind időtávban - Közép- és Nyugat-Dunántúlon erőteljesebb a stratégiai gondolkodás 15

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 1: Innováció Innovációs intenzitás: A járműipari beszállítók döntő többsége (91%) folytat valamilyen innovációs tevékenységet; csupán 10 vállalatnál nem történt semmi 3 év során Ez az arány magasabb, mint a hazai iparban szokásos A vállalatméret és az innováció összefügg: mikro vállalatoknál nincsen Az elmúlt három évben 2-3 innováció megvalósítása a leggyakoribb a vállalatok 12%-a 10-nél több innovációról számolt be Innovációs gyakorlat: termékfejlesztés (51%); gyártási módszer (52%); technológiai fejlesztés (58%); informatikai fejlesztés (52%); munkaszervezés (43%); menedzsmentet érintő (22%); döntéshozatalt érintő (14%); marketing jellegű (20%) - a vállalatok fele szisztematikusan gyűjti az ötleteket, további 22% ad-hoc módon, 28% nem foglalkozik ezzel 16

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 2: Innováció Az innovációt ösztönző tényezők esetében egy „húzóhatás” érvényesül: a fizetőképes kereslet, a megfelelően képezett munkaerő, a tőkeellátottság, a megfelelő beszállítók-alvállalkozók jelenléte, a termelési-értékesítési kooperációk erősítik az innovációt (3-as érték felett az 5 fokú skálán) Relatíve kisebb ösztönző erő (3 alatti értékek) „toló tényezők”: tanácsadói szolgáltatás elérhetősége, kutatási kapacitások és kínálat, kockázati tőke elérhetősége, együttműködés oktatási-kutatási intézményekkel, gazdaságfejlesztési stratégiák megléte A beszállítók csak harmada emeli ki az innovációt versenyképesség szempontjából 17

Innováció, menedzsment és marketing Kitekintés: a K+F tevékenység Az innovációhoz kapcsolódó, de mást mérő „szigorúbb” kérdés: Végez-e a cég K+F tevékenységet? 18

Innováció, menedzsment és marketing K+F tevékenység és vállalati eredményesség 19

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 3: Menedzsment A vállalatirányításra vonatkozó elemzés nézőpontja: a szervezeti struktúra A járműipari beszállító vállalkozások szervezeti struktúra szempontjából kevéssé hierarchizáltak → gyorsabb információáramlás, egyszerűbb döntéshozatal a szervezeti struktúra összefügg a vállalati mérettel és a tulajdonosi összetétellel: kisebb és hazai vállalatok vs. nagyobb és külföldi tulajdonlású vállalatok A vezetési stílus szerepe lényeges: munkatársak részvétele a döntési folyamatokban a kisebb és a hazai vállalatok esetében jellemzőbb 20

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 4: Menedzsment Vállalatirányítás és információmenedzsment: belső kommunikáció, információ stratégia, beosztottak bevonása a döntési folyamatba informatikai funkciók jobban érvényesülnek a hazai vállalatoknál nincs lineáris összefüggés a vállalatmérettel hatékonyabb információ stratégia → magasabb árbevétel Regionális különbségek: - a kevéssé hierarchizált vállalati szervezethez köthető gyors vezetői döntés az ország más területeihez képest kevésbé jellemzi a dunántúli térségben működő beszállítói vállalkozásokat - információmenedzsment: a Közép-Dunántúli Régió vállalatai érzik fontosabbnak - az informatikai funkció operatív támogatása: a Dél-Dunántúli vállalkozások emelik ki 21

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 5: Marketing A fő kérdések: Van-e marketing tevékenység? Van-e önálló marketing osztály? Eredmények: - erős összefüggés a vállalati mérettel - a hazai vállalkozások esetében gyakoribb, hogy a marketing a menedzsment részét képezi - a termékválaszték szélessége hatással van a marketing tevékenység elkülönültségére, önállóságára A marketing szerepe és funkciója: a vevők elégedettsége vezet Regionális sajátosságok: a győr-moson-sopron megyei beszállító vállalatokra - inkább jellemző az önálló marketing osztály - kevésbé jellemző a hosszú távú marketing szemlélet 22

Innováció, menedzsment és marketing Összefoglalás 6: Ár- és üzletpolitika Fő eredmények: - a vevők üzleti partnereik kiválasztásánál elsősorban a minőségre és az árra figyelnek - kis mértékben számít csak a stratégiai együttműködés - a vásárlói döntésekben a földrajzi közelség sem olyan lényeges, mint az ár Az ár- és üzletpolitika esetében a vásárlók nyomása a döntő tényező A vevők piaca más iparágakhoz viszonyítva nagyobb mérvű függőséget eredményez a járműipari beszállítói vállalkozások esetében Ezt a függést sem az együttműködésre, sem az innovációra vonatkozó törekvések nem tudják érdemben csökkenteni 23

A vállalkozás hajtóereje és jövőbeli célja Mi volt az elmúlt három évben a vállalkozás működésének fő hajtóereje? (több válasz lehetséges) Választotta (%) Meglévő vásárlók forgalom növekedése 42,4 Piac bővülése 36,4 Termékpaletta-bővülés 29,7 Versenytársak kiszorítása 13,6 Innováció 9,3 Kooperáció 4,2

A vállalkozás hajtóereje és jövőbeli célja Mi a vállalkozás elkövetkező három évre vonatkozó legfontosabb célja? (több válasz lehetséges) Választotta (%) Vevőkör bővítése 59,3 Költségcsökkentés 29,7 Termékpaletta bővítése 28,0 Tevékenységi körök bővítése 19,5 Szorosabb kapcsolatok a partnerekkel 16,1 Innováció 8,5 25